Schakeldoos om extra toeters en bellen aan te sluiten ...
Moderator: GVN
-
WIMGSA1200
Schakeldoos om extra toeters en bellen aan te sluiten ...
Ik heb net een aantal leerlingen van 't 6de jaar elektronika een schoon opdracht gegeven. (die ze vrijwillig thuis ineensteken, op mijn kosten)
Een doos je maken zodat je gemakkelijk alleshande toeters en bellen op je motor (ook met canbus) kan aansluiten.
De opdracht die ik gegeven heb is een doos te ontwerpen waarmee verstralers, voor en achtermistlamp / extra stoplicht en assesoires zoals mp3 gps ed kunnen aangesloten worden op een zeer eenvoudige en juiste (wettelijke) manier door middel van 4 ingangen (B+ , signaal van 't grootlicht , standlicht en stoplicht en massa ) Alle kanalen zouden gezekerd zijn en het doosje moet zo klein mogelijk zijn. de relais zouden weggelaten worden en vervangen worden door transistoren zodat de prijs gedrukt kan worden en waardoor het doosje heel klein kan worden
Zijn er mensen met interesse hiervoor?
welke extra dingen moeten er nog bij?
Een doos je maken zodat je gemakkelijk alleshande toeters en bellen op je motor (ook met canbus) kan aansluiten.
De opdracht die ik gegeven heb is een doos te ontwerpen waarmee verstralers, voor en achtermistlamp / extra stoplicht en assesoires zoals mp3 gps ed kunnen aangesloten worden op een zeer eenvoudige en juiste (wettelijke) manier door middel van 4 ingangen (B+ , signaal van 't grootlicht , standlicht en stoplicht en massa ) Alle kanalen zouden gezekerd zijn en het doosje moet zo klein mogelijk zijn. de relais zouden weggelaten worden en vervangen worden door transistoren zodat de prijs gedrukt kan worden en waardoor het doosje heel klein kan worden
Zijn er mensen met interesse hiervoor?
welke extra dingen moeten er nog bij?
Laatst gewijzigd door WIMGSA1200 op 30 apr 2006, 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Zumo 660
Wilbers
Ik zou daar zeker in geinteresseerd zijn. Juist ook als het systeem gaat werken op canbus.
Is het de bedoeling dat het geheel los komt te staan van het canbussysteem of dat het er in geintergreerd wordt.
Volgens de dealer moeten er ook het een en het ander in de computer aangemeld worden als je het gaat intergreren.
Zo is bijvoorbeeld leverbaar het zogenaamde safty lightsysteem http://www.safetylights.nl/. Volgens de leverancier past het in het canbus maar de dealer waarschuwt er voor het niet te doen. Mogelijk dat de studenten dit mee kan nemen in het project?
Is het de bedoeling dat het geheel los komt te staan van het canbussysteem of dat het er in geintergreerd wordt.
Volgens de dealer moeten er ook het een en het ander in de computer aangemeld worden als je het gaat intergreren.
Zo is bijvoorbeeld leverbaar het zogenaamde safty lightsysteem http://www.safetylights.nl/. Volgens de leverancier past het in het canbus maar de dealer waarschuwt er voor het niet te doen. Mogelijk dat de studenten dit mee kan nemen in het project?
Lid van de BMW Club Nederland
BMW R1200RT Sandbeige metallic 2007
BMW R1200RT Sandbeige metallic 2007
-
WIMGSA1200
Het is de bedoeling dat er wordt gewerkt met zeer kleine stuurstromen zodat 't canbussysteem niks ondervindt van die extra kringen.
Ik ga proberen 't ding zo klein te maken dat 't in de relais-zekeringkast van de motor past.
Bij een gs is er plaats genoeg maar bij andere motoren weet ik dat niet maar ik vermoed dat iedere moto wel wa plaats heeft ...
De functies die de "doos" tot nu toe zou hebben zijn:
Aansturing van verstralers - samen met 't grootlicht of met schakelaar.
Aansturing van mistlampvoor - samen met standlicht of met schakelaar.
Keuze mogelijkheid exra remlicht of mistlamp keuze dmv een schakelaar.
Niet geschakelde voeding van accessoires op 12V (gps, mp3, intercom)
Alles zou beveiligd worden door 1 zekering om plaats te besparen.
De schakelaars zouden op stuur of in de kuip moeten zitten. (Hier ben ik nog een mooie oplossing voor aan 't zoeken)
Verstaler max 2x55W
Voorste mistlamp max 2x55w
achterste istlamp max 21w
Je kan gewoon de functies gebruiken die je nodig hebt. De rest laat je gewoon open. Ook de schakelaars kunnen eventueel weggelaten worden (dan moet je wel steeds met je voorste mistlampen "aan" rijden)
Zijn er nog mensen die denken dan er extra dingen bij op zouden moeten voor vaak gebruikte extra functies? Laat dit dan ASAP weten zodat ik het prototype wat kan aanpassen. (het zouden wel funcies moeten zijn die in 't algemeen kunnen gebruikt worden, ik kan moeilijk aan systemen op maat beginnen he)
Ik ga proberen 't ding zo klein te maken dat 't in de relais-zekeringkast van de motor past.
