Belastingen Forfaitair of niet?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
janus

Belastingen Forfaitair of niet?

Bericht door janus »

Dag allemaal

Als nieuweling volg ik jullie forum als BMW-rijder nu al enkele maanden dagelijks. Fijn om te lezen hoe sportief en behulpzaam het er hier aan toe gaat!

Ik rijd met een GS 1150 van '01 en las net vanalles over het inbrengen van belastingen. Zelf rijd ik ongeveer in het totaal 150km/week woon-werkverkeer (niet zo spectaculair dus). Kan dit enigzins de moeite lonen om deze onkost in te dienen i.p.v. het forfaitaire bedrag te nemen?

Heeft iemand hier ervaring mee of enkele nuttige tips?
(verhuizen om verder van mijn werk te wonen is uitgesloten :wink: )
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

als uw kosten hoger zijn of het forfetair loont het altijd de moeite.
aankoop moto (eventueel lening)
beschermkledij
helm
verbruik
aantal Km
onderhoudskosten
zijn dingen die je kan inbrengen

wreed wel gekomen janus
en nog veel GS plezier
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Met 150 Km per week aan vb 46 weken in het jaar kom je al aan 6900 Km op een jaar.

Wanneer Uw jaartotaal dan vb 8000 Km is, dan zit je zeker goed. Dan zit je op een verhouding van 86%.

Wanneer Uw jaartotaal echer vb 15000 Km is, dan zit je niet zo goed. Dan zit je op een verhouding van 46%. Of dat genoeg is hangt van de totale kost die je zult kunnen inbrengen en van de hoogte van Uw persoonlijk forfait (hangt van het loon af)

Hoe groter de verhouding hoe beter en hoe duurder de moto, hoe groter automatisch de verhouding zal zijn alhoewel dat maar tot op een bepaalde hoogte waar is.

Ik raad U aan eens even heel snel een rekensom te maken aan de hand van de topics hierover op het forum. Je zult al snel zien in welke richting je gaat evolueren.

Gerichte vragen zijn altijd welkom, dus schrijven maar :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
janus

Bericht door janus »

bedankt voor je raad. Ik ga het zeker eens bekijken!
Emile

Bericht door Emile »

Je kan altijd onder de middag thuis gaan eten. Zo verdubbelen uw km/week
R1200GSA: Never ride faster than your guardian angel can fly!!
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Emile schreef:Je kan altijd onder de middag thuis gaan eten. Zo verdubbelen uw km/week
Idd, deed ik toen ik maar op 5km van m'n werk woonde, en toch was de forfait een stuk minder dan m'n werkelijke onkosten :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Koppel!! schreef:YOO
Emile schreef:Je kan altijd onder de middag thuis gaan eten. Zo verdubbelen uw km/week
Idd, deed ik toen ik maar op 5km van m'n werk woonde, en toch was de forfait een stuk minder dan m'n werkelijke onkosten :wink:

Grtz, Philip!
Het forfait is een percentage van Uw loon, en heeft dus niets met de juiste kosten te maken. Dat is dus een vast bedrag.
Kun je de kosten verhogen door naar huis te rijden, dan kan het alleen maar goed zijn voor Uw terugbetaling. De forfait blijft namelijk gelijk terwijl de kosten stijgen. En dus stijgt de terugbetaling ook. :lol:

R1200RT

ronny LT

Bericht door ronny LT »

forfaitaire beroepskosten voor werknemers en beoefenaars van een vrij beroep: (voor inkomsten 2005 wel te verstaan)

inkomstenschijf van 0 tot 4.660 e: 25 %
inkomstenschijf van 4.660 tot 9.270 €: 10 %
inkomstenschijf van 9.270 tot 15.420 €: 5 %
inkomstenschijf van 15.420 tot 54.636,66 €: 3 %
met een absoluut maximum van 3.110 €

als het forfait hoger is dan de bewezen is de administratie verplicht het forfait toe te passen

mvg

Ronny
BMW 525D (2005), BMW X3 (2007), BMW K 1200 LT (2003)
lid BMW CLUB VLAANDEREN
janus

Bericht door janus »

@ RonnyLT

dus kan je best gewoon je onkosten indienen. Je krijgt altijd minimum je forfait? Ook al nemen ze niet al je onkosten aan?

