Ik krijg zo stillekes den indruk dat die dealers serieus met ons Kl**ten spelen als het om service gaat en er vervolgens nog ééns goed mee rammelen als ze een factuur opmaken.Koppel!! schreef:YOO
Strange, die van mijne moto zijn toch wel degelijk gesteld geweest op 1000km, 'k stond erbijTOERBAARD schreef:op 1000 km stellen de dealers je kleppen niet hoor,
da's alleen olie en een oliefilter !![]()
Grtz, Philip!
Factuur
Moderator: GVN
Een mooie dure design toonzaal / garage aan een grote gemakkelijke bereikbare plaats met proper duur design zeteltjes om in te wachten, een paar proper secretareskes in het onthaal, een paar verkopers in een sjiek costuum achter een duur bureau ... een dat heeft niks te zien met motoren of mechaniek, sommige garages hebben meer volk over de vloer in toonzaal / bureel dan mechaniekers in de eigenlijke garage, daar waar echt geld word verdiend. Moet echter wel allemaal betaald worden ... en door wie denk je?
Indirect onze eigen schuld ... maar wie gaat er nog naar een oude garage in een achterafstraatje?
Met mijn auto ga ik naar een onafhankelijke garage, die mens vraagt 36 euro per uur en werkt alleen. Gene zever, wachten op de wagen (Land Rover) een klein onderhoud (20,000) voor die wagen is gedaan binnen het uur en kost mij minder dan een klein onderhoud (10,000) voor de motor die een ganse dag binnen moet. Maar ja, geen proper nieuw garage, geen A+ locatie, geen schoon design zeteljes, geen onthaal assistente ...
Indirect onze eigen schuld ... maar wie gaat er nog naar een oude garage in een achterafstraatje?
Met mijn auto ga ik naar een onafhankelijke garage, die mens vraagt 36 euro per uur en werkt alleen. Gene zever, wachten op de wagen (Land Rover) een klein onderhoud (20,000) voor die wagen is gedaan binnen het uur en kost mij minder dan een klein onderhoud (10,000) voor de motor die een ganse dag binnen moet. Maar ja, geen proper nieuw garage, geen A+ locatie, geen schoon design zeteljes, geen onthaal assistente ...
[quote="Rakthi"]Een mooie dure design toonzaal / garage aan een grote gemakkelijke bereikbare plaats met proper duur design zeteltjes om in te wachten, een paar proper secretareskes in het onthaal, een paar verkopers in een sjiek costuum achter een duur bureau ... een dat heeft niks te zien met motoren of mechaniek, sommige garages hebben meer volk over de vloer in toonzaal / bureel dan mechaniekers in de eigenlijke garage, daar waar echt geld word verdiend. Moet echter wel allemaal betaald worden ... en door wie denk je?
Indirect onze eigen schuld ... maar wie gaat er nog naar een oude garage in een achterafstraatje?
Met mijn auto ga ik naar een onafhankelijke garage, die mens vraagt 36 euro per uur en werkt alleen. Gene zever, wachten op de wagen (Land Rover) een klein onderhoud (20,000) voor die wagen is gedaan binnen het uur en kost mij minder dan een klein onderhoud (10,000) voor de motor die een ganse dag binnen moet. Maar ja, geen proper nieuw garage, geen A+ locatie, geen schoon design zeteljes, geen onthaal assistente ...[/quote]
Awel,voor 36€/u wil ik ook werken,is dat btw in,toch niet in't zwart zeker.'Kzou nog geen toonzaal willen. :oops:
Indirect onze eigen schuld ... maar wie gaat er nog naar een oude garage in een achterafstraatje?
Met mijn auto ga ik naar een onafhankelijke garage, die mens vraagt 36 euro per uur en werkt alleen. Gene zever, wachten op de wagen (Land Rover) een klein onderhoud (20,000) voor die wagen is gedaan binnen het uur en kost mij minder dan een klein onderhoud (10,000) voor de motor die een ganse dag binnen moet. Maar ja, geen proper nieuw garage, geen A+ locatie, geen schoon design zeteljes, geen onthaal assistente ...[/quote]
Awel,voor 36€/u wil ik ook werken,is dat btw in,toch niet in't zwart zeker.'Kzou nog geen toonzaal willen. :oops:
gaas aan de maas
-
tvandenberghe
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:16
- Locatie: Beernem
Ik heb mijn 1150RT net terug van een 20.000 Km onderhoud.
