Hallo,
Ik wil van mijn BMW R1100R zelf de stationair en gaskleppen synchroniseren.
Motor heeft 1000 km geleden grote beurt gehad.
Nu heb ik heeeeel veel Youtube filmpjes hierover gezien en hier op dit forum heeeel veel over gelezen. Maar het enige wat mij niet duidelijk is is het volgende:
Als de synchroontester (maakt niet uit welke) nu ongelijk is, welke cylinder moet ik dan stellen? Als bij bv een vacuummeter de linker cylinder afwijkt van de rechter bij welke moet ik dan de stationairschroef regelen? En bij 3000 tpm welke gaskabel?
Die uitleg wordt niet gegeven in de filmpjes.
Synchroniseren
Moderator: GVN
-
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
- Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Re: Synchroniseren
Uit "Throttle Body Synching" Oil Head Tech pages:
"Which BBAS do we fuss with one, you ask? Well that depends on if you want the idle speed to
go up or down or stay the same, AND where the BBAS’s are to start with. Now I know what
you’re thinking about now. WTF, why is he bringing up a whole new dimension of adjustment
without even mentioning it before hand… Well ya see it’s like this, if the amount of adjustment
is only slight (like about a ¼ of a turn of the BBAS, then it won’t really matter if you turn one
BBAS up or the other down or split the difference. Your idle won’t change all that much, BUT
if the needed adjustment is more than ¼ of a turn, your idle can be moved in the desired direction
by adding more air flow to the weak side (which increases idle speed) and visa versa.
Which side of the needle is the weak side? Well, say the needle moves to the right side, the right
side is pulling more vacuum than the left side (the weak side). And say you want to increase the
idle rpm and balance the needle reading, you would turn the left side BBAS counterclockwise
(open it up, to add more air flow). If you want to slow the idle down, close the right side BBAS
(clockwise, to restrict air flow), until the needle is centered over zero. As you watch the needle
move when you make changes to the BBAS’s you will begin to see the pattern emerge...."
Als je denkt dat je met het bovenstaande genoeg bijkomende info hebt om alvast de ralenti te synchen:noteer vooraleer je begint veiligheidshalve héél goed de beginstand van de stationairschroeven, zodat je daar naar kan terugkeren als e.e.a. niet onmiddellijk zou lukken, en zorg voor één grote, of twee kleine ventilatoren.
"Which BBAS do we fuss with one, you ask? Well that depends on if you want the idle speed to
go up or down or stay the same, AND where the BBAS’s are to start with. Now I know what
you’re thinking about now. WTF, why is he bringing up a whole new dimension of adjustment
without even mentioning it before hand… Well ya see it’s like this, if the amount of adjustment
is only slight (like about a ¼ of a turn of the BBAS, then it won’t really matter if you turn one
BBAS up or the other down or split the difference. Your idle won’t change all that much, BUT
if the needed adjustment is more than ¼ of a turn, your idle can be moved in the desired direction
by adding more air flow to the weak side (which increases idle speed) and visa versa.
Which side of the needle is the weak side? Well, say the needle moves to the right side, the right
side is pulling more vacuum than the left side (the weak side). And say you want to increase the
idle rpm and balance the needle reading, you would turn the left side BBAS counterclockwise
(open it up, to add more air flow). If you want to slow the idle down, close the right side BBAS
(clockwise, to restrict air flow), until the needle is centered over zero. As you watch the needle
move when you make changes to the BBAS’s you will begin to see the pattern emerge...."
Als je denkt dat je met het bovenstaande genoeg bijkomende info hebt om alvast de ralenti te synchen:noteer vooraleer je begint veiligheidshalve héél goed de beginstand van de stationairschroeven, zodat je daar naar kan terugkeren als e.e.a. niet onmiddellijk zou lukken, en zorg voor één grote, of twee kleine ventilatoren.
