R1150RT startprobleem bij warme motor

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
conrod11

R1150RT startprobleem bij warme motor

Bericht door conrod11 »

eerst wat uitleg en voorgeschiedenis:de motor ,van een kennis van mij,is deze winter behoorlijk oververhit geweest.Wat was er gebeurd:op een koude februari-morgen wordt de motor gestart en terwijl de motor draait, gaat de eigenaar naar binnenhuis om zijn kledij aan te trekken,op dat ogenblik krijgt hij een telefoontje van een vriend dat een drie kwartier uitloopt ,hij schrikt zich plots te pletter eraan denkend dat zijn fiets nog op de oprit op versnelde leegloop staat te draaien (loeien),éénmaal bij zijn motor blijkt deze te zijn stilgevallen (gelukkig!!!),doch het kwade is geschied:op verschillende plaatsen druipt de olie eruit (dichtingen kleppendeksels gesmolten),verschillende delen van de pvc bekleding zijn gesmolten en nog meer van dit fraais.

Om het kort te maken:alles wordt hersteld:dichtingen,inlaatrubbers,
de Hall-gevers met bedrading,ontstekingsbobijn,kleppen worden gesteld,synchro verricht,verse olie,bougies,olie en benzine filter,bekleding van de fiets wordt hersteld en herspoten enz;de motor draait opnieuw goed,rijdt goed,dus blijkbaar alles ok.......
tot na een rit van ten minste 2 a 300 km, de motor na een korte (plas)pauze bij het opnieuw starten wat weigerachtig is om aan te slaan en dit pas doet na een drietal startpogingen,nog een 300 km verder opnieuw hetzelfde liedje doch nu vertikt hij het om aan te slaan.....
s'anderendaags,éénmaal afgekoeld,start hij terug bij de eerste duw op de startknop...ra ra????

ter info:op het ogenblik dat hij niet wil opstarten,hoor je wel de benzinepomp bekrachtigd worden en ook de motronic-relais geeft spanning door naar de motronic eenheid
hoe meir je wit,hoe meir je vergit en hoe meir je vergit ,hoe minder je wit
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

heb je gekeken of er ontsteking is,
bij het vaststellen van de feiten?
bougie uitgedraaid in de kap steken op de cilinder leggen en eens starten.
normaal moet de bougie dan vonken.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Heeft je motor een normale temperatuur na een rit t.t.z 5 à 6 blokjes ?

Een ontsteking die uitvalt bij opwarming kan te maken hebben met de bobijn, naar die is vervangen, zeg je ... Bougiekabels ook ?
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Synchro Bob
Contacteer:

Je geeft toch geen gas bij het terugstarten ?
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
conrod11

Bericht door conrod11 »

Mijn dank aan ieder die een reactie plaatste.
De moeilijkheid bij dit geval is ,dat het mijn eigen fiets niet is,ik heb er reeds als proef een paar keer een goeie 100 km mee gereden,doch het beestje vertikt het om in mijn handen in panne te vallen, het is dan ook frustrerend om een fout te gaan zoeken bij een fiets die het perfekt doet.Ik heb de fiets ook reeds een tweetal keer bij een BMW dealer op de Moditec aangesloten met als resultaat:geen foutmeldingen!!!!

Mijn grote ergernis bij dit euvel is ,dat ik geen concrete data heb als de fiets daadwerkelijk in panne staat.Toen de eigenaar het laatst belde vanuit het Franse Boulogne, dat de motor niet wilde starten,heb ik hem een serie vragen gesteld zoals:"Hoor je de benzinepomp druk opvoeren,voel of hoor je die en deze relais klikken ,heb je ontsteking enz."Na een half uurtje belde hij terug:"Ja ,dit en dat werkt en ja ik heb ontsteking en .....ja ,hij draait terug".

Eénmaal belde hij me op een zondag op ,om te melden dat zijn motor thuis in de garage stond en niet wilde starten, na opnieuw een grote rit.Ik ,opgelucht - hoe gek ook - want hij stond nu duidelijk in panne ,als de weerlicht met mijn aanhangertje de fiets gaan ophalen,thuis de fiets in zijn blootje gezet,want we zouden die hardnekkige fout er nu eens uithalen zie........wat blijkt terug,geen fout te vinden en het beestje start bij de eerste druk op de knop.

Feit is dat het euvel warmte gerelateerd is,de fiets valt ook nooit al draaiend in panne al rij je de ganse dag,de motor wordt ook niet abnormaal warm (5 a 6 blokjes bedrijfstemp.),de motor verbruikt normaal
,presteert normaal.

