Aansluiten van lichten/montage

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

JH.
Contacteer:

Aansluiten van lichten/montage

Bericht door JH. »

Beste techneuten onder ons.

Hierbij een specifieke vraag omtrent verlichting.
Op de verschillende topics heb ik nergens een duidelijk antwoord
gevonden, vandaar deze vraag.

Ik ben zinnens om op de motor (rt) twee bijkomende voorlichten/verstralers te monteren. De plaats is niet het probleem, want mits wat zoek/pruts/bricoleer- werk komt dit wel tot een goed einde.

De vraag zelf betreft de aansluiting van deze lichten.

Ik veronderstel dat er per licht twee draden zullen zijn. Een schakelaartje om ze aan uit te zetten, geraak ik ook wel ergens kwijt, en een zekering er tussen gooien mag eveneens geen probleem zijn. Dus in plaats van 4 draden zullen er vanaf de zekering naar de stroombron nu maar twee draden meer zijn veronderstel ik.

Ben ik correct als je dan vervolgens de zwarte draad aan de min-pool van de batterij en de rode aan de plus-pool bevestigt? Of hoe doe je dit.

Volgens mij lijkt dit de makelijkste oplossing voor een leek omdat er dan niet moet uitgemeten moeten, of gezocht naar de juiste draad.

Dus maw... twee lichten die volledig los staan van elk ander licht op de motor, maar die autonoom kunnen in- uitgeschakeld worden wanneer men dit wenst.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Danny

Bericht door Danny »

:wink:
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

de rode is +
die doe je naar het zekeringske en dan schakelaartje en dan over de schakelaar naar het lampje
de zwarte kan je rechtstreeks op de massa aansluiten
indien je zwart/wit en zwart hebt, zal je moeten kijken op het bijgeleverde schematje wat de + is (tenzij er het zekeringske al aanhangt)
als je geen zekeringske hebt en 2zwarte kabeltjes, kan je kijken als je het lichtje open doet, welke er aan de massa is gekoppeld
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Me laaik a lot your idea :lol:
Aan welke lampen (verstralers) had je gedacht ?
PIAA heeft er leuke...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Iets in deze stijl...

Afbeelding

De bevestiging zou ik proberen op de twee vijzen die het zwarte deel van het voorspatbord vasthouden. Dan zouden de lichten "meedraaien" met de bewegingen van het stuur.

Vandaar zou ik ze apart willen aanteken, met een eenvoudig schakelaartje, los van de andere verlichting.
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Prachtig Campi... en die prijzen... ongelooflijk!!!

Bij wunderlich draait het rond de 200€ en hier aan 10% van die prijs!!!
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Yep I know, ik ben een échte aanwinst voor het forum hier... :lol: :lol: :lol:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Dus nog eens voor alle duidelijkheid de aansluitmethode gebeurt op deze manier veronderstel ik???

Afbeelding
Afbeelding
Mototech
Contacteer:

Bericht door Mototech »

ik zou toch een plus na contact nemen, kwestie van geen platte batterij te krijgen als iemand is je lichten aanzet
De beste service aan de best prijs, voor motorrijders en door motorrijders
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Mototech schreef:ik zou toch een plus na contact nemen, kwestie van geen platte batterij te krijgen als iemand is je lichten aanzet
Het was mijn bedoeling om op een zo eenvoudige wijze een goed resultaat te hebben. Volgens jouw mening is het wellicht "veiliger" om nog een tussenstop van bekabeling te maken richting contact van de beemer en daar ben ik wel volledig mee akkoord. Alleen zie ik, en vele amateur-techneuten het niet zitten om een voltmeter ter hand te nemen, te gebruiken, laat staan te knippen in bestaande bekabeling met alle gevolgen vandien...

Tenzij je ons met een superpost op heeeel eenvoudige wijze kan uitleggen, hoe wij, amateur-bricoleurs dit karweitje opknappen... vandaar..

ALLE TIPS WELKOM!!!
Afbeelding
Mototech
Contacteer:

Bericht door Mototech »

tja, is proberen

ge zoekt voor te beginnen een plus na het contact, gemakkelikste in dat te doen aan de stekker van het contact, je kan ergens in de kabelboom dat ook vind. Die plus verbindt je met de aansturing van een positief gestuurde relais (Een dien contact legt bij voeding). Je neemt ook een massa draad die je ook aan de relais verbind. Dan neem je de plus van de batterij die leg je ook aan de relais en dan vertrek je van de relais naar de lampen eventueel via een schakelaar.

