Kleine-piloten-motor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WimLT
Contacteer:

Kleine-piloten-motor

Bericht door WimLT »

Mijn echtgenote zou heel graag zelf een motor besturen en heeft hiertoe zelfs al een poging ondernomen met een BMW Funduro.

Nu is mijn vrouw nogal klein uitgevallen (1.60 m). Niet dat ze daar ooit enig nadeel heeft van ondervonden. Het viel ook nooit echt op tot ..... zij op een motor wou rijden. Eerst les genomen via Aktief met een lichte Soez en op de tweedehandsmarkt een Funduro gekocht, want het liefst wou ook zij met een Biemer rijden. Daar hebben we alles aan verlaagd wat maar kon verlaagd worden en zij weg.

Maar nog steeds kon ze alleen maar met de tippen de grond raken en dat blijkt voor een beginnend piloot toch een erg zware handicap te zijn. Als het ding eenmaal in beweging was, ging alles prima, maar aan kruispunten en verkeerslichten viel ze geregeld gewoon op haar zij bij gebrek aan evenwicht en/of kracht om de motor in een meer ideale (lees rechtop) positie te houden. Gevolg: die motor moest er terug uit, maar met spijt in het hart, want het rijden zelf bleef ze echt wel graag doen.

Daarom nu mijn vraag: welk is nu de geschiktste motor voor de kleinere piloot ? Wel in het touringsegment, want rondjes draaien rond de kerktoren of met veel lawaai voorbij overvolle terrasjes schokkeren op een chromeën deurklink (custom) is niet echt ons ding. Wij willen de wereld zien. :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Daxje

Bericht door Daxje »

ik ben zelf ook niet erg groot(+- 1.65m)
en rijd op een suzuki SV650S
ik kan bij deze motor met beide voeten 3/4 aan de grond, dus ruim voldoende
de S reeks is wel de sportversie met clip on stuur, maar er is van de SV ook een naked versie die dan uiteraard wat meer relaxer rijd. verder zijn ze hetzelfde.
heeft +-72pk en 61Nm
is een twin motor

ik hoor het wel als je meer informatie wilt
ferre10

Bericht door ferre10 »

biemer,
mijn echtgenote(1.63)heeft 3jaar rondgetoerd met een verlaagde RT 1100.zadelhoogte was slechts 73 cm d.m.v.een verkorte vering.maar toch was het eigen gewicht van 300 kg op het laatste te veel en hebben we de beemer verkocht. :cry: :cry:morgen gaan we de opvolger kopen , een Honda CBF 600 SA.voor deze motor bestaat er ook een verlagingsset waardoor de zadelhoogte op 74à75 cm.zou komen met de mogelijkheid om het zadel nog eens 15 mm. te verhogen of te verlagen.de CBF zit op 78 pk voor 200kg wat voor voldoende vlotte prestaties zorgd,en een volledige kofferset is voorhanden (top+2zijkoffers).motor heeft ook ABS.en is een 4cil.
ferre
PS verlagingsset voor deze vering kost slechts 159€
Laatst gewijzigd door ferre10 op 14 jun 2006, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

BMW scarver.
Heb ik ook voor mijn vrouw gekocht (maar ondertussen terug verkocht).
In verlaagde versie valt dat echt mee.

Ze worden echter niet meer gemaakt, dus aankoop op de tweedehandsmarkt.

Maar 1000€ extra investeren kan wonderen doen voor elke nieuwe moto.
(vering verlagen!)
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Tja, liefst zou het een BMW zijn, want ook ik ben lid van de BMW-club en nu weet ik wel dat daar ook andere motormerken mee mogen, maar toch ...
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Motorista7

Bericht door Motorista7 »

Ben 1,68 m (en korte benen :( ) en rijd met Roadster met verlaagd zadel. Rijd nog maar pas met de moto (dit is mijn eerste moto, 2400 km op de teller). Kan met bal van voeten (of 1 voet plat) goed aan de grond, wat ruim voldoende is om vertrouwen te hebben bij het stoppen. Geen idee hoeveel de moto nog lager kan door vering te verlagen?

