Bougie - schroefstuk op einde

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Olivier

Bougie - schroefstuk op einde

Bericht door Olivier »

Hallo,

Ik heb onlangs een K75 uit '93 gekocht en ben deze eerst aan het inspecteren vooraleer er kilometers mee te doen. Ik heb reeds veel in de topics zitten lezen, en hierbij mijn eerste vraag.
Bij het loshalen van de bougiekabel op nr. 1 merkte ik een soort wit stof in de dop, en op de bougie zelf was het koperen schroefstuk aangetast en wat poreus geworden (corrosie - oxidatie ?). De andere bougies zagen er prima uit, ook het schroefstukje was onbeschadigd. De electrodeafstand was bij allemaal te groot, dus die moeten in elk geval vernieuwd worden.

De bougies die erin zaten waren Beru Ultra -12-5DU.
De bougies die ik plan te monteren zijn NGK D7EA.

Nu zijn mijn vragen :
1. Waarvoor dient dit schroefstukje op de bougie ? In Peeters' werkplaatshandboek vond ik er niets over terug. Mijn gok is om een groter contactvlak te krijgen in de bougiekabel en dus de spanning goed door te geven.
2. Moet ik dit schroefstukje elke keer overplaatsen op de nieuwe bougies of kan ik ook zonder extra stuk de bougies monteren? Heeft de bougiekabel dan nog goed contact ?

Afbeelding Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie tips !

Olivier
K75 - 1993
R100RS - 1978
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Dat schroefstukje zit gewoon nieuw op elke nieuwe bougie.

Eigenlijk is dat een soort verloopstukje/passtukje voor de aansluiting op verschillende soorten bougiekabels.

Bij sommige modellen van bougiekabels moet dat stukje eraf (bvb een LS650), bij andere zoals de K75 moet het erop blijven zitten...
Nil volentibus arduum
Olivier

Bericht door Olivier »

Bedankt voor de reactie.
Bij de NGK's die ik hier heb zit dit stukje er niet op. Dan moet ik nog kijken voor 1 nieuw verloopstukje.

Wat kan het probleem geweest zijn ? Slecht contact ? Vocht ? Ik veronderstel dat dit aanleiding kan geven tot ontstekingsproblemen... Ik hoor een duidelijk geratel ter hoogte van de eerste cilinder bij gas geven in neutraal (bij 1500 - 2500 toeren). Mogelijk is het ook bij rijden aanwezig, maar dat hoor ik niet echt duidelijk met de helm op. Ik weet niet of dit hier iets mee kan te maken hebben, de vraagbaken wijzen meestal in de richting van de distributie kettingspanner, die dacht ik na te laten zien bij groot onderhoud.

Kan slecht contact van een bougie ook dergelijke symptomen geven ?
K75 - 1993
R100RS - 1978
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

dit stukje bestaat al jaren, vroeger bij de willys jeep(nu nog trouwens) had je dat nodig
bij oude brommertjes of kettingzagen dan weer niet
je hebt verschillende bougikappen
bij de ene heb je het stukje nodig bij de andere dan weer niet
bij nieuwe bougie zit dit stukje erbij, dus voorzichtig bij het openen van de doosjes
die witte stof is inderdaad oxidatie
hopelijk ben je nu terug zonder zorgen :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Olivier schreef: de vraagbaken wijzen meestal in de richting van de distributie kettingspanner, die dacht ik na te laten zien bij groot onderhoud.

Kan slecht contact van een bougie ook dergelijke symptomen geven ?
1 kan je controleren
2 een slecht werkende bougie kan dat ook veroorzaken
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie