Communicate via walkie talkie

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pascalplovie

Communicate via walkie talkie

Bericht door pascalplovie »

Wie heeft ervaring met communicatie piloot-bijrijder aan de hand van de walkie-talkies (babyfoon-toestanden) die men regelmatig aan aantrekkelijke prijzen tegenkomt?

Hoe werkt dit? Wat kan ik erop aansluiten om microfoon en speaker in de helm te hebben?
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Gewoon een intercomsetje kopen. Die vind je in alle prijsklassen en dat gaat beter werken dan die radio's.
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Ik heb ook met dat idee gespeeld. In de Lidl was een tijdje geleden een walkie-talkie set te koop (25 euro) met een behoorlijke capaciteit, frequentie codering, meerdere kanalen, voice-activated en zeer compact. En in de gebruiksaanwijzing zat een web-adres waar je accesoires kon bestellen, zoals oortjes en microfoontje. Gebruikt als handheld was ik verbaasd over de kwaliteit van het ding, maar ik denk toch twee maal na voordat ik mijn dure helm ga "opereren" om dit ding in te bouwen. Ook al omdat ik geen vaste motorbuddy heb, het zou dus moeten dienen voor gebruik met duo, maar dan zonder kabel. Tussen twee motoren moet dit systeem ook werken, maar niet meer dan een kleine kilometer (op open terrein zou je drie kilometer halen, maar dan echt in ideale omstandigheden). In de handel bestaan ook heel goedkope componenten om het geluid van dit soort dingen (ook gsm, gps etc) te versterken.
Met al die uitleg ben je natuurlijk niks, maar zo weet je al dat je niet alleen staat met het idee :roll:
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Rasse schreef:Gewoon een intercomsetje kopen. Die vind je in alle prijsklassen en dat gaat beter werken dan die radio's.
Inderdaad, voor gebruik met duo zijn er niet al te dure oplossingen, als de kabelaansluitingen geen probleem vormen. Bij veel op en afstijgen hindert dat wel eens, maar eigenlijk heb je dan ook geen intercom nodig, eerder op lange stukken.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

wij hebben ooit een walkietalkieset gebruikt.... je moet er wel op letten dat je een systeem hebt dat VOX ondersteunt, maw, dat aanslaat bij geluiden. Werkt niet slecht, maar slechts tot een 70 km per uur verstaanbaar
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Vaak is de verstaanbaarheid het grote probleem.
De microfoon moet van de wind afgeschermd zijn, zeker bij hogere snelheden. Maar vooral de veelgebruikte oortjes zijn waardeloos. En de betere inbouwluidsprekertjes vragen meer vermogen dan hetgeen zo'n intercom/gps/walkie-talkie kan levereren. De "versterker" is dus te zwak. En dat is dan weer op te vangen door een extra versterkertje, dat dan ook weer voeding nodig heeft. De kostprijs hiervan is miniem, maar het wordt dan ook al snel weer een warboel aan kabels.
Bij Conrad is dit te bestellen (tekst gepikt van een KENNER):
De "VERSTERKERMODULE 3,5WATT Bestnr.: 130056 - 89" lijkt me wel wat. Ik denk dat de ingegoten versterkertjes voor op de motor het handigst zijn (ook nog eens goedkoop en snel klaar). Geschikt voor 12 V voeding, kan niet beter. Volgens mij is 3,5 W ruim voldoende. Zwevende "ZEKERINGHOUDER Bestnr.: 532983 - 89" met zekering "SI.6X30 0,5A MT Bestnr.: 533661 - 89" en een "3,5 MM STEREO JACKPLUGKOPP. Bestnr.: 738360 - 89" erbij dan kom je een heel eind.
En anders de Philips SBC HES590 oortjes proberen, kosten 25 euro, en aan 120 per uur versta ik Truus van mijn Gps nog goed...
Deze oortjes maken het 9eurointercomvandeLidl plots HiFi & surround kwaliteit :wink:
andrevh

