r850r voor grote mensen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Floyd

r850r voor grote mensen?

Bericht door Floyd »

Dag,

Ik ben sinds kort erg gebrand op de R-reeksen van BMW maar ik heb niets geen ervaring met moto's, alleen weet ik dat het mij er nogal snel toe aangezet heeft om er a.s.a.p. één voor de deur te zien staan! Dat wil ook zeggen dat ik nog niet echt de kans heb genomen om voor mijn 1.93m een comfortabele motor uit te kiezen en dan meer specifiek de r850r/r1150r te 'zittesten'.
Ik heb ergens gelezen dat het zadel in hoogte verstelbaar was, maar of dit genoeg zal zijn voor mijn lengte vraag ik mij toch ten zeerste af, iemand ervaring?
Ik ga binnenkort langs bij een verdeler, maar met gebrek aan ervaring weet ik dus niet of ik met die 2 minuten op één gezeten te hebben met verhogingen van zadel e.d. het zitten even comfortabel blijft als op evtle lange-afstandsreizen.. Graag jullie reactie's!

edit: ...en om jullie allemaal wat jonger te doen voelen: ik ben een 20-jarige student, wat betekent dat ik nog een half jaar mag wachten om een +125kw'er aan te schaffen, maaaar het moet gewoon de moeite waard zijn. Ik studeer economie aan den unief in gent, een stad waar niet in te rijden valt, maar eens buiten de kern toch veel beemers te spotten vallen. Er staat een prachtige rockster aan de poel en een straat verder een overigens schitterende LT! Boterhammen smeer ik nog thuis, een stuident met een aparte spaarrekening voor een R kan zich tenslotte geen broodjes van 3€20/middag permitteren..
Laatst gewijzigd door Floyd op 16 mei 2006, 16:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

testritje vragen en verschillende modellen eens uittesten.
het zadel is verstelbaar in 3 standen
de hoogste stand zou voldoende moeten zijn voor uw lengte

by the way
welkom op dit forum en nog veel plezier gewenst
suc6 met uw toekomst
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Hans

Bericht door Hans »

IRON GONZO schreef:testritje vragen en verschillende modellen eens uittesten.
het zadel is verstelbaar in 3 standen
de hoogste stand zou voldoende moeten zijn voor uw lengte
Nope.
Op de R1150R (en R850R) is het zadel NIET verstelbaar.
Bij aankoop kan je kiezen tussen het standaardzadel en het verhoogde zadel.

Floyd, je schrijft dat je denkt aan lange-afstandsreizen. Dan lijkt mij je keuze - een "naked" - uit de R-reeks niet zo verstandig : geen bescherming tegen de elementen, en gezien je lengte ook niet zo comfortabel.

Ikzelf meet 1,9m, en m'n eerste motor was, 3 jaar geleden, ook een R1150R, met verhoogd zadel. Maar na enkele maanden keek ik al jaloers op naar die kerels op hun GS, zoals ze daar zaten hoog en droog, mooi rechtop en in een onspannen houding. Na een jaar heb ik de R1150R geruild voor een R1150GS, en dat heb ik me nog geen seconde beklaagd. Met de GS kan je comfortabel lange afstanden doen, zonder in te boeten op motorfun.

mvg
Hans
Afbeelding
Lacrimosa

Bericht door Lacrimosa »

Hey Hans,

Ikzelf ben ook 1m90 groot, en ik verplaats mij op een Rockster. Ik heb absoluut niet het gevoel dat die machine te klein is voor mij!

Op een moto uit de R-reeks heb je inderdaad minder bescherming tegen de elementen, maar da's voor mij nu één van de sensaties van het motorrijden. Ik heb gekozen voor een naked en dan neem ik een occasionele regenbui en wat windgeruis er héél graag bij!

Sommige mensen voorzien hun moto's van al de mogelijke technische snufjes, extra windschermen etc., waardoor ge op den duur eigenlijk in nen auto op twee wielen zit...

Da's natuurlijk wel mijn mening, maar ieder doet waar hij/zij zin in heeft!
Als ge uzelf ergens goed bij voelt is het allang in orde :lol:
"Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect!"
Floyd

Bericht door Floyd »

@Lacrimosa: Zit die rockster dan beter dan de r850/1150r? Heeft toch een ander stuur, niet?

@Hans: De GS heb ik lang een ideaal model gevonden, maar de R'en uit de naked reeks winnen voor mij toch qua lijnenspel imo. Lange(re)-afstandsreizen zouden er zeker van moeten komen, maar dat zal er gezien per jaar maar weinig van komen vrees ik, het moet gewoon mogelijk zijn en niet dat ik in elk tankstation moet stoppen om de benen te strekken als je begrijpt wat ik bedoel.

@irongonzo: Bedoel je met 3 verschillende modellen dat er 3 verschillende grootte's in frames op de markt zijn, of een standaard kader met optionele hoogte-aanpassingen bij aankoop?

