Kilometerteller-verschil

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dany
Contacteer:

Kilometerteller-verschil

Bericht door Dany »

Afgelopen weekend ben ik met 8 andere vrienden gaan toeren in de Champagne streek rond Epernay. Mijn eerste dergelijke ervaring met mijn GS en veel woorden heb ik niet nodig: Effenaf heerlijk !!!!
Maar toch heb ik een vraagje waar ik niet onmiddellijk een antwoord op weet. Mijn GS was omringd door 8 Jappen (van Pan tot Varadero) en bij elke stop of tankbeurt had ik blijkbaar telkens meer kilometer afgelegd dan de rest. Waar de anderen bijvoorbeeld 285,286,284 of 287 km hadden staan, tekende mij teller 307 km. Dit is zowat gemiddeld 10 km meer??? Vooraan ligt er een BT020F - 110/80 op. Van waar kan dit volgens mij toch serieuze verschil komen? Zijn de Jappen zoveel minder goed in tellen of is mjn GS-ke te optimistisch? :D
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Die 10 Km meer is tenslotte maar 3% verschil.
Doe de ijking van je teller op een autostrade door middel van de kilometerpalen over een langere afstand (minstens 20Km)
Vergeet ook niet voor jou te kijken :wink:
Laatst gewijzigd door Synchro Bob op 27 jun 2006, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
sprint

Bericht door sprint »

Een gps is ook handig (schijnt 100% juist te zijn), zo weet ik dat mijne K ook een paar %tjes te weinig aangeeft. 8)

Als je 130 rijd en je gps geeft maar 124 aan. :wink:
Marnix.

Afbeelding
Lacrimosa

Bericht door Lacrimosa »

Ik ben er via de GPS achter gekomen dat 160 op de teller van mijne rockster eigenlijk maar 141 is...

Wel een fameus verschil eigenlijk he?
"Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect!"
Smetten

Kilometerteller-verschil

Bericht door Smetten »

Zal altijd wel een,klein pecentage, verschil zijn op een kilometerteller.
Ben jaren terug vertrokken met een collega beiden met een nieuwe Volvo trekker en zelfde bandenmaat, aan douane in Aosta kwamen we tot constatatie dat de een al een 30-tal km meer op de teller had dan de ander.
We hadden beiden van de zaak af tot daar dezelfde weg afgelegd, bij aankomst op losplaats in Palermo was er al een goeie 80km verschil tussen beide tellers.
Heb eens gelezen dat die afwijking ook de reden is dat men, vele, ROADBOOKS uitstippelt met een terug naar 0-stand om de 50 a 60 km, dit om de verschillen tot een minimum te herleiden op langere ritten.
Zelden thuis
Dany
Contacteer:

Bericht door Dany »

Zelfs een antwoord van een stadsgenoot! :)
Ik zal dus maar aannemen dat het kilometerverschil geen dramatische afwijking is van mijn teller. De jappen die mee waren lagen echter wel allemaal heel dicht bij elkaar. Enne... het belangrijkste is eigenlijk toch dat het een heel tof weekend is geweest 8)
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

maar, als je dan je effectieve verbruik berekent....
houdt dat in dat je eigenlijk MEER verbruikt dan je denkt omdat je in werkelijkheid minder kilometers gereden hebt dan op je teller :idea:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Dany
Contacteer:

Bericht door Dany »

Dat is nu ook één van de bepeinzingen die ik me onderweg maakte. Eerst dacht ik met een heel zuinige GS op stap te zijn, na het ontdekken van het kilometerverschil moest ik die gedachte een beetje bijstellen :?
Als ik nu mijn exact verbruik wil kennen wordt dit een hele berekening. Eerst de afwijking bepalen en dat dan in rekening brengen bij de berekening van het verbruik. :roll:
PéPé

Bericht door PéPé »

Vorige week de BMW toer gereden samen met een vriend, hij RT ikke GS (1150-2003).

Bolleke-pijltje zowel als zijn km-teller ca. 5km verschil (GS meer !) op de eerste 30km. Voordien ook al vastgesteld op vakantie samen met n Soez Intruder, dus tligt wel degelijk an mijne GS.

das dus elke keer "berekenen" en 'tkopke derbijhouden
"...en ik bèn altijd al slecht geweest in rekenen !!! :oops: "

Geen potten mee gebroken, maar toch... "is dit op te lossen ?"
...en zeg nu ni da ik ne GPS moe kopen hé...tenzij je mijn (spaar!- ) varken mee vult ! ...

(ps : ik verjaar pas in oktober ! :wink: -
Na 1200RS was er de 1150 GS....
GS-Jerry

Bericht door GS-Jerry »

Je kan altijd een fietscomputertje monteren -
Ik heb zelfs op een bepaald moment met 2 zulke gereden, toen ik nog volop roadbooks samenstelde voor toerritten.
Eentje ingesteld op H*nda teller (welke vrij correct bleek met de realiteit) en eentje op BMW teller (wijkt inderdaad zowat 5% af van de realiteit).

groetjes,
R1150GS (2001) Life is dull without GS
Livin

Bericht door Livin »

Ik heb er daarjuist eens op gelet. Toen ik 100 reed op de motorteller gas mijn GPS 96-97 km/u aan. Vind ik vrij nauwkeurig. En mijn banden zijn ver versleten. Bij nieuwe scheelt het misschien nog minder????
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

SilverRT schreef:Ik heb er daarjuist eens op gelet. Toen ik 100 reed op de motorteller gas mijn GPS 96-97 km/u aan. Vind ik vrij nauwkeurig. En mijn banden zijn ver versleten. Bij nieuwe scheelt het misschien nog minder????
Inderdaad ! De omtrek van het loopvlak is dan groter en het wiel draait trager voor een bepaalde snelheid :idea:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Bij de 1200 is dit opgelost, teller is behoorlijk nauwkeurig (als ie werkt tenminste, op de passen parade waren er een paar die 300km/h konden, stilstaand.....)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
danielGS

Bericht door danielGS »

Pas terug van een trip Vogezen met 1150 , teller zei 2360 km en gps 2249 km.
toetindendroai

R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
Plaats reactie