Tom Tom Rider

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
CoolFox

Tom Tom Rider

Bericht door CoolFox »

Op de website van Tom Tom vond ik vandaag informatie over de Tom Tom Rider, een specifiek voor de moto ontworpen GPS-systeem met Bluetooth headset, te pairen aan zowel je GPS als je bluetooth telefoon. Lijkt me een heel interessant concept en zou binnenkort op de markt komen (3de kwartaal 2005). Meer info op http://www.tomtom.com/products/product. ... Language=5

Afbeelding

Prijs is echter nog niet bekend, op een Engelse site vond ik een indicatie van £ 499 (een dikke € 750). Ik heb me alleszins ingeschreven op de nieuwsbrief.
BMW R1100RT '99 39.000 km (and counting...)
brit

Bericht door brit »

een verkoper van tom tom wist me een goede 3 weken geleden te vertellen dat ze bij tom tom beter eerst gebruiksvriendelijker kaartmateriaal, ... ontwikkelen (hij bedoelde zelfde manier ontwikkelen zoals garmin). hij gaf een voorbeeldje: bij garmin kan op 1 gb cf-kaart bijna of zo goed als gans europa. met de standaard tom tom go zou je bij het overschrijden van de franse grens al andere kaarten moeten laden... (kan dit?). de kaarten zouden volgens hem ook niet zo gedetailleerd zijn als die van garmin, ...

zijn verkoop van tom tom is enkele maanden geleden boven die van garmin gegaan maar is daarna ook pijlsnel gedaald. nu verkoopt hij er bijna geen meer...
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

De TomTom Rider zal in September leverbaar zijn en de avp zal 799 euro zijn.(btw incl.)
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
Frank12RS

Bericht door Frank12RS »

Bij mijn TomTom neemt gans (West)Europa 1.2 Gb in beslag.
De kaarten lijken mij evengoed als die van Garmin (er zijn volgens mij maar 2 digitale kaarten producenten in Europa en die ontlopen elkaar niet veel).
Met een Garmin kan je wel veel makkelijker trips plannen.
Met TomTom 5 moet dat nu ook kunnen maar dan enkel op je PDA en niet op je PC.
Ik ga binnenkort eens proberen of je Garmin routes kunt overzetten dan kan ik de routes van onze club ook op GPS rijden.
Volgens mij is het een heel eenvoudige keuze:
Wil je point to point navigatie --> TomTom of soortgelijk.
Wil je trips uitzetten en rijden --> Garmin.

Frank
brit

Bericht door brit »

Frank12RS schreef: Wil je point to point navigatie --> TomTom of soortgelijk.
wat bedoel je daarmee?
JohanGS

Bericht door JohanGS »

brit schreef:
Frank12RS schreef: Wil je point to point navigatie --> TomTom of soortgelijk.
wat bedoel je daarmee?
Daarmee bedoeld hij dat je een adres in geeft en die rijdt daar probleemloos naartoe :wink:
Van punt A naar B, niet zoals met een garmin dat je kan zeggen van A naar B maar via C,D,..... :wink:

Met andere woorden die tomtom staan nog niet zover in het uitstippelen van routes :wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
Frank12RS

Bericht door Frank12RS »

Dat is exact wat ik bedoel:

Met een Garmin maak je een route met het programma Mapsource op je PC. Dat gaat heel eenvoudig door punten op de kaart aan te klikken. Je kan dan exact ingeven welke wegen je wel en niet wil rijden. Zo maak je heel eenvoudig een route met heel veel waypoints.
Als je dat allemaal te veel werk vindt dan kan je zeer veel routes op internet vinden, of die van de club mee rijden (Maar die volgen niet altijd exact de route die op papier staat?).

Bij TomTom 5 kan je ook routes maken maar dan op je PDA. Ik heb er nog niet veel ervaring mee maar het lijkt mij veel onoverzichtelijker. Voordeel is wel dat je de PC niet nodig hebt als je in het buitenland een route wil maken.
Een route van de club meerijden kan voorlopig met TomTom 5 nog niet omdat er volgens mij nog geen conversieprogramma voor Mapsource routes bestaat. Ik denk wel dat TomTom daar werk van moet maken als ze veel TomTom riders willen verkopen.
Voor TomTom 3 bestond een "nood"oplossing met een hulpprogramma, maar dat werkte niet zo goed omdat het tussen elk waypoint moest herberekenen en dat duurde soms langer dan de tijd die je tot het volgende waypoint reed. Ik kon er ook niet alle Mapsource bestanden mee inlezen?
Ik heb nog niet getest of TomTom 5 ook moet herberekenen tussen de waypoints, zal ik vanavond eens proberen.
Voor het rijden van vertrek naar eindpunt zonder je zorgen te maken over de weg die je volgt is TomTom 5 wel een prima apparaat dat ook goed samenwerkt met je adressen in outlook.

Frank
w

Bericht door w »

Frank12RS schreef: Ik heb nog niet getest of TomTom 5 ook moet herberekenen tussen de waypoints, zal ik vanavond eens proberen.
Frank
Ik ga dat eens intensief uitproberen de volgende 3 weken in Frankrijk, en laat je weten wat het resultaat is.

