welke gps kopen ?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Bikeron

Bericht door Bikeron »

Ga hier eens olie op het vuur smijten zé. Zijn jullie tevreden over de GPS toestellen met bijhorende overclomplexe software die U dan ook nog veel te duur te koop worden aangeboden? Garmin is net een koeiemelkerij. Telkens doen die er een stapje bij, plakken er een ander typenummer op met een hoger prijskaartje. Nooit luisteren ze eens naar de gebruikers. Men klaagt wereldwijd over de traagheid van de 2610 en recentere modellen, maar er iets aan doen, nee hoor. Zelfs mijn eenvoudige 300Mhz PDA met TomTom 5 die ik in de wagen gebruik is stukken sneller. Heb hier nog een oldtimer SP1 liggen die op de motor staat, ook al geen beest om over naar huis te schrijven, maar die zal het nog een poos moeten uithouden tot er echt iets beweegt bij de heren fabrikanten. Over de kwaliteit niets dan lof, die dingen blijven werken zonder morren. :P

Ik bedoel het geenszins slecht maar dit is toch een mogelijke denkpiste. Wat de TomTom Rider aanbelangd, daar heb ik geen ervaring mee. Moet ik binnenkort eens aan te tand voelen al kan je er geen ritten in vastleggen.
Bikeron

4 Wheels are 2 to many
R1100RS Metallic Black '94
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Zolang Tomtom (en geloof me ik ben een gebruiker, mijn vrouw heeft een One en heb zelf al meerdere Go's verkocht alsook PDA combinaties) geen software zal hebben voor het uittekenen van trips, het converteren van routes van Garmin heeft het weinig slaagkans.

Mensen die op punt A zitten en naar B willen, kopen uiteraard veel beter een Tomtom. Garmin is daarvoor te duur. Of je moet naar de Nuvi gaan, maar die is dan niet waterdicht...

Uitwisselbaarheid en routes plannen, dat moet erbij komen en ze zijn goe bezig.

Duur ? Relatief, voor een actueel model met toeters en bellen betaal je 999 EUR, met Mapsource (Navteq) erbij, kabels en alles. Ouder modellen gaan steeds naar beneden in prijs, tot ze out-dated zijn.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Eelco

Bericht door Eelco »

Bikeron schreef: Men klaagt wereldwijd over de traagheid van de 2610 en recentere modellen
nergens over gelezen
waar klaagt men wereldwijd over traagheid van een 2610 :?:
groeten
Eelco o.a. K75/2 Garmin SP 2820 met LTU. Op de computer MapSource 6.12.4 en OnRouteMotorkaart 2.10
MacB

Bericht door MacB »

En recentere modellen :?: Op het moment dik tevreden over mijne 2720 en die rekensnelhied is :arrow: :arrow: sneeel :D :wink:
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Bikeron, met deze denkwijze en als je consequent bent mag je geen PC , PDA, Lap-top , Digitaal fototoestel , GPS , GSM , DVD-speler , TV-toestel , spelconsole , en zo kunnen we blijven door gaan, meer kopen. Al deze elektronika producten zijn immers al verouderd als ze 3 maand oud zijn. Dat is nu eenmaal de situatie in dat wereldje.
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
fluppie
Contacteer:

Bericht door fluppie »

Iedereen rijdt met wat hij wil, betaald voor wat hij wil en laat staan wat hij wil. Maar degene die last heeft van de traagheid van een 2610 noem ik een zeveraar. Tegen dat uw helm opstaat en ge uw handschoentjes aan hebt is die ruim klaar.
En ................. velen onder ons rijden tot grote teveredenheid rond met een Garmin, wie er geen wil koopt er gewoon geen. Iedereen mag van mij gerust te voet rondlopen om dan in 2012 de auto die hij nu wil veel goedkoper te kopen.
En eerlijk gezegd... de GPS die nu koopt is op dat moment niks meer waard, toch niet op de tweedehandsmarkt, misschien wel voor degene die er nog altijd mee rondrijdt.
En blij dat je tevreden ben over je SP 1, teken dat het een goeie aankoop was.

Fluppie
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

JüRgen schreef:Zolang Tomtom (en geloof me ik ben een gebruiker, mijn vrouw heeft een One en heb zelf al meerdere Go's verkocht alsook PDA combinaties) geen software zal hebben voor het uittekenen van trips, het converteren van routes van Garmin heeft het weinig slaagkans.

