Zadelpijn en Wind op de GSA1150

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Worstcase

Zadelpijn en Wind op de GSA1150

Bericht door Worstcase »

Heb enkele maanden geleden een bijna-nieuwe ;-) GSA1150 gekocht en ben er superblij mee (kom van een 20 jaar oude r100rt).
Het beest rijdt als een wonder van wegligging en soepelheid (ivm mijn oude beemer)
Nu heb ik twee minpuntjes: Is het origineel zadel zo slecht dat je na 100km al serieuze pijnen krijgt, of ligt het aan mijn achterwerk? (is er een oplossing?) Zou iemand die met een ander zadel rijdt het zien zitten om dat even in bruikleen te geven om te zien of het aan mij, dan wel aan het zadel ligt?

Tweede vraag: ik ben 1m95 en vang véééél wind... Op lange ritten erg behoorlijk vermoeiend... Heb een klein opzetschermpje maar dat doet geen wonderen: heeft iemand een drastische oplossing? Kan ik dat even "ervaren"?

Dank & groeten aan allen ! Michel (Antwerpen)
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

Worstcase,

ik ben 1.94 en rijd met hetzelfde ik heb of ervaar die problemen niet zo erg als gij. IK kan in ene trek 1200 km rijden. Misschien wat ervaringen uitwisselen of kom eens af of we drinken ergens een glas melk?

Groetjes
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Shulty

Bericht door Shulty »

Vario-screen van MRA kan soelaas brengen, heb het nu ook op m'n 1200 GS staan en ben even groot als jou :wink:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
oer gs'r

Bericht door oer gs'r »

origineel zadel is zeker niet slecht,rijd regelmatig langere ritten (500km +)en tijdens de vakantie dagtochten van 1000km + ,ik ervaar geen zadelpijn,nochtans vond ik het zadel van mijn vorige GS 1100 beter.
wat betreft turbulentie rond je helm dat zal wat zoeken worden naar een oplossing,zelf heb ik een scherm van wunderlich dat verstelbaar
( hellingshoek is aanpasbaar ) ben er zeer tevreden over,turbulenties zijn er nog altijd maar niet te hinderlijk,we rijden tenslotte met GS en niet met een Rt hé.
Conclusie : veel rijden en wat extra zadelvlees bijkweken en voor het scherm wat experimenteren voor een aanvaardbare oplossing.
ne moto veu me te rein en ene veu oan te prutse.
Danny

Bericht door Danny »

de originele zadels zijn allemaal te zacht en 't is geen onlogisch gevolg dat je zadelpijn hebt, er zijn uiteraard altijd mensen die er geen last van hebben maar dan heb je wel een oerkont want 99% van de BMW rijders (ook veelrijders) ervaren die problemen...
een - veel - harder aftermarkt zadel kan (en zal) soelaas brengen... :wink:
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Het zadel ligt aan uw gat. Ik rijd dagelijks, soms 500km+ en totaal geen last. Een oplossing kan zijn gelpads laten inbouwen.
Turbulenties: tobinators zijn een goede oplossing (verkrijgbaar bij Wunderlich), al heb ik er met een setje oordopjes geen behoefte aan (1m90). Zie ook http://www.stopthebuffeting.com

Demito
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
cees1
Contacteer:

Bericht door cees1 »

Herken de klacht ook, vervangingszadel is een optie.
Ik heb zelf voetsteunverlagers icm stuurverhogers toegepast. Voor mij was hiermee het probleem verholpen. ( schijnbaar net andere belasting onderrug cg billen)
Ps ben 1,98

Grz en suc6
Cees
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Op lange afstand kan je misschien overwegen om speciaal ondergoed te dragen. Odlo onderbroeken hebben hun nut al bewezen.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Worstcase

Bericht door Worstcase »

Dank Voor de vele reactie's
Toch een opmerking: het origineel zadel van een GS is niet hetzelfde dan dat van een GSA...
Ik bedoel het zadel in twee kleuren, dat als je het in de hand hebt zo dun is dat je denkt dat het een eetbaar snoepje is...
Het is niet dat zwarte tweetrapsding, waarvan in vermoed dat het heel wat breder en zachter is.:-)
Relax

Bericht door Relax »

'k Heb ook ervaring met zadelpijn op GSA, na half uurtje al, maar 'k heb er niks aangedaan. 't Was mijn motor niet.
Zoals Danny zegt, is een hard zadel dikwijls de oplossing. Cfr problemen met RT. Met m'n Wunderlich-zadel is het al stukken beter, doch nog niet volledig weg. Ik stop dus elk uur. Ff paffen, drinken, pissen...
....