Bericht door andrevh »

ben net terug van een trip naar de noordkaap
we waren met twee moto's en zonder passagier
de beste investering die we gedaan hadden was een zendsysteem van moto naar moto
we hebben daar ongelooflijk veel gebruik van gemaakt en het werkte perfect tot 140 km/h zelfs met oordoppen
we reden beiden met een GS en met een shubert S1
het waren twee walkietalkies (merk cobra met een headset plus een drukknop
de walkietalkies in onze tanktas en de drukknop bij de 1100 GSop de rechtse spiegelarm( makkelijk te bedienen met de duim )
bij de 1200 GS de drukknop op de koppelingshendel
elke avond de batterijen opgeladen
kostprijs van die handel:ongeveer 350 euro maar meer dan z'n geld waard in ons geval

groetjes
andré
buzzy

Re: Communicate via walkie talkie

Bericht door buzzy »

Zelf doen wij geregeld uitstappen met de moto met een paar vrienden.
Ook wij gebruiken zenders om met elkaar in verbinding te staan en tot nu toe zonder problemen. Zeker handig als 1 van de motoren panne heeft of vroeger moet tanken dan de rest dan verwittig je de koprijder maar om te stoppen in geval van panne of om een tankstation te zoeken. De zendertjes 2 jaar geleden gekocht in de makro en de headsetjes op de site: http://www.motozoom.be van het merk alan. Op deze site vind u ook volledige sets. Ik raad wel aan om met een PTT te werken in plaats van VOX, geluid van de motor of wind kan het canaal anders al openen en dan werkt het systeem niet meer.
elrubio

Bericht door elrubio »

pascalplovie schreef:Wie heeft ervaring met communicatie piloot-bijrijder aan de hand van de walkie-talkies (babyfoon-toestanden) die men regelmatig aan aantrekkelijke prijzen tegenkomt?

Hoe werkt dit? Wat kan ik erop aansluiten om microfoon en speaker in de helm te hebben?
hoi heb verleden jaar ook zo'n systeem gekocht en heb er meer problemen mee gehad dan het waard is heb de headset al 2 maal vervangen en werkt nu weeral niet meer heb nu een vaste intercom geplaatst en is zoveel beter als je het hebben wil mag je het hebben voor een zacht prijsje
elrubio

Bericht door elrubio »

pascalplovie schreef:Wie heeft ervaring met communicatie piloot-bijrijder aan de hand van de walkie-talkies (babyfoon-toestanden) die men regelmatig aan aantrekkelijke prijzen tegenkomt?

hoi heb verleden jaar ook zo'n systeem gekocht en heb er meer problemen mee gehad dan het waard is heb de headset al 2 maal vervangen en werkt nu weeral niet meer heb nu een vaste intercom geplaatst en is zoveel beter als je het hebben wil mag je het hebben voor een zacht prijsje
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

De tendens is duidelijk ... als ge graag en regelmatig van uw investering wil genieten, moet ge durven investeren. De rest is weggegooid geld. De opmerking over de VOX is zeer terecht, je mag een krakkemikkelig systeem niet laten beslissen over wanneer je op zenden over wil gaan, de rijder moet hierover het laatste woord hebben.

Comfort is voor 50 % hetgeen je in de helm hebt zitten, zie je op voorhand al dat die naar DinkyToys ruikt, laat het dan liever liggen, als je al na een uur geen pijnlijke oortjes wil hebben. De andere 50 % staat of valt met de kwaliteit van het interne filter van de intercom.

Als die voorwaarden vervult zijn, kun je daar een goedkope zender van 30 euro inpluggen, zonder kwaliteitsverlies. De aangeboden reikwijdte is eigenlijk altijd voor 95% in orde, zelden zul je verder en/of meer nodig hebben.

Ik heb al wat systemen onder handen gehad, en bereden, "het perfect systeem" bestaat niet, iets dat je direct als 100% in orde kunt plaatsen. Er zal altijd een beetje gesleuteld moeten worden, om de microfoon in de juiste positie te zetten, om de luidsprekertjes mooi weg te werken, en vooral op de JUISTE plaats. 5 mm verkeerd, en dat geeft dan plots de helft van het volume :?

Bike-to-bike is een prachtig systeem, een degelijk werkend systeem geeft je hetzelfde comfort als ware het een passagier in je auto met wie je converseert. Niet enkel voor exclusief gebruik op de motor, wij gebruiken het ook als de motor EN de gezinswagen op de baan zijn, als groep wegkapiteins, of op de koffiestop onderweg op de péage. Iemand blijft bij de motoren, en "is" nooit alleen via de radio.
Plaats reactie