Mensen die op punt A zitten en naar B willen, kopen uiteraard veel beter een Tomtom. Garmin is daarvoor te duur. Of je moet naar de Nuvi gaan, maar die is dan niet waterdicht...

Uitwisselbaarheid en routes plannen, dat moet erbij komen en ze zijn goe bezig.

Duur ? Relatief, voor een actueel model met toeters en bellen betaal je 999 EUR, met Mapsource (Navteq) erbij, kabels en alles. Ouder modellen gaan steeds naar beneden in prijs, tot ze out-dated zijn.
Dit gaat niet lang meer duren, beter nog ik denk dat deze software ondertussen reeds uit is ;-)

Effe gegoogeld en idd het is de tomtom rider ....

http://www.tomtom.be/news/category.php? ... ibvjjos3i0

mvg

Stef
Fox30

Bericht door Fox30 »

Ik moet de heren hierboven bijtreden.
Mijn schoonbroer rijdt met zijn PDS en TomTom5 op de moto terwijl ik de 2610 heb. Hij is stikjaloers want de 2610 heeft alles herrekend tegen de tijd dat hij nog maar het juiste icoontje heeft aangeklikt met zijn stokje.
Misschien is het van belang even alle instellingen te overlopen en op de juiste stand te zetten, dat kan, maar mijn 2610, met ALLE kaarten versie 8 erin op een 2GB kaartje is vliegensvlug.
Ik heb ook nog, in tegenstelling wat sommigen beweren als zijnde goed, de 2610 ingesteld op automatisch herrekenen, wat ie ook doet vanaf het moment ik een 100m rijdt, maar dan niet zoals zij het wil.

ok, ik maak al eens routes op voorhand op de PC,
ok, ik download al eens een track van een lukraak gereden dagtrip.
ok, ik rijdt al eens een route die ik van het net download,
ok, ik gebruik misschien niet alle functies van de 2610.
Ik heb er nog geen sekonde spijt van gehad dat ik wat meer eurootjes heb uitgegeven en ineens het goede toestel heb aangeschaft.

Is een beetje hetzelfde verhaal als de uitgegeven eurootjes om ineens een BMW te hebben gekocht ipv eender welk surrogaat.

Voor de twijfelaars: tracht eens een Garmin op proef te testen, vb in de auto, want dan heb je geen installatie nodig. Wedden dat je na de eerste rit op onbekend terrein bent overtuigd!
Dé

Bericht door Dé »

De BMW Navigator III is afgeleid van de Garmin 2720 doch met als extra:

* Cradle met : 4 extra toetsen voor bediening met handschoenen
- in (zoom)
- out (zoom)
- enter
- escape
1 uitgang voor spraak via kabel en luidspreker (in helm)

* Bluetooth voor draadloze spraakoverdracht naar helm met Bt.
Bt-gsm werkt ook via deze functie en heeft voorrang op spraak-
begeleiding.

* Kompasfunctie om te rijden op wegen die in Mapsource niet gekend
zijn, dus nuttig voor GS-rijders.

* Behuizing is benzinebestendig.

* BMW Motorrad verdelers in Europa (nuttig als je door Europa reist
met je BMW)

Groeten,

Dé
Eelco

Bericht door Eelco »

Dé schreef:De BMW Navigator III is afgeleid van de Garmin 2720 doch met als extra:....
.... een hoge prijs

de Garmin StreetPilot 2820 wordt weer fors minder duur dan de daarop gebaseerde BMW Navigator III
zodra de 2820 is uitgebracht, gaan de priijzen voor de 2720 fors naar beneden zoals ook met de 2610 is gebeurd
naar verwachting komen er weer cradles van Y2remoto en WaypointNotter
wacht dus beter maar even af tot de 2820 goed in de markt staat
MacB

Bericht door MacB »

wacht dus beter maar even af tot de 2820 goed in de markt staat
Als je wil telefoneren en MP3 beluisteren (Bluetooth) via uw GPS toestel, dit zijn de enige verschillen tegenover de 2720. :wink:
Dé

Bericht door Dé »

De "cradle" voor de Garmin-toestellen is die dan gratis ?