Bedankt voor de reacties!
Iron Gonzo

ik bedoelde dat je het zdel in 3 verschillende posities kon zetten.

blijkbaar ben ik verkeerd bij een R en heb je enkel keuze tussen een normaal zadel en een verhoogd zadel.
Zithoogte 800 of 770 mm
je zal dus uw dealer moeten vragen of hij een verhoogd zadel heeft liggen en dat dan eens uitproberen
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 16 mei 2006, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Floyd,
een tijdje geleden reed een collega-forumlid (GS) van iets meer dan 1.90 meter hier weg om mijn R850R. Net of ie op een pocketbike zat :lol:
Ikzelf ben 1.76, en het zadel in de middenste positie is enkel om twee redenen: anders kan ik alleen met mijn tenen aan de grond (korte beentjes :roll: ), en in de hoogste stand ziet het er een beetje lelijk uit (maar de zithouding is stukken beter).
Als ik eerlijk moet zijn, ik rij dus uit pure noodzaak met een R. Met uw lengte spaar je beter nog wat door, en koop je meteen een GS. Want in tegenstelling tot de R, zijn de prijzen hiervan nog niet lekker laag. Maar nu een R kopen, omdat het financieel iets beter uitkomt, en daarna constant liggen dromen van een GS, kost uiteindelijk meer.
En als je veel moto wil voor weinig geld, kijk dan ook eens naar de tweedehands K-modellen.
Hans

Bericht door Hans »

IRON GONZO schreef:blijkbaar ben ik verkeerd bij een R en heb je enkel keuze tussen een normaal zadel en een verhoogd zadel.
Bart, je dacht waarschijnlijk aan de oudere versie van de R850R. Dat zadel is inderdaad in 3 posities verstelbaar, zoals bij de RT, waar het ook de uiterlijke kenmerken van heeft.

Maar bij de huidige Roadsters (850 en 1150) is het zadel niet meer verstelbaar.

mvg
Hans
Afbeelding
Iron Gonzo

Hans schreef:
IRON GONZO schreef:blijkbaar ben ik verkeerd bij een R en heb je enkel keuze tussen een normaal zadel en een verhoogd zadel.
Bart, je dacht waarschijnlijk aan de oudere versie van de R850R. Dat zadel is inderdaad in 3 posities verstelbaar, zoals bij de RT, waar het ook de uiterlijke kenmerken van heeft.

Maar bij de huidige Roadsters (850 en 1150) is het zadel niet meer verstelbaar.

mvg
Hans
inderdaad ik had de oudere versie in gedachten
TRIUMPH TROPHY SE
Floyd

Bericht door Floyd »

Als die naked roadsters inderdaad te klein uitvallen voor mij gaat er hier een niet content zijn denk ik. Schandalig dat er geen verschillende maten worden aangeboden, maar goed. Hans: bedankt voor de tip, het enige wat mij stoort aan de GS is het spatbord (?) vooraan en de lichtverdeling/elegantie achter. Dit is dus eigenlijk hoe mijn ideale bmw eruit zou moeten zien:

Afbeelding

I.p.v.:

Afbeelding
Hans

Bericht door Hans »

Je kan natuurlijk dat "spatbord" ('t is in feite een luchtgeleider naar de oliekoeler die zich onder de lichtpartij bevindt) weglaten of vervangen door iets anders :

Afbeelding

... maar mooi is iets anders... :wink:

mvg
Hans
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Het hangt niet alleen af van je lengte, maar ook van je lichaamsbouw.

Je kan een lang bovenlijf hebben met korte benen
Je kan een kort bovenlijf hebben met lange benen
Je kan symetrisch gebouwd zijn.

enz...

Ik ben 1m95 en rij met een r1150rt. Dit was trouwens één van de weinige motoren waar ik comfortabel op zat bij aankoop.

Gewoon proberen bij de dealer, en dan pas een keuze maken
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Floyd, welkom op 't forum :D

Ik kom van eer R1100R (zoals de R850R, wel ouder model, van 1995), en met m'n meter85 was 't al nipt mijns insziens, ik zat er een beetje doorgezakt op :?

Daarom heb ik me verleden jaar een GS gekocht, daar zit ik quasi perfect op, enneuh, ik vind 't ook géne schone moto :shock:
Had ik enkel ne mooie moto gewild, dan had ik m'n Suzuki nooit moeten verkopen, maar daarmee rijden was dan weer alles behalve een comfortable zithouding :(

'k Wil maar zeggen dat eens ik er mee aan 't rijden ben, 't mij absoluut niets kan schelen of ik nu op ne knappe moto zit of nie, 'k zit goed, en da's 't belangrijkst :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
jakke

Bericht door jakke »

Hé Floyd,

Welkom op het forum.
Ik rij met een 1100 R sinds vorige zomer.
Ik weet niet echt wat het verschil is in zithoogte tussen de oude en de nieuwe modellen maar op de hoogste stand van het zadel op mijnen Beemer, zit ik met mijn 1.80 m juist van snee.
Alhoewel ik soms zou willen dat ik ietsje hoger zit.
Maar ik kan zeker niet zeggen dat ik niet gemakkelijk zit.
Veel suc6 in de zoektocht.

