Mijn laatste motor, een RT1200 is al even de deur uit en werd vervangen door een lichtere scooter. Een zware hoge motor is voor mij geen optie meer, meerdere medische ingrepen die minder goed herstelden dan aanvankelijk gedacht maakten zelfs dat motorrijden misschien wel voorgoed gedaan zou zijn...
Ondertussen, 4 jaar na enkele zware operaties, is alles terug in die mate hersteld dat ik weer uitkeek naar een comfortabele motor zonder te veel ‘rijbewijsproblemen’. Eén die oogt als een échte motorfiets zonder al te veel tupperware rondom, niet te zwaar (gevolg operaties) maar vooral met een goede zithouding.
Ik ben ondertussen op pensioen en wil nog alleen, vooral relaxt, rijden als ik daar zin in heb en dat kan altijd zijn... zowel winter als zomer maar geen pekelweer meer!
Eergisteren zag ik de nieuwe F 750 en 850 GS voor de etalage staan bij BMW dealer Meeusen. Info leerde me dat dit demo’s waren waar je een rit kon mee doen indien interesse in het concept.
Als ex RS/RT/GS/LT- rijder liet me dit aanbod niet onbetuigd en zodoende was gisteren het moment daar. Door de rugproblemen was de 850 net iets te hoog om ‘gezond’ op te stappen maar de 750 was de handschoen die me perfect paste…
Een rit van enkele tientallen kilometers leerde me dat deze machine me onmiddellijk beviel. Quasi perfecte zithouding voor mij, geen stugge vering en erg vlotte motor, vooral onderin (- 6000 rpm) is het rijgedrag erg soepel en aangenaam zeker gezien de bijna maagdelijke kilometerstand (272?).
Na een uurtje ‘Rijplezier’ met hoofdletter maakt hij een grote kans mijn vriend te worden, alléén windturbulentie in het midden van de helm en een hard smal zadel (houten zitvlak) zijn bemerkingen die aangepast kunnen worden. Een verhoogde ruit is leverbaar en door het meer motorrijden komt de zit wel weer in orde al is een comfortzadel eveneens leverbaar.
Uit ervaring weet ik dat een tweecilinder mij beter ligt dan een zoemende of fluitende meercilinder die toch steeds maar te snel, snel rijdt… Waarom geen boxer meer, te zwaar of te hoog en voor de R1200R een zithouding die me mijn rug kost…
Nog even eega overtuigen en misschien staat er weer een BMW-vriend in de garage?
Zijn er al mensen die ook reeds een proefrit op de nieuwe F/GS maakten en hun ervaringen willen delen?
Wilbike