Dé.
MacB

Bericht door MacB »

Niet gratis maar als je deze aankoopt ben je nog enkele 100den€ goedkoper af dan de Navigator :wink:
WilBikeRT

welke GPS

Bericht door WilBikeRT »

Hallo Dave,

Jij was het toch die dit topic opstartte en vroeg om een beetje feedback voor jezelf om een gps-je te willen aanschaffen.
Ik wil mezelf helemaal geen kenner doch wel een doorgedreven gebruiker noemen van GPS. Wel omwille van je vraag wil ik nog wel eens mijn nek uitsteken, want geloof me, hier krijg ik het forum weer in de weer (begrijpe wie kan...)!
GPS, een heel intellect item wat door de verschillende op de markt bestaande fabrikanten op andere wijzen benaderd wordt. Voor mij zijn bijna alle grote fabrikanten goed indien je van A naar B wil geraken. Alleen valt en staat dit met de ouderdom van je ingeladen kaarten (richtingsveranderingen, nieuwe straten, rotondes, enz...). Wat echt verschilt in de toestellen onderling zijn de rekensnelheden (in een stad wel degelijk van doen, voor de volgende verandering moet je weten wat je moet doen...) en je doel van je gebruik. Dit laatste is eigenlijk het belangrijkste. Wil je gewoon rijden (met de motor, motorforum je weet wel...) zijn bijna alle toestellen goed indien minimaal beschermt voor vocht. Doch wens je zelf je ritten uit te tekenen of bestaande routes in te laden kan je bijna niet rond GARMIN lopen. Let wel, ik ben geen verdeler en heb ook geen voordeel aan deze fabrikant. Ikzelf gebruik de 276C omdat deze een voldoende groot waypoint- en trackgeheugen bezit en ook bruikbaar is zonder externe voeding (op terrasjes...). Het grote nadeel van de 276 is wel dat je Garmin geheugenkaarten dient te gebruiken welke uitzonderlijk duur zijn. Het toestel is daarentegen wel duidelijk afleesbaar in de zon en uitzonderlijk groot van scherm (brildragers!).
Als maatstaf zou ik starten met een GPS welke bijna alles perfect kan en dan de ongebruikte mogelijkheden afbouwen. Wil je zonder externe voeding, OK!. Ook zelf ritten uittekenen op de PC is niet mijn betrachting, weer een hele meute toestellen minder. Indien je dan echt je ding overhoud denk ik dat er veel goedkope toestellen zijn welke inderdaad aan jouw maatstaven blijven voldoen. Hou echter één ding voor ogen, GPS werkt verslavend. Hiermee bedoel ik dat je als motorrijder nooit mag zeggen, voor mij is hier de limiet zonder dat je de volledige mogelijkheden hebt bekeken. Uit ondervinding weet ik dat je 'betrachting' steeds verder loopt dan wat je oorspronkelijk voor ogen had (weer moeilijk...).
Kortom, deze vraag werd al vele malen gesteld op ons forum. Het antwoord kan je alleen zelf maar invullen. Stel jezelf bijvoorbeeld bovenvermelde vragen en je maakt het je alléén maar makkelijker. Prijzen zijn er om te vergelijken maar mogelijkheden dien je af te wegen. Het uiteindelijke doel en gebruik maakt welk toestel je zou moeten aanschaffen. Indien je inderdaad alleen maar van Gent naar Luik dient te rijden zijn bijna alle toestellen OK. Wil je echter van Gent naar Luik via alleen maar onverharde of toeristische wegen rijden zijn er al redelijk veel beperkingen. En... ik ben geen verdeler, maar wil je genieten van de meeste bestaande motorroutes en ervaringen van clubleden denk ik dat je niet om Garmin kan.
Ik heb hierbij echt niet over een merk gesproken maar wil je alléén maar een (goede) richting geven. Ons forum geeft je hierin de beste gebruikersraad betreffende de plus en minpunten van de gebruikte toestellen. De Die-hards blijven bij de 276C en niet voor het merk maar voor zijn capaciteiten, de prijs neem je er bij (512 Mb kaartje €189 is wel écht met het haar getrokken!!!).

Vriendelijke motorgroeten,

Wilfried :wink:
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Jawadde Wilfried en dat voor iemand van het Noorden van het land. :wink: Heel knap uitgelegd en ben je het zeker dat je geen verdeler bent? 8)

Stoffel ;)
Afbeelding
WilBikeRT

Bericht door WilBikeRT »

Hallo de Stoffel,

Ik woon wel in het Noorden maar dat wil niet zeggen dat ik er van afkomstig ben...

