Press : BMW lanceert R1200R

Hier vind je alle persberichten terug. Deze handelen over BMW algemeen of BMW Motorrad

Moderator: GVN

JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Press : BMW lanceert R1200R

Bericht door JüRgen »

De nieuwe BMW R 1200 R

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Samenvatting

Met de nieuwe BMW R 1200 R introduceert BMW Motorrad een waardige opvolger van de uiterst succesvolle BMW R 1150 R. Hiermee bouwt BMW verder aan een lange traditie van sportieve roadster motorfietsen.
Sinds de introductie in 2001 zijn van de BMW R 1150 R en de BMW R 850 R in totaal bijna 60.000 exemplaren verkocht. Daaruit blijkt de grote vraag naar een motorfiets die een klassiek design verenigt met een uniek karakter en tijdloze elegantie.
De voortreffelijke allround rijeigenschappen van deze roadster hebben in belangrijke mate bijgedragen aan de enorme populariteit van dit segment. De nieuwe BMW R 1200 R heeft alles in zich om dit succes te overtreffen, en komt tegemoet aan de groeiende vraag naar meer dynamiek zonder afbreuk te doen aan de sterke punten van het oorspronkelijke concept. Dat betekent een merkbaar lichtvoetiger en levendiger rijgedrag, gecombineerd met het karakter van een sublieme allround toermachine.
De 1.170 cc metende krachtbron ontwikkelt een vermogen van 80 kW/109 pk, bijna 28 procent meer dan zijn voorganger. De tweecilinder boxermotor is gebaseerd op de krachtbron van de BMW R 1200 RT, waarbij de oliekoeler voortaan achter de voorvork is gemonteerd.
Het achterste deel van het stalen buizenframe werd specifiek voor de roadster ontwikkeld. Daarmee oogt de achterzijde licht en wendbaar, en werd een aanmerkelijke gewichtsverlaging gerealiseerd. Het droog gewicht van de nieuwe BMW R 1200 R bedraagt dan ook slechts 198 kg. Ook rijklaar met volle tank weegt het nieuwe model slechts 223 kg, aanmerkelijk minder dan vergelijkbare viercilinders in dit segment.
De nieuwe BMW R 1200 R beschikt over de meest geavanceerde technologieën, en onderstreept daarmee de toonaangevende reputatie van BMW Motorrad ten aanzien van veiligheid. Het nieuwe model is voor het eerst uitgerust met BMW Motorrad Integral ABS van de nieuwe generatie, dat desgewenst kan worden gecombineerd met het optionele ASC (stabiliteitscontrole). Voor nog meer veiligheid is een TPC-systeem ontwikkeld, dat tijdens het rijden waarschuwt voor een te lage bandenspanning. Tot slot kan de eigenaar het uiterlijk en de eigenschappen van zijn nieuwe BMW R 1200 R met een brede reeks opties en accessoires afstemmen op zijn persoonlijke wensen.

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe BMW R 1200 R
• Voortreffelijke allround rijkwaliteiten
• Lucht/olie gekoelde 1.170 cc boxermotor met balansas
• Maximum vermogen 80 kW/109 pk bij 7.500 tpm, bijna 28 procent meer dan BMW R 1150 R
• Maximum koppel 115 Nm bij 6.000 tpm, bijna 17 procent meer dan BMW R 1150 R
• Elektronisch motormanagement BMS-K met dubbele ontsteking, antipingelregeling, zuurstofsensor en drieweg katalysator
• Licht en stabiel, tweedelig stalen buizenframe
• Telelever met subtiele respons en precieze stuureigenschappen
• Superieure wegligging en rechtuitstabiliteit
• EVO Paralever met lichte cardanas
• ESA Electronic Suspension Adjustment (optioneel)
• Droog gewicht 198 kg, rijklaar gewicht met volle tank 223 kg
• High performance remsysteem
• Nieuw BMW Motorrad Integral ABS met automatische stabiliteitscontrole (beide optioneel)
• Dynamisch, modern maar tijdloos design
• Zeer brede reeks accessoires





