Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover.
Mijn eerste grote tocht met mijn Beemer. Bestemming Zwarte Woud.
Het was even slikken toen ik mijn vijf zeer ervaren collega motorrijders aan het vertrekpunt hoorde uitleggen wat hun kunde en kennis over het motorrijden inhield.
Daar stond ik dan met mijn amper 4000 km die ik al ooit met de motor gereden had, en dan nog niet eens veel ervaring in het echte bochtenwerk. Even ging het door mijn hoofd, waar begin ik aan ??
Patrick had voorop gesteld dat we ongeveer 1642 km zouden afhaspelen in de komende drie dagen. Met goede moed en met een gevoel van, laat maar komen, gingen we op weg. Na een aantal km autostrade werdt deze verlaten en kon het eerste bochtenwerk beginnen.
Natuurlijk had ik direct door dat mijn stuurmanskunsten nog voor veel verbetering vatbaar was. Bij de eerste tussenstop sprak ik onmiddelijk de collega's aan, om mij zoveel mogelijk tips en tricks bij te brengen en mee te geven. Dit was geen probleem. Je kan nu eenmaal niet naast mensen kijken die ruim in de twintig jaar en zelfs meer dan dertig jaar met een motor rijden. Een andere jongen had dan zeer veel ervaring in de racerij.
Ik werdt overladen met tips en men wees mij telkens op foutjes die ik in de volgende uren maakte. Zonder kritiek, maar door perfecte aanwijzingen te geven, leerde ik zelfs de eerste dag al zeer veel bij.
We flirten dit weekend met de grenzen. Buiten de mooiere streken van ons hoger Belgenland deden we ook uiteraard Duitsland, maar ook Luxemburg, Frankrijk en jawel ....Zwitserland aan.
Met zelfs opnamen met een videocamera die zowel vooraan als achteraan op één van de motoren was gemonteerd maakten we, telkens bij een tussenstop, een analyse van mijn rijstijl. Deze trip heeft mij nog meer in de ban van het motorrijden gebracht. Ongelooflijk mooie streken en dingen gezien met een enorm gevoel van vrijheid. We hadden ook zeer prachtig weer, soms zelfs iets te warm. Ik mag zeggen dat wij serieus wat bochtjes hebben gepikt. Ik denk dat we in totaal een goeie 650 km op de autostrade hebben gereden en iets meer dan 1000 km op de binnenwegen. In totaal had ik na drie dagen een goeie 1693 km extra op de teller. In het naar huis rijden werden we dan getrakteerd op een verschrikkelijke regenbui in de buurt van St-Vith, die voor één keer in dit weekend voor een verkoeling zorgde.
Moe maar voldaan en met een enorme vooruitgang in de beheersing van mijn R 1100 R (maar zeker nog niet volmaakt ) kwam ik zondagavond terug thuis. Het heeft deugd gedaan. Bedankt Patrick.
Hier volgen nog een paar fotokes.
Vertrek op de parking van Q8 op E313.
Eerst nog wat GPS perikelen verwerken.

Tussenstop Baraque Michel

Steengroeve in Duitsland.

Dikke pinten in het hotel.

Vertrek aan het hotel op zaterdagmorgen.

Zicht op het Zwarte Woud.

Spreekt voor zich.

Grensovergang in Zwitserland, Koblenz.

Kraftcentrale in Zwitserland.

Veerpond over de Rhein, van Duitsland naar Frankrijk.

Nog maar eens de grens van Frankrijk over.

Zicht op de Rhein.

Stopplaats in het Eifelgebied, Bitburg 33°. Terug op weg naar huis.

Gr, Jakke.