Bij een gs is er plaats genoeg maar bij andere motoren weet ik dat niet maar ik vermoed dat iedere moto wel wa plaats heeft ...
De functies die de "doos" tot nu toe zou hebben zijn:
Aansturing van verstralers - samen met 't grootlicht of met schakelaar.
Aansturing van mistlampvoor - samen met standlicht of met schakelaar.
Keuze mogelijkheid exra remlicht of mistlamp keuze dmv een schakelaar.
Niet geschakelde voeding van accessoires op 12V (gps, mp3, intercom)
Alles zou beveiligd worden door 1 zekering om plaats te besparen.
De schakelaars zouden op stuur of in de kuip moeten zitten. (Hier ben ik nog een mooie oplossing voor aan 't zoeken)
Verstaler max 2x55W
Je kan gewoon de functies gebruiken die je nodig hebt. De rest laat je gewoon open. Ook de schakelaars kunnen eventueel weggelaten worden (dan moet je wel steeds met je voorste mistlampen "aan" rijden)
Zijn er nog mensen die denken dan er extra dingen bij op zouden moeten voor vaak gebruikte extra functies? Laat dit dan ASAP weten zodat ik het prototype wat kan aanpassen. (het zouden wel funcies moeten zijn die in 't algemeen kunnen gebruikt worden, ik kan moeilijk aan systemen op maat beginnen he)
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Zumo 660
Wilbers
-
WIMGSA1200
YOO
Lijkt mij wel interessant on te hebben, ik ga dit zeker volgen
@ WIM: laat maar komen met de info en foto's
Grtz, Philip!
Lijkt mij wel interessant on te hebben, ik ga dit zeker volgen
@ WIM: laat maar komen met de info en foto's
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
YOO
Grtz, Philip!
Idd, als ge op congé vertrekt kan zulks wel handig meegenomen zijn, doe dat er dus ook maar bij WimXavier schreef:..tis maar ideetje maar aftapplug om GSM te laden lijkt me ook wel iets
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
Philz picz are here!
helemaal just, was hetgeen ik vorig jaar mistte...altijd maar ergens zagen of je je gsm mag opladen is niet ideaalKoppel!! schreef:YOO
Idd, als ge op congé vertrekt kan zulks wel handig meegenomen zijn, doe dat er dus ook maar bij WimXavier schreef:..tis maar ideetje maar aftapplug om GSM te laden lijkt me ook wel iets![]()
Grtz, Philip!
Voor GSM kan je een laadkabel kopen voor in de wagen. Als je dan een verlengkabel maakt van de BMW boordstekker naar een sigarenaansteker, dan kan je die gebruiken voor GSM & GPS. Tenzij je voor de GPS kan zorgen voor rechtstreeks 5V (maar dan heb je nog een tweede laadkabel nodig, bovenop die voor in de wagen), en voor elk type GSM kan je ook al niet meteen 12V als laadstroom gebruiken. Je zal dus bijna steeds de 12v moeten omvormen. En om te vermijden dat je enkel kan opladen als het contact opstaat, zou je best rechtstreeks van de batterij aftakken (zoals dus boordstekker). Zit daar enige logica in? Nog los van het feit dat vele kleine noodlantaarntjes en minicompressortjes ook via een sigarenaanstekerplug werken.
-
pascalplovie
-
WIMGSA1200
die gsm lader kan maar dan allen via een lader die normaal voor in de auto dient, ik kan moelijk de allemaal vegschillende spannigen voor zien voor de verschillende types gsm he 4.2, 3.2, 3.5v
die interkom zal je er ook apart aan moeten koppelen ik voorzie alleen sanning voor toestellen niet de toestellen zelf...
die interkom zal je er ook apart aan moeten koppelen ik voorzie alleen sanning voor toestellen niet de toestellen zelf...
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Zumo 660
Wilbers
WIMGS1100 schreef:
In ieder geval goed initiatief wat je daar doet en laat maar weten als 't allemaal werkt
Rij maar eens het hele jaar door met de motor.........heeft toch z'n nut hoor !trouwens een mist achterlicht heb je toch bijna nooit nodig niet?
In ieder geval goed initiatief wat je daar doet en laat maar weten als 't allemaal werkt
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Een serieus vraagske....
als "alle toeters en bellen" gelijktijdig gebruikt worden...
(bijv: mistlicht voor en achter, intercom, mp3, gps....)
Is 1 zekering dan genoeg??? Wordt het in dat doosje dan niet te warm???
Vergelijk het met een verlengkabel in huis, met daarop nog eens een paar dominostekkers.... alles in werking en.... ja.... niks meer.
Dit betekent ook als er maar een van deze toestellen mankeert, je de andere ook niet meer kan gebruiken, tenzij je de zekering weer vervangt.
als "alle toeters en bellen" gelijktijdig gebruikt worden...
(bijv: mistlicht voor en achter, intercom, mp3, gps....)
Is 1 zekering dan genoeg??? Wordt het in dat doosje dan niet te warm???
