Hoe belangrijk is uitbalanceren ?
Moderator: GVN
Hoe belangrijk is uitbalanceren ?
Ik heb net 2 nieuwe sloffen laten steken op mijn S. Metzeler Sportec M3 is het geworden.
Probleempje (of niet?), maar de velgen zijn niet uitgebalanceerd. Dit hoefde niet zei hij, want dit had in tegenstelling tot een autovelg weinig zin.
Begrijpt iemand de theorie hierachter ?
Greetz ;
Probleempje (of niet?), maar de velgen zijn niet uitgebalanceerd. Dit hoefde niet zei hij, want dit had in tegenstelling tot een autovelg weinig zin.
Begrijpt iemand de theorie hierachter ?
Greetz ;
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Bandenboer was blijkbaar uit z'n lood geslagen ?ironjakke schreef:Ik heb gisteren een andere voorband laten leggen.
En ze hebben wel degelijk nieuwe loodjes aangebracht.
Dus is zeker uitgebalanceerd !!
'T zou straf zijn als die zonder lood perfect ligt.
Niveau...

R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Ja, maar ik ook als ik de prijs van het bandje zag !!!(s)Campi schreef:Bandenboer was blijkbaar uit z'n lood geslagen ?ironjakke schreef:Ik heb gisteren een andere voorband laten leggen.
En ze hebben wel degelijk nieuwe loodjes aangebracht.
Dus is zeker uitgebalanceerd !!
'T zou straf zijn als die zonder lood perfect ligt.
Niveau...![]()

Ik had niet echt een andere keuze dan hem een andere te laten leggen,
maar 189 Euro voor een BT020 voorband vond ik wel wat van het goede te veel.
'T was bij mijn dealer, maar de volgende keer ga ik wel bij den bandenboer.

R 1100 R - R 1200 GS Triple Black

De wielen uitbalanceren is heel belangrijk bij een motor.
Ik zou die bandenboer zijn argumenten op papier laten zetten
met vermelding dat als je wiellagers,kardan en dergelijke voortijdig
versleten zijn en tot een ongeval lijd hij verantwoordelijk is voor de kosten.
Hij zal wel van gedacht veranderen.
Ik zou die bandenboer zijn argumenten op papier laten zetten
met vermelding dat als je wiellagers,kardan en dergelijke voortijdig
versleten zijn en tot een ongeval lijd hij verantwoordelijk is voor de kosten.
Hij zal wel van gedacht veranderen.
R1200GS ´05 & R100R ´93 & Harley Davidson ´12
-
Soms kan het blijkbaar wel zonder die loodjes. Ik liet een band repareren, een paddestoel erin en een grote lap langs de binnenkant laten inplakken. Naargelang men de band erop legt zou het een verschil geven in balancering. Bij mij moesten de loodjes eraf. Zonder loodjes nog geen abnormale trillingen of dergelijke gewaar geworden. Blijkbaar kan het dus soms wel zonder loodjes !
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
-
Uitbalanceren banden
Volgens ik vernam staat op de banden een merkteken ,de band moet zo geplaatst dat het merkteken tegenover het ventiel staat, dit houdt reeds een gedeeltelijke equilibratie in. Vroeger vertelde F. Soete dat een achterwiel uitbalanceren niet expliciet nodig was , een voorwiel wel. ik heb het toen nooit gewaar geworden dat het achterwiel niet uitgebalanceerd was .
-
Hangt van band tot band af, vaak kan je de onbalans oplossen door de band te verschuiven op de velg, aangezien dit nogal omslachtig is wordt de onbalans meestal netjes met lood opgelost. Echter als er bv meer dan 40 gr op je voorwiel moet, is het beter om de band te verdraaien op de velg. Kan mij wel voorstellen dat er geen lood op hoefde, en als je geen trillingen voelt en geen slag in het stuur is de balancering OK. Op de race Duc balanceerden we het achterwiel nooit, banden lagen er toch nooit lang op
Voorwiel was wel steeds noodzakelijk om te balanceren. Op mijn GS worden voor en achterwiel steeds gebalanceerd.
Banden kopen bij de dealer is enkel voor zeer kapitaalkrachtigen, bandencentrale is beter.

Banden kopen bij de dealer is enkel voor zeer kapitaalkrachtigen, bandencentrale is beter.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Hello y'all,
Heb vorige week nieuwe banden laten opleggen op m'n R1200GS. Tot dan reed ik met de banden waarmee de bike geleverd werd, dus (BMWtypisch) niet uitgebalanceerd.
Ik had steeds de indruk dat de motor erg trilde, maar omdat ik niet eerder met een boxermotor reed, ging ik ervan uit dat het motortrillingen waren. Ik vroeg me dus ook af wat die befaamde balansas als verbetering had gebracht.
Bij de bandenboer kwamen er dus nieuwe banden op, deze keer wél uitgebalanceerd. Vooraan maar liefst 20gram, achter 15 en 10gram.
Mensen, wat een verschil
Opeens zoeft de bike over de snelweg, rijdt hij veel comfortabeler, zijn de trillingen weg, kortom het is een àndere bike.
De mechanieker zei : tja, als BMW per motor 10 minuten werk kan besparen, levert dat op jaarbasis nogal wat op.
Door deze 'bespaar op kosten van de klant'-houding van BMW (zie ook ontbrekende sleutelset) krijgt het BMW-imago bij mij alleszins weer een deuk.
Heb vorige week nieuwe banden laten opleggen op m'n R1200GS. Tot dan reed ik met de banden waarmee de bike geleverd werd, dus (BMWtypisch) niet uitgebalanceerd.
Ik had steeds de indruk dat de motor erg trilde, maar omdat ik niet eerder met een boxermotor reed, ging ik ervan uit dat het motortrillingen waren. Ik vroeg me dus ook af wat die befaamde balansas als verbetering had gebracht.
Bij de bandenboer kwamen er dus nieuwe banden op, deze keer wél uitgebalanceerd. Vooraan maar liefst 20gram, achter 15 en 10gram.
Mensen, wat een verschil

De mechanieker zei : tja, als BMW per motor 10 minuten werk kan besparen, levert dat op jaarbasis nogal wat op.
Door deze 'bespaar op kosten van de klant'-houding van BMW (zie ook ontbrekende sleutelset) krijgt het BMW-imago bij mij alleszins weer een deuk.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel

(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel schreef:Hello y'all,
Tot dan reed ik met de banden waarmee de bike geleverd werd, dus (BMWtypisch) niet uitgebalanceerd.
Hoi Toedel,
Dat uw wielen niet uitgebalanceerd zijn is dan misschien puur toeval, want op de wielen van mijn nieuwe R1200RT plakt toch lood. Ik denk toch dat ze uitgebalanceerd zijn ook, want ik ondervind geen abnormale trillingen.
grtn,
Kim