@all

controleren ze ook systematisch je km stand bij de belastingen? In de zomer maak ik de meeste kilometers o.w.v. vakanties. Ik kan dus niet bewijzen dat ik effectief iedere maand 150 km doe. Het concentreet zich vooral in de lente & zomermaanden... .
Ik moet dus toch oppassen dat ik "gespreide" kilometers maak. Anders ontdekken ze mijn plezierritten? Of is iedereen zo eerlijk om de vakantiekilometers niet in te brengen ? :shock: :wink:
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

[quote="janus
@all

controleren ze ook systematisch je km stand bij de belastingen? In de zomer maak ik de meeste kilometers o.w.v. vakanties. Ik kan dus niet bewijzen dat ik effectief iedere maand 150 km doe. Het concentreet zich vooral in de lente & zomermaanden... .
Ik moet dus toch oppassen dat ik "gespreide" kilometers maak. Anders ontdekken ze mijn plezierritten? Of is iedereen zo eerlijk om de vakantiekilometers niet in te brengen ? :shock: :wink:[/quote]

Controle van de Km stand kan altijd gebeuren. Maar maak U daar geen zorgen over.
Je geeft toch in vb Juli 2006 Uw Km stand door van de gereden Km in 2005 :!: Dus is dat jaar al lang afgesloten en kun je de berekening in Uw belastingsbrief doen kloppen.
En komen ze op controle vb in augustus 2006, en is Uw stand dan te laag volgens wat je had kunnen rijden in 2006, dan ben je gewoon dat jaar niet veel gaan rijden of omgekeerd, ben je juist wel veel gaan rijden. Die stand komt pas in 2007 in Uw belastingsbrief en daarom kun je dus 6 maand later beslissen hoeveel Km je nu zult aangeven.

Het enigste wat je NOOIT mag of kan doen, is Km standen aangeven die je pas in de toekomst zult gaan bereiken. Wanneer je dan controle hebt, dan hang je natuurlijk.

R1200RT

ronny LT

Bericht door ronny LT »

hla schreef:[quote="janus
@all

Ik moet dus toch oppassen dat ik "gespreide" kilometers maak. Anders ontdekken ze mijn plezierritten? Of is iedereen zo eerlijk om de vakantiekilometers niet in te brengen ? :shock: :wink:
Controle van de Km stand kan altijd gebeuren. Maar maak U daar geen zorgen over.
Je geeft toch in vb Juli 2006 Uw Km stand door van de gereden Km in 2005 :!: Dus is dat jaar al lang afgesloten en kun je de berekening in Uw belastingsbrief doen kloppen.
En komen ze op controle vb in augustus 2006, en is Uw stand dan te laag volgens wat je had kunnen rijden in 2006, dan ben je gewoon dat jaar niet veel gaan rijden of omgekeerd, ben je juist wel veel gaan rijden. Die stand komt pas in 2007 in Uw belastingsbrief en daarom kun je dus 6 maand later beslissen hoeveel Km je nu zult aangeven.

Het enigste wat je NOOIT mag of kan doen, is Km standen aangeven die je pas in de toekomst zult gaan bereiken. Wanneer je dan controle hebt, dan hang je natuurlijk.[/quote]

Dit gaat natuurlijk maar op voor de handige Harry's onder ons die zelf hun onderhoud doen. Vergeet immers niet dat (in principe althans) de km stand enz. op de factuur van bvb onderhoud en herstelling dient te staan. Een factuur moet immers altijd gedetailleerd zijn om de fiscale administratie in staat te stellen hun job te doen. Persoonlijk ben ik tegenstander van teveel te foefelen prbeer altijd de logica voor ogen te houden en denk eraan dat het op die manier het langst zal duren.

grtz

Ronny
lid BMW CLUB VLAANDEREN
janus

Bericht door janus »

Ontdek net nog een probleem.
Mijn GS is van 2001. Vermits een moto meestal wordt afgeschreven op 5 jaar, schiet er nu niet veel meer over... .
Misschien is dit een reden om een GS 1200 aan te schaffen? :lol:
Alle kosten kunnen toch worden ingebracht?

