Aandampen vizier

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Hans T

Aandampen vizier

Bericht door Hans T »

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een pinlock systeem in een Schuberth (concept) helm. Op de site van Pinlock staat te lezen dat er een pinlock is voor elk type helm,maar de Schuberth vind ik er niet op terug. Voor de helmen van BMW komen slechts bepaalde types in aanmerking,dit omdat de andere behandeld zijn met een anti-aandamplaag en een vlak vizier hebben.
Het vizier van de Shuberth zou ook behandeld zijn tegen aandampen maar
bij regenweer en helm en vizier gesloten zie ik geen steek.
Ik heb reeds een Fog Shield uitgeprobeerd maar dat viel nogal tegen.
Mvg,
Geerty

Bericht door Geerty »

Voor uwen helm bestaat er geen pinlock :? :? Ge hebt dus dikke pech. Diene Schuberth is inderdaad niet te doen, dampt ferm aan :evil: :evil: Ik had ook ene maar is al lang de deur uit.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Vreemd toch, die verhalen van aandampend Shuberth scherm. Ik heb een C2, en door de regen rijdend, met gesloten scherm en enkel de ventilatie op het kinstuk geopend, heb ik geen last van aandampen.
Twee mogelijkheden (vlgs mij): met al die verhoogde en high tech schermen krijgt de helm gewoon geen lucht, en dus ook geen ventilatie. De Shuberth sluit namelijk zo goed aan, dat je echt wat wind moet krijgen op de ventilatie-opening, anders ventileert ie voor geen meter. Ik zit vol in de wind, en ik voel zelfs een lichte bries op mijn ogen, als ik enkel dat kleine klepje onderaan openzet. En vanaf 100 per uur kan dat zelfs dicht, dan nog dampt ie niet aan :?
Tweede mogelijkheid: op de binnenzijde van het vizier zit een anti-aandamplaag. Zelfs bij stilstand kan ik nog een eindje doorzuchten, vooraleer ik mijn vizier moet openen wegens wat wazig beeld. Maar echt aandampen doet hij dan nog niet. Als je nu dat vizier regelmatig schoonmaakt aan de binnenzijde, dan verdwijnt die laag meteen, en gedaan bescherming. Lees de gebruiksaanwijzing van zo een C2 maar eens goed door, het vraagt wat discipline, zoals steeds open wegzetten (laag moet weer opdrogen), maar het werkt.
En dan nog zo een misverstand: met open vizier of zelfs met open kinstuk rijden, terwijl toch de zonneklep naar beneden blijft. Fout, helemaal fout! Want daar is het mechanisme niet voor ontworpen, en wat nog erger is, je krijgt zo insecten en vuil op dit zonnevizier. En dan moet je dat ook weer kuisen met water en product. En laat daar nou toch ook zo een anti-damplaag opzitten. Die dan weer verdwijnt natuurlijk :?
Waarom een C2 zo duur is? Omdat daar zo'n geweldige gebruiksaanwijzing bij zit 8)
ferre10

Bericht door ferre10 »

ik heb een shubert S1 en ik moet ook met mijn gezicht vol in de rijwind zitten of de helm dampt aan bij temperaturen onder de 15 gr.ben er ook niet helemaal tevreden over.is wel stil.
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Mijn schuberth dampt ook aan, zoals Lomax zegt, waarschijnlijk door te weinig windcirculatie achter het scherm. Nochtans heb ik met mijn Lazer minder last van damp. Op die Lazer heb ik wel een verhoogd gedeelte aan de binnenkant van de helm, dat de uitgeademde lucht naar beneden doet gaan. Is blijkbaar ook voor een Schuberth verkrijgbaar. En bovendien is de Lazer onder het kinstuk open; zorgt voor meer lawaai, maar ook voor betere verluchting.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Hans T

Bericht door Hans T »

