Toerentaltoestanden ...

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ScOOb
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016, 09:38
Woonplaats: Hasselt

Toerentaltoestanden ...

Bericht door ScOOb »

Hoi,

Hoewel iedereen zegt dat een choke (verbeter mezelf : toerentalverhoger, maar choke typt korter) boven de 15 graden niet nodig is, heb ik toch wat moeite met m'n r1150rt.

Koud starten met choke resulteert bijna altijd in stilvallen, dus moet echt de gashendel manueel een beetje aantrekken. Vervelend de eerste kilometers, aangezien ik die kilometers een keer of 5-6 moet stoppen aan kruispunten vooraleer ik een stuk,weg tegenkom.waar ik wat kan doorrijden.
Eens op temp. (4-5 streepkes op de vdo) is het toerental ongeveer 1100 stationair. Daarvoor 700-800 en dus neiging tot stilvallen.

Wat ik al zeker weet is dat de linker gaskabel zo goed als uitgeregeld is en dus vervangen moet worden. De choke voegt eigenlijk weinig tot geen toerentalverhoging toe, dus ook dat is vervelend ...

Waar ik niks van ken is gasklephuizen en zo. Is verleden najaar nog gesynct, en heb niet gek,veel km's gereden wegens knieblessure, dus dat lijkt het niet te zijn.

Kent er iemand iemand in de buurt van Hasselt die me hier raad in kan geven ? Want heb totaal geen vergelijk met andere rt's en weet dus zelfs niet hoe het eigenlijk,zou moeten zijn.

Thx alvast !
scOOb
... -.-. --- --- -...
R1150RT - Garmin Zumo XT- Sena SMH5 -  Garmin Express en Basecamp
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Toerentaltoestanden ...

Bericht door Dirk Pauwels »

Is er aan de choke kabel op je stuurhelft onder een rubber hoesje nog een regeling met borgmoertje? Dan wat bijregelen.
Een gaskabel die uitgeregeld is dat kan niet. Dan is de boel niet op de correcte manier geregeld. Of er zit een verkeerde kabel op.

De luchtinlaat temperatuur sensor en de motortemp sensor spelen ook een rol. Als die niet correct werken kan het zijn dat je mengsel bij koud blok niet correct is.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
ScOOb
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016, 09:38
Woonplaats: Hasselt

Re: Toerentaltoestanden ...

Bericht door ScOOb »

Dag Dirk,

Ik denk dat de kabels ver aan hun einde zijn, zowel choke als gas gaan stroef, borgmoeren zitten muurvast ...
Heb intussen al nieuw setje besteld. Moet alleen nog eens een dag uittrekken om die te vervangen.

En dan. ... die sondes, tja ...probleem is een beetje dat ik die ws. zelf niet kan controleren op goede werking. Kabels kan ik vermoedelijk wel doormeten, moet alleen het elektrisch schema eens effe opsnorren en zien waar de stekkertjes overal zitten.
Motortempsensor en luchtinlaat, en dan misschien ook nog lambda, gezien ik ook last heb van smodder op uitlaat, benzinegeur en hoog verbruik (tussen 7,5 en 8 liter). En ben echt wel een rustige rijder. Haal met moeite 250 km op een volle bak benzine. Benzineleidingen heb ik al gecheckt, daar is geen lek te bespeuren.

Maar zoals ik al zei in mijn voorstel-topic: t' was een verwaarloosd hondje dat ik kocht ... maar wist dat toen niet.
Op,een jaar tijd : koppeling, startmotor, alle filters (datum daarop was 2004:bj motor) vervangen, remklauwen gereviseerd wegens doorgeroeste cilinders, koppelingshendel wegens plots gebroken, ... paar kabels kapot, ... uitgaande as versnellingsbak zonder tanden. Heb dat deels zelf gedaan, en deels laten doen, wegens niet genoeg kennis en materiaal

Ik rijd nu, maar durf bij wijze van spreken België niet uit , schrik om iets voor te krijgen onderweg. En dat mag niet de bedoeling zijn natuurlijk.

Ik probeer de kosten wat te spreiden, maar voor elk probleempje opnieuw tupperware demonteren, naftbak eraf,, tja begint na een tijd wel vervelend te worden. Ben maar een amateur op dat gebied, maar durf met de werkplaatshandleiding wel aan de slag gaan, alhoewel ik bijv. het vervangen van die gaskabels als een jaar aan het uitstellen ben, bang dat ik het spel niet meer goed in mekaar krijg, of hem niet meer gestart krijg

Gr,
scOOb
... -.-. --- --- -...
R1150RT - Garmin Zumo XT- Sena SMH5 -  Garmin Express en Basecamp
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Toerentaltoestanden ...

Bericht door Dirk Pauwels »

Jammer. Dagwaarde is niet zo heel hoog. Oppassen dat je er niet te veel geld insteekt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Toerentaltoestanden ...

Bericht door Danny »

Als je toerental verhoger hem niet boven de 800 a 900 omw krijgt dan werkt die niet.
Vervang ff al die kabels evt ook handgas en stel dat deftig af.
Plaats reactie