Of ben ik te naïef als ik dit denk? Of je nu een dure of een goedkope motor koopt, door de lagere belastingen kom je na vijf jaar op hetzelfde punt uit.

Amai, ik probeer me te verdiepen in de materie, maar als fiscus-leek lijken er veel addertjes onder het gras.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

[quote="janus"]
Of ben ik te naïef als ik dit denk? Of je nu een dure of een goedkope motor koopt, door de lagere belastingen kom je na vijf jaar op hetzelfde punt uit.
[quote]

Dat klopt ongeveer wel. Maar wel onder de voorwaarde dat je de moto 100% voor het werk gebruikt.
En dat je een korte afschrijfperiode erdoor krijgt, ook voor Uw "dure" moto. D'as niet altijd het geval, soms zegt de fiscus dat voor dit of dat geval de afschrijving langer moet. En wanneer je dan niet meer boven het forfait komt, dan verlies je dus een deel.

Uw uitspraak is dus iets te kort door de bocht, maar steunt op heel wat waarheid :wink:

R1200RT

janus

Bericht door janus »

dag hla

ik heb je excellsheet ontdekt! Fantastisch om mee te experimenteren!
Op die manier kan je je echt een beeld vormen van de mogelijkheden. Ik kan het iedereen aanraden om dit sommetje eens voor zichzelf te doen.

Nog enkele specifieke vraagjes:
Er staan 2 motoren op je sheet. Kan ik gewoon bij ene alles op 0 zetten zodat er maar 1 motor uitgerekend wordt? Welke neem ik dan best?
Ik neem aan dat er twee opstaan om die van u en die van uw vrouw te berekenen?

Waarom staat bij de verzekering BA '2 maanden'?

Aanvaarden ze bij de belastingen een print van jou sheet, uiteraard aangevuld met de nodige bewijsbijlages?
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Janus,
sorry voor het late antwoord, maar ik ben pas terug van een week zwarte woud, vandaar.

Er staan inderdaad twee motoren op en ook een auto.
Beide zijn eigenlijk identiek.
Gewoon omdat het gebeurt dat je de eerste moto verkoopt en een tweede koopt in hetzelfde jaar.
Dan heb je dus vb verzekering van de eerste voor 2 maanden en 10 maanden voor de tweede.
Wanneer je dus maar één moto hebt, vul je alles in bij vb de eerste en dan laat je de andere gewoon gerust.
Wanneer alles ingevuld is, dan kun je de nodeloze lijnen "hiden" NIET WISSEN. Anders kloppen de formules niet meer!
Zodoende krijg je een uitprint van enkele de voor U van belang zijnde lijnen.

Het is dus zeker NIET de bedoeling Uw moto en die van Uw vrouw op één document te zetten :!: Dat kan niet. Je moet afzonderlijk Uw kosten inbrengen, niet samen!

De belastingen moeten Uw berekening op papier krijgen, maar jij beslist in welke vorm. Je mag dit zelfs op WC-papier doen indien je dit leuk vind. Alleen zullen ze dat niet handig vinden en kunnen ze dan moeilijk gaan doen. Maar van zodra het duidelijk leesbaar is, moet het OK zijn.
Ik zie dus niet in waarom je dit document zo niet zou kunnen gebruiken.
Doe ik ten slotte toch ook :lol:

Duidelijk :?:

Veel geluk ermee :wink:

R1200RT

janus

Bericht door janus »

Zwarte Woud? Blijft fijn daar he? Een beetje redelijk weer gehad? Wij logeren daar altijd in Ober Wolfach in Die Linde. Klaus, de eigenaar is zelf een ferfent motorijder en legt dagelijks de beste routes uit. Maar dit is voor een ander topic vrees ik.

Terug naar de belastingen... :evil:

Als ik een moto koop van 1 jaar oud, mag ik die dan maar afschrijven op vier jaar?
Mijn moto is vijf jaar oud, (aangekocht toen hij 3 jaar oud was), kan ik die dan niet meer inbrengen? Of kies je dat allemaal zelf?
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

De afschrijfperiode wordt gekozen in functie van de kostprijs en van de rijstituatie. Vb dagelijks rijden of enkele in de zomer, veel of weinig Km, enz.