Volgens de faktuur hebben ze het volgende gedaan: inspectie 20.000 Km, veiligheidstestrit, versnel.bak olie verversen, remvloeistof verversen, cardanolie verversen, en een nieuwe gelbatterij.
In het totaal betaalde ik € 399,75 (zonder vervangmoto).
onderstaande prijzen zijn zonder btw
Oliefilter 13,48
Luchtfilter 15,88
gelbatterij 12V 19AH 100A 129,11
Dichting binnen (2 stuks) 3,95 = 7,90
Dichting buiten (2 stuks) 10,90 = 21,80
Afdichtring A16x20 (5 stuks) 0,35 = 1,75
Olie Castrol (3,9 liter) 6,50 = 25,35
Olie 80 W 90 (1,25 liter) 3,40 = 4,25
Remvloeistof dot 5 (2 ?) 3,17 = 6,34
werk (30 eenheden, 1 eenheid is 5 min) 3.40 = 102,00
Milieubijdrage 2,50
BTW 69,38
In het totaal werkten men dus 2u30 min aan mijn moto.
Volgens de faktuur hebben ze het volgende gedaan: inspectie 20.000 Km, veiligheidstestrit, versnel.bak olie verversen, remvloeistof verversen, cardanolie verversen, en een nieuwe gelbatterij.
In het totaal betaalde ik € 399,75 (zonder vervangmoto).
onderstaande prijzen zijn zonder btw
Oliefilter 13,48
Luchtfilter 15,88
gelbatterij 12V 19AH 100A 129,11
Dichting binnen (2 stuks) 3,95 = 7,90
Dichting buiten (2 stuks) 10,90 = 21,80
Afdichtring A16x20 (5 stuks) 0,35 = 1,75
Olie Castrol (3,9 liter) 6,50 = 25,35
Olie 80 W 90 (1,25 liter) 3,40 = 4,25
Remvloeistof dot 5 (2 ?) 3,17 = 6,34
werk (30 eenheden, 1 eenheid is 5 min) 3.40 = 102,00
Milieubijdrage 2,50
BTW 69,38
In het totaal werkten men dus 2u30 min aan mijn moto.
R 1200 RT
R 1150 RT
R 1150 RT
Hallo,
zoals Harald zegt: ze rammelen ermee (factuur)
2 banden BT020 bij dealer 495 eur (geplaatst, uitgebalanseerd enz.)
Bandencentrale, zelfde banden, zelfde service 305 eur!!
Bijna 200 eur verschil. Ze beginnen wel een beetje te overdrijven.
Groeten, Stef
zoals Harald zegt: ze rammelen ermee (factuur)
2 banden BT020 bij dealer 495 eur (geplaatst, uitgebalanseerd enz.)
Bandencentrale, zelfde banden, zelfde service 305 eur!!
Bijna 200 eur verschil. Ze beginnen wel een beetje te overdrijven.
Groeten, Stef
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
Ik blijf het toch griezelig veel geld vinden allemaal. Als je dan bedenkt dat er iemand een lekker ritje gaat maken met jouw fiets (veiligheidstestrit noemen ze dat), en dat ie daar dan 50 euro voor krijgt.
Eén van de redenen dat het allemaal zo duur wordt, is het feit dat de winsten op de verkoop van nieuwe moto's (en zeker ook auto's) zo laag zijn, dat ze het elders moeten terugverdienen. Het is natuurlijk aan ons om alternatieven te zoeken, of er zelf aan te beginnen. Ik denk dat er al duizenden euro's zijn bespaard via dit forum, en maar goed ook.
Eén van de redenen dat het allemaal zo duur wordt, is het feit dat de winsten op de verkoop van nieuwe moto's (en zeker ook auto's) zo laag zijn, dat ze het elders moeten terugverdienen. Het is natuurlijk aan ons om alternatieven te zoeken, of er zelf aan te beginnen. Ik denk dat er al duizenden euro's zijn bespaard via dit forum, en maar goed ook.