Indien ik verdeler was zou ik direct de eigenwijze Garmin-kaarten héél wat goedkoper maken want niettegenstaande ik voor het product ga ben ik het helemaal niet eens met de zakkenvullerij die deze fabrikant hanteert. Indien morgen een goedkoper merk mij dezelfde kwaliteit, mogelijkheden en feedback niet alléén beloofd maar ook geeft stap ik zonder omzien over. Spijtig is er voor de doorgedreven gebruiker momenteel geen echt alternatief. Misschien dat met de Europese versie van de GPS de Amerikaanse fabrikant terug met beide voetjes op de grond terechtkomt en voor ons 'motorfielen' een echt betaalbaar instrument op de markt brengt. In afwachting doe ik maar mijn ding met m'n te duur betaald toestel dat me echter voor 100 % voldoening schenkt. Het is maar de keuze die men maakt vermoed ik en kwaliteit kost nu eenmaal (te veel) geld.

Toch echt wel een goede avond gewenst en dank voor de VAR info :D !

WilfriedLt :wink:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

jawadde.... wat een tekst... en zonder fouten.... bravo..... (half uurke typwerk gok ik?)
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

Dit weekend heb ik echt de deugd van mijn Garmin 2720 kunnen ondervinden. België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en zwitserland.
geen gedoe met extra kaarten in te laden voor gelijk welk deel van Europa. Tot in de kleinste datails van straatjes, rivieren, voetbalvelden, vijvers, meren etc....
Op drie dagen en 1693 km een perfecte tracklog van waar we allemaal gereden hebben. Op een afstand van nog geen 50 meter, al een herberekening van de te volgen route bij onderbroken wegen en omleidingen. Op alle momenten een route kunnen instellen met viabestemmingen naar keuze.
Zoeken naar hotels, tankstations, eetgelegenheden, ziekenhuizen en noem maar op, met zelfs de telefoonnummers er bij, ook in heel Europa.
Bij alles van dat soort spullen zijn er funktie's die waarschijnlijk nooit gebruikt zullen worden. Maar jongens wat een luxe met dat toestel, en waarschijnlijk nog veel meer dat ik nog moet ontdekken aan het ding.
Geen problemen met overvloedig zon of regen !!
Zijn 989 € meer dan waard.

Een tevreden Garmin 2720 user. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Daniel Tempelaere

Re: welke GPS

Bericht door Daniel Tempelaere »

WilfriedLT schreef:de prijs neem je er bij (512 Mb kaartje €189 is wel écht met het haar getrokken!!!).
:wink:
't ja das nu eenmaal de evolutie van de elektronica. Ik was bij de eersten die een garmin SP III kocht voor 93.000 BEF alles in (touratech mount,....) . En betaalde later nog eens 175 €uro extra voor een 256 MB kaart.......
IK ben mijn geld kwijt maar content anders was ik 100.000 bef rijker maar ontevreden.......We ondergaan het nu eenmaal allemaal en niet alleen met GPS-kes hé.
WilBikeRT

Bericht door WilBikeRT »

Hoi Daniël,

Ik ben volledig akkoord met U. Alleen spreken we nu over een andere tijd. Ondertussen kosten SD- en andere kaarten steeds maar minder en promoot men andere GPS- merken en systemen steeds maar meer. Door opties (zoals bijkomende geheugenkaarten) voor bestaande klanten erg duur te houden denk ik dat de toekomst mogelijks anders uitdraait dan gedacht voor Garmin. Indien morgen een andere fabrikant met dezelfde mogelijkheden op de markt verschijnt én merkelijk goedkoper is zal deze veel potentiëel wegsnoepen van de Amerikaanse verdeler. Zoals ik voorheen reeds schreef zal ik zonder omzien overstappen. Voorlopig echter voldoet alléén maar de 276C aan mijn gebruik. Ik maak hiermee ritten, gebruik de tracks om reizen te maken én maak er dagdagelijks gebruik van om files te omzeilen via mij onbekende wegen in onze grote stad België. Toestellen zijn er genoeg op de markt, maar voor echt waterdicht, goed in de zon afleesbaar, voldoende groot scherm, snelle rekentijd, ge-update kaarten en ruim opslaggeheugen (waypoints/tracks) kan je voorlopig echt niet je hoofd wegdraaien van G...
En nogmaals voor degenen die het betwijfelen, ik ben geen verdeler en heb hiermee geen enkel voordeel. JH, ik typ hierover enkele minuten en maakDe net een foutje :P , sorry...

Groetjes aan allen en tot in den draai... :lol:

Wilfried
Plaats reactie