En de nieuwe F800? Weet niet hoe hoog/laag die is? Misschien met verlaagd zadel en lagere vering?
Emile

Bericht door Emile »

Motociclista schreef:Ben 1,68 m (en korte benen :( ) en rijd met Roadster met verlaagd zadel. Rijd nog maar pas met de moto (dit is mijn eerste moto, 2400 km op de teller). Kan met bal van voeten (of 1 voet plat) goed aan de grond, wat ruim voldoende is om vertrouwen te hebben bij het stoppen. Geen idee hoeveel de moto nog lager kan door vering te verlagen?

En de nieuwe F800? Weet niet hoe hoog/laag die is? Misschien met verlaagd zadel en lagere vering?
Of dikkere zolen?? :wink:
R1200GSA: Never ride faster than your guardian angel can fly!!
Fox30

Bericht door Fox30 »

'k heb een vriendin gehad die met een Yama Virago 250 (Chopper) reed met verlaagde vering.
Zelf is ze nog geen 1,50 meter en ze rijdt er elke dag mee.
Als je natuurlijk een Beemer wil, is dit geen goede tip.
Sorry
ferre10

Bericht door ferre10 »

biemer,
ivm die verlaagde vering.daar moet je toch een beetje mee oppassen.je motor verlaagd in zijn geheel,dus ook je bodemvrijheid.bij de RT van mijn echtgenote had dit tot gevolg dat de zijpikkel 6mm. moest verkort worden,de motor op de middenbok zetten gaat alleen nog met 2 man of je moet vrij sterk zijn.je moet immers de motor eerst 3 cm.opheffen voor dat die op zijn middenbok rust.nog iets waar je rekening mee houd is at wanneer je zelf met die verlaagde fiets rijd je in de bochten makkelijk grond raakt met de onderkant(middenbok)en de eerste keer is dat redelijk schrikken.je ziet dat er duidelijk grenzen zijn aan het verlagen van je vering.bij de RT is dit ook niet goedkoop,reken op 450€ voor een nieuwe achtervering(kompleet).dan moet je eigenlijk ook nog je voorvering aanpassen of je licht schijnt in de bomen.maar........het kan dus
veel suc6 ermee
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
R1100S-ke

Re: Kleine-piloten-motor

Bericht door R1100S-ke »

Biemer schreef:Mijn echtgenote zou heel graag zelf een motor besturen en heeft hiertoe zelfs al een poging ondernomen met een BMW Funduro.

Nu is mijn vrouw nogal klein uitgevallen (1.60 m). Niet dat ze daar ooit enig nadeel heeft van ondervonden. Het viel ook nooit echt op tot ..... zij op een motor wou rijden. Eerst les genomen via Aktief met een lichte Soez en op de tweedehandsmarkt een Funduro gekocht, want het liefst wou ook zij met een Biemer rijden. Daar hebben we alles aan verlaagd wat maar kon verlaagd worden en zij weg.

Maar nog steeds kon ze alleen maar met de tippen de grond raken en dat blijkt voor een beginnend piloot toch een erg zware handicap te zijn. Als het ding eenmaal in beweging was, ging alles prima, maar aan kruispunten en verkeerslichten viel ze geregeld gewoon op haar zij bij gebrek aan evenwicht en/of kracht om de motor in een meer ideale (lees rechtop) positie te houden. Gevolg: die motor moest er terug uit, maar met spijt in het hart, want het rijden zelf bleef ze echt wel graag doen.

