R1200ST

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

hibalace

R1200ST

Bericht door hibalace »

Ik ben nu een Fazer 600 rijder maar denk er sterk aan om over te stappen naar een R1200 ST ( of evtl de binnenkort uitkomende R1200S) Eind deze maand proefrit op beide.
Eigenschappen van de ST passen het meest bij mij(n rijgedrag) en de koplamp begin ik aardig gewoon te worden.
Hij is nu toch al enige maanden uit en ik kan hier maar niets vinden op het forum....Geen liefhebbers? Geen mankementen?? Hoop van er toch nog eens iets over te lezen.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Heb verleden jaar met de Fun Days een testritje gemaakt, fantastische moto, en had ik geen masjien gezocht waar ik met rechte rug wou opzitten, dan had ik nu een ST ipv een GS 8)

Vind 'm trouwens mooi in blauw/witgrijze combinatie, ongeacht 't licht (waar ge dus idd aan gewend geraakt) :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
brit

Bericht door brit »

mocht ik van een fazer 600 komen, dan zou ik zonder twijfel voor de 12st gaan. een groot comfort en tourgehalte. de 12s is bovendien duurder voor héél wat minder.

en wat betreft het uiterlijk ga ik akkoord met hij die schreef 'dat men over 10 jaar zal zeggen dat bmw enorm vooruitstrevend was'. over pakweg 6 jaar kan je een zéér gewild object in handen hebben. of net niet...

bovendien denk ik dat het momenteel de meest functionele motor is die er verkrijgbaar is. en waarom koop je een motor? om mee te rijden of naar te kijken?
Jo R1100R

ST versus R

Bericht door Jo R1100R »

Hallo,

op de BMW Fun dagen ook met de ST gereden , groot verschil (+ dus) tov mijn huidige R1100R , baanligging , koppel , remmen !!! enfin , we hadden terug iets om van te dromen

groeten

Jo R1100R
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Ik heb er nog niet mee gereden, een proefrit bij de dealer zal je veel wijzer maken.

Je ziet ze zelden, wellicht door zijn aparte look en de aantrekkelijke alternatieven bij BMW zelf. Ik denk dat een ST ideaal is voor wie een S (1100 of 1200) té sportief vindt, de RT te lomp (of te duur) en de GS niks voor hem vindt. Het 1200 boxerblok is krachtig, ik kan me best voorstellen dat het in de ST heel goed tot uiting kan komen...zonder in te boeten aan reiskwaliteiten. Er zijn hier wel een paar ST-rijders, als ze wakker zijn zullen ze hier spoedig antwoorden :lol: :lol:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Beemer

Bericht door Beemer »

Kijk eens in de Motoplus van deze week, hij zit nl in een vergelijkingstest met de vfr enz...
http://www.MOTOPLUS.NL
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

aha, de nieuwe is daar...en een bandentest zie ik. Helaas zonder Qualifier of Z6 :cry:
Vline

Bericht door Vline »

Ik ben vorig jaar in juni overgestapt van een Fazer 600 naar een Beemer.
Doch had ik mijn oog laten vallen op een 1200RT.
Heb ondertussen toch een 12.000 km op de tellers staan.
Heb ook al het genoegen gehad om ff met de ST te rijden, is een fijne moto maar niet mijn ding.
Ik zeg altijd ieder eugje zijn meugje.

PS de Fazer staat nog steeds in de garage met plaat, wil er wel afscheid van nemen maar.........
hibalace

Bericht door hibalace »

Vline, waarom niet jouw ding? Dat interesseert me.
Is er hier dan niemand die er ene HEEFT? Die er iets meer op rijdt dan een testritje?
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

hibalace schreef:Is er hier dan niemand die er ene HEEFT? Die er iets meer op rijdt dan een testritje?
Yep,
Blijkbaar :?:
Ik vermoed dat er nog niet echt veel rondrijden :idea:
Ofwel zitten die eigenaars nog niet op dit forum :wink:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Lukas

Bericht door Lukas »

r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
hibalace

Bericht door hibalace »

dank je Lukas, da's wat ik zocht....
Pierre C

Bericht door Pierre C »

Hoi,

Ik ben een kersverse ST rijder en heb er net mijn eerste 1000 km opzitten . Toen ben ik gevallen op de oversized koplamp en de speciale kleur(grijs-blauw) .Ik kom van een Bandit 1200 en ik kan je zeggen dat de wegligging fenomenaal is , het opschakelen loopt wel iets stroever dan een jap maar dat neem ik er graag bij.Hij rijdt niet alleen fantastisch maar hij is ook mooi om naar te kijken. Als je echt een deskundige uitleg wil zul je eens een oud nr. van motoren en toerisme moeten opsnorren.Moest je nog specifieke vragen hebben , vuur maar af.
Veel succes in je keuze

Greetz
Greetz
Pierre
R1250R
STer

Bericht door STer »