Lijkt moeilijker dan het is. Op de relais staat het waar je wat moet aansluiten. Is met nummerkes, kan ik eventueel wel is opzoeken.

Je kan ook de relais van tussen laten, maar bij de nieuwe types met hun can bus systeem is dat zeker niet aan te raden, anders kan het op zich geen kwaad. Zolang je de dikte van de draaden respecteerd.

als je meer moet weten geef een seintje
GSven

Bericht door GSven »

Mijn Wunderlich lampjes kwamen met een relais. Dus de stroom voor de lampen komt rechtstreeks van de batterij, de stroom om de relais te activeren komt van het standlicht. Tussen standlicht en relais heb ik een schakelaar geplaatst.
Dus zonder contact, geen licht. Verder naar believen te gebruiken.
Een enkelvoudig draadje naar de + van het standlicht kan niet moeilijk zijn. Massa komt van het chassis.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Ik heb mij onlangs de mistlampen voor en achteraan van PIAA aangekocht en een schakellaarsblok.
Vorige week heb ik ze geplaatst maar enkel de bekabeling/elektrische aansluiting moet nog gebeuren.
Hiervoor zoek ik een goede ziel die me daarin wil helpen want mijne beemer ligt al een week uit elkaar. :oops:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

zie, http://pvde.smugmug.com/gallery/1362421

Houdoe
Laatst gewijzigd door pvde op 16 apr 2006, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Mistlampen en/of verstralers ... altijd MET relais aansluiten !
En zoveel mogelijk solderen, in plaats van stekkerverbindingen.
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Dirk,
Op welke manier moet je solderen want als je de draatjes aan elkaar soldeert zonder isolatie dan raken die elkaar :?:
Of moet je elke gesoldeerde kabel isoleren met een krimpkous of vulcaniserende tape :?:
De kabels zijn voorzien van zo Afbeelding een type aansluiting en ik zou deze AfbeeldingAfbeelding willen gebruiken :?:
Zijn die dan niet goed genoeg :?:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Naar mijn bescheiden mening hoef je deze draadjes met deze klemmen niet te solderen.

Met een tang goed dichtknijpen lijkt volgens mij voldoende...

Ik vrees als je hierop soldeert, dat het plastiek omhulsel serieus zal meesmelten....

(PS: Ik kan ook verkeerd zijn....maar toch wilde ik mijn steente bijdragen... heb deze methode gebruikt om boxen in de auto aan te sluiten, maar dat is niet vergelijkbaar met motor qua impakt...)
Afbeelding
Fox30

Bericht door Fox30 »

Patrick,

ik heb daar wel wat verstand van.
Heb ook een gas-soldeerbout om vb autoalarmen, en dergelijke aan te sluiten zonder die nijp-pennetjes.
Solderen is zoals Dirk schrijft, de langst durende verbinding. Na het solderen doe je er een krimpkousje over.

Hoe dringend is het want ik zit een beetje met tijdgebrek.
En, jij rijdt toch elke dag met de moto. Hoe doe je dat met die kale zoals ie er nu voorstaat? of heb je vakantie?
Ik zou eventueel op een avond kunnen langskomen.
Ik hoor het wel.
Mototech
Contacteer:

Bericht door Mototech »

als je het met een deftige klem tang bijeen klemt komt dat nooit meer los. Solderen lost sneller. Het is daarmee dat in een originele kabeloom niets gesoldeerd is. Als je twee draaden willen verbinden gebruiken ze klemmen.

Wat je best wel doet is wat vet in de aan de klem doen, of goed afplakken. Om te vermijden dat er water aan kan en oxidatie optreed
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Dat wil ik toch wel tegenspreken. Ik zit zelf in de beveiligingswereld ( camerabewaking-toegangscontrole-alarmsystemen), en bij ons is er maar één goede verbinding, en dat is een gesoldeerde.

De reden dat fabrikanten gebruik maken van stekkerverbindingen is enkel maar omdat men deze verbindingen vlot dient los te kunnen maken, wanneer er een onderdeel moet worden vervangen.

