Leeftijd banden - advies nodig

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
buzraelgt51

Bericht door buzraelgt51 »

Ik ben nieuw op dit forum.
Afgelopen zomer heb ik me een R1250GS van 2019 aangeschaft met 9000km op de teller.
Maar ook de banden zijn van maart 2019 (Metzeler Tourance Next 1).

Nu vraag ik me af of ik de banden best vervang gezien de leeftijd.
Profiel is nog OK, vertonen geen tekenen van veroudering (barstjes, verkleuringen) en voelen ook nog zacht genoeg aan, maar ik besef dat dit heel subjectief is :-) .

Enig advies hieromtrent wordt geapprecieerd.
Merci alvast
MaartenGS-R-RT

Re: Leeftijd banden - advies nodig

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Dit lijkt me - van een bandenproducent - redelijk neutraal, en maar een heel klein beetje suggestief advies: https://www.michelin.be/nl/motorbike/ti ... -vervangen
En ook dit lijkt geruststellend: https://www.motorbandenmarkt.be/faqs/1073000047
Meer dan 10 jaar geleden deed ikzelf met een setje Metzeler Tourance Next (aangeschaft nadat de band als testwinnaar uit de bus gekomen in het tijdschrift Motoplus) zo'n 11.000km (op 1 jaar, voor de duidelijkheid), dus ik vermoed dat jouw set bij normaal gebruik er ook geen jaren meer gaat blijven opzitten.
Zelf zou ik hem dus gewoon oprijden.
Laatst gewijzigd door MaartenGS-R-RT op 15 jan 2025, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Danny

Bericht door Danny »

bandjes, 5 a 6 jaar dan zouden ze naar t schijnt uitharden en minder snel opwarmen...daar kan je je rijstijl op afstellen!

uiteindelijk is dat mijn motor zijn enige raakvlak met de grond, ik wissel ze allicht te snel maar ik zag ook al heel wat onnozelheden als gevolg van besparing op banden...

bij twijfel of slecht gevoel; altijd vervangen, vind je ze nog ok dan verder karren!
buzraelgt51

Bericht door buzraelgt51 »

Bedankt. Ik ga voor alle zekerheid toch wisselen denk ik, geen risico’s.
Ik twijfel tussen Scorpion trial 3 of Metzeler Tourance Next 2.
De moto wordt gebruikt voor woon-werk, zondagtripjes (iets sportiever rijden) als meerdaagse trips (Ardennen, Eifel) volledig beladen met bijzitter.
Over de scorpion trail 3 is nog niet veel te vinden, maar de 2 krijgt veel lovende kritieken. De Metzeler is ook een degelijke band.
Enige eravringen hier?
Danny

Bericht door Danny »

die zullen allebei wel voldoen
st1100

Bericht door st1100 »

Niet twijfelen scorpions!

Als de 2 goedkoper is dan de 3 : 2 is een superband (voor op de weg). 3 geen ervaring.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Plaats reactie