Temperatuur olie
Moderator: GVN
Temperatuur olie
Vroeger had ik steeds 5 blokjes op de meter vd olietemperatuur. Sinds een week is daar regelmatig een 6de blokje bij. Niet zozeer bij traag verkeer maar ook bij lang hogere snelheden (snelweg).
Voorteken van slecht nieuws? Iemand ervaringen? Thermostaat? Oliepomp?
Moto is een 2004 1150 GSA met 52000 kms op de klok.
Tnx for the feedback all
Demito
Tnx for the feedback all
Demito
oliekoeler reinigen
blaas de oliekoeler eens goed door met een compressor, en je zal zien wat daar allemaal tussenuit vliegt !
had hetzelfde probleem met mijn auto na een paar 100k km
mvg
khwb
had hetzelfde probleem met mijn auto na een paar 100k km
mvg
khwb
-
Re: Temperatuur olie
Denk dat het te maken heeft met de rijwind, die is nu veel hoger van temperatuur. Er zit toch toevallig geen beschermgril voor je koeler? anders koeler eens uitblazen, misschien te weinig doorvoer. als je termostaat dicht zou blijven (heel abnormaal, meestal bijven ze openstaan dacht ik) zou de temperatuur nog veel hoger oplopen.als de oliepomp defect zou zijn, zou je dat ook aan de oliedruk moeten merken.demito schreef:Vroeger had ik steeds 5 blokjes op de meter vd olietemperatuur. Sinds een week is daar regelmatig een 6de blokje bij. Niet zozeer bij traag verkeer maar ook bij lang hogere snelheden (snelweg).
Tnx for the feedback all
Demito
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Temperatuur olie
Heb identiek hetzelfde verschijnsel, maak mij niet echt zorgen zolang het niet te dicht bij het rood komt.demito schreef:Vroeger had ik steeds 5 blokjes op de meter vd olietemperatuur. Sinds een week is daar regelmatig een 6de blokje bij. Niet zozeer bij traag verkeer maar ook bij lang hogere snelheden (snelweg).
Tnx for the feedback all
Demito
ONE LIFE.....LIVE IT!!
Luc,
BMW R1200GSA LC - R100RT
Luc,
BMW R1200GSA LC - R100RT
-
- Contacteer:
Mijn R'ke heeft niks geen blokjes, veel simpeler. Als ik voel dat er te veel warme lucht naar mijn ellebogen stijgt, dan weet ik dat ik voor meer rijwind moet zorgen. Of als ik spontaan mijn knieën begin uit mekaar te doen om beter te koelen, dan zullen die koelertjes daar onderaan wel hetzelfde gevoel hebben. Ik weet zelfs niet of er een lampje zou gaan branden als het dan toch te warm wordt. Dus zorg ik voor zo veel mogelijk koeling, door... zo veel mogelijk te blijven rijden 

-
Dat kan allemaal geen kwaad als ie maar niet in het rood komt.
In de bergen gereden met deze hitte en ja constant 2 blokjes hoger nog 2 of 3 blokjes van het rood af dacht ik= geen probleem.
Let wel als je hier tussen de file door rijdt dan zuigt je motor de hete uitlaatlucht op van de stil of traagrijdende auto's en vrachtwagens op en onderschat die hitte niet.
Wat je inderdaad kan doen is oliekoeler uitblazen met geperste lucht of met de waterspuit (geen Karcher) van achter naar voor. Dus proberen binnenkant kuip naar buiten toe.
In het slechtste geval de thermostaat die niet tijdig meer opengaat.
In de bergen gereden met deze hitte en ja constant 2 blokjes hoger nog 2 of 3 blokjes van het rood af dacht ik= geen probleem.
Let wel als je hier tussen de file door rijdt dan zuigt je motor de hete uitlaatlucht op van de stil of traagrijdende auto's en vrachtwagens op en onderschat die hitte niet.
Wat je inderdaad kan doen is oliekoeler uitblazen met geperste lucht of met de waterspuit (geen Karcher) van achter naar voor. Dus proberen binnenkant kuip naar buiten toe.
In het slechtste geval de thermostaat die niet tijdig meer opengaat.

BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Buitentemperatuur heeft er wel degelijk mee te maken! Je kan je wel inbeelden dat de oliekoeler zijn hitte minder makkelijk kwijtraakt aan buitenlucht van 30° dan aan die van 5° in de winter. Met dit weer nemen de blokjes ook sneller toe als je thuis vertrekt, in de winter duurt het merkelijk langer. Oliekoeler afwassen doe ik altijd als ik mijn RT was. In de zomer zitten er veel meer vliegen op ook...

vandaag had ik aan 110km/u in 5de zelfs even 3 blokjes.....
Vanaf ik wat gas bijgaf kwam ik na enkele km weer op een normale temperatuur.
Moet er wel bijzeggen dat vandaag op de E40 het water met bakken uit de lucht kwam. Vandaag dus even een watergekoelde beemer.
Nu weet ik waarvoor die hangtieten zijn onderaan mijn moto!
Vanaf ik wat gas bijgaf kwam ik na enkele km weer op een normale temperatuur.
Moet er wel bijzeggen dat vandaag op de E40 het water met bakken uit de lucht kwam. Vandaag dus even een watergekoelde beemer.
Nu weet ik waarvoor die hangtieten zijn onderaan mijn moto!

BMW R1150RT (2003)
afkoelen...
en niet alleen de motor, maar ook de Beemer zelve