probleem versnellingsindicator r1200rt

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

Dit weekend met een raar probleem geconfronteerd. Normaal start ik de motor als hij nog op zijn zijpikkel staat (lukt natuurlijk alleen maar als hij in N staat). Zaterdag ll. wilde dit totaal niet lukken, motor sloeg af en aan, display was heel raar, en de versnellingsindicator maakte ware bokkensprongen : van 1 naar 5, terug naar 3, naar 2, naar 6, mijn groene N lichte ook niet op. Na drie pogingen, toch maar op de mtot gestapt, zijpikkel in en terug proberen starten, nu lukte het wel, maar de versnellingsindicator bleef bokkensprongen maken. Pas als ik een 200-tal meter aan het rijden was, gaf hij flitsend meestal de juiste versnelling weer, aan het stoplicht terug geen enkele indicatie op mijn display, en hoewel ik zeker wist dat ik in neutraal stond, lichte de groene N niet op.
Als je gewend bent om deze display-info veel te gebruiken, is het best een lastige zaak. Na ongeveer een half uur rijden, bleek plots alles weer normaal te functioneren, het display was stabiel, de groene N lichtte op.
Gisteren telefonisch kontakt gehad met de BMW dealer, maar kon mij niet direkt verder helpen omdat het probleem nu niet meer bestond. Bij herhaling moest ik de BMW service mobiel maar bellen, en dan zouden ze het verder kunnen onderzoeken. Want ze handden dit nog nooit eerder meegemaakt met een r1200rt.
Raar 'tijdelijk' probleem, rare 'oplossing', vandaar dit postje, zijn er anderen die dit ook al hebben meegemaakt? Wat zou eventuele oorzaak kunnen zijn. Slijtage is uit te sluiten, hij is nog maar 3 maand oud.
zoete motogroeten vanop een R1200GS LC
Gswa

Bericht door Gswa »

Hoi

Dat je dealer daar nog nooit van gehoord heeft, ja wat moet ik daar van zeggen. Wat ik wel weet is dat bijna alle bmw's met dit type van versnellingindicatie daar vroeg of laat wel eens een tijdelijk probleem met heeft. Gewoon proberen je daar niets van aan te trekken, en na een tijd of tijdje zal je merken dat de versnellingsindicatie terug normaal zal werken. Het is vermoedelijk gewoon een slecht contakt veroorzaakt door vocht.

Ps : Als moest zijn dat de recente bmw's een ander type versnellingsindicatie schakelaar gebruiken mag je bovenstaande als lulkoek beschouwen.
Groetjes Swa
Rakthi

Bericht door Rakthi »

Op het engelse GS forum is daar al over gepalverd. Zou te maken hebben met de situering van het contact aan versnellingsbak. Zou bij sommige zou dit gevoelig zijn voor water en vocht. Als alles droog is werkt de boel weer OK. Die gasten raden ook aan af en to wat WD40 op die sensor te spuiten. Aangezien het dezelfde motor is voor de RT en de GS verondestel ik dat die sensor op dezelfde plaats zit. Vraag aan uw dealer die sensor te vervangen onder garantie als het weer gebeurt. Hier is de link: gear change indicator
Walt

Bericht door Walt »

Inderdaad, het probleem heeft met vocht te maken.
Toen ik deze zomer in Italië de ganse namiddag in een plensbui had gereden had ik hetzelfde probleem op mijn R1150RT.
Versnellingsbak stond in eerste en de indicator gaf 3de versnelling aan enz...
De dag erna was het droog weer en alles werkte terug perfect.
Tot nu geen enkel probleem meer gehad met de versnellingsaanwijzer, al gingen er enkele ritten door op een kletsnatte dag.

Gr
Walt :roll:
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
George Michael

Bericht door George Michael »

:?: Waar zit die sensor precies :?:
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
be432081

Bericht door be432081 »

mijn buur heeft een gelijkaardig probleem , maar blijvend , na een poetsbeurt van zijn R1100RS.
Gans de indicatiemodule heeft nog even geflipt en was dan helemaal blanco.
We hebben toen het ganse binnengedeelte uit het kuipje gehaald en eens
onder de loep genomen.
Het zogenaamde waterdichte in plasticdoosje ingepakte printplaatje met de besturing van de lcd displays zag er wat vochtig uit.
Het doosje geopend daar kwam al een beschimmeld stukje printplaat in het visier.Met een zacht borsteltje en wat zuivere alcohol(-geen whiskey) de occidatie weggewreven om te ontdekken dat er een printbaantje door de ingedrongen nattigheid was doorgebrand.
De fijnste soldeerbout erbij gehaald en het baantje gemaakt.Een laagje nagellak eroverheen om het weer wat waterdicht te maken , deksel erop en testen=>
Het werkt opnieuw , temperatuuraanduiding , benzinemeter ok maar de versnellingen is nog iets verkeerd. in 0 en 1 geeft hij nul , in 2 en 3 geeft hij 2 , in 4 en 5 geeft hij 4.Dus de pare geeft hij aan, de onpare niet.
Ik vrees dat het IC'tje dat op het printje zit eraan is voor de moeite , maar om deze eruit te wippen (met de fijne circuitjes) , en om zomaar even een vervangstuk te vinden heb ik maar laten varen.
Dan maar zo verder rijden , tot er misschien ergens zo een module opduikt bij een afbreker of zo.
De huidige electronica is niet meer voor zo een doe het zelvers tegenwoordig.
Midlife-crisis , tis van da
snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

Bedankt voor de info.