Recent heeft mijn R1200RT '05 een onderhoud op 10.000 km gehad, waarvoor volgende rekening:
- R4 superbike olie @ 52.03 €
- dichtring @ 0.19 €
- oliefilter @ 11.50 €
- luchtfilter @ 15.71 €
- diagnosetoestel GT1 @ 2.00 €
- vervangmotor @ 12.40 €
- 10.000 km onderhoud (geen melding van aantal werkuren)
- lichthoogte afstellen (was nodig gezien de vroegere problemen met de 1200RT's, maar vraag mij af of dit werd aangerekend aangezien het probleem oorspronkelijk bij BMW lag)
totaal 189.58 € + 39.81 € BTW = 229.39 €
Plaats: Selbach in Lier, weldra Centrauto.
Volgend onderhoud is op 20.000 km.
- R4 superbike olie @ 52.03 €
- dichtring @ 0.19 €
- oliefilter @ 11.50 €
- luchtfilter @ 15.71 €
- diagnosetoestel GT1 @ 2.00 €
- vervangmotor @ 12.40 €
- 10.000 km onderhoud (geen melding van aantal werkuren)
- lichthoogte afstellen (was nodig gezien de vroegere problemen met de 1200RT's, maar vraag mij af of dit werd aangerekend aangezien het probleem oorspronkelijk bij BMW lag)
totaal 189.58 € + 39.81 € BTW = 229.39 €
Plaats: Selbach in Lier, weldra Centrauto.
Volgend onderhoud is op 20.000 km.
Greetz, Pierre
R1200RT
R1200RT
bijkomend probleem wordt in de toekomst de "verplichte" onderhoudsdaden, indien je nog iets wenst te krijgen bij verkoop.
Nu doen ze het met de auto's.
Kilometerregistratie, keuring,...
Men verplicht de werkmens om naar erkende dealers te gaan voor het onderhoud van (nu hun vierwieler, straks hun moto?) hun vervoersmiddel.
Natuurlijk profiteren de dealers hiervan om hun zogenaamde "vaste" prijzen de hoogte in te jagen.
Indien iedereen zijn onderhoud zelf zou doen, of laten doen door kleine herstellers, wat zou de wetgever dan zeggen? Hoeveel failissementen zouden er zijn... enz...enz....
Nu doen ze het met de auto's.
Kilometerregistratie, keuring,...
Men verplicht de werkmens om naar erkende dealers te gaan voor het onderhoud van (nu hun vierwieler, straks hun moto?) hun vervoersmiddel.
Natuurlijk profiteren de dealers hiervan om hun zogenaamde "vaste" prijzen de hoogte in te jagen.
Indien iedereen zijn onderhoud zelf zou doen, of laten doen door kleine herstellers, wat zou de wetgever dan zeggen? Hoeveel failissementen zouden er zijn... enz...enz....
Ter info
Gisteren onderhoud gehad bij BM Center Ruddervoorde.
42.000 km
Olie half synthetisch 3.9l
Boiteolie
Luchtfilter
Benzinefilter
Afsluitkapje
remvloeistof
4 dichtingen
andere pruts en milieubijdragen
Choke- en gaskabel smeren en nieuw ventiel gestoken
Werk 45 eenheden = 3:45h (153 EUR)
Alles samen 365,44 EUR BTW incl
O ja, er zat een zomerbuffke bij van 13 EUR
Gisteren onderhoud gehad bij BM Center Ruddervoorde.
42.000 km
Olie half synthetisch 3.9l
Boiteolie
Luchtfilter
Benzinefilter
Afsluitkapje
remvloeistof
4 dichtingen
andere pruts en milieubijdragen
Choke- en gaskabel smeren en nieuw ventiel gestoken
Werk 45 eenheden = 3:45h (153 EUR)
Alles samen 365,44 EUR BTW incl
O ja, er zat een zomerbuffke bij van 13 EUR
GS1150 Blauw. 13-08-05 ---> 58K
Lid BMW mc Vl
Lid BMW mc Vl
doe het zelf ...