Ik schaam mij wel een beetje,om na een dikke 35 jaar ervaring als geescaleerd hobbytechnieker,met een dergelijk onduidelijk probleem,hier op het forum de mensen te komen lastig vallen,dus je begrijpt wellicht de omvang van mijn frustratie.Mijn excuses ook als het soms wat lang duurt vooraleer ik op een reactie reageer,ik werk namelijk als brandweerman in shiften van 12 uur in ploegverband (dag/nacht)

Het zal helaas hoe dan ook een kwestie van uitproberen worden met vervangstukken
Iron Gonzo

zijn het de juiste type bougies??
krijgen de bobijnen niet te warm??
ergens een slechte massa??

tja dat wordt ook voor ons hobby techniekers raden en sugesties voorstellen die zullen moeten uitgeprobeerd worden door jullie
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Stelo

Bericht door Stelo »

Hoi,

Of zou het zoiets zijn als ' Vapour lock'?
Door de hitte van de motor ontstaat er een luchtbel in de benzineleiding. Op lucht wil onze motor niet draaien ('t zou heerlijk zijn moest het wel kunnen).
Eens de boel terug afgekoeld is, is de luchtbel weg en start hij opnieuw gewillig.
'k Ben geen techneut, maar 'k hoorde dit verhaal al eerder eens vertellen.

Greetz,

Stelo
R1200RT
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Vapour lock zou idd kunnen, vooral omdat de benzine filter is vervangen. mss ergens een leiding verkeerd? Zolang de moto rijdt wordt de benzine rondgepompt, bij stilstand komt er een luchtbel ind e leiding en start ie dus niet meer. Probeer volgende keer benzine tank te openen, met de motor te schudden en steeds kontact op en af om de benzine pomp te laten draaien, dat helpt mss?

Bij defecte bobijn (scheurtje) rijd de moto perfect zoalng ie koud is maar valt de bobijn uit indien ze voldoende opwarmt, zou ook bij een rijdende motor gebeuren.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Synchro Bob
Contacteer:

Ik heb ook gedacht aan een "vapour lock" maar kan dat bij een injectie ?

Op den duur moet die gasbel toch zijn door gechast :?

Tenzij idd de gasbel vóór de injectiepomp zit...
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
conrod11

Bericht door conrod11 »

Hallo,

bobijn,bougies en bougiekabels zijn vervangen,de bobijn was stuk na de oververhitting,samen met de Hall-gevers,ook het zijstaander kontakt en de bedrading ervan dewelke langs het blok loopt was gesmolten.
De stelling "vapour lock" heb ik ook al mee rekening gehouden,ik heb de pomp een 10-tal L heb laten doorpompen naar een jerrycan, dat moet naar mijn bescheiden mening voldoende zijn om een eventuele bel erdoor te jagen.
er blijft niet zoveel meer over,de drukregelaar zal ik nog even uittesten of vervangen (ik heb nog wel ergens een exemplaar liggen),als ik een motronic cpu op de kop kan tikken,zou ik deze toch ook wel eens graag verwisselen, maar nogmaals de kl....ij is, dat de fiets hier in mijn schuurtje nog geen enkele keer een klap verkeerd heeft gegeven (of te weinig)
Mijn vermoeden gaat ook nog naar het bedradingsharnas ,dat evenveel in de warmte heeft gedeeld als al de rest,maw het wordt nog wel even zoeken
Iron Gonzo

bobijn,bougies en bougiekabels zijn vervangen,de bobijn was stuk na de oververhitting,samen met de Hall-gevers,ook het zijstaander kontakt en de bedrading ervan dewelke langs het blok loopt was gesmolten.
rekenig houdend met deze feiten.
het kan altijd dat er onderdelen zijn die vervanging ook defect zijn of niet goed werken.
je hebt de bougies vervangen = juiste type bougie???????
bougies kunnen perfect vonken maar bij warmte doorslaan.
als je de bougies uitdraaid na het proberen starten
staan ze nat? = geen of slechte ontsteking
zijn ze poerdroog? = geen nafte

je zal dit dus moeten uittesten
TRIUMPH TROPHY SE
Synchro Bob
Contacteer:

Ik ken dat vervelend gevoel. Je weet dat er iets scheelt maar je bent er nooit bij als het gebeurt. Probeer dan eens een diagnose te stellen :?
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Plaats reactie