Route des Grandes Alpes

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ghoorens

Route des Grandes Alpes

Bericht door ghoorens »

:?: Ervaring met openstellen van de cols???

Ik plan de route van Thonon-les-Bains tot Menton in 4 dagen. Volgens de website http://www.routedesgrandesalpes.com gaan de cols echter pas open begin juni. Heeft iemand daarmee ervaring? Ik ben verplicht geweest om nu al hotels/campings vast te leggen op voorhand... en dus... kan het gebeuren dat ik voor een gesloten col sta! :?
markpeeters
Contacteer:

Bericht door markpeeters »

Zoals alles in de bergen is het allemaal zeer onvoorspelbaar. Het kan best dat er begin juni cols (zeker die boven 2000m) nog gesloten zijn.
Wij waren in juni 2002 in de buurt van Annecy, boven de 1.600m waren er maar een paar open, en dan nog maar sinds enkele dagen. Op de Cormet de Roselend was men boven nog aan het skiën. Op de Galibier (2.700m) rij je zelfs in juli nog tussen sneeuwmuren van anderhalve meter. Hou daar zeker rekening mee als je kledij begint te pakken. Ook dooiwater wil de wegen nog wel eens in riviertjes veranderen.
Zwerver
Contacteer:

Re: Route des Grandes Alpes

Bericht door Zwerver »

Geraldinho schreef:Ik ben verplicht geweest om nu al hotels/campings vast te leggen op voorhand...
Camping vastleggen voor een plekje voor een motor + tent ????
In geen 20 jaar nodig gehad en in geen 100 jaar van plan....
Kan me voorstellen dat je in het zomervakatieseizoen een keertje geen plek vind op een camping, maar dan rijd je toch een camping verder?
Nu in het voorzeizoen moet er toch plek zat zijn om een tentje neer te zetten, of een hotelletje te vinden?
AfbeeldingGeert Hp2Adv en xtz660 in wording
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Kijk hier eens welke v.d passen reeds open zijn, zo sta je niet voor verrasingen http://www4.infotrafic.com/cols/cols.ph ... C=60142575

Grtz, Philip!

P.S: Idem zoals Zwerver zegt, dat je in 't piekseizoen al is bij een camping volzet ziet staan kan ik wel begrijpen, maar nu zeker nog niet.
Gewoon rijden, en tegen 's avonds een camping uitkiezen :wink:
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
ghoorens

Camping vastleggen voor een plekje voor een motor + tent ???

Bericht door ghoorens »

Kan best, maar aangezien ik voor 3 opeenvolgende maanden vertrek, heb ik graag wat orde op zaken... Ik besteed liever wat tijd aan natuur en omgeving dan van de ene camping naar de andere te hotsen op het einde van een lange rit.
Vertrekdatum: 24/05/2006
Terug: einde augustus
In Marokko zijn er nog veel campings waar je met emmertjes het WC mag doorsjassen, niet echt aan mij besteed, dus ook daar al riad's en B&B gereserveerd...
Heb je www bekeken, heel mooi!
Zwerver
Contacteer:

Bericht door Zwerver »

Begrijp me goed, een stukje vooraf plannen is niet verkeerd, maar om voor een
reis van 3 maanden zoveel te plannen lijkt me niet echt handig; door veel te plannen
lever je juist weer een gedeelte van je 3 maanden totale vrijheid (ben zeer jaloers!)
in door jezelf erop vast te leggen op een bepaalde dag op een bepaalde plek te
moeten aankomen.
Stel je treft onderweg een dusdanig indrukwekkend gebied dat je er best een dagje
langer wil blijven, of je krijgt slechter weer of slechtere wegen die meer tijd
kosten dan gepland, of je ontmoet andere reizigers of lokale bevolking die je tips
geven voor niet te missen routes of plaatsen die je van tevoren niet gepland had,
wat dan?
De meeste campinghouders, hoteleigenaren en B&B-bezitters zullen liefst hebben
dat je vooraf reserveert. Logisch, het is hun bron van inkomsten en iedere
gegarandeerd bezette plaats, kamer of bed is weer een stukje zekerheid voor hen,
al is het maar een deel van de overnachting die je moet betalen bij annuleren
of niet op tijd op komen dagen.
Zelf in een goede 20 jaar kamperen maar enkele keren een camping overgeslagen
vanwege volledige bezetting, in juli '85 aan de Duitse kant van de Bodensee,
en in juli '95 aan de Zweedse westkust, maar wel vaker een voor die dag op de
route liggende camping overgeslagen om dat die te groot en te druk waren, en
een stukje doorgereden naar een betere plek.
Zeker wanneer je maar met 1 motor en 1 tentje onderweg bent zal het echt niet
lang duren voor je een geschikte plek hebt gevonden.

Neem in je planning vooraf een mogelijke route op, en maak eventueel een lijstje van mogelijke kampeer- of andere overnachtingsplekken op die route die voor jou in aanmerking zouden komen wanneer je iets meer zekerheid wil wat betreft het mogelijke comfort of ontbreken daarvan.
Markeer deze plekken op je kaart, en plan verder je route en overnachtingen al reizend van dag tot dag zoals het je uitkomt.

