versnelling in "vals neutraal"

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bernie

versnelling in "vals neutraal"

Bericht door bernie »

Af en toe overkomt het me wel eens dat ik bij terugschakelen (K75RT) in "vals neutraal" terechtkom :oops: (weet niet of dit de juiste benaming is voor het "tussen 2 versnellingen in terechtkomen", in het Engels noemen ze dit "false neutral").
Laatst nog als ik van 4->3 terugschakelde. Als ik hem dan vanuit die vals neutraal alsnog in 3 probeer te krijgen voel ik heel wat weerstand en krijg nogal wat geratel, tenzij ik eerst voldoende afrem.
Mijn vraag is nu: kan dit kwaad, dat geratel lijkt me niet gezond? :?: Of moet ik liever eerst terug naar 4 opschakelen en dan opnieuw naar 3 proberen? Ik weet het, mijn schakeltechniek kan een stuk beter maar ik ben een beginner en die K75's schakelen nu ook niet echt boterzacht... :? (overkomt me ook af en toe tussen 2 en 3).
"The time you enjoy wasting is not wasted time"
K75RT
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

je mag niet terug schakelen in hoge toeren of te hoge rijsnelheid bij beemers.
als je schakeld moet je ook voldoende met uw voetje bewegen.
aangezien je een beginner bent, zal je zien dat eens je de kunst van het schakelen onder de knie hebt een beemer toch boterzacht schakeld :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
bernie

Bericht door bernie »

Thanks voor de raad Gonzo!
Dat ik soms "te rap" ben en niet genoeg "doortrap" bij het schakelen weet ik, ik probeer er op te letten, maar ja... Maar als het me dan toch nog eens overkomt en ik in vals neutraal terechtkom, wat doe ik dan best: vertragen en opnieuw proberen naar de lagere versnelling te raken, of eerst terug naar de hogere en daarna terugschakelen?
"The time you enjoy wasting is not wasted time"
K75RT
Olivier

Bericht door Olivier »

Ik herken het probleem Bernard. Net als jij ben ik beginnend K75 rijder.
Wat ik doe is eerst even terug opschakelen, dan terug naar beneden en goed doortrappen :) Ook zonder de koppeling te lossen komt hij opnieuw in versnelling te staan.
Wel vervelend als je net voor een bocht wil terugschakelen... Maar 't ligt aan de traptechniek blijf ik horen.
K75 - 1993
R100RS - 1978
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

:D
Als je terugschakelt geef dan eens een dot gas, terwijl de koppeling ingetrokken is, schakel dan één lager, en los je koppeling. Minder slijtage voor de boite en cardans en en enz.
Dit best binnen 1 seconde natuurlijk
:wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Plaats reactie