Boordcomputer en verbruik RT1200

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Zuchero

Boordcomputer en verbruik RT1200

Bericht door Zuchero »

Gasten,
wat verbruikt de RT1200 bij jullie en in hoeverre kun je de boordcomputer geloven over de afstand die je nog kan afleggen met de resterende benzine bij het op "reserve" vallen. De tankinhoud is volgens het boekje 27L maar na circa 400km staat de BC op 0 en als ik tank gaat er niet meer dan 20L in. Da eenvoudig rekensommetje (nog 7L over in principe) kan ik ook maar wie heeft het al echt gedaan?
:idea: Moesten er hier ook zijn die met Raf zijn Austiatrip eind mei meerijden wanneer vertrekken jullie en msshn goesting om samen te rijden? :?:

Ciaooo amigos
dikken
Contacteer:

Bericht door dikken »

Heb dezelfde ervaring dus vermoed ik dat, als de BC 0 resterend KM aangeeft, je in principe op reserve rijdt en dus nog wel een 70 à 80 km ver kan.

Het verbruik bij mij ligt rond de 5.3 l/100km. Met 27 liter moet je dus ruim 500 km mee kunnen rijden. De aanzuig ligt echter niet helemaal onderaan de tank (om het opzuigen van vuil te vermijden) dus zou ik zeggen dat je toch voor 450 km goed zit.
greetzzz, bart
shost

Bericht door shost »

Interessant topic,

elke 1000km reset ik gemiddeld verbruik
vorige keren 5,2-5,3 en laatste keer was een 5,2l/100km

als BC aangeeft dat ik nog een 30-40km kan rijden, dan tank ik bij. Meestal is dat rond de +/-380km en dan kan er 20liter (volle tank) in

Dus ik heb nu ook de indruk dat de 'restinhoud' van 7liter eigenlijk niet wordt aangeduid. De BC geeft tankinhoud van 0-20liter wel goed weer (maar de rest dus niet)
R1200RT - 73000km http://www.eamc.be
Norberto

Bericht door Norberto »

Met deze temperaturen 5,2 l in de winter 5,8l. ( voor 70% autosnelweg ).

Norberto
50 cc - Mobyllete Sport- Itom sport - Honda - Flandria - 250cc Vespa - 650cc Deauville - R1200RT 2006 --- R1200RT LC 2014
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

Gemiddeld verbruik over 5000km is volgens BC 6.2l. Lijkt mij wel te kloppen. Verbruik is zo hoog omdat ik veel korte afstanden doe.
Gele: wel snel , niet rap
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Vorig jaar had ik een gemiddelde van 6.2 liter en dit jaar zit ik voorlopig op 6.6 liter.
Dat zijn wel bijna 99% zeer korte ritten, dus altijd met koude motor, dus is een hoog verbruik normaal.

Bij mijn laatste tankbeurt kon ik volgens de BC nog wel een eventjes verder bollen (weet niet juist hoeveel nog) en ik heb 18 liter getankt. Maar dan was hij wel nog niet 100% vol. Er kan altijd nog wel 1-2 liter bij indien je daar het geduld voor hebt :!:

Hij heeft vroeger wel al eens op "0" gestaan en toen kon ik tot 22 liter tanken, ik heb er ooit al eens 24 getankt zonder echt veel onder die "0" te gaan.

Ik denk dat het dus allemaal wel redelijk goed klopt, als je veel geduld hebt bij het tanken :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

BC geeft een gemiddeld verbruik van 5,0L. Ik rij tot tegen de 0 km grens en dan kan ik een 23,...L tanken.

Bij het tanken kun je wel een verschil krijgen, vol of echt vol. De RT is niet de handigste om goed te vullen.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Bieke Louis

Bericht door Bieke Louis »

hoy -- mijn tank van de 1200rt zonder BC leeggereden, met een litertje reservebenzine in de koffer welliswaar, tot de laatste km gewoon gereden :D na 576 km zonder benzine gevallen op 50 meter van een tankstation, litertje dan maar niet gebruikt, met geduld 29.1 l 95 getankt, zonder geduld :evil: is dit +- 28.5 l denk ik.
de reserve gaat aan op 20.5 liter ik kan dan nog +-170 kilometers doen :roll: , eigenlijk veel te veel reserve om goed te zijn, zal dit nog wel eens bijregelen.
groetjes
Bieke
imker op een R1200RT - onthaalmedewerker regio Mechelen
https://picasaweb.google.com/BiekeLouis/MijnBijen" onclick="window.open(this.href);return false; en andere
dikken
Contacteer:

Bericht door dikken »

Op 1720 km een gemiddelde van 5,4l/100km ( 1100 km autostrade in duitsland aan 140 à 160 km/h, de rest binnenbaantjes).
greetzzz, bart
shost

Bericht door shost »

Gisteren benzine tank 'leeggereden' tot BC een 5km nog aangaf en de tank 'helemaal' leeg was.
5.2l/100km verbruik en +/-420km gereden,
helemaal vol getankt = 21.7liter.

De reserve +/-5L duidt hij dus niet aan
R1200RT - 73000km http://www.eamc.be
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Ik rij de tank leeg tot de boordcomputer aangeeft dat ik nog 0 kilometer te gaan heb. Meestal zit er dan nog tussen de 5 en 7 liter in de tank. Het reserve (!) lampje negeer ik volledig, die gaat gewoon te vroeg branden. Schijnt af te stellen te zijn (vlotter in tank?) maar ik weet dus nog niet hoe. Ga ik nog eens naar op zoek dus...
Don't fix it if it ain't broken...
terrano

verbruik en tankinhoud

Bericht door terrano »

Heb ongeveer een 3000 km op de teller van mijn R1200RT, gemiddeld verbruik was 5,3 l/100km, dit is na de eerste 1000km gedaald naar 5,2l/100km.
Wat de tankinhoud betreft heb ik ergens gelezen dat de tank niet perfect tot zijn volledige inhoud gevuld kan worden omdat de ontluchting niet helemaal bovenaan zit, er zijn motards die bovenaan de vultrechter enkele extra ontluchtingsgaatjes gemaakt hebben om de tank volledig te kunnen vullen, ik vraag mij af of dit echt de moeite loont, kans dat er metaalsplinters in de tank vallen om enkele liters meer te kunnen tanken??? De actieradius (amai, waar heb ik dit woord vandaan) is sowieso al groot genoeg zou ik zeggen.

groetjes
heb een R1200RT, mijn eerste BMW
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb op mijn rit naar het zwarte woud 5.5 L/100 Km gemiddeld gereden op 1700 Km.
één van mijn tankbeurten was toen 22.32 liter en ik had nog een 20-tal Km te gaan volgens mijn boordcomputer.
Het lampje brand reeds vanaf de 70-80 Km, dus veel te vroeg.
Ik tank meestal rond de 20 liter en ooit heb ik er 24.22 liter in gedaan, maar ik ben nog nooit onder de "0" gegaan.

Ik ben ook nog nooit stil gevallen. Ik reken er dus op dat ik zeker 25 Liter kan "verbruiken", indien nodig, en indien hij ook volledig vol getankt was.
Er zal wel enkele liters onbruikbaar zijn onderaan, maar het zou mij ook niet verwonderen moesten er bovenaan ook enkele liters niet gevuld worden tijdens normaal tanken! Samen maakt dat bij de dagdagelijkse tankbeuren toch rap een 5-tal onbruikbare liters uit.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Plaats reactie