Op die manier kan het best een keer gebeuren dat je een minder goede slaapplek treft, maar daartegenover staat dus wel een stuk meer vrijheid...
ghoorens

Bericht door ghoorens »

Bedankt voor tip! Ik heb moeten afwegen, ofwel full freedom on the road, ofwel optimaal gebruik maken van mijn 3 maanden. Eigenlijk ben ik nu een beetje een slokkop... en probeer ik de max te halen uit mijn loopbaanonderbreking (kan dit niet jaarlijks doen hé).

Qua planning zit ik net terug uit Marokko -> Barcelona, van waaruit ik een veerdienst kan nemen richting Roma. Hoe langer ik wacht met die te boeken, hoe duurder de tickets worden. Maar je hebt gelijk, watch out for overkill...

Van Rome gaat het - na een 7 tal dagen - richting Griekenland, opnieuw met de veerdienst (sorry Kroatië) en vanaf dan is er inderdaad geen planning meer van dienst... oef.

De campinggids ASCI geeft een DVD mee die je op je laptop kan installeren met 8.500 campings in 24 landen van Noord- en Zuid-Europa. Is al een aantal keren goed van pas gekomen. Je kan je infovraag en/of reservatie doormailen (zij vertalen netjes naar Spaans, Italiaans...) en je krijgt vrij snel een respons van die gasten, toch ook wel nuttig.

Sowieso bedankt voor aandacht en reacties. De laptop gaat mee de koffer in... en onderweg reken ik erop dat ik jullie verder kan "bombarderen" met news from the road, tenzij jullie (natuurlijk!!!) zelf aan het rijden zijn...

CU
Zwerver
Contacteer:

Bericht door Zwerver »

Veerboten bespreken kom je bijna niet onderuit in het hoogseizoen, zeker niet op de lange overtochten...
Ben zeer benieuwd naar je reisverslagen!

Nog 1 tip(je), zorg dat je altijd voor minimaal 1 dag eten bij je hebt, en
voldoende drinkbaar water; dan hoef je niet altijd op plekken te overnachten waar dat alles in de buurt te koop is.
Heeft me in het noorden vaak hele leuke en rustige (wild)kampeerplekken opgeleverd op wat meer afgelegen routes...

Veel plezier!
ghoorens

Bericht door ghoorens »

Hou je zeker en vast op de hoogte. In elk geval heb ik een nieuwe veerdienst gevonden van Tarfia (ESP) naar Tanger die je in 45 minuten van Europeaan tot Afrikaan bevordert... Schitterende boot en dit voor 58 Euro voor één persoon en één motorfiets.

Te zien op:
http://www.euroreizen.be/nl/links/landen/index.htm -> Marokko -> Verkeer -> FRS Highspeed Catamaran, moet je maar eens gaan zien, formidabele sloep!

Barcelona -> Rome: ben aan het zoeken, heb prijs gevonden vanaf 158 Euro (on deck) tot 348 (cabin), wil nu uitpluizen wat "on deck" omvat, mag ik mijn matten daar rollen en slapen? Wellicht geen douche, maar best bereid om nachtje te trekken...

Keep you posted.
Harald

Bericht door Harald »

Neem ééns contact op met Big Mike,
zit hier ook op't forum.
Die kent dat daar allemaal uit zijn broekzak :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
ghoorens

Bericht door ghoorens »

OK, ik lach al niet meer... ben ik nu nog mooi?
ghoorens

Voorstel

Bericht door ghoorens »

Heb een andere topic geopend gisteren "Reis doorheen Europa". Zouden we niet beter met ons allen daarop verder "KEUVELEN" anders zal er spraakverwarring zijn voor zij die info zoeken over de Route des Grandes Alpes...

thx
ghoorens

Correcte informatie over Alpencols Frankrijk

Bericht door ghoorens »

http://www4.infotrafic.com/cols/cols.ph ... C=60142575

Iemand heeft mij bovenstaande URL doorgemaild
Ben vergeten WIE maar toch MERCI

Noteer gewoon dat die site veel betere info geeft over de Alpencols dan de officiële site van http://www.routedesgrandesalpes.com waar er nog 7 cols op vandaag als "gesloten" aangegeven staan... Niet leuk voor je planning natuurlijk, heb al mailtje gestuurd naar "le Directeur des travaux infinis..."

have fun on the road
G
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Thanks, 't was ikke, maar toch ff een kleine kanttekenking, blijkbaar is de info op de site soms enkele dagen niet geupdated.

Althans zo hebben we in Mei ll. toch ondervonden, had naar huis gebeld om is te checken via deze site, en sommige Cols waren nog gesloten.

De dag erna aan den lijve ondervonden dat ze al open waren :lol: , is altijd een aangename verrasing natuurlijk, maar voor de planning een beetje onhandig :?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie