Ervaringen met opleidingen "Aktief"

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Ervaringen met opleidingen "Aktief"

Bericht door Tommeke »

Beste medeforummers,

als nieuwe gebruiker eerst een korte voorstelling. Thomas, 23 jaar en na heel wat motorervaring nog steeds gedreven om cursussen te volgen en ervaring op te doen.

Zijn er hier die reeds een opleiding gevolgd hebben bij "Aktief" en zo ja, wat zijn de ervaringen? Wie en hoe zijn de instructeurs, hoe is de opbouw van de cursussen, enz.

Ook ervaringen van 'horen zeggen' zijn welkom.

Vriendelijke groeten en misschien eens tot binnenkort.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
jakke
Berichten: 3518
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Ervaringen met opleidingen "Aktief"

Bericht door jakke »

Tommeke schreef:Beste medeforummers,

als nieuwe gebruiker
Wat gebruikt ge Tommeke ???? :lol: :lol: :lol:

Sorry hoor, Ik wou u alleen maar welkom heten.
Heb geen ervaring met opleidingen. Ge gaat vast wel reactie krijgen van mensen die wel die ervaring kunnen delen.

Gr, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

welkom tommeke
hopelijk geraakte rap van uw verslaving af :lol: :lol: :lol:
tenzij dat je bedoeld beemer rijder als gebruiker natuurlijk
ik heb ook geen ervaring met dergelijke cursussen.
de beste ervaring doe je op door veel te rijden
een cursus is mooi meegenomen om enkele handelingen te leren uitvoeren die je in nood situtaties eventueel kan gebruiken.
suc6 met uw verdere motorcariere
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Seven
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 mar 2006, 23:10
Locatie: Avelgem

Bericht door Seven »

Mensen van het http://www.pan-european.be hebben er minder goede ervaringen mee.
Kwamen hun belofte niet na, en er waren er met schade aan de moto.
Zie eens naar de screening van de mag, is gratis.
Opleiding in tongeren , deze geven ook curcus in Harelbeke.
En anders VOC deze hebben het mooiste en grootste oefenterein.
Een kleintje een een groot van 35000 vierkante meter.
Zie eens op http://www.voc-brugge.com/

Veel geluk.
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Bericht door Hans »

Tot op heden geen negatieve ervaringen gehad met Aktief.

Als groentje begonnen met de Basiscursus, na een jaar de DRO Plus, het jaar erna de DRO Xpert, en die laatste cursus heb ik vorig weekend nog eens overgedaan om alle technieken terug op te frissen.

De ene instructeur is natuurlijk beter dan de andere, 't hangt een beetje af van hun educatieve eigenschappen en hun eigen ervaring, maar al bij al doen ze hun job correct en gedreven.
En natuurlijk valt er al eens een motor (met motorrijder) omver tijdens de trage maneuvers, maar dat is volgens mij onvermijdelijk met dit soort oefeningen. De krassen op de valbaren en koffers van m'n eigen GS zijn daarvan ook de stille getuigen... :oops:
'k Ben vorig weekend niet gevallen, maar door m'n eigen overmoed en zelfoverschatting tijdens de snelle "bochtentechniek-rit", in een 90° bocht, het veld ingereden, daar waar ge werd verondersteld op de weg te blijven... :oops: :oops: Gelukkig stond er niets in de weg. :oops:
Daarom vind ik die cursussen ook altijd een les in bescheidenheid. :wink:

mvg
Hans
Afbeelding
Seven
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 mar 2006, 23:10
Locatie: Avelgem

Bericht door Seven »

Zij hadden over te lange wachttijden.
Te weinig instructuurs voor zo een groep.
Over een band rijden zorgde voor de nodige schade aan alle motoren.
Waaronder een iemand met een gescheurde carnase.
Men kwam beloftes niet na, van je word door verwezen naar een andere groep bij te gemakkelijk.
Was zelfs zo dat bepaalde mensen in een makelijker groep zaten dan gevraagd en konden niet veranderen enz...
Ik neem gewoon over wat ik op hun forum zie, ik was er niet bij.
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Bericht door Tommeke »

@ all: Alvast bedankt voor de snelle reacties. Ik blijf nog even uitkijken, en dan zie ik wel.

@ Jakke: Ik rijd dus met nen Beemer, nen 1150 RT

@ Hans: voor krassen ben ik ook al lang niet meer bang, mijn motor was er ook steeds bij wanneer ik 'weer eens iets geleerd had' :oops:
Welke cursus heb je vorig weekend dan gevolgd, en waar, want ik zie dat ze ook verschillende locaties hebben. Eens een cursusje bochtentechniek interesseert me wel. Dus als je eens wil verduidelijk wat die cursus inhoud, en door wie ze werd gegeven...?
Alvast bedankt
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Bericht door Hans »

Vorig jaar heb ik de DRO Xpert gevolgd in Wetteren, dit jaar in Rotselaar.
Telkens andere instructeurs gehad : da's een voordeel, want iedereen legt andere accenten.

