barstje in voorste remschijf

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bernie

barstje in voorste remschijf

Bericht door bernie »

Ik had al een tijdje gemerkt dat mijn voorste rem wat schokkerig remde. Eerst dacht ik dat één van de schijven wat krom was maar bij nadere inspectie blijkt er een scheurtje te zitten in de rechter schijf. Het scheurtje is over de volledige dikte en loopt van de buitenkant van één van de ventilatiegaten tot aan de buitenste rand. Ik durf er zo niet verder mee rijden want ben bang dat bij een noodstop de schijf misschien volledig aan diggelen gaat. Ik veronderstel dat beide schijven dan moeten vervangen worden? :?: Wel jammer want de schijven zijn voor de rest nog goed, nog maar weinig ingesleten... :(
"The time you enjoy wasting is not wasted time"
K75RT
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Ideaal is inderdaad de twee schijven gelijk te vervangen, en liefst ook de remblokjes. Maar alleen de gebarsten schijf vervangen zal nog altijd beter zijn dan zo blijven verderrijden. Hier zou ik niet twijfelen, niet meer rijden en spaarvarken plunderen :cry:
DREE

Bericht door DREE »

Bernard, je schrijft dat je schijven nog maar weinig zijn ingesleten. Maar heb je de dikte van de schijven als een gemeten met een schuifmaat en vergeleken met de de minimum dikte ? Slijtmaten vind je in het wphb of flyingbrick.

groeten
Dree
K100 RS 1988
bernie

Bericht door bernie »

Heb daarnet eens gemeten: dikte op slijtvlak is 4.3 mm, op buitenste rand (ik veronderstel dus oorspronkelijke dikte): 4.6 mm.
Een werkplaatshandboek heb ik niet, op flyingrbick vond ik 3.5 mm als slijtlimiet (ze geven een oorspronkelijke dikte van 4.4 mm op voor 2V modellen).
Heb ondertussen prijs gevraagd voor een nieuwe schijf en die valt dik tegen :( : 305 Euro, zonder plaatsing (Lievens in Zottegem); prijs bij RAD St. Martens Latem was nog duurder. De hoge prijs komt blijkbaar doordat het de rechter schijf is waarop de ABS kroon zit...
K75RT
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

BernardK75RT schreef:Heb daarnet eens gemeten: dikte op slijtvlak is 4.3 mm, op buitenste rand (ik veronderstel dus oorspronkelijke dikte): 4.6 mm.
Een werkplaatshandboek heb ik niet, op flyingrbick vond ik 3.5 mm als slijtlimiet (ze geven een oorspronkelijke dikte van 4.4 mm op voor 2V modellen).
Heb ondertussen prijs gevraagd voor een nieuwe schijf en die valt dik tegen :( : 305 Euro, zonder plaatsing (Lievens in Zottegem); prijs bij RAD St. Martens Latem was nog duurder. De hoge prijs komt blijkbaar doordat het de rechter schijf is waarop de ABS kroon zit...
hier vindt je de maten terug :wink:
Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
bernie

Bericht door bernie »

Bedankt voor de info Gonzo!
K75RT
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

De Hobbyist al geprobeerd? Gewone remschijven van Braking zou +/- 175euro /stuk moeten zijn, voor een ABS weet ik het niet. Vraag es na, mss kan je die ABS ring overzetten?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
noek

Bericht door noek »

Vier jaar geleden ,twee voorste remschijven vervangen van m'n K75 RT. ABS
Kostprijs 380 euro. :shock: geplaatst.(Bavarian )
Een ervan was ook gebarsten,ze waren nog 3,5 dik...wel 120.000 km
D'as toch even slikken,op dat moment... :?
bernie

Bericht door bernie »

Die van mij waren recent vervangen door de persoon waarvan ik vorig jaar de motor kocht, ze zijn dus ook nog weinig versleten, wat het dubbel jammer maakt. :cry: Ik vraag me af hoe die barst er kon komen? :?: Bij Lievens dachten ze door plotse afkoeling na hevige opwarming, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit mijn remmen tot gloeiens toe opgewarmd heb en voor ik mijn motor kuis laat ik hem sowieso eerst afkoelen... Hoop dat ik dergelijke grapjes niet veel meer voor heb.
K75RT
bernie

Bericht door bernie »

Daarnet bericht gekregen van de dealer dat BMW me gratis een nieuwe remschijf zal geven. :D :D :D Blijkbaar een productiefoutje. Ik zal er wel een tijdje moeten op wachten want ze was nergens meer in voorraad (misschien hebben ze een volledig lot moeten terugnemen?). Toch een pak van mijn hart want het zou een dure grap geweest zijn, boven het groot onderhoud dat me vandaag ook al 388E kostte.
K75RT
Plaats reactie