@Lomax,
Zoals ik reeds zei stelt het probleem zich vooral bij regenweer.
Ik rij met een 1150RT en het maakt eigenlijk niet veel uit of het scherm in de laagste of in de hoogste stand staat.
Ben het trouwens volledig met je eens als je stelt dat het alles te maken heeft met het ventileren van de helm.
Maar toch enkele bevindingen aangaande het ventileren dit met de weersomstandigheden en vooral de lage temperaturen van de laatste weken/maanden in acht genomen:
-als je de verluchting bovenaan openzet kan je er zeker van zijn dat er water binnensijpelt en wordt je gegarandeerd getrakteerd op een ijzige wind bovenop uw bolleken;geef toe er zijn plezanter dingen dan dat. :x
Diegene die dat pakweg een half uur volhoudt is meer dan nen taaien bonk.
-hetzelfde geldt voor de verluchting op het kinstuk,binnensijpelen van water maar hier heb je reeds bij matige snelheid recht op een gebulder van jewelste wat ook niet zo evident is.
Daarbij komt nog dat ik tijdens de winterperiode nogal gemakkelijk gebruik maak van een windstopper,dit om de hals enigzins warm te houden.Het nadeel hiervan is echter dat deze het "verluchtingskanaal" naar de helm toe danig verminderd.
Al deze dingen samen maken dus dat mijn vizier aandampt. :(
Ik denk wel dat de meeste motorrijders;en dan vooral de doorrijders; er al het mogelijke proberen aan te doen om vocht en koude buiten te houden.
En ja, ik heb die gebruiksaanwijzing gelezen en weet dus goed hoe het allemaal moet. Het is trouwens juist daarom dat ik mij drie weken geleden een spiksplinternieuw vizierken aanschafte (49 eurokes)omdat ik wist dat die anti-damplaag op het oude vizier haar tijd erop zat.Ik geef toe,het aandampen is beter maar ver van gedaan. :cry:
Ik kan mij best inbeelden dat iemand die op zondagmiddag onder ideale omstandigheden efkes een toerken maakt die problemen niet of nauwelijks kent en als ze zich toch voordoen ze er maar voor lief bijneemt.
Ikzelf rij dagelijks (woonst/werk) minstens 100km (winter en zomer) + op vrije dagen een toerken links of rechts en dan worden die "kleine ongemakken" op den duur vervelend. Zelf al stelt het probleem zich niet alle dagen,elke keer is een keer te veel ,zeker wanneer de veiligheid erdoor in het gedrang komt.
Ik ben misschien veeleisend maar het is misschien juist daarom dat ik met nen Beemer rij. :wink:

Groetjes en tot ziens,
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Hans T schreef:@Lomax,
Zoals ik reeds zei stelt het probleem zich vooral bij regenweer.
Ik rij met een 1150RT en het maakt eigenlijk niet veel uit of het scherm in de laagste of in de hoogste stand staat.
Ben het trouwens volledig met je eens als je stelt dat het alles te maken heeft met het ventileren van de helm.
Maar toch enkele bevindingen aangaande het ventileren dit met de weersomstandigheden en vooral de lage temperaturen van de laatste weken/maanden in acht genomen:
-als je de verluchting bovenaan openzet kan je er zeker van zijn dat er water binnensijpelt en wordt je gegarandeerd getrakteerd op een ijzige wind bovenop uw bolleken;geef toe er zijn plezanter dingen dan dat. :x
Diegene die dat pakweg een half uur volhoudt is meer dan nen taaien bonk.
-hetzelfde geldt voor de verluchting op het kinstuk,binnensijpelen van water maar hier heb je reeds bij matige snelheid recht op een gebulder van jewelste wat ook niet zo evident is.
Daarbij komt nog dat ik tijdens de winterperiode nogal gemakkelijk gebruik maak van een windstopper,dit om de hals enigzins warm te houden.Het nadeel hiervan is echter dat deze het "verluchtingskanaal" naar de helm toe danig verminderd.
Al deze dingen samen maken dus dat mijn vizier aandampt. :(
Ik denk wel dat de meeste motorrijders;en dan vooral de doorrijders; er al het mogelijke proberen aan te doen om vocht en koude buiten te houden.
En ja, ik heb die gebruiksaanwijzing gelezen en weet dus goed hoe het allemaal moet. Het is trouwens juist daarom dat ik mij drie weken geleden een spiksplinternieuw vizierken aanschafte (49 eurokes)omdat ik wist dat die anti-damplaag op het oude vizier haar tijd erop zat.Ik geef toe,het aandampen is beter maar ver van gedaan. :cry:
Ik kan mij best inbeelden dat iemand die op zondagmiddag onder ideale omstandigheden efkes een toerken maakt die problemen niet of nauwelijks kent en als ze zich toch voordoen ze er maar voor lief bijneemt.
Ikzelf rij dagelijks (woonst/werk) minstens 100km (winter en zomer) + op vrije dagen een toerken links of rechts en dan worden die "kleine ongemakken" op den duur vervelend. Zelf al stelt het probleem zich niet alle dagen,elke keer is een keer te veel ,zeker wanneer de veiligheid erdoor in het gedrang komt.
Ik ben misschien veeleisend maar het is misschien juist daarom dat ik met nen Beemer rij. :wink:

