vervangen tuimelschakelaar(s) R1100 RT 2000

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bieb

vervangen tuimelschakelaar(s) R1100 RT 2000

Bericht door Bieb »

Hallo,
Ik wil de tuimelschakelaars op mijn R1100 RT 2000 (handvatverwarming, abs, 4 knipperlichten) vervangen omdat de tekeningen/indicaties compleet zijn afgesleten en het eigenlijk niet meer duidelijk is welke knop wat doet.
Ik heb al wat rondgezocht, maar vind niet onmiddellijk hoe ik die op de juiste manier losmaak en vervang zonder wat anders te beschadigen.
Iemand die hier ervaring mee heeft.
MaartenGS-R-RT

Re: vervangen tuimelschakelaar(s) R1100 RT 2000

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Ik denk dat je het plastic dashboard helemaal moet losmaken.
Het dashboard zit vast met in totaal 16 schroeven (3 of 4mm inbussleutel nodig, als je pech hebt zit er minstens eentje bij dat vastgeroest is) : eentje aan elke spiegel, vastgeschroefd zijdelings van buiten naar binnenzijde; tien aan de binnenkant, vastgeschroefd van achter naar voorzijde, en twee achter de ruit, vastgeschroefd van buiten naar binnenzijde. Die zijn normaliter alle identiek.
Tenslotte zijn er ook nog twee langere schroeven aan de onderkant van de bekleding, ongeveer ter hoogte van de stuurhelften.
Om de schroefjes achter de ruit te kunnen losdraaien moet je eerst de ruit afnemen; om de schroeven aan de spiegels los te kunnen draaien moet je eerst de spiegels losklappen.
Als al die schroefjes losgedraaid zijn zit het paneel ondermeer nog vast aan het FID, en kan je de schakelaars van het ABS, handvatverwarming en noodknippers losmaken (best ter hoogte van de stekkerverbindingen).
Bieb

Re: vervangen tuimelschakelaar(s) R1100 RT 2000

Bericht door Bieb »

Bedankt, Maarten.
Ik begin te snappen waarom de vorige eigenaar hier niet aan begonnen is ... :shock: :-?
Plaats reactie