2. Technische eigenschappen en design

Krachtbron – geraffineerd vermogen

De met een balansas uitgeruste krachtbron van de nieuwe BMW R 1200 R is gebaseerd op de motor die twee jaar geleden werd geïntroduceerd voor de BMW R 1200 GS. De tweecilinder boxermotor komt qua karakteristiek overeen met de motor zoals die momenteel wordt toegepast bij de BMW R 1200 RT. De technische eigenschappen en configuratie zijn terug te vinden in de uitgebreide persinformatie over de BMW R 1200 GS en BMW R 1200 RT.
Vergeleken met de BMW R 1150 R kan de nieuwe roadster beschikken over bijna 28 procent meer vermogen en een koppel dat bijna 17 procent hoger ligt. Desondanks is het nieuwe motorblok 7 procent lichter. Daarbij zijn trillingen tot een absoluut minimum gereduceerd, waardoor de motor beschikt over soepeler en meer verfijnde eigenschappen.
Toepassing van een nieuw motormanagement op basis van intelligente CAN-Bus technologie maakt de boxermotor nog comfortabeler en soepeler. Het superieure rijgedrag is mede te danken aan de antipingelregeling waardoor brandstof met een lager octaangetal kan worden getankt. Voor het volledige vermogen van 80 kW/109 pk (bij 7.500 tpm) en het koppel van 115 Nm (bij 6.000 tpm) is Super Plus 98 benodigd. Bij gebruik van Euro 95 brandstof ligt het motorvermogen enigszins lager.
Ook de zesversnellingsbak van de nieuwe BMW R 1200 R is afkomstig van de RT. Dankzij tandwielen met schuine vertanding voorziet deze transmissie in trefzekere en zachte schakelovergangen. Vergeleken met de BMW R 1200 RT heeft de nieuwe BMW R 1200 R een cardanas met een kortere secundaire overbrenging van 2,75 : 1 (RT 2,62 : 1). Dat houdt in dat de zesde versnelling als actieve versnelling fungeert, en niet als overdrive om brandstof te besparen.

Wielophanging van het hoogste niveau

Net als de RT en ST modellen beschikt ook de BMW R 1200 R over een uit twee delen bestaand frame, met het motorblok als dragend element. De voorzijde van het frame is gebaseerd op dat van de RT, met een balhoofdhoek en naloop die zijn afgestemd op het rijgedrag van een roadster. Geheel nieuw is het achterste deel van het frame, met een stalen buizenconstructie die lichter is dan vergelijkbare componenten, en die de achterzijde van de nieuwe BMW R 1200 R een licht en wendbaar uiterlijk geeft.
Voor de wielophanging is gebruikgemaakt van de Telelever en Paralever constructie die ook wordt toegepast bij de andere boxermodellen van BMW. Deze ingenieuze wielophanging levert een belangrijke bijdrage aan het stabiele rijgedrag van de BMW R 1200 R. Daarbij toont het nieuwe model zich vooral op bochtige trajecten wendbaarder dan zijn voorganger, terwijl de bestuurder en eventuele passagier verzekerd zijn van het comfort en de prestaties die in deze klasse van een motorfiets worden verwacht.
Een motorfiets wordt vaak met verschillende gewichten belast. Voor de nieuwe BMW R 1200 R heeft de bestuurder dan ook profijt van het optionele Electronic Suspension System, ofwel ESA. Met dit systeem kunnen de instellingen van de vering en schokdempers met één druk op de knop eenvoudig worden afgestemd op de totale belading.
High performance remsysteem en een nieuwe generatie Integral ABS
Het voorwiel van de nieuwe BMW R 1200 R is uitgerust met twee zwevende remschijven met een diameter van 320 millimeter, omvat door remklauwen met ieder vier zuigers. De remdruk wordt opgebouwd in de smalle en flexibele stalen remleidingen. Voor het achterwiel beschikt de BMW R 1200 R over een remschijf met een diameter van 265 millimeter en een remklauw met twee zuigers.

Optioneel is de BMW R 1200 R af-fabriek leverbaar met de nieuwste generatie van BMW Motorrad Integral ABS, dat zelfs kan worden gecombineerd met het eveneens optionele Automatic Stability Control (ASC).