Bericht door .... »

ERGO-Sitzbank Adventure
Die Adventure ist in allen Dimensionen fernreisetauglich. Dazu passend haben wir eine langstreckentaugliche Komfortsitzbank entwickelt, die in dieser Form industriell nicht zu fertigen ist.

Becken von Fahrer und Beifahrer wird nicht mehr nach vorn geneigt = entkrampfte Sitzposition.

Ausgeformte Sitzfläche für den Beifahrer = rutscht nicht mehr so leicht nach vorne.

Ausgeprägte Vertiefung in der Sitzflächenmitte.

Entlastung des Steißbeins und optimierte Gewichtsverteilung auf das gesamte Gesäß.

Progressiver Zweischichtaufbau mit weicher Oberschicht und straffem Kern sorgt
für gleichmäßige Kräfteverteilung. Ein Durchsitzen ist unmöglich!

Schweißhemmendes, griffiges Bezugsmaterial.

Verklebte und verschweißte Nähte für 100%ige Dichtigkeit.

Ausschließliche Verwendung von Press- oder Original-Sitz­wannen für eine optimale Passform.

Kompromisslose Langstreckentauglichkeit.

In verschiedenen Höhen (Fahrer) lieferbar.

Made in Germany.

Austauschservice (für Sitzbänke im Austausch möglich)
Damit Sie schnell und ohne Verzicht auf Ihr Fahrzeug an den begehrten Komfort gelangen, haben wir uns einen besonderen Service einfallen lassen:

Sie bestellen eine Sitzbank mit dieser Bestellnummer.

Wir liefern die Sitzbank zum regulären Preis (ohne Austausch).

Jetzt können Sie uns in Ruhe Ihr Altteil zusenden.

Sie erhalten umgehend eine Erstattung für Ihr Altteil.

Ergo-Probesitzen:
Wir halten in unseren Geschäftsräumen immer Sitzbänke für Sie zur Probe bereit. Entweder können Sie auf unseren Maschinen probesitzen oder die Sitzbänke auf einer Fahrt durch das schöne Ahrtal, mit Ihrem Motorrad, ausprobieren.

Weitere Informationen:

Warum wir unter ergonomischen Aspekten entwickeln erfahren Sie hier

ERGO-Sitzbank Adventure "regular" (Serien Sitzhöhe) im Austausch (R 1150 GS Adventure)
Best.-Nr.: 8161167
Für R 1150 GS Adventure

209,90 €

http://www.wunderlich.de/
Worstcase

Bericht door Worstcase »

Wunderbahr ! Zal ik die Wunder-zadel een moeten kunnen proberen... kan iemand zo'n zadel voor een dagje missen ? (grave foto trouwens, Inco)
Danny

Bericht door Danny »

Het zadel ligt aan uw gat. Ik rijd dagelijks, soms 500km+ en totaal geen last
die 1% met oerkont waar we 't over hadden :wink:
Worstcase

Bericht door Worstcase »

Danny schreef:
Het zadel ligt aan uw gat. Ik rijd dagelijks, soms 500km+ en totaal geen last
die 1% met oerkont waar we 't over hadden :wink:

Ben ook heel blij te leren dat het zadel aan mijn kont ligt.
RBee

Bericht door RBee »

demito schreef:
Een oplossing kan zijn gelpads laten inbouwen.
Bedoel je zoals Jennifer Lopez :?:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
erik gsa

Bericht door erik gsa »

Als je de test met het ergo - zadel gedaan hebt laat dan eens iets weten op het forum.Zelf heb ik dezelfde problemen als jij ,zadelpijn en wind.

groetjes
....