Daarom nu mijn vraag: welk is nu de geschiktste motor voor de kleinere piloot ? Wel in het touringsegment, want rondjes draaien rond de kerktoren of met veel lawaai voorbij overvolle terrasjes schokkeren op een chromeën deurklink (custom) is niet echt ons ding. Wij willen de wereld zien. :roll:
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

'k heb ooit ne scarver als vervangmotor gekregen en zoals Hla reeds zei, die is redelijk laag.
Daytona heeft ook botten met verhoogde binnenzool zowel in dames als heren model.
Voor herenmodel: klik hier
Voor damesmodel: klik hier

Te koop bij RAD (moest ge naar de winkel in Brugge gaan doe de meiskes mijn groeten) Afbeelding
Gele: wel snel , niet rap
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

edde ne foto van die meiskes?
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
den Bullet

Bericht door den Bullet »

Ik ben ook ni van de grootste (1,68 m) en zeker ni van de zwaarste (58 kg droog) :lol:

Met de GS heb ik geen noemenswaardige problemen om mijn voeten aan de grond te krijgen.

Wel kijk ik op voorhand goed waar ik ga terechtkomen: bij spoorvorming zal 'k mij dus wijselijk in 't diepste zetten en parkeren doe 'k altijd zo dat ik niet al te veel moet manoeuvreren :wink:

Ik heb onlangs een verlaagd zadel gevonden en dat es uitgeprobeerd. Geen noemenswaardig verschil en daarbij beenhard (en bij gemis aan 'natuurlijke' kussens is da vrij pijnlijk :lol: ). Waarschijnlijk ga 'k da spul binnendoen om er een gelzadel van te laten maken.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Wel kijk ik op voorhand goed waar ik ga terechtkomen: bij spoorvorming zal 'k mij dus wijselijk in 't diepste zetten en parkeren doe 'k altijd zo dat ik niet al te veel moet manoeuvreren.
Besten Bullet, dat is nu juist hetgeen we willen vermijden in de toekomst: altijd goed moeten opletten waar ge gaat staan omdat ge anders problemen krijgt. Het feit is dat dat dus niet altijd gaat ! Zeker niet in bergstreken, waar er geen enkel baantje plat is, en zeker niet met (lichte) noodstops. Als ge op een trip van 1.500 km zo'n drie tot viermaal "onnozel" omvalt, heb je er toch stilaan meer dan genoeg van :oops: :evil: . Uwen ego kan maar zoveel hebben, hé (hahaha) :lol: . Extra spijtige van de zaak was dan nog dat zij het tijdens het rijden zelf zo fantastisch deed, zeker in acht genomen de weinige rijervaring van toen en met de Funduro was ook echt niks mis: fantastisch machientje zenne !

In ieder geval al allemaal bedankt voor de reacties en 'k denk dat ik eerst en vooral eens die scarver-tips ga nachecken. 'k Zal wel altijd een BMW-freekske blijven vrees ik. :lol:

den Bullet

Bericht door den Bullet »

I see your point :wink:

Op het vorig salon heb ik mijnen derrière hier en daar op ne moto geploft en 't is verschrikkelijk om vast te stellen dat de moto's meer en meer voor de groteren worden gebouwd :?
Puur uit curieuzeneuzerij geprobeerd:
- Buell Ulysses
- Varadero
- Tiger
- Scrambler
- de retro ducs
- en nog een paar ...
Bij genen ene kon ik comfi met de voeten plat op de grond; de Ulysses was een verlaagd model en daar kon ik hoegenaamd niet aan de grond :roll:

Dus vrees ik dat enkel die customs standaard laag genoeg zijn :?
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

Xavier schreef:edde ne foto van die meiskes?
Ge moet dat 'Live' gaan bekijken hé.
en ge kunt daar gratis koffie krijgen ('t is daar dat we het voor doen) Afbeelding
Gele: wel snel , niet rap
Bikeron

Bericht door Bikeron »