Instrumentarium

Het instrumentarium van de nieuwe BMW R 1200 R is dat van een échte roadster: twee analoge, ronde klokken boven elkaar, alsmede een digitaal LCD-display informeren de bestuurder over de rijsnelheid, het toerental, de kilometerstand, gekozen versnelling en de tijd. Optioneel kan het instrumentarium worden uitgebreid met een boordcomputer die extra informatie verschaft. Over dit onderwerp is in deze persmap informatie te vinden in de paragraaf Opties en accessoires.
Single-Wire-System (SWS) met CAN-bus technologie
Net als de overige modellen in de huidige R en K modelserie van BMW Motorrad communiceren de elektrische en elektronische componenten van de BMW R 1200 R met elkaar via een modern boordnet met CAN-bus technologie dat alle relevante voertuiggegevens over slechts één kabel verstuurt.
De introductie van het Single-Wire-System heeft de structuur en configuratie van de boordelektronica sterk vereenvoudigd. Doordat minder kabels en aansluitingen nodig zijn is bovendien het gewicht van het gehele elektrische systeem merkbaar verlaagd.
Deze techniek heeft inmiddels bewezen betrouwbaar en veelzijdig te zijn, en maakt het opsporen van eventuele storingen en het stellen van diagnoses zeer eenvoudig. Bij onderhoud kan een technicus verschillende gegevens direct uitlezen en bestaande instellingen eventueel aanpassen.
Belangrijk is ook dat het Single-Wire-System het zeer eenvoudig maakt om speciale apparatuur aan te sluiten, wat de veelzijdigheid van de motorfiets ten goede komt. Een ander belangrijk voordeel is dat de bestuurder dankzij deze moderne technologie belangrijke informatie snel en eenvoudig kan aflezen op het instrumentarium.
Elektronische startonderbreking
Om de nieuwe BMW R 1200 R te beschermen tegen ongeoorloofd gebruik is het nieuwe model standaard uitgerust met een elektronische startonderbreking. Net als bij een moderne auto is de contactsleutel voorzien van een gecodeerde chip die communiceert met het digitale motormanagement. Pas nadat de elektronische beveiligingscode is gecontroleerd, zorgt het systeem ervoor dat de motor en brandstofvoorziening kunnen worden geactiveerd.

Ergonomie en opstaphoogte

Met het oog op comfort en bewegingsvrijheid hebben de designers en technici van BMW Motorrad zich voor de vormgeving van het zadel consequent gericht op de zogenoemde opstaphoogte. Deze waarde meet de afstand tussen de voetafdrukken van de bestuurder op de grond, gemeten aan de binnenkant van de benen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de vorm en de breedte van het zadel.
Omdat het zadel met name aan de voorzijde een smalle vorm heeft, kunnen bestuurders van vrijwel iedere lengte goed met de voeten bij de grond. Daarbij is de zithouding meer ontspannen dan bij het voorgaande model. Datzelfde geldt voor een eventuele duopassagier, die vanzelfsprekend kan rekenen op het royale zitcomfort dat kenmerkend is voor een BMW.
De standaardhoogte van het zadel bedraagt 800 millimeter, met een opstaphoogte van 1.800 millimeter. Om tegemoet te komen aan de wensen van kleinere of juist langere bestuurders is de nieuwe BMW R 1200 R zonder meerprijs leverbaar met een lager (770 mm) of hoger (830 mm) zadel.

Design en kleurstelling

De nieuwe BMW R 1200 R is een tijdloze, klassieke roadster met voortreffelijke allround kwaliteiten en een uniek karakter dat wordt onderstreept door nog dynamischer prestaties. Het spreekt vanzelf dat deze superieure eigenschappen duidelijk zichtbaar zijn in het overtuigende design van deze machine.
De compact vormgegeven BMW R 1200 R is voorzien van subtiele carrosseriedelen die de techniek van de aandrijflijn en het motorblok benadrukken. Met zijn eigenzinnige vorm draagt de koplamp bij aan de hoogwaardige uitstraling. Tegelijkertijd wordt hierin een klassiek design verenigd met de modernste en meest geavanceerde technologie. De koplamp is volledig geïntegreerd in het robuuste, bijna ‘bullige’ front dat fraai aansluit bij de slanke achterzijde. Zelfs de optioneel leverbare, elegante kofferdrager is volledig afgestemd op deze designtaal. Aan de achterzijde van de BMW R 1200 R valt vooral de Paralever achterwielophanging op, eveneens typerend voor een machine van BMW Motorrad.
Het ‘lichte’ karakter van de nieuwe BMW R 1200 R is ook vanuit het oogpunt van de bestuurder direct zichtbaar. Omdat de radiator aan de zijkant is verdwenen is het gebied rond de tank aanzienlijk compacter en slanker. De tank is in de beste BMW-traditie vervaardigd uit plaatstaal en illustreert het klassieke design en de stijl van de gehele machine.
Cruciaal voor het karakter van de nieuwe BMW R 1200 R is ook nu weer het kleurconcept. In totaal zijn drie verschillende kleurstellingen leverbaar, die ieder afzonderlijk een geheel eigen en typerende invulling geven aan de vormen van een klassieke roadster.
De niet-metallic kleur Night Black versterkt het no-nonsense karakter en de puurheid van de nieuwe BMW R 1200 R. En de kritische motorrijder die ervoor kiest zijn nieuwe motor te laten versieren met handgeschilderde dubbele, witte sierstriping is verzekerd van een BMW met een klassieke uitstraling. Crystal Grey metallic is een innovatieve kleurstelling die onder invloed van de lichtval voortdurend verandert, wat zorgt voor een geraffineerd en elegant accent.
De meer ‘technisch’ georiënteerde kleur Granite Grey metallic vestigt de aandacht op de vormen en het lijnenspel van de roadster. Deze smaakvolle kleurstelling wordt niet verstoord door reflecties en andere ongewenste lichteffecten en leidt het oog van de kijker naar datgene wat essentieel is: een pure en moderne allround machine.