Bericht door .... »

zadelpijn gehad op mijn 1100 ergozadel erop en heb nog steeds zadelpijn maar ik kan langer rijden aan één stuk dat is het verschil, je kont moet ook een beetje getraind zijn he zoals fietsers, en voor die wind tja da zadel zal er ni veel aan kunnen doen denk ik, een verhoogt ruitje voor op je orginele ruit ruit lijkt me ok
Worstcase

Jay-Lo billen

Bericht door Worstcase »

Spijtig, maar er heeft niemand een zadel voorgesteld... ik vertrek binnen 2 weken naar corsica en heb dus nog geen oplossing... :'''-/
....

Re: Jay-Lo billen

Bericht door .... »

Worstcase schreef:Spijtig, maar er heeft niemand een zadel voorgesteld... ik vertrek binnen 2 weken naar corsica en heb dus nog geen oplossing... :'''-/
ik kan je moeilijk mijn zadel geven he ik rij dagelijks en ik ben binnen 8 dagen weg
trouwens van er een paar km mee te rijden ga je het niet voelen zenne dat gaan er al een paar 100 moeten zijn.
je kunt bellen naar wunderlich en een zadel bestellen, je kunt het waarschijnlijk de volgende dag afhalen dus je ziet maar he .....T'is een mooi uitstapje naar daar
Dirk Pauwels

Re: Jay-Lo billen

Bericht door Dirk Pauwels »

Worstcase schreef:Spijtig, maar er heeft niemand een zadel voorgesteld... ik vertrek binnen 2 weken naar corsica en heb dus nog geen oplossing... :'''-/
Een schapevelleke op uw zadel leggen? 8) Koersbroekske helpt veel en is veel goedkoper dan ander zadel. Wunderlich spullen zijn goed, maar zoals iemand anders reeds zij, zadelpijn kun je niet helemaal uitsluiten, duurt alleen wat langer voor je er last van hebt. En als er echt niets helpt, bezoekje aan de apotheker en preventief zalfje a.d. kont, zalf met codeine verdooft alles, ook zadelpijn. (tip van een iron butt rijder)
Of valium slikken, 't zal nog altijd zeer doen, maar 't kan je dan niets meer schelen :D

Have fun in Corsica, begin al een beetje jaloers te worden, ben daar vorig jaar ook geweest, met de auto verdomme :oops:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Worstcase

codeine aan mijn gat & 15 bomaanslagen

Bericht door Worstcase »

Ik aanvaard zadelpijnen, maar op mijn toch harde 1983 r100rt had ik er quasi geen last van... Het moet echt aan de houding (stand voeten/benen) of de vorm van het zadel liggen, denk ik.
Morgen moet ik een hele trip doen voor't werk, zad dan eens proberen bij mijn garagist een zadel te lenen.
Niet te jaloers worden voor Corsica: ze hebben er net 15 bomaanslagen gepleegd (maar de pers is er heel stil over!)
....

Bericht door .... »

op mijne RS had ik inderdaad minder last van zadel pijn , dus er zit wel iets in ,in je redenering,veel geluk en have fun in Corsica
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

Uw broek kan daar ook veel aan verhelpen.
Met mijn zomerbroek heb ik daar na een paar uur ook last van, met mijn Gore-Tex-broek met leder zitgedeelte kan ik véél meer uren rijden zonder last van pijnlijke kont.
Gele: wel snel , niet rap
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

Ik zit op de lange stukken autosnelweg steeds op de duozit zijn plaats. Duozitplaats kan je dit bij een adventure in feite niet noemen. Door vanachter te gaan zitten ontlast je je staartbeen een stuk en ben je beter gestroomlijnd wat voor op de rechte stukken beter is. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Worstcase

racer

Bericht door Worstcase »

Walter, als ik je ooit op de snelweg tegekom zal ik je meteen herkennen ! Gat naar achter én gas geven is dus de boodschap !
Het probleem is dat ik mijn liefje dus in een van de koffers zal moete proppen, want anders zit die op "mijn" duospot.
Plaats reactie