Groetjes en tot ziens,
Wat een toeval. Ik heb deze winter zo'n tienduizend kilometer met mijn naked gereden. En echt niet op zonnige namiddagen. Woon-werkverkeer, 70 op en 70 terug. Om halfzes de baan op, koud of niet. En het verwijderbare kinstuk heb ik er pas vorige week uitgehaald, de binnenbekleding bovenaan staat nog in winterstand, en de ventilatie-opening boven blijft dicht, winter en zomer (wegens anders meteen ziek :oops: ). En toch heb ik geen last van dit alles. Volgens mij vooral omdat ik op een open fiets rij. Net zoals ik totaal geen last heb van lawaai door turbulentie. Waterinsijpeling idem dito, volgens mij zijn die helmen ontworpen en getest zonder kuip of scherm. Maar wat ik wel vreemd blijf vinden, is dat mijn C2 zelfs bij stilstand heel langzaam aandampt. Je ziet hem echt nat worden van het vocht in de adem, en toch blijft het zicht redelijk, geen mistige waas. Ik zal wel geluk hebben zeker? Zelfs het schudden van mijn hoofd door de rijwind is bij deze helm stukken minder dan bij bvb een Caberg. En inderdaad, het lawaai bij geopende kinventilatie verdubbelt op een motor met scherm, terwijl dat op een naked zelfs niet hoorbaar is :roll: Ik kan er echt niks aan doen, mijn origineel Hörmann-poort-scherm blijft mooi op zolder, nergens goed voor. :wink:
Relax

Bericht door Relax »

Een pinlock is er niet omdat het zou ageren op de producten op het vizier van Shuberth. Als die gaan aandampen, zijn mi die producten er al lang af.
'k Heb ergens een bestandje waar iemand een pinlock in z'n Shuberth zet, 'k zal het ff zoeken. Moet lukken.

Ik rij trouwens met een Foc City Hyper Optics en redelijk tevreden. http://www.rad.be/nl/c/p/7411-fog-city- ... helder.htm
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

@ Aan allen die interesse hebben in een Pinlock
Er bestaad een universele Pinlock die ook in een Schuberth past want ik heb er eentje en het werkt ook nog...
Prijs +/- 30 euro als ik mij niet vergis want het is al 2 jaar geleden
Suc6.....
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
Hans T

Bericht door Hans T »

Iedereen bedankt voor de informatie
Mvg
BMWF800R

Bericht door BMWF800R »

Hallo iedereen,

Ik ben er pas bij en daarom kon ik niet eerder reageren. :wink:

Ik heb een Schuberth C1 gehad met een Pinlock. Die ik heb laten plaatsen door een dealer?

In het begin was de originele anti damp laag perfect. Maar niet voor lang. Enkele maanden heeft het geduurd eer het niet meer werkte.

Ik heb het vizier een nacht in een waterbad gelegd en daarna de Pinlock laten plaatsen.

Heel goed zo'n Pinlock.

Ik heb nu een Shoei XR1000 ook met Pinlock. Ik vind deze helm aangenamer omdat hij veel lichter in dan de Schuberth. Maar het is ook een ander soort helm.
Plaats reactie