Via het werkplaatshandboek dat ik hier heb kunnen vinden, heb ik de sensor kunnen lokaliseren, en heb op de stekker wat WD40gespoten. Leek me wel dat deze stekker wat los zat, wat de oorzaak van het probleem zou kunnen verklaren, in combinatie met een zeer vochtige omgeving. Hopelijk blijven de problemen nu weg.
Wat me wel nog steeds raar lijkt is de reactie van de dealer, dat zij dit probleem nog nooit hadden tegengekomen, en bijgevolg niet wisten wat de oorzaak zou kunnen zijn. Gezien de reacties hier en op het GS-forum, lijkt me dit toch geen 'splinternieuw' item.

Ik ben nu weer een stap verder, en dank zij het handboek heb ik een fantastisch goed overzicht over mijn bakje.

Thx.
Danny

Bericht door Danny »

Hij zal dit probleem nooit op een 1200 voorgehad hebben zeker... ben er ook nog geen tegengekomen...maar mankerende versnellingsindicators moet ie toch wel kennen...? :roll: of hij heeft nog maar net de zaak geopend en zat voordien op Mars 8)
Eigenlijk zou je en dat heb ik al meerdere malen gezegd als je een nieuwe BMW koopt de hele reutemeteut aan stekkers uiteen moeten trekken en er een bus WD40 in kieperen... de stekkers een beetje afschudden of perslucht (nog beter) en gewoon weer in mekaar stoppen...
gegarandeerd nooit van die problemen... de stekker of schakelaar op de boite geef ik bij gelijk welke moto die hier komt vanaf dag één een laag klarschutz of een soort van tectyllaagje, problemen zijn dan ook - tot de schakelaar echt mechanisch kapot is - van de baan...
de onderdelen zien nu eenmaal erg af op een moto en 't vocht vliegt hen om de oren he :wink:
Bruno 1200 RT

Bericht door Bruno 1200 RT »

Heb dezelfde ervaringen met dezelfde motor. Onder garantie werd sensor aan achterbrug vervangen bij Winge Motors Rotselaar. Probleem opgelost ...............................gedurende 2.000 KM. Morgen wordt dezelfde sensor opnieuw vervangen. Dat jou BMW-dealer zegt niet op de hoogte te zijn van dit probleem lijkt mij ...................'eigenaardig' , om het in diplomatieke termen te zeggen. Inderdaad met vorige moto 850 RT haperde dit aspect ook soms, maar dit bleek altijd zichzelf op te lossen. Maw wat betreft de 1200 lijkt mij dit eerder een 'constructiefout of minstens 'een onderdeel dat voor verbetering vatbaar is'. Hoe je het nu draait of keert ==>niet aanvaardbaar voor een motor van die prijsklasse.
Als ik jou was zou ik EISEN dat dit onderdeel vervangen werd onder garantie want geloof me het wordt erger en lost zichzelf niet op. Binnen de kortste keren duidt hij ook geen neutraal meer aan, duidt hij 2 aan in 5 enz. enz.
Vline

Bericht door Vline »

Bij het starten van mijn 1200RT had ik woensdag ook dit fenomeen voor.
Bij het starten op zijpikkel en in neutraal sloeg de motor aan en af.
Heb hem uiteindelijk aan de praat gekregen door de koppeling in te trekken, de zijpikkel in te klappen en door te starten.
Wat opviel is dat er geen groene lamp of neutraal indicatie was, de indicator bleef gewoon zwart.
Enkel bij het volledig los laten van de ontkoppelinghendel krijg ik een indicatie, alhoewel je de cijfertjes ziet op en af springen net voor je tegen de aanslag komt.
Als je de motor steevast in neutraal zet krijg je geen indicatie meer, bij het uitklappen van de zijpikkel slaat je motor gewoon af, blijkbaar wordt ook de feedback naar de elektronica beinvloed.
Mijn beemer gaat dindag toch binnen voor onderhoud km het zal dan ook wel nagezien worden samen met de temperatuurindicatie en in orde gemaakt worden.
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Ik heb het voorgaande ook gehad met een 1200 GS.
Mijn factuur vermeld; Potentiometer versnellingsbak vervangen in garantie.
Vline

Bericht door Vline »

Tweede maal prijs.
Tijdens men verlengd w-e in Coburg weer hetzelfde aan de hand, de versnelingsindicator springt op en neer nu blijft hij tijdens het rijden zelf even in neutraal staan.
Gevolg een licht happerend gevoel bij het optrekken.
Potensiometer is reeds vervangen bij onderhoud 10.000 km, de machine heeft nu iets meer dan 15.000 km.
Gaat woensdag binnen voor een reset, ben benieuwd.
Dat de indicator niet de juiste versnelling aangeeft is op zich niet zo een ramp, maar het niet aangeven van neutraal is minder.
Zelf al staat de motor in vrijloop, zijpikkel uit valt hij stil.
Starten kan enkel nog met ingekneppen ontkoppelingshendel
snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

zou het ook niet kunnen dat het gewoon aan de stekker is dat er een slecht kontakt is. Ik heb de stekker even losgehaald, er wat wd40 op gespoten, en terug ingeklikt, en tot op heden heb ik er geen enkel probleem meer mee gehad. Heb toch ondertussen al bijna 11000 km gebold.
Plaats reactie