Het betreft een tweedaagse cursus, waarvan de globale info HIER is terug te vinden.

Tot 6 personen is er één instructeur, vanaf 7 komt er een tweede bij.

De eerste voormiddag werk je aan de klassieke lesmaneuvers (slalom, achtjes, etc...) op lage snelheid, maar die worden dan extra bemoeilijkt doordat er zich op het parcours hindernissen bevinden (een berm, een waterafvoergeul, kiezels, een aanhangwagen, etc...) die steeds je kijktechniek afleiden.
Vervolgens ga je dezelfde en andere oefeningen doen, maar dan staand, of met 1 hand, of in amazonezit, ... allemaal met de bedoeling je evenwichtsgevoel aan te scherpen.
Dan wordt er gewerkt aan de remtechniek, uitwijken voor hindernissen aan hogere snelheid, rijden op grint, uitwijken op grint, ...
Ook leer je je motorfiets wandelend manipuleren, met draaiende motor, in versnelling, ....
En dan later in de namiddag volgt er een rit waarin je al het aangeleerde onmiddellijk in de praktijk kan omzetten. Pardon, MOET omzetten, want bij de minste kijkfout beland je in de berm of in de gracht. 'k Heb vorig jaar tijdens die rit verschillende keren m'n hart in de keel voelen kloppen !

De tweede dag gaat uitsluitend over bochtentechniek. Eerst een uurtje theorie : kijktechniek, optimale motorkoppel, hindernissen. En vervolgens de bochten-kijktechniek wat inoefenen op het oefenterrein.
In de namiddag volgt dan een gespierde rit van +- 200 km, over de taalgrens (want daar kan je op vele plaatsen nog aan het gas hangen) waar alle mogelijke soorten bochten worden aangedaan. Puur genieten ! De instructeur laat iedereen afwisselend op kop rijden en en geeft daarop zijn commentaar/beoordeling tijdens enkele tussenstops.

Vorig jaar, in Wetteren, waren de instructeurs o.a. Marc De Kind en Eric Debontridder.
Marc is één van de beste instructeurs die ik ooit gehad heb : streng, maar rechtvaardig.

Vorig weekend, in Rotselaar, waren het Thomas (familienaam vergeten) en Erik Luijsmans.
Erik is ook een erg goede instructeur : kan iets goed uitleggen, rijdt fantastisch, veel ervaring, en heeft het minste foutje direct opgemerkt.

Kortom, die Xpert cursus is een echte aanrader.

mvg
Hans
Afbeelding
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Awel Hans, die Xpert cursus ziet er mij wreed interessant uit, niet dat ik met de andere cursussen niets zou bijleren, maar toch, wreed interessant :wink:

Da's goe mogelijk dat ik dat dees jaar nog doe, 't kan er alleen maar erop verbeteren :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Kexke
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 jan 2006, 14:56
Woonplaats: 1410
Locatie: Brabant

Bericht door Kexke »

IRON GONZO schreef:ik heb ook geen ervaring met dergelijke cursussen.
de beste ervaring doe je op door veel te rijden
Niet mee eens, en ik heb wél ervaring met cursussen. Eén: ik heb nog nooit zo traag gereden als tijdens die cursussen. Gewoon su-per interessant. Twee: veel rijden tussen woon en werk, daar leer je niks mee. Mijn gedacht.
Kexke - F650 Strada > R1150RT > R1200GS
Caje RT
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mei 2005, 19:50
Locatie: Gooik
Contacteer:

Bericht door Caje RT »

Vorig jaar in mei DRO Plus gevolgd (individueel) bij M&T Aktief te Wetteren en ben daar super tevreden over.
En goed om weten... je kan er terecht met de opleidingscheques van de Vlaamse overheid. Zo betaal je maar de helft van de kostprijs, de andere helft past vadertje staat bij :lol:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Kexke schreef:
IRON GONZO schreef:ik heb ook geen ervaring met dergelijke cursussen.
de beste ervaring doe je op door veel te rijden
Niet mee eens, en ik heb wél ervaring met cursussen. Eén: ik heb nog nooit zo traag gereden als tijdens die cursussen. Gewoon su-per interessant. Twee: veel rijden tussen woon en werk, daar leer je niks mee. Mijn gedacht.
de rest ook lezen :wink:
een cursus is mooi meegenomen om enkele handelingen te leren uitvoeren die je in nood situtaties eventueel kan gebruiken.
suc6 met uw verdere motorcariere
een cursus defensief rijden is wel een goed idee
zo kan je al veel voorkomen
gezond verstand moet je ook hebben natuurlijk
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Op't werk een 2 maand durende cursus gevolgd.
En sindsdien niks deftigs nemeer.
Mag in de maand mei een dagske volgen in Rotselaar en ben daar héél blij mee.
En ik zit ook alle dagen op de moto.
In alle weersomstandigheden.
Ik ben voorstander van een jaarlijkse cursus, kwestie van alles is op te frissen :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Gunter
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:33
Locatie: waasland