Gr, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Floyd

Bericht door Floyd »

Hans schreef:Je kan natuurlijk dat "spatbord" ('t is in feite een luchtgeleider naar de oliekoeler die zich onder de lichtpartij bevindt) weglaten of vervangen door iets anders :

Afbeelding

... maar mooi is iets anders... :wink:

mvg
Hans
Is het niet mogelijk om het hele lichtblok voor & achter eraf te zwieren en te vervangen door een set van de r-reeks zoals op de bijgewerkte foto hierboven.. of ben ik nu heel naïef? Ik weet dus niet in hoeverre alles compatibel is met elkaar en of BMW met min of meer universele maten werkt.. Het oog wil ook wat he, kan mij wel voorstellen dat het een dure grap wordt :?
Hans

Bericht door Hans »

John, die ook op dit forum zit, heeft wat ervaring met het ombouwen van beemers :D
Zo heeft hij o.a een 1150RT-snuit bevestigd op een 1100RT, en heeft hij ook een Suzuki (model?) omgebouwd tot een BMWUKI. :D

Maar, met uitzondering van bepaalde technische en motorische stukken, elk model heeft zijn specifieke onderdelen, en die zijn niet uitwisselbaar.

mvg
Hans
Afbeelding
Consigliori Wim
Contacteer:

Bericht door Consigliori Wim »

Pff, komaan zeg, ik ben 1m80 en heb me de aankoop van m'n R1150R nooit beklaagd (heb nochtans al eens met een 1200GS gereden, en -granted- een zeer leuke bike om mee te rijden, totaal andere zithouding, moest terug even wennen als ik op m'n R stapte). Zoals hierboven vermeld, de R koop je voor de emoties, het bochtenwerk, en ... de looks ( is toch een waanzinnig mooie motor van BMW), niet voor het comfort, alhoewel je er perfect 700 km op een dag mee kan rijden - als er niet te veel zijwind is zoals ik eens moest ervaren toen ik over en weer naar Parijs reed, mijn nek heeft het geweten -.
BMW K1200R / VW Touareg 2.5 /
There can be only one ! - Highlander. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Floyd

Bericht door Floyd »

Nogmaals te horen gekregen dat de R-reeks niet ideaal is voor mij.. 'k Heb John al gecontacteerd om te vragen of die photoshop-foto een utopie zal blijven.
Floyd

Bericht door Floyd »

.. en deze heb ik net gevonden:

Afbeelding

Edit:

De site van mijn zielsverwanten: http://www.bertduursma.nl/touratech/revamp/main.htm

Achterlichten bestaan dus 8), wel enkel te monteren op een 1150GS, niet de 1200. En dat voorlicht komt wel in orde, mijn hoop is weer terug iig.

(Complete foto: http://moto.2dehands.be/markt/motor/bmw ... treme.html)
Laatst gewijzigd door Floyd op 18 mei 2006, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Nog een mogelijkheid: je koopt een GS, dan kom je naar hier en bouwen we al uw lelijke stukken over naar mijn 850R (& vice versa). Dan heb ik eindelijk een GS voor korte beentjes :wink:
Floyd

Bericht door Floyd »

LOMAX schreef:Nog een mogelijkheid: je koopt een GS, dan kom je naar hier en bouwen we al uw lelijke stukken over naar mijn 850R (& vice versa). Dan heb ik eindelijk een GS voor korte beentjes :wink:
Ik houd u daar aan :wink:
Floyd

Bericht door Floyd »

Gaat niet echt meer om de R850R, heb het topic hier voortgezet:

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=7446
RoXter

Bericht door RoXter »

Hallo Floyd,

Ik weet niet of je keuze reeds gemaakt is of niet. Ik rijd zelf met een Rockster met verhoogd zadel. Ik meet 1.98 en vind de moto niet te klein voor mij. Wat niet wegneemt dat je op een GS waarschijnlijk rechter zult zitten...

Beide even gaan proberen bij de dealer zou ik zeggen, zelfs statisch...

Veel geluk met je keuze (wat deze ook zal zijn...) 8)

Groetjes
Relax

Bericht door Relax »

Verleden week in Latem een Black Rockster zien staan. Werd er net binnengereden. Nice.
Als ze zien dat je echt geïnteresseerd bent, laten ze je wel een tijdje proefrijden. Of dat ook geldt voor de tweedehandse, geen flauw idee.
patjeboemboem

Bericht door patjeboemboem »

Ik rij sinds 2002 met een R850R (vorig model) en ben 1.85 m groot. Als het zadel in de hoogste stand staat zit ik zeer comfortabel en mooi recht. Alleen de wind rond m'n helm zijn storend maar dat neem ik er graag bij. Ik reed laatst met mijn vriend zijn 1100 RT , zadel op de laagste stand, en had problemen om mijn voeten van onder de carnage te krijgen bij stilstand. Waarschijnlijkin de hoogste stand zou dit beter zijn. Op een GS advanture met verhoogde zadel zat ik echter perfect, alleen het model vind ik niet zo mooi. Succes bij je keuze. :D :D :D
Plaats reactie