eerste trip 12GSA

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

popken

Bericht door popken »

dan ben ik wel goed de klos met mijn originele tanktas. Op mijn GSA worden binnen 2 weken de extra lichten en schakelaar gemonteerd.
Ben eens curieus, zal misschien genoodzaakt zijn om die stang dan toch verwijderen. Als je bedenkt dat die tanktas een origineel accessoire is, zou dit toch niet mogelijk mogen zijn ...
het is en blijft een prachtige fiets, maar soms snap ik de logica van die duitsers echt niet ...
Wally

Bericht door Wally »

Ik zou dit toch maar melden bij dealer, dit kan toch niet door de "beugel".
brit

Bericht door brit »

Was wel een optie van € 300. :lol:
:shock: :shock:

als ik me niet vergis kon je die stang bij tt kopen. ik vind deze nu wel niet meer in hun cataloog terug... de vraag waar bmw de mosterd haalt is dus overbodig...
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

popken schreef: Heeft hier nog iemand ervaring met het opspattend water zoals vermeld hierboven ?
Een Adv staat behoorlijk wat hoger dan een gewone GS, dus de opening tussen wiel en spatbord is groter, vandaar ook dat je meer opspattend water en vuil hebt. Om dit te vermijden kun je een binnenspatbord monteren boven achterwiel bv wunderlich, maar dit geeft dan weer problemen bij off road gebruik. Wat heel goed werkt, maar een beetje improvisatie vereist is het bevestigen van rubber aan de binnenkant van de zijkant van je achterframe. Gebruik zwarte rubber automatjes, de onderkant is meestal glad, die kun je dan als buitenkant gebruiken. Kost bijna niets. Bevestigen met tie raps. Kartonnen malletjes maken voor je begint te knippen :wink: Er is een thread hier ergens op het forum
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dwars

Bericht door Dwars »

popken schreef:soms snap ik de logica van die duitsers echt niet ...
Daarom noemen we ze toch ook Duitsers :lol: 2x 2e geworden bij de oorlogen en nog steeds niets wijzer geworden :?
I am not a complete idiot, some parts are missing
Frank K

Bericht door Frank K »

Op een GSA is die "stang" standaard.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
RBee

Bericht door RBee »

Was wel een optie van € 300. :lol:

Was als graptje bedoeld,... :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
popken

Bericht door popken »

@ dirk pauwels

thx voor de info.
het is echter wel zo dat de ophanging van de GSA en de GS (visueel) echt niet veel van elkaar verschillen. Ik heb beiden al naast elkaar gezet (middenbok en zijsteun) en er is geen verschil te zien ... wat niet wil zeggen dat je opmerking over het "spatbord" boven het achterwiel een optie kan zijn. Ik rij zeer regelmatig in de regen en dan primeert deze oplossing boven het "modderprobleem" wat je kan hebben als je echt off road gaat ...

@all ...
heb vandaag mijn "bruutje" terug opgehaald na zijn eerste onderhoud. Het was zalig om te horen dat ik vanaf nu de kaap van 4000 toeren mocht overschrijden ... kheb het dan ook niet aan mijn hart laten komen.
Wat een verschil, als je weet dat je hem geen pijn meer kan doen (zonder overdrijven natuurlijk ...) Ik geef toe dat ik zeer sportief gereden heb, maar nu weet ik dat ik geen verkeerde keuze gemaakt heb ... Jongens toch, deze GSA geeft me NOG MEER plezier dan mijn vorige 12GS. En het zijn de details die het hem doen: (je kan er mee lachen maar ...) de voetsteunen geven je echt wel een zekerder gevoel. Geef toe dat de standaard exemplaren op de 12GS zeer nauw benepen zijn. Wel, de nieuwe bredere voetsteunen geven je veel meer "feedback" en zekerheid. Ik heb reeds (hierboven) gezegd dat ik me meer één voel met de 12GSA dan vroeger, deze voetsteunen dragen hiertoe bij. Zeker weten.
Het zadel heb ik al in alle posities geplaatst omdat ik af en toe last had van mijn "poep", nu staat hetterug in de laagste stand (ben 1,80m) en dit blijkt toch wel de beste. Wat niet wil zeggen dat het aanpassen is. de vormgeving ervan is nu éénmaal anders dan dat van de 12GS. Overmorgen plan ik een tripke naar Noord Frankrijk en zal dan zien hoe mijn "poepke" het uithoud.
Ik neem ook eens een schroevendraaier mee om een 100-tal km te rijden zonder de "zijflappen". Gewoon om het verschil te ervaren. Mijn broer rijdt met een 12GS en hij wil ook wel eens weten of dit veel verschil geeft. Juist omdat deze flappen makkelijk op zijn moto te plaatsen zijn ...
Wat het motorblok betreft moet ie niet onder doen aan de 12GS. Meer zelfs: doordat je op zo'n "massieve" machiene zit, komen de accelleraties nog "straffer" over. Het geluid is ook niet hetzelfde. Hij "gromt" letterlijk meer. Vergelijk het met een gewone sportieve wagen en een audi Q7. Kweet het, weeral een raar vergelijk, maar het voelt wel zo. Je bent niet "flitser" of "sneller",... Kijk, als je na een tamelijk scherpe bocht een vluchtheuvel ziet opduiden, ga je er vlot over met een 12GS aan een vlotte snelheid.Met de 12GSA ga je er even vlot over, maar je weet het maar pas als je er al over bent, zo vlot gaat het ...
Misschien dat ik wat te lyrisch klink over mijn nieuwe "bullebak", maar het is juist omdat de verschillen zo "leuk" zijn dat ik ook de tijd neem om ze te vertalen. Geloof me, de 12GSA is meer dan een "uitgebouwde 12GS versie met veel plastic" ...
kwou dat het al zaterdag was ...
haté

eerste trip 1200 GSA

Bericht door haté »

Popken, ik ben sinds vorig jaar een voor 100% tevreden genieter (normaal huis tuin en keuken-gebruik ZONDER offroad-toestanden) van een 1200 GS (intussen + 20 000 KM), maar ben bij de opening van het seizoen sterk onder de indruk gekomen van de looks van de GSA-versie en intussen bezig mezelf te overtuigen dat nu wisselen eigenlijk idioot is, maar dan lees ik jouw verslag en dan ben ik helemaal verkocht. Is die GSA inderdaad zo gelijk en toch zo verschillend ? Dan moet ik dat dringend eens uitproberen. Voor de geïnteresseerden, dus bijna een 1200 GS van vorig jaar te koop, in perfekte staat, iets meer dan 20 000 KM, full option, extra licht en straks ook nog nieuwe banden, maar wellicht zonder koffers (die op de GSA zijn net iets té nadrukkelijk....) enig idee van prijs ?
Stoffel
Contacteer:

Re: eerste trip 1200 GSA

Bericht door Stoffel »

haté schreef:Voor de geïnteresseerden, dus bijna een 1200 GS van vorig jaar te koop, in perfekte staat, iets meer dan 20 000 KM, full option, extra licht en straks ook nog nieuwe banden, maar wellicht zonder koffers (die op de GSA zijn net iets té nadrukkelijk....) enig idee van prijs ?
Voor de geïnteresseerden VEEL te duur en voor jou VEEL te goedkoop! :cry:

Stoofel ;)
Afbeelding
popken

Bericht door popken »

@ hate

Er rest je maar één ding: bel naar je dealer voor een proefrit. Verschillende dealers hebben er nu staan om eens getest te worden. Indien je de machine maar voor een uurtje meekrijgt, is het de moeite om er eens ééntje te huren voor een dag. Is best mogelijk. Deze kleine kost krijg je toch terug als je er één besteld, anders is het een kleine investering om geen verkeerde gotere investering te maken...

Ik vertrek morgen naar Frankrijk en zal zondag hier laten weten hoe het was. Heb nu nog maar een 100 tal km gereden met "ingereden" motor ... Mijn broer rijdt mee met een gewone GS en het is de bedoeling om regelmatig te wisselen ...
de witten
Contacteer:

Re: eerste trip 1200 GSA

Bericht door de witten »

haté schreef:Popken, ik ben sinds vorig jaar een voor 100% tevreden genieter (normaal huis tuin en keuken-gebruik ZONDER offroad-toestanden) van een 1200 GS (intussen + 20 000 KM), maar ben bij de opening van het seizoen sterk onder de indruk gekomen van de looks van de GSA-versie en intussen bezig mezelf te overtuigen dat nu wisselen eigenlijk idioot is, maar dan lees ik jouw verslag en dan ben ik helemaal verkocht. Is die GSA inderdaad zo gelijk en toch zo verschillend ? Dan moet ik dat dringend eens uitproberen. Voor de geïnteresseerden, dus bijna een 1200 GS van vorig jaar te koop, in perfekte staat, iets meer dan 20 000 KM, full option, extra licht en straks ook nog nieuwe banden, maar wellicht zonder koffers (die op de GSA zijn net iets té nadrukkelijk....) enig idee van prijs ?
Zo ken ik er nog één :oops: en 't is nen zwarten
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Emile

Bericht door Emile »

Ik ook

Emile
R1200GSA: Never ride faster than your guardian angel can fly!!
Dirk Pauwels

Iemand enig idee of de veerelementen van een GSA ook onder de gewone 1200GS kan? Zal wel niet te betalen zijn, ben best tevreden van mijn gewoon GSke, alleen die vering vind ik nog altijd kut. En 5000 euro opleggen voor een GSA kan ik nie momenteel.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Zwerver
Contacteer:

Bericht door Zwerver »

@Dirk,

zal wel lukken, echter denk ik dat net als bij de 1150gs - 1150gsa de lengte van middenbok en zijstandaard anders (korter bij de gs) zijn.
Mocht je willen investeren in betere vering, kijk dan eens bij WP, Hyperpro, Technoflex of Ohlins...
AfbeeldingGeert Hp2Adv en xtz660 in wording
Dirk Pauwels

Zwerver schreef:@Dirk,

zal wel lukken, echter denk ik dat net als bij de 1150gs - 1150gsa de lengte van middenbok en zijstandaard anders (korter bij de gs) zijn.
Mocht je willen investeren in betere vering, kijk dan eens bij WP, Hyperpro, Technoflex of Ohlins...
die dingen (middenbok & zijstand) zou ik dus ook moeten overzetten, maakt het nog wat duurder...Ben al een tijdje op zoek naar betaalbare Ohlins of WP, de andere merken ben ik niet zo zot van, heb ik vroeger al gehad op andere moto's en niet echt merkbare verbetering.