Bericht door Gunter »

Is niet echt een gewone opleiding maar ook bij Aktief heb ik dit weekend een initiatiecursus Trial gevolgd en was zeer tevreden van de lesgever. Het enige waar die gast altijd over bezig was was kijken, kijken, kijken......en nog eens kijken. Mijn gedacht kan je die kijktechniek hier het beste mee aanleren of aanscherpen, immers als je met een trialmotor niet juist kijkt moet je niet geloven dat je die bewuste helling opgeraakt en zeker het terugdraaien op een steile helling ging niet zonder de juiste kijktechniek.
Vond het zo interessant dat ik overweeg om er mij zelf één aan te schaffen puur voor de hobby, er is hier volgens mij een forumlid die een trialmotor (montesa) heeft maar ben de naam kwijt.

In elk geval een aanrader (en inderdaad eveneens te betalen met opleidingscheques :lol: )

mvg Gunter
K1200RS '00 en Ducati 900ss '98

clublid
Bananatuffer
Berichten: 190
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05
Locatie: N 00 E 32

Bericht door Bananatuffer »

Gunter schreef:Is niet echt een gewone opleiding maar ook bij Aktief heb ik dit weekend een initiatiecursus Trial gevolgd en was zeer tevreden van de lesgever. Het enige waar die gast altijd over bezig was was kijken, kijken, kijken......en nog eens kijken. Mijn gedacht kan je die kijktechniek hier het beste mee aanleren of aanscherpen, immers als je met een trialmotor niet juist kijkt moet je niet geloven dat je die bewuste helling opgeraakt en zeker het terugdraaien op een steile helling ging niet zonder de juiste kijktechniek.
Vond het zo interessant dat ik overweeg om er mij zelf één aan te schaffen puur voor de hobby, er is hier volgens mij een forumlid die een trialmotor (montesa) heeft maar ben de naam kwijt.

In elk geval een aanrader (en inderdaad eveneens te betalen met opleidingscheques :lol: )

mvg Gunter
dat forumlid is veel te rap om te kunnen waarnemen.....Raketman?

verder geen ervaring met Aktief, tenzij dat die kursussen echt wel rap kunnen volgeboekt zijn, te rap voor ne late beslisser gelijk ikke.
Seven
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 mar 2006, 23:10
Locatie: Avelgem

Bericht door Seven »

In tongeren en VOC + mag kan je ook betalen met opleiding cheques.
Expert in een centrum is soms maar gewone cursus bij de andere.
VOC is eneige met een eigen oefen terein.
Daar worden zelfs snelheids cursus gegeven.
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Tijdens de doorgedreven opleiding :wink:
Afbeelding
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Xavier schreef:Tijdens de doorgedreven opleiding :wink:
Afbeelding
Knap voorbeeld. Heeft enkel vergeten zijn zeesloefkes aan te doen :shock:

Stoffel ;)
Afbeelding
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Bericht door Tommeke »

ok guys, bedankt voor de vele reacties.

Ik zal dus echt niet meer wachten om zo eens een expert-opleiding te volgen. Lijkt mij ook interessant, en zeker als je dan ook nog eens opleidingscheques kan gebruiken!!

Ik hoop juist dat ik ook één van de oudere lesgevers heb, want er zitten er daar bij Aktief toch precies tussen die nog niet zo heel lang rijden. Nu ja, we zien wel, en ik hou jullie ook op de hoogte!
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Francis
Berichten: 599
Lid geworden op: 07 okt 2004, 09:21
Woonplaats: Tielrode
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Francis »

:D :D :D :D :D :D :D
Wat der tien meters verder gebeurt is toont xavier niet zenne :!:
:D :D :D :D :D :D :D
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Bericht door stefke »

Seven schreef:Zij hadden over te lange wachttijden.
Te weinig instructuurs voor zo een groep.
Over een band rijden zorgde voor de nodige schade aan alle motoren.
Waaronder een iemand met een gescheurde carnase.
Men kwam beloftes niet na, van je word door verwezen naar een andere groep bij te gemakkelijk.
Was zelfs zo dat bepaalde mensen in een makelijker groep zaten dan gevraagd en konden niet veranderen enz...
Ik neem gewoon over wat ik op hun forum zie, ik was er niet bij.
Als je er niet bij was kan je maar beter zwijgen, je weet immers niet hoe die misverstanden enzomeer ontstaan zijn en wie er aan de basis ligt. :?

Schade aan motoren is best mogelijk maar dat kan je niet in de organisatie zijn schoenen schuiven. Zoals bij elke opleiding teken je een afstand van verhaal. Bovendien is er niemand die je verplicht deze of geen oefening te doen. Als je de oefening niet ziet zitten om welke reden dan ook dan doe je ze gewoon niet. Punt uit.

@Tommeke; maak je maar geen zorgen over de instrukteurs, die snotneuzen zou ik toch ook niet onderschatten! 8)
Plaats reactie