Re: Synchroniseren
Allereerst, hang ff de meter er aan, staat het blok goed dan blijf je er af, wil jet het fatsoenlijk doen dan begin je met stellen kleppen, vervangen bougies, luchtfilter, afstellen gasklepsensor.
Daarna reinigen van de gasklephuizen, geleiding van de gaskabels en verwijder de stationair schroeven. merktekens aanbrengen heeft geen zin 't is maar stationair geen rakettechnologie.
kuis deze schroeven mooi op, alsook de opening waarin ze zitten, verwijder de vacuümaftakdopjes dan kan je met brake cleaner en evt oorwatje in de gaatjes spuiten van de luchtnevenstroomschroeven en proper wrijven. (de meter is ondertussen wel verwijderd!!!)
Controleer de kabels op gangbaarheid, ze mogen niet uitgerafeld zijn en geen hoeken gevormd door jaren geplooid te zitten.
Geef beide gaskabels flink speling links en rechts
Draai de luchtnevenstroomschroeven in het gasklephuis na de O ringen met een likje siliconevet in te vetten.
draai de schroeven tot tegen de aanslag en draai dan twee volledige slagen uit aan beide kanten.
synchrotester aansluiten en indien nodig tester calibreren
na evt aanpassen tps zekering nr 5 (tellen vanaf schakelpedaal kant) enkele minuten verwijderen
zekering terug plaatsen en contact inschakelen
gashendel een tweetal keer open en dicht draaien
motor starten, kan wat onregelmatig lopen, laat rustig een minuutje of 5 draaien (handgas af) en controleer ondertussen de vacuümtester.
met de luchtnevenstroomschroeven de tester of meter ietwat proberen gelijk te krijgen (blok zal mooier en rustiger lopen) toerental maakt niet zoveel uit tot de meter mooi in 't midden staat.
Nu kan je door middel van dezelfde schroeven aan beide kanten telkens gelijktijdig aanpassen, met bv kwartslagjes tot de motor op ong 1050 omw gelijk loopt op de meter.
stationair regelen is nu ok, schroeven vanaf blijven
Draai nu de gekartelde stelschroef voor de linker gaskabel uit tot je de meter uit balans ziet gaan, wanneer dit zo is draai je de stelschroef opnieuw een mm in en borgt de stelschroef met de moer. krijg je niet genoeg speling geef dan wat meer kabel aan het gashandvat! (indraaien aan de gaskabel handvat)
Laat vervolgens iemand de motor op 3500omw houden en regel aan de rechterkant de gekartelde stelschroef bij (van de kabelgaine) tot de meter opnieuw in balans is, borgmoer aandraaien en opnieuw checken, na aandraaien vd borgmoer staat hij vaak weer asynchroon, anticipeer door iets minder synchroon te te zetten en bedenk dat het borgen van de moer ook wat extra trekt aan de kabel)
Als het teveel tijd in beslag neemt kan je een ventilator plaatsen of iemand perslucht op de oliekoelers/cilinderkoppen laten blazen. Nu zou je blok mooi stationair als op 3500omw mooeten synchroon staan
het beste is een stukje rijden met de synchrotester op de tank gekleefd dan kan je onderweg kleine correcties maken (als je stil staat tenminste)
de respons van het gashandvat kan je zelf bijregelen aan het handvat, direct reageren of een milimetertje (of twee) speling
heb je een systeem met één geaskabel die van links naar rechts doorloopt dan is het eigenlijk dezelfde procedure, alleen moet je dan na het afregelen van de eerste stelschroef ook de tweede regelen aan dezelfde kant (gasklephuis) ongeveer een kleine mm speling geven.
deze laatste is moeilijker en vraagt iets meer feeling of ervaring, sommigen leren het nooit want dit is gevoeliger en vraagt ook een gevoelige vacuümmeter (of degelijke)
Daarna reinigen van de gasklephuizen, geleiding van de gaskabels en verwijder de stationair schroeven. merktekens aanbrengen heeft geen zin 't is maar stationair geen rakettechnologie.
kuis deze schroeven mooi op, alsook de opening waarin ze zitten, verwijder de vacuümaftakdopjes dan kan je met brake cleaner en evt oorwatje in de gaatjes spuiten van de luchtnevenstroomschroeven en proper wrijven. (de meter is ondertussen wel verwijderd!!!)
