Ik ben al een 8-tal jaar motorrijdster, begonnen met een Funduro, afgezwakt naar een CM400 en vervolgens uit de startblokken geschoten met een VFR 800. Sinds december 2002 rijd ik met een R850R -speciale editie- en heb door woon-werk verkeer net geen 40.000km op de teller gezet. Geweldig mooie motorfiets (zwart, witte bies op de tank, kan blinken als een spiegel)... als 'ie proper is!! Na drie jaar heb ik het wel gehad met al dat chroom poetsen, vooral de spaakwielen zijn een hel. Ik heb simpelweg de tijd/motivatie niet meer om me daar uren mee bezig te houden telkens het een spatje geregend heeft en met een vuile motor rijden, geeft ook geen goed gevoel. Iets meer dan een jaar geleden heb ik een dieselauto aangeschaft van 10 jaar oud om het 'verslijten' van de roadster wat te beperken, om benzinekosten te drukken en wegens het feit dat ik voor het werk voordien altijd beroep moest doen op iemand met een vierwieler om materiaal te versleuren.
Daar begon de ellende echter, want ik raakte gewoon aan het gemak en comfort en dus werd het poetswerk aan de Beemer een nog groter probleem. Ik heb bovendien de indruk dat ik zuiniger rijd met de auto dan met de moto (qua verbruik ongeveer hetzelfde, maar diesel en Super98 schelen nog steeds de helft in prijs). Niet onbelangrijk als je 150 km per dag rijdt en dus rijd ik momenteel meer met de auto dan met de moto (de frustratie van het filerijden erbij nemend). Misschien is dit soort "motorfiets-burn out" niet abnormaal, maar toch wil ik de passie voor motorrijden niet kwijt en denk ik dat het tijd is voor verandering in de stal...
Ik twijfel om de motorfiets te vervangen door een andere, vooral omdat ik hem toch wel mooi vind en hij me geweldig goed ligt qua rijgedrag (soms geef ik wel eens door, maar meestal rijd ik met zachte hand en voet), maar langs de andere kant denk ik dat ik hem beter nu wegdoe, nu hij nog niet al te veel km's heeft en hij er nog presentabel uitziet! Of is dat een gekke redenering?
Indien ik de motorfiets zou verkopen en iets anders aanschaf, rijzen er wel volgende vragen:
1) De verkoopsprijzen die ik zie verschijnen voor de R850R, zijn van toepassing op alles behalve de 'speciale classic editie'. Heeft iemand een idee van tweedehandsprijzen?
2) Zijn er volgens jullie mening motoren in het BMW gamma (of daarbuiten), comfortabel voor dagelijks woon-werk verkeer à 150 km per dag die eventueel nog zuiniger rijden, maar die dus minder kuiswerk vergen (ik vermoed dat het antwoord op het laatste is: "alles zonder chroom")?
Ik overweeg de aanschaf van een touringmodel voor het comfort en het verbruik, maar omdat ik de motor bijna niet gebruik in mijn vrije tijd, tenzij voor korte afstanden, vraag ik me af of ik de aankoopprijs kan verantwoorden. Daarnaast zijn de touringmodellen totaal mijn smaak niet... De motorfiets van mijn dromen is de K1200RS, maar ik denk niet dat die zich leent voor woon-werkverkeer wegens verbruik en om dezelfde reden waarom ik mijn VFR na 9 maanden en 17.000 km heb weggedaan, namelijk dat de zithouding te sportief is (heb nogal snel last van rug en polsen; da's dan weer een constructiefoutje in mijn gestel). De K1200RS zou uiteraard een tweedehands worden...
Elk inzicht/advies hieromtrent is welkom!
Excuseer voor het lange relaas, maar alvast bedankt aan de geduldige lezers/respondenten!
Dilemma - R850R Speciale Editie
Moderator: GVN
-
RoadsterClassic