Daar komt bij dat deze stekkers van een veel hogere kwaliteit zijn dat het geen in de handel te verkrijgen is.

Verder.. enkel de lampen aansluiten via een relais, dit om te vermijden dat er te grote stromen door de schakelaar loopt.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Stroomdiefkes, klemmekes .... da's allemaal héél goed in een auto.
Op een motor is dat ook goed, voor maximum een jaar en alles is weggerot. (tenzij zondagsrijder,droog weer, max. 3000km/jaar etc.).
Draad soldeer je rechtstreeks op de lippen van uw relais, schakelaar of lichten, als die ooit zouden lossen, ligt het aan de kwaliteiten van de soldeerman.

Wie géén relais gebruikt, speelt met vuur.
Een stroom van pakweg 10 ampére, in 't kwadraat, over een geknepen contactje dat na 2 maanden geel/groen van de corrosie ziet, da's vragen om miserie. Door het Joule-effect ( stroom² x weerstand) mag uw contactje slechts 0. 1 ohm verlies geven, om al 10 Watt warmte te produceren. Daar smelt uwe winkel van weg.

JH. schreef:Ik vrees als je hierop soldeert, dat het plastiek omhulsel serieus zal meesmelten....
Zo gaat het bij velen ..... Solderen is en blijft een kunst op zich. Gelijk schilderen, of koken.
Mototech
Contacteer:

Bericht door Mototech »

we zullen eerst de klemmen toeklemmen en dan solderen, :)
dat gebruik ik als de klemmen onderhevig zijn aan water en zo

en die klemmen zoals de originele types kan je wel krijgen in de handel hoor. Wij gebruiken die allesinds. Die klemmen met die plastikes rond zoals je vind in de gamma is natuurlijk van geen kwaliteit.

Het gebruik van klemmen maakt het wel gemakkelijker om het te demonteren achteraf. Of als nu pakweg je relais kapot gaat of zo.

alles hangt af van de kwaliteit die je gebruik. Zowel bij schakelaar als bij relais. En zelfs de draden en de klemmen spelen een rol
GSven

Bericht door GSven »

Ik had je het Wunderlich schema beloofd, maar ik vind het niet meer. Misschien alsnog in de garage, maar dat zal voor morgen zijn.

Kan je met dit schema al iets?
Afbeelding

En niet al te duidelijk, maar bij Touratech hebben ze deze uitleg in PDF document
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Wat moet ik waar aansluiten :?:

Ik heb op het stuur 2 schakelaars, de groene voor het voorste mistlicht en de oranje voor het achterste mistlicht deze schakelaars hebben elk 3 kabels (één bruine, één blauwe en één geel/groen)
Afbeelding
Op volgende foto zie je het schema van de schakelaars, maar de kleuren kloppen niet met die van bekabeling :!:
Afbeelding

Aan de voorste mistlampen zijn er 2 kabels (één zwart/wit en één wit/groen)
Afbeelding
Dan is er nog een bundel kabels met zekering
Afbeelding
en hier het schema
Afbeelding
Het lijkt mij logisch dat de kabels die de voorste mistlampen verbinden deze rechts in het midden zijn met daaronder een witte kabel (+) met zekering en daarboven een zwarte kabel (-) die op de batterij moeten bevestigd worden.
Afbeelding

Dan heb je de bovenste 2 kabels
Afbeelding
De zwarte kabel (Switch) met de schakelaar die heeft 3 kabels (één witte, één zwarte en één rode) en dan heb je nog dat dunne witte kabeltje ( Switch power lead)
welke van deze kabels moet ik waar aan de schakelaar koppelen :?:

Aan de achterste mistlampen zijn er 2 kabels (één bruine en één blauwe)
Afbeelding
en hier het schema
Afbeelding
Hier heb ik 2 kabels maar aan de schakelaar zijn er 3, hoe zit het hier voor de aansluiting of moet hier toch maar beter een zekering tussen zitten :?:

Een hele boterham voor een leek, maar hopelijk zijn er hier een paar krakken die mij iets wijsheid kunnen bijbrengen.

Houdoe
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding BMW F800GS
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

GSven schreef: Kan je met dit schema al iets?
Afbeelding

Thanks a lot Sven.... Ik kan hieral mee starten.
Afbeelding
Plaats reactie