Even een verslagje over mijn R1200ST. Mijn ST was één van de eersten die in Limburg rond reed. Veel bekijks gehad. Ik vond hem gewoon prachtig. Een "design moto" :) . Ik rijd ook met een SAAB, dit is hetzelfde onder de auto's als de ST onder motoren t.t.z. take it or leave it.
Een foto van mijn ST vind je in de topic "toon je boxer".
Ik ben geen techneut :oops: , zoals sommigen hier op dit fantastisch forum, maar ik zal mijn best doen om de ST te beschrijven.
De ST is een echte Sport-Tourer.
Vooral als je met duo en bagage erop uit wil trekken. Een erg gemakkelijk en perfect systeem voor de koffers, die gemakkelijk in te haken en te verwijderen zijn, zonder het lelijke "bevestigingsijzerwerk" :shock: dat je op andere motoren vaak ziet als ze zonder de koffers rondbollen. Gewoon prachtig en als je zonder koffers rondrijdt geen lelijk zicht :) .
Het rijden met de ST valt reuze mee. Je voelt de boxer onder je werken. Hij zit goed en ik betrap er mij op dat ik gemakkelijker, dus zonder dat ik er erg in hebt, véél te snel rijd. Tegenwoordig niet goed voor de portemonné. Door de goede stabiliteit van deze moto rijd je dus gemakkelijk te hard.
Het ABS-systeem zorgt ervoor dat je snel veilig tot stilstand komt. Alhoewel de VFR het DCBS (Dual Combined BreakSystem) heeft, was het in begin toch wennen aan het ABS-systeem van de ST.
Het stuurgedrag is vrij neutraal en komt in de buurt van de VFR. Ook het schakelen gaat heel nauwkeurig en vlot.
De windbescherming en de zithouding is voor mijn lengte (1.78 m) ideaal. Het scherm heb ik in de 2°stand gezet.
De grote en speciale koplamp geeft dus ook nog veel licht :D .
Mijn vrouw zit op deze moto veel beter dan op de VFR en plaatsnemen op de ST is voor haar een verademing :lol: . Zij rijdt nu véél meer mee als duo, dan vroeger op de VFR :? .
Voor mij is dit dus de ideale Sport-Tourer zonder veel franjes met als grote kenmerk: fuctionaliteit.
Nadelen: Oliepeil moet je regelmatig checken. Vorig jaar augustus, in de Dolemieten op een zeldzaam horizontaal stuk de motor geparkeerd en ik zag maar een beetje olie door het glas :? . Was dat even schrikken. Maar vlug een bus olie gekocht en +/- 400 ml bij gegoten (+/- 3000 Km).
't Laatst op 7200 Km nog eens 400 ml bij gegoten. Andere op- of aanmerkingen over mijn ST vind je wel ergens op dit forum.
Ik hoop dat dit toch al een beeld geeft, al is het beperkt, van wat je kan verwachten :).
STer - Ex-VFR
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
STer schreef:
Een foto van mijn ST vind je in de topic "toon je boxer".
Afbeelding
Afbeelding
Schoon, He :!:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

ST-er...
Geen techneut zeg je, maar je impressie is wel dik in orde hoor! We blijven benieuwd naar verdere ervaringen. 8) 8) Nog veel veilige km gewenst!!
brit

Bericht door brit »

st-er, tank je 95 of 98 ron? als je 95 tankt, voel je dan verschil?

ik vind bmw wazig doen in de aanbeveling omtrent ron-gehalte. "98-ron maar dankzij de pingelsensor kan men ook 95-ron tanken"

hoe meer ik naar de motor kijk, hoe liever ik hem heb...

vooral zwart-grijs is hij mooi (jammergenoeg niet origineel):

Afbeelding
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ik wacht nog effe op ne wilde weldoener om hem te kopen
:cry:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
brit

Bericht door brit »

tja, en op de tweedehandsmarkt is hij al helemaal niet te vinden. heb ff gezocht op de .de site van bmw motorrad en er staat er maar 1 op.

met het aanbod aan 12gs'en daarentegen kan je gemakkelijk een straat leggen :roll: man, dat moeten toch kutbrommers zijn die gs'en :lol: :twisted:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

inderdaad
nog maar 1 ne te vinden in het blauw demonstratie model
tijdens mijn 2de hands zoektocht wat ik regelmatig eens doe
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
jakke

Bericht door jakke »

Ik heb zaterdag het voorrecht gehad om op een 1200 ST te zitten.
Jammer genoeg niet mee kunnen rijden.
Hij is gewoonweg prachtig van uitzicht. Het was een donker- en licht-grijze. Mijne kameraad heeft hem verkocht omdat hij vind dat hij te veel moet liggen op de machine. Daarom stapt hij over op een 1200 RT. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

brit schreef:
hoe meer ik naar de motor kijk, hoe liever ik hem heb...

vooral zwart-grijs is hij mooi (jammergenoeg niet origineel):
Brit, de weinige keren :wink: dat je iets positiefs over BMW zegt, moet ik je wel gelijk geven: ook ik begin de ST een beetje mooi te vinden. En je kunt er tenminste niet-gelakte koffers bij krijgen.
Laatst gewijzigd door GVN op 22 jun 2006, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
brit

Bericht door brit »

could u believe this: mijn vriendin vind het een 'fantastische' motor. hier kan ik haar nog enigzins volgen.

ze vind de prijs zelfs nog meevallen :shock:
moet ik haar nu dumpen :?:
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

brit schreef:could u believe this: mijn vriendin vind het een 'fantastische' motor. hier kan ik haar nog enigzins volgen.

Als ze de motor wil betalen => houden én trouwen :lol:

If not...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Frank E
Contacteer:

Bericht door Frank E »

brit schreef:could u believe this: mijn vriendin vind het een 'fantastische' motor. hier kan ik haar nog enigzins volgen.

Mijn vrouw ziet de 1200ST niet zitten. Ze vind de VFR mooier. Ruilen?
Plaats reactie