Ben mij momenteel eens aan het informeren bij Syntra (in Asse) om daar de cursus moto mechanicien te volgen.
http://www.syntra-mvl.be/afdrukTrajectD ... tID=80&S=1
theorie: Basismodule mechanica (mobiliteit) - 17 sessies (4 uur) € 90,00
[Asse Maandagavond 18.45-22.10 uur 18/09/2006 Van Houdt Bart ]
theorie: Basismodule elektriciteit (mobiliteit) - 15 sessies (4 uur) € 90,00
[Asse Woensdagavond 18.45-22.10 uur 20/09/2006 Van Houdt Bart ]
praktijk: Hulpmecanicien motor- en bromfiets - 12 sessies (4 uur) € 75,00
[Asse Woensdagavond 18.45-22.10 uur 28/02/2007 Van Houdt Bart ]
Dus starten met 2 dagen in de week theorie en in februari komt daar dan de praktijk in de plaats.
Stijn
ps. en te betalen met opleidingscheckess
http://www.syntra-mvl.be/afdrukTrajectD ... tID=80&S=1
theorie: Basismodule mechanica (mobiliteit) - 17 sessies (4 uur) € 90,00
[Asse Maandagavond 18.45-22.10 uur 18/09/2006 Van Houdt Bart ]
theorie: Basismodule elektriciteit (mobiliteit) - 15 sessies (4 uur) € 90,00
[Asse Woensdagavond 18.45-22.10 uur 20/09/2006 Van Houdt Bart ]
praktijk: Hulpmecanicien motor- en bromfiets - 12 sessies (4 uur) € 75,00
[Asse Woensdagavond 18.45-22.10 uur 28/02/2007 Van Houdt Bart ]
Dus starten met 2 dagen in de week theorie en in februari komt daar dan de praktijk in de plaats.
Stijn
ps. en te betalen met opleidingscheckess
GS 1200
Vorige week onderhoud op 1100LT in Lier. 20.000km.
Ik heb hem van vorige herfst , gekocht met 10000 op de teller. Het was de eerste keer dat ze bij Selbach de motor binnenkregen , dus heb ik gevraagd om alles eens goed na te kijken en een onderhopud te doen.
Totaal 317€ incl vervangmotor.
Filters , oliën , achterste blokken , nazicht.
Zaterdagmorgen krijg ik van Johan een telefoontje dat mijn rechter valbeugel nog bij hen lag. OK , kan gebeuren , niemand is zonder fout , dus afgesproken dat ik hem in de loop van de week wel zou ophalen.
Wat gebeurt er natuurlijk ? Mijn LT maandag tegen de grond op de rechterkant. Op dinsdag ga ik de beugel ophalen en vertel ik wat er gebeurd is. Johan komt direct mee buiten kijken en zonder meer zegt hij er een nota van te maken en dat de schade bij de volgende binnenkomst van mijn moto zal hesteld worden.
Dat is verantwoordelijkheid nemen en klantvriendelijk zijn. Ik heb al meerdere soortgelijke verhalen gehoord waar de dealer er onderuit probeert te komen.
Ik heb hem van vorige herfst , gekocht met 10000 op de teller. Het was de eerste keer dat ze bij Selbach de motor binnenkregen , dus heb ik gevraagd om alles eens goed na te kijken en een onderhopud te doen.
Totaal 317€ incl vervangmotor.
Filters , oliën , achterste blokken , nazicht.
Zaterdagmorgen krijg ik van Johan een telefoontje dat mijn rechter valbeugel nog bij hen lag. OK , kan gebeuren , niemand is zonder fout , dus afgesproken dat ik hem in de loop van de week wel zou ophalen.
Wat gebeurt er natuurlijk ? Mijn LT maandag tegen de grond op de rechterkant. Op dinsdag ga ik de beugel ophalen en vertel ik wat er gebeurd is. Johan komt direct mee buiten kijken en zonder meer zegt hij er een nota van te maken en dat de schade bij de volgende binnenkomst van mijn moto zal hesteld worden.
Dat is verantwoordelijkheid nemen en klantvriendelijk zijn. Ik heb al meerdere soortgelijke verhalen gehoord waar de dealer er onderuit probeert te komen.
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS

K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS

-
hla
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Juist 10.000 Km Op mijn 1200RT laten uitvoeren.
Oliefilter 11.5€
dichting:2x1.82€
olie: 3.95x10.33€
Koperen joint: 0.52€
Smeermiddelen: 2.11€
Milieur: 1.98€
Werk: 22x3.4€ of 22x5 minx3.4€ = 1h40x3.4€
Totaal: 135.35€ x 1.21 = 164€
Zonder vervangmoto.