Frank, kan je eens zien welk formaat die geplande-routes hebben in TT5, want als het *.ov2 is kan ik toch GpsUtil gebruiken.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Frank12RS schreef: welk formaat die geplande-routes hebben in TT5, want als het *.ov2 is kan ik toch GpsUtil gebruiken.
:roll: Ben niet mee zene, dat is net Chinees :shock:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Frank12RS

Bericht door Frank12RS »

Stefken,

In TomTom 5 zijn het .itn files.
In zo een file staan waypoints in de vorm:

440582|5135176|Pannenhoefdreef 61, Kapellen (Antwerpen)|2|
457499|5153438|Nijverheidstraat 2, Rucphen|2|

Ik denk dat het best mogelijk is garmin waypoints met een programma om te zetten.
Ik heb al eens een gedeelte manueel gedaan via Mapsource --> Mapedit --> Excel --> Notepad.
Dat lukt ook redelijk maar is veel werk.
Mischien iemand die handig is met Visual Basic in Excel?

Nog één opmerking, GPSUtil werkt niet onder TomTom 5.

Volgens mij is het een kwestie van tijd voor een omzettingsprogramma bestaat.

Frank
LJ

Bericht door LJ »

Gebruik nu al ganse tijd TomTom 3.07 en is idd niet mogelijk om in 1 ruk naar alle kleine adresjes in het buitenland te navigeren. Zijn niet allen gekend in hoofdwegen van Europa.

Je kan wel een reisplan met een beperkt aantal tussenstops opstellen.

TomTom5 moet ik nog testen.
w

Bericht door w »

Frank12RS schreef:Stefken,

In TomTom 5 zijn het .itn files.
In zo een file staan waypoints in de vorm:

440582|5135176|Pannenhoefdreef 61, Kapellen (Antwerpen)|2|
457499|5153438|Nijverheidstraat 2, Rucphen|2|

Ik denk dat het best mogelijk is garmin waypoints met een programma om te zetten.
Ik heb al eens een gedeelte manueel gedaan via Mapsource --> Mapedit --> Excel --> Notepad.
Dat lukt ook redelijk maar is veel werk.
Mischien iemand die handig is met Visual Basic in Excel?

Nog één opmerking, GPSUtil werkt niet onder TomTom 5.

Volgens mij is het een kwestie van tijd voor een omzettingsprogramma bestaat.

Frank

Dag Frank,

Ik heb nu een weekse de TT5...en tot op heden heel kontent....
Ook al eens geprobeerd met POI convertor (gratis) de Garmin waypoints om de zetten, en dat lukt vlotjes....en...maar 1 programmake te gebruiken.

De kaarten, daar moet ge wel een beetje bij opletten want met bijvoorbeeld Benelux plus versie kan je nu goed van Brussel naar eender waar in Europa plannen, maar die neemt 196 Mb ipv 80 Mb in, en dan moet je nog de kaart van het land van eindbestemming (vb Frankrijk) inladen voor alle detailkaarten......en dan is mijn 512MB wel te klein.

Ik heb al wat routes uitgezet, en dat lijkt me wel heel OK. Toch denk ik dat Garmin daar beter in is, want daar kan je daar gewoon een lijn trekken en die plaats dan zelf de waypoint, en bij TT5 moet je ze 1 voor 1 aan klikken.

Ik laat binnen een paar weken weten of het echt vlot werkt want ik ga het intensief uittestten in de streek van de Ardeche
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Hi,
Bij TomTom 5 kan je ook routes maken maar dan op je PDA.
Voordeel is wel dat je de PC niet nodig hebt als je in het buitenland een route wil maken.
Dit kan op de 2610 ook zonder problemen hoor.
Patrick
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Frank12RS

Bericht door Frank12RS »

Stefken,

ik gebruik POI edit om ze om te zetten.
Ik heb echter gemerkt dat ik met TT5 maar 50 waypoints per route kan plannen?
Voor de meeste BMW MC VL ritten die ik heb is dat voldoende, voor de openingsrit kwam ik op 68 waypoints. Ik heb dus een onderbreking op de middagstop gemaakt.
Toch wel veel werk dat omzetten vindt ik.

Wat betreft geheugen voor de plus kaarten, ik heb 2GB en kan enkel Scandinavie niet inladen, maar daar kom ik toch normaal niet voor mijn werk, geen probleem dus.