Controleer de kabels op gangbaarheid, ze mogen niet uitgerafeld zijn en geen hoeken gevormd door jaren geplooid te zitten.
Geef beide gaskabels flink speling links en rechts
Draai de luchtnevenstroomschroeven in het gasklephuis na de O ringen met een likje siliconevet in te vetten.
draai de schroeven tot tegen de aanslag en draai dan twee volledige slagen uit aan beide kanten.
synchrotester aansluiten en indien nodig tester calibreren
na evt aanpassen tps zekering nr 5 (tellen vanaf schakelpedaal kant) enkele minuten verwijderen
zekering terug plaatsen en contact inschakelen
gashendel een tweetal keer open en dicht draaien
motor starten, kan wat onregelmatig lopen, laat rustig een minuutje of 5 draaien (handgas af) en controleer ondertussen de vacuümtester.
met de luchtnevenstroomschroeven de tester of meter ietwat proberen gelijk te krijgen (blok zal mooier en rustiger lopen) toerental maakt niet zoveel uit tot de meter mooi in 't midden staat.
Nu kan je door middel van dezelfde schroeven aan beide kanten telkens gelijktijdig aanpassen, met bv kwartslagjes tot de motor op ong 1050 omw gelijk loopt op de meter.
stationair regelen is nu ok, schroeven vanaf blijven
Draai nu de gekartelde stelschroef voor de linker gaskabel uit tot je de meter uit balans ziet gaan, wanneer dit zo is draai je de stelschroef opnieuw een mm in en borgt de stelschroef met de moer. krijg je niet genoeg speling geef dan wat meer kabel aan het gashandvat! (indraaien aan de gaskabel handvat)
Laat vervolgens iemand de motor op 3500omw houden en regel aan de rechterkant de gekartelde stelschroef bij (van de kabelgaine) tot de meter opnieuw in balans is, borgmoer aandraaien en opnieuw checken, na aandraaien vd borgmoer staat hij vaak weer asynchroon, anticipeer door iets minder synchroon te te zetten en bedenk dat het borgen van de moer ook wat extra trekt aan de kabel)
Als het teveel tijd in beslag neemt kan je een ventilator plaatsen of iemand perslucht op de oliekoelers/cilinderkoppen laten blazen. Nu zou je blok mooi stationair als op 3500omw mooeten synchroon staan
het beste is een stukje rijden met de synchrotester op de tank gekleefd dan kan je onderweg kleine correcties maken (als je stil staat tenminste)
de respons van het gashandvat kan je zelf bijregelen aan het handvat, direct reageren of een milimetertje (of twee) speling
heb je een systeem met één geaskabel die van links naar rechts doorloopt dan is het eigenlijk dezelfde procedure, alleen moet je dan na het afregelen van de eerste stelschroef ook de tweede regelen aan dezelfde kant (gasklephuis) ongeveer een kleine mm speling geven.
deze laatste is moeilijker en vraagt iets meer feeling of ervaring, sommigen leren het nooit want dit is gevoeliger en vraagt ook een gevoelige vacuümmeter (of degelijke)
Re: Synchroniseren
Dank je wel. Duidelijk verhaal.
Bij de grote beurt zijn al veel zaken gedaan. Ik denk dat de rest wel te doen is.
Re: Synchroniseren
Dank je wel.MaartenGS-R-RT schreef: ↑01 jun 2025, 23:21 Uit "Throttle Body Synching" Oil Head Tech pages:
"........ ventilatoren.