Oliefilter 11.5€
dichting:2x1.82€
olie: 3.95x10.33€
Koperen joint: 0.52€
Smeermiddelen: 2.11€
Milieur: 1.98€
Werk: 22x3.4€ of 22x5 minx3.4€ = 1h40x3.4€
Totaal: 135.35€ x 1.21 = 164€
Zonder vervangmoto.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Dan is den 1200RT al minstens 30€ goedkoper op de 10.000km onderhoudsbeurt dan mijn 1150RT.hla schreef:Juist 10.000 Km Op mijn 1200RT laten uitvoeren.
Oliefilter 11.5€
dichting:2x1.82€
olie: 3.95x10.33€
Koperen joint: 0.52€
Smeermiddelen: 2.11€
Milieur: 1.98€
Werk: 22x3.4€ of 22x5 minx3.4€ = 1h40x3.4€
Totaal: 135.35€ x 1.21 = 164€
Zonder vervangmoto.
Of is uw daeler goedkoper
Ik denk dat de dealer goedkoper is: ik betaalde met vervangmotor bijna 230 €, dus ruim 65 € verschil op dezelfde motor en hetzelfde onderhoud.Harald schreef:Dan is den 1200RT al minstens 30€ goedkoper op de 10.000km onderhoudsbeurt dan mijn 1150RT.hla schreef:Juist 10.000 Km Op mijn 1200RT laten uitvoeren.
Oliefilter 11.5€
dichting:2x1.82€
olie: 3.95x10.33€
Koperen joint: 0.52€
Smeermiddelen: 2.11€
Milieur: 1.98€
Werk: 22x3.4€ of 22x5 minx3.4€ = 1h40x3.4€
Totaal: 135.35€ x 1.21 = 164€
Zonder vervangmoto.
Of is uw daeler goedkoper![]()
Greetz, Pierre
R1200RT
R1200RT
Is inderdaad niet beter bij automerken!!!! Op mijn laatste, wel erg gedetailleerde facturen, staat zelfs "gebruik kleine gereedschappen: € 2,13".... Dat een mecanicien gereedschap nodig heeft om vijzen los te draaien vind ik niet alleen al te normaal; bovendien brengen zij de aankoop en afschrijving van die gereedschappen toch in als kosten. Waarom moet de klant dit dan nog eens betalen????!!!!!
Grote boosdoener hierin zijn, volgens mij, de gelaesde firmawagens; er wordt in de garages vervangen en gefactureerd op firmawagens dat het een lieve lust is... Ik heb familie die op 10 km van z'n werk woont, z'n firmawagen (wegens kader zijnde!) enkel nodig heeft voor de verplaatsing woon-werk, maar daarbovenop wel verplicht is om vanaf eind oktober winterbanden te alten plaatsen.... En, op dezelfde manier wordt er uiteindelijk met de privégebruiker omgesprongen! 
-
fireman_belgium
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 01 okt 2004, 01:15
- Locatie: Puurs
- Contacteer:
Onderhoud 1000 km
Voor de eerste (controle) onderhoud voor m n nieuwe K1200GT gisteren €196,24 betaald.
Persoonlijk vind ik dit toch veel voor een 'check up'.
Ik Herinner me trouwens ook dat bij m n eerste moto R850RT dat dit GRATIS was.
fireman_belgium@hotmail.com
Persoonlijk vind ik dit toch veel voor een 'check up'.
Ik Herinner me trouwens ook dat bij m n eerste moto R850RT dat dit GRATIS was.
fireman_belgium@hotmail.com
-
hla
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Zou dat MABBE kunnen zijnStoffel schreef:Allen daarheenOneshark schreef:hla schreef:Juist 10.000 Km Op mijn 1200RT laten uitvoeren.
Totaal: 135.35€ x 1.21 = 164€
Zonder vervangmoto.