BiemeR, ik ben ook 160 cm kort en rijd dagelijks met de RS1100. Vrouwen hebben een breder bekken en zitten per definitie iets lager. Alles is persoonlijk uiteraard maar ik heb ook korte beentjes hoor. Zoals reeds geschreven heb ik 15 mm extra zool onder mijn schoenen laten plaatsen en dat verschil voel je wel. Ik had ook zoiets van een onzeker gevoel, maar dat zit meestal tussen de twee oren. Het is de kunst van dit proberen uit te schakelen. :P
Bikeron

4 Wheels are 2 to many
R1100RS Metallic Black '94
J-P
Contacteer:

Re: Kleine-piloten-motor

Bericht door J-P »

BiemeR schreef:
Vanuit mijn vak heb ik zeer regelmatig te maken met kleinere mensen die motor gaan rijden. Wij hebben hiervoor Honda CB(F)500 motoren die eigenlijk geschikt zijn van 1.55 tot 2.00 lang. Niet alleen zijn deze motoren onverwoestbaar (we hebben er nu een paar lopen met meer dan 100K op de teller, in totaal hebben we er 10 en dan nog wat andere modellen), je kunt het er ook lang op uithouden als je juist niet al te lang bent. Het zadel steviger (harder en breder) laten maken en je bent er. De kostrprijs per km is waanzinnig laag, de duurzaamheid perfekt en het is een allemansvriend. Mijn vrouw heeft er ook ooit 1 gehad (en ook een kleine 100K mee gereden) en heeft `m voor alle motorvakanties uit die tijd gebruikt. No problemo.

Voorts hoeft de lengte geen probleem te zijn, een vaste routine in stoppen en wegrijden doet wonderen en goed scannen naar de glooiing van de ondergrond kan ook geen kwaad. Liever 1 voet zo goed mogelijk aan de grond dan 2 tipkes...

Mijn vrouw heeft door de CB zoveel vertrouwen gekregen in haar eigen kunnen dat de hoogte van een motorfiets niets meer uitmaakt. Zo rijdt ze net zo gemakkelijk op een Pan European als op een R1200GSA. Zelf rijdt ze tegenwoordig R1150GS in standaard uitvoering. Zij is 1.67 trouwens met relatief korte benen.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Steven

Bericht door Steven »

Mijn vrouw is ook ongeveer 1.60m en verkoopt haar f650gs, die verlaagd is en waar zij met haar voeten plat aan de grond kon. Als je wil kan je altijd eens komen proberen!
TonTon

Bericht door TonTon »

klinkt misschien belachelijk maar mijn vriend heeft gewoon een extra zool laten leggen op zijn motorlaarzen , 2 centimeter maakten een wèreld van verschil !
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Mijn vrouw rijdt op een verhoogde Funduro (dat oranje spellement, zie F-forum), is 1m68 en moet elke stop voorbereiden, in die zin dat ze een vorm van planning moet doen.

Voor korte stops en noodstops heb ik haar leren remmen in combinatie met een goeie kijktechniek (niet meeduiken met de motor maar rechtop blijven zitten en ver blijven kijken tot stilstand) waardoor ze de tijd krijgt om na de stop te verschuiven op het zadel en ze 1 voet volledig plat op de grond krijgt (meestal linkse voet).

Maw, specifieke oefening op balans, kijktechniek en trage motorfietsbeheersing krijgen bij haar de voorkeur op het, euh, verkrachten van de rij-eigenschappen van een motorfiets...
En eenmaal over een bepaalde drempel qua oefening, is't zoals J-P zegt : vertrouwen waardoor de hoogte eigenlijk geen punt meer is.

Uiteindelijk kost die methode veel minder dan aangepaste zadels, verlagingskits, vermassacreerde veringen en dergelijke. Enkel een beetje tijd en moeite.
Nil volentibus arduum
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

de ultieme oplossing: maar dat bedoelde je niet zeker? :D :wink:

[img][img]http://img415.imageshack.us/img415/9915/bmwkids3dm.jpg[/img][/img]
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Plaats reactie