Frank
Oltje

Bericht door Oltje »

Hallo Forumgenoten,

Ik ben afgelopen week in het drijfnatte "Swartzwald" geweest met een groepsreis van circa 38 rijders. Vele hadden een navigatiesysteem op de motor van Garmin in verschillende uitvoeringen en modellen. Ik had echter als enige een TomTom Rider met een SD-kaartje van grenzeloos Europa.
Na vele avond-discussies blijkt toch dat het maken van route's op de PC wel een belangrijk item is maar dat men dit eigenlijk zelden doet. In het begin is het wel leuk om wat route's te maken maar algauw gaat men over op bestaande route's die in overvloed, ook voor de Rider, beschikbaar zijn tegenwoordig. Dit denk ik echter ook. Ik weet toch niet welk weggetje nu mooi is en welke niet. En alleen maar dijkroute's te plannen en te rijden ben je ook snel zat met al die heuvels en snelheidsbeperkingen.
Ik heb totaal 5 route's gereden die mij door de reisorganisatie zijn gemaild in een Garmin bestand met circa 500/600 via- en waypoints per rit. Deze route's heb ik geconverteerd met ITN Converter. Dit programma heb ik ergens van dit forum afgehaald. Echter weet ik niet meer waar. Als je deze route's converteerd naar TomTom 5 bestanden dan maakt hij route's aan van maximaal 48 waypoints (het maximale wat de Rider aankan).
Ik ben toen de route's een voor een gaan laden. Tijdens het doorlopen van deze route's heb ik op de balangrijkste punten favorieten gemaakt. Denk er wel aan om deze favorieten op de juiste weghelft te plaatsen. Nadat dit is gedaan, met overigens ook maximaal 48 favorieten, maak je een nieuwe route met deze favorieten die je hebt genummerd vanaf 01 tot 48. Daarna route opslaan en alle favorieten wissen met uitzondering van de laatste. Deze heb je nodig om te kijken of de volgende route die je gaat maken wel goed aansluit. Als je de favorieten (lees waypoints) dan heb gemaakt dan kom je met een tweetal route's, heb ik 1-1 en 1-2 genoemd, goed uit en heb je een volledige Gamin route probleemloos omgezet. Ik ben 'n uurtje of 4 bezig geweest om 5 route's met een totale lengte van circa 2400 km in mijn TomTommetje te zetten. Werkte perfect en zonder problemen !

Verder heb ik een oortje laten aanmeten met daarin gebouwd een speakertje van Earmo te Zwolle zie http://www.gehoorbescherming.nl/ (perfecte service, mijn oortje zou daags voor vertrek per post ontvangen worden. Dit lukte niet. Werd per koerier bezorgd!!!!) Gaat fantastisch. Eva op 85% geluidsvolume zetten en met de BMW gewoon 180 rijden en zonder problemen de route via het oortje ontvangen.

Nou de groeten, André
jakke

Bericht door jakke »

Fijn dat het allemaal kan. Wel een heel gedoe natuurlijk.
Als je 180 rijdt daarentegen, zal madam Eva nie veel te zeggen hebben in de GPS. ofwel zit ge dan op een stuk autosnelweg waar niets hoeft gezegd te worden of je bent voorbij je doel zonder dat ge het beseft. :lol: :lol:
Mijn oortje is van Garmin met een 2.5 mm Jack ( 25 € ) en de GPS staat slechts op 30 % geluidssterkte, wat bij tegenwind en op autosnelweg tegen 130 km/u zeker al ruim luid genoeg is.
Tja, ik ben nu eenmaal gene snelheidsduivel. :? :?
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
RBee

Bericht door RBee »

Déja vu :?: :D
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Wauters
Contacteer:

Bericht door Jan Wauters »

Dag Oltje, ik heb een vraagje je zei van het drijfnatte "Swartzwald" ik neem aan dat je in de regen hebt gereden - heb je hierbij geen problemen gehad met je TTR i.v.m. vocht?? - Graag reactie, groeten Jan Wauters
Oltje

Bericht door Oltje »

Hallo Jan,

Nu rij ik wel bijna overdekt met mijn BMW R1100RT maar geen enkel probleem met het vocht. Ook regen op het scherm gehad. Geen enkel probleem.

Groeten André
Jan Wauters
Contacteer:

Bericht door Jan Wauters »

Dag Oltje, zie topic TomTom Rider.
Rudi T

Bericht door Rudi T »

aan de TTR owners:

Kan het BT earsetje ook gebruikt worden met een gewone Ipaq/TT5? (met BT uiteraard).

Ik heb deze vraag reeds langs verschillende kanalen gepost, maar geen echt antwoord gekregen, de meeste dealers weten het ook niet, en TT geeft geen info hieromtrent.
Ik zou dit anders wel eens willen uittesten, indien er iemand in de regiio VL-Brabant een TTR heeft kunnen we misschien eens afspreken om dit uit te testen?

groetjes,
Rudi
Rudi T

Bericht door Rudi T »

aan de TTR owners:

Zou de BT earset ook met een gewone Ipaq/TT5 werken? (met BT uiteraard)

Ik heb deze vraag reeds via verschillende kanalen gepost, maar geen sluitend antwoord gekregen: de dealers weten het niet en verwijzen naar TT, maar bij TT krijg je ook geen antwoord op die vraag.

Ik zou dit anders wel eens willen uitproberen, indien er iemand in de regio VL-Brabant woont kunnen we misschien eens afspreken om dit uit te testen?

groetjes,
Rudi
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

ik ben van VL... maar gene Brabant er achter

sorry
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Plaats reactie