Op redelijke asfalt geen probleem met het originele spul, maar kassei of hobbelige asfalt, ho maar. Ondanks veel uitproberen, nog geen goeie setting gevonden.
Zwerver
Contacteer:

Bericht door Zwerver »

Dirk Pauwels schreef:die dingen (middenbok & zijstand) zou ik dus ook moeten overzetten, maakt het nog wat duurder...Ben al een tijdje op zoek naar betaalbare Ohlins of WP, de andere merken ben ik niet zo zot van, heb ik vroeger al gehad op andere moto's en niet echt merkbare verbetering.
Wanneer je originele langere adv zou willen gebruiken wel.
Maar of die langere veren echt een verbetering zijn? Vond zelf dat mijn gewone 1150 met de iets kortere veren (50k, toen gestolen) toch wat directer stuurde dan zijn opvolger, een 1150gsa (80k, totalloss).
Moet er wel bij zeggen dat de gsa tot nog toe de enige gs is geweest waarbij de originele achterschokbreker ook afdoende bleek te werken
op vakantietrips met duo en veel bagage.
Binnen de Nederlandse GS-club hoor ik eigenlijk niets dan goede berichten over de Hyperpro veren, en zelf (en zo'n beetje mijn hele motorrijdende familie, NX650, XTZ660, 80G/SPD, 1100RS) heb ik goede ervaring met Technoflex.
AfbeeldingGeert Hp2Adv en xtz660 in wording
LucVB

Bericht door LucVB »

Hallo Popken of andere 1200 GSA rijders .
Vinden jullie ook dat de motor nogal trilt tussen de 4000 en 4500 toeren. Heb nu een een 2000km gereden en begin langzaam aan wat hoger in de toeren te gaan. Maar telkens tussen de 4000 en 4500 begint de motor goed te trillen. Naar de 5000 toeren op lijkt het trillen weer te verminderen.

Wat zijn jullie bevindingen hieromtrent ?

Voor de rest zeer tevreden.
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
danny avontuur

eerste trip 12GSA

Bericht door danny avontuur »

Hoi luc VB

Dat extreem trillen tussen de 4000 en 4500 Trm. is mij ook dadelijk vanin het begin opgevallen.
Daar dit mijn eerste BMW en boxer is kan ik niet vergelijken met een gewone 12 GS, en denk dus dat dit eigen is aan de R1200 motor.
Mijn maat heeft al wel eens voorgesteld even te wisselen met zijn 12GS maar dit is er tot hiertoe nog niet van gekomen.
Echter de laatste dagen rij ik vrij veel rond dit toerental (namelijk autostrade rond 120 a 130Km/h in 6de) en heb een eerste indruk dat de trillingen langzaam verminderen.
Het totaal gereden Km. zit bij mij ook tegen de 2000, dus je bent niet alleen met je trillingen.

Voor de rest enkel maar positieve ervaringen met de nieuwe GSA.
Al zal een binnespatbord er bij mij ook wel opkomen, de condrosrit van vorige zondag heeft de modder toch wel wat te hoog gebracht achteraan

GRTS Danny avontuur
popken

Bericht door popken »

ivm trillingen:

Ik mag niet zeggen dat ik hier veel last van heb. Ik kan goed vergelijken omdat mijn vorige een gewone 12GS was, en mijn broer hier ook nog mee rijdt.
Het is inderdaad wel zo dat een boxer nooit zonder trillingen loopt. Het klopt dat rond de 4000 toeren er iets meer trillingen zijn maar deze zijn zeker niet meer storend dan op de gewone GS. Vergeet daarbij ook niet we allen de motor nog aan het inrijden zijn ... Het juiste motorgedrag (en trillingen ...) zijn maar pas goed meetbaar als ie volledig is ingereden.
ik durf zelfs te zeggen dat mijn vorige meer trilde, zeker rond de 5000 toeren ... maar nogmaals: echt storend was dit nooit.
Gisteren nog een toerke gedaan en ik mag er echt niets slechts over zeggen. Hoe zwaar ie er ook uit ziet, zo licht rijdt ie, ... en een trillingkje meer of minder ... zo weet ik dat ik op een boxer zit ...
LucVB

Bericht door LucVB »

OK Jongens , dan weet ik dat ik mij voorlopig geen zorgen hoef te maken over die trillingen.
Nog veel rijplezier
Luc VB
Plaats reactie