Er is geen sprake van aantal eigenaars!
Een afschrijving begint dus normaal bij de eerste ingebruikname.

Dat wil zeggen dat wanneer je op de "standaard" 5 jaar afschrijft, en je koopt die tweedehands het tweede jaar, je dus inderdaad normaal maar 4 jaar hebt.
Koop je een 5 jaar oud toestel, dan heb je geen afschrijving meer!

Maar zoals je wel zult merken is dat ook niet echt logisch.
Dus wie een tweedehands van enkele jaren aanschaft, kan toch ook zelf zijn periode van afschrijven kiezen. Dat wordt nog steeds aanvaard. Je kunt dus voor één jaar gaan, ofwel toch weer voor 3 of 4 jaar.

Wij zaten in Hotel Klumpp in Schönmünzach, een 20 Km boven Freundenstädt.
Voor een kort verslag, kijk maar onder de R topics :evil:

R1200RT

Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Voor de geïnteresseerden hieronder alvast de officiële brandstofprijzen van 2005.
En nu maar beginnen uitrekenen. :lol:

Benzine 95: 1,2747 euro
Benzine 98: 1,3096 euro
Diesel: 1,0406 euro
L.P.G.: 0,4355 euro

Stoffel ;)
Afbeelding
Lucdeepee

Bericht door Lucdeepee »

hla schreef:De afschrijfperiode wordt gekozen in functie van de kostprijs en van de rijstituatie. Vb dagelijks rijden of enkele in de zomer, veel of weinig Km, enz.

Er is geen sprake van aantal eigenaars!
Een afschrijving begint dus normaal bij de eerste ingebruikname.

Dat wil zeggen dat wanneer je op de "standaard" 5 jaar afschrijft, en je koopt die tweedehands het tweede jaar, je dus inderdaad normaal maar 4 jaar hebt.
Koop je een 5 jaar oud toestel, dan heb je geen afschrijving meer!

Maar zoals je wel zult merken is dat ook niet echt logisch.
Dus wie een tweedehands van enkele jaren aanschaft, kan toch ook zelf zijn periode van afschrijven kiezen. Dat wordt nog steeds aanvaard. Je kunt dus voor één jaar gaan, ofwel toch weer voor 3 of 4 jaar.

soms kan het interessanter zijn om een "dure" tweedehands af te schrijven op , pakweg 3 jaar , dan een nieuwe op 5....
Wij zaten in Hotel Klumpp in Schönmünzach, een 20 Km boven Freundenstädt.
Voor een kort verslag, kijk maar onder de R topics :evil:
" Gelijk" krijgen is moeilijker dan hebben
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

allemaal heel erg interessant :D :D
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
ronny LT

Bericht door ronny LT »

snap niet goed hoe een duurdere moto door een fiscale aftrekpost goedkoper kan worden dan een minder dure :?: :?: :?:
dacht nochtans dat ik mijn job kende :cry:
lid BMW CLUB VLAANDEREN
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

ronny LT schreef:snap niet goed hoe een duurdere moto door een fiscale aftrekpost goedkoper kan worden dan een minder dure :?: :?: :?:
dacht nochtans dat ik mijn job kende :cry:
Je moet het geval per geval bekijken.

Neem nu een "dure" tweedehands op drie jaar : 10.000€/3= 3333 €/jaar waar de aankoop nieuw vb 20000€ was. D'as dus de "dure" moto.
Daarnaast een nieuwe van 10000€ op 5 jaar : 10000€/5 = 2000 €/jaar.
D'as dus de "goedkopere".

Wanneer de rijkosten gelijk zijn, dan krijg je van de dure tweedehands dus "evenveel" terug dan de nieuwe goedkopere, alleen gebeurt het sneller.
En als je dan de verkoop er nog bij gaat rekenen, dan kan het dus interessant worden.

Het is dus helemaal niet zo dat een "dure" moto in aankoop, nieuw of tweedehands, duurder is dan een "goedkoper" model, of omgekeerd :!:
Het is een vooroordeel dat gemakkelijk uitgesproken wordt, maar niet noodzakelijk zo is. Vergeet dat dus maar snel. Elk geval moet afzonderlijk UITGEREKEND worden, alleen dan kun je weten wat interessanter is.

R1200RT

Plaats reactie