Vergelijk het met een verlengkabel in huis, met daarop nog eens een paar dominostekkers.... alles in werking en.... ja.... niks meer.
Dit betekent ook als er maar een van deze toestellen mankeert, je de andere ook niet meer kan gebruiken, tenzij je de zekering weer vervangt.
-
WIMGSA1200
Verstaler max 2x55W
Dat betekend dus volgens mij...
1° (2x55watt)/12Volt= 10ampère
2° (2x55watt)/12Volt= 10ampère
3° (1x21watt)/12Volt= 2ampère
Totaal..............................22ampère
Dus met een zekering van 24ampère moet je genoeg hebben.... maar...
Stel dat je dan maar 1 "toeter of bel" gebruikt.... zoals bijvoorbeeld de mistlampen vooraan.... dan is je zekering veel te zwaar voor deze toestand toch?
Of ken ik totaal niets van electriciteit?
Dat betekend dus volgens mij...
1° (2x55watt)/12Volt= 10ampère
2° (2x55watt)/12Volt= 10ampère
3° (1x21watt)/12Volt= 2ampère
Totaal..............................22ampère
Dus met een zekering van 24ampère moet je genoeg hebben.... maar...
Stel dat je dan maar 1 "toeter of bel" gebruikt.... zoals bijvoorbeeld de mistlampen vooraan.... dan is je zekering veel te zwaar voor deze toestand toch?
Of ken ik totaal niets van electriciteit?
-
WIMGSA1200
De bedoeling is om 1 zekering te gebruiken om de doos zo klein mogelijk te maken
Als je slechts een toeter gebruikt lijkt 't alsof de zekering te zwaar is maar een zekering dient enkel om overbelasting aan een volledige kring te voorkomen als alle gebruikte draden een dikte hebben die een hogere stroom aankunnen als de gebruikte zekering is er dus geen probleem.
Trouwens als men in een huisintsallatie een zekering voor stopcontacten gebruikt zou deze anders ook veel te zwaar zijn als men bvb een gsm lader insteekt... Heeft dus eigenlik niet veel te maken met de maximum belasting vn de verbruiker maar wel wet de schakeling (draden, schakelaars, ...) aankunnen
Als je slechts een toeter gebruikt lijkt 't alsof de zekering te zwaar is maar een zekering dient enkel om overbelasting aan een volledige kring te voorkomen als alle gebruikte draden een dikte hebben die een hogere stroom aankunnen als de gebruikte zekering is er dus geen probleem.
Trouwens als men in een huisintsallatie een zekering voor stopcontacten gebruikt zou deze anders ook veel te zwaar zijn als men bvb een gsm lader insteekt... Heeft dus eigenlik niet veel te maken met de maximum belasting vn de verbruiker maar wel wet de schakeling (draden, schakelaars, ...) aankunnen
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Zumo 660
Wilbers
-
WIMGSA1200
Vind dit een mooi initiatief, en in theorie allemaal heel mooi. Maar je zal maar een mp-3 speler hebben die afgezekerd zit met 30A. Juist ja, je draden zijndik genoeg, maar bij een eventuele fout, zit je wel heel snel met een rokend zwart bakje ipv een mp-3 speler.
En voor de personen die het hier allemaal heel mooi vinden, er zullen nog steeds aansluitingen en draden dienen getrokken te worden. Je kan een mooi bakje maken, maar er moeten nog altijd draden naar de eventuele schakelaars en lampen, en deze dienen nog altijd vakkundig en degelijk gemonteerd/aangesloten te worden. En sorry, maar je kan maar degelijk en elektrisch correct werken als je elke kring apart afzekerd!!!!!. Er zitten de dag van vandaag niet voor niets een 100-tal zekeringen in een moderne wagen.
En een goede raad: blijf van de Can-Bus af. Indien deze naar de knoppen zal zijn, wees dan eerlijk tegen je dealer, en verwacht dan geen garantie.
Je kan een dergelijke doos maken, met verschillende in en uitgangen, maar deze dienen allen apart gezekerd te zijn. En als hier, en aan de leerlingen van die technische school andere dingen verteld worden, wel dan zijn we goed bezig hoor
En voor de personen die het hier allemaal heel mooi vinden, er zullen nog steeds aansluitingen en draden dienen getrokken te worden. Je kan een mooi bakje maken, maar er moeten nog altijd draden naar de eventuele schakelaars en lampen, en deze dienen nog altijd vakkundig en degelijk gemonteerd/aangesloten te worden. En sorry, maar je kan maar degelijk en elektrisch correct werken als je elke kring apart afzekerd!!!!!. Er zitten de dag van vandaag niet voor niets een 100-tal zekeringen in een moderne wagen.
En een goede raad: blijf van de Can-Bus af. Indien deze naar de knoppen zal zijn, wees dan eerlijk tegen je dealer, en verwacht dan geen garantie.
Je kan een dergelijke doos maken, met verschillende in en uitgangen, maar deze dienen allen apart gezekerd te zijn. En als hier, en aan de leerlingen van die technische school andere dingen verteld worden, wel dan zijn we goed bezig hoor
als het even niet lukt... kruip op je GS... en het zal lukken