Hoi hla, mag het geweten zijn waar uw service werd uitgevoerd ? :![]()
Ik ben er alvast vaste klant
![]()
Stoffel
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Gisteren mijn R1150GSA (2005, zonder ABS) gaan ophalen van zijn 20.000km onderhoud. Was me dat schrikken toen ik het factuurtotaal zag: 385.66 Euro
Zag er als volgt uit:
oliefilter: 13.49
alu rondel (5stukss): 1.75
luchtfilter: 15.88
bougie (2stuks):16.58
motorolie R4 (4 liter):53.56
boite + cardanolie: (1.2l):11.21
remvloeistof: 6.2
koppelingsvloeistof: 5.0
silicone+smeer:3.0
milieutaks: 4.0
en dan het werk:
grote inspectie (36 eenheden):122.4
verversen boite + cardanolie (3 eenhede):10.2
verversenremvloeistof (12 eenheden): 40.8
vervangen koppelingsvloeistof (5eenheden):17
BTW: 64.6
TOTAAL: 385.66 €
Dit dus zonder nieuwe remblokken, banden, vervangmotor of wat dan ook!!!
Op mijn vraag of er iets speciaal was geweest (gezien dit bedrag) kreeg ik als antwoord "neenee, het was een groot onderhoud hé"...
Als ik zie dat een groot onderhoud al 36 prestatieeenheden inhouden (tov 22 voor mijn klein onderhoud op 10.000km) en er dan nog eens EXTRA prestatieeenheden worden aangerekend voor de specifiek voor groot onderhoud voorbehouden handelingen (cardanolie, koppelingsvloesitof enz...) dan vraag ik mij af waar dat verschil tussen 36 en 22 van komt. Is dit normaal????
Sorry BMW maar dit loopt toch wel de spuigaten uit vind ik. Ben al van plan om in de toekomst mijn olie ergens anders te gaan kopen. 16.2 € voor een literke Castrol 10W40 moet toch goekoper te vinden zijn. Iemand een idee waar
Of misschien eens bij een andere dealer gaan zien want ik breek hier blijkbaar toch wel alle trieste records.
M.
Zag er als volgt uit:
oliefilter: 13.49
alu rondel (5stukss): 1.75
luchtfilter: 15.88
bougie (2stuks):16.58
motorolie R4 (4 liter):53.56
boite + cardanolie: (1.2l):11.21
remvloeistof: 6.2
koppelingsvloeistof: 5.0
silicone+smeer:3.0
milieutaks: 4.0
en dan het werk:
grote inspectie (36 eenheden):122.4
verversen boite + cardanolie (3 eenhede):10.2
verversenremvloeistof (12 eenheden): 40.8
vervangen koppelingsvloeistof (5eenheden):17
BTW: 64.6
TOTAAL: 385.66 €
Dit dus zonder nieuwe remblokken, banden, vervangmotor of wat dan ook!!!
Op mijn vraag of er iets speciaal was geweest (gezien dit bedrag) kreeg ik als antwoord "neenee, het was een groot onderhoud hé"...
Als ik zie dat een groot onderhoud al 36 prestatieeenheden inhouden (tov 22 voor mijn klein onderhoud op 10.000km) en er dan nog eens EXTRA prestatieeenheden worden aangerekend voor de specifiek voor groot onderhoud voorbehouden handelingen (cardanolie, koppelingsvloesitof enz...) dan vraag ik mij af waar dat verschil tussen 36 en 22 van komt. Is dit normaal????
Sorry BMW maar dit loopt toch wel de spuigaten uit vind ik. Ben al van plan om in de toekomst mijn olie ergens anders te gaan kopen. 16.2 € voor een literke Castrol 10W40 moet toch goekoper te vinden zijn. Iemand een idee waar
Of misschien eens bij een andere dealer gaan zien want ik breek hier blijkbaar toch wel alle trieste records.
M.
Niet helemaal mee eens Lomax. Ga eens de dealers af voor een prijsofferte voor een nieuwe BMW motor. Iedereen biedt je 3% rechtstreekse korting of 4% in accesoires. Rinkelt er dan geen bellekeLOMAX schreef:Ik blijf het toch griezelig veel geld vinden allemaal. Als je dan bedenkt dat er iemand een lekker ritje gaat maken met jouw fiets (veiligheidstestrit noemen ze dat), en dat ie daar dan 50 euro voor krijgt.
Eén van de redenen dat het allemaal zo duur wordt, is het feit dat de winsten op de verkoop van nieuwe moto's (en zeker ook auto's) zo laag zijn, dat ze het elders moeten terugverdienen. Het is natuurlijk aan ons om alternatieven te zoeken, of er zelf aan te beginnen. Ik denk dat er al duizenden euro's zijn bespaard via dit forum, en maar goed ook.
Groeten.