3. Standaarduitrusting

Opties en accessoires

Als klassieke roadster met een uniek design en voortreffelijke allround rijeigenschappen staat de nieuwe BMW R 1200 R in zijn segment op eenzame hoogte. Het concept is in de eerste plaats gericht op datgene wat voor een motorrijder het belangrijkst is: puur rijplezier van het allerhoogste niveau.
Desondanks levert BMW Motorrad ook voor deze nieuwe roadster tal van opties en accessoires waarmee iedere rijder zijn – of haar – BMW kan aanpassen aan de eigen smaak. De brede accessoirereeks van hoge kwaliteit komt tegemoet aan de wensen van zelfs de meest veeleisende motorrijder.
Met het optioneel leverbare Integral ABS van de nieuwe generatie toont BMW Motorrad zich opnieuw koploper als het aankomt op actieve veiligheid. Deze nieuwste ABS remtechnologie is in combinatie met ASC (Active Stability Control) als wereldprimeur leverbaar voor de BMW R 1200 R.
Ook de BMW R 1200 R kan worden uitgerust met de welhaast klassieke kenmerken die ook terugkomen op andere modellen van BMW Motorrad – zoals de middenbok, handvatverwarming, het anti-diefstal alarm, cilinderbeschermers en een chromen uitlaat. Daarnaast kan de veeleisende motorrijder kiezen voor een aantal innovatieve systemen, uiteenlopend van een boordcomputer tot Electronic Suspension Adjustment (ESA) en een navigatiesysteem. Stuk voor stuk nuttige extra’s die voorzien in nog meer rijcomfort en functionaliteit.
Daarnaast worden diverse verfijnde componenten ontwikkeld die het klassieke karakter van de BMW R 1200 R verder versterken. Met chroom afgewerkte aluminium delen uit één stuk geven de machine bijvoorbeeld een nog hoogwaardiger uitstraling.
Zoals gebruikelijk worden de diverse opties af fabriek geleverd. Daarnaast kunnen eventuele accessoires op ieder gewenst moment worden gemonteerd bij de BMW Motorraddealer.

Opties

• BMW Motorrad Integral ABS (semi-integraal)
• BMW Motorrad ASC (in combinatie met ABS)
• ESA Electronic Suspension Adjustment
• TPC bandenspanningcontrolesysteem * (in ontwikkeling)
• Boordcomputer
• Kofferdragers *
• Sport windscherm *
• Zadel, laag (zithoogte 770 mm) *
• Zadel, hoog (zithoogte 880 mm) *
• Middenbok *
• Anti-diefstal alarm *
• Handvatverwarming *
• Witte knipperlichten *
• Chromen uitlaat

De met * aangeduide producten zijn bij de BMW Motorraddealers ook als accessoire leverbaar.

ESA Electronic Suspension Adjustment.

Indien gewenst, kan de bestuurder vanaf het stuur met één druk op de knop eenvoudig de afstelling van de wielophanging aanpassen aan de omstandigheden. Daartoe wordt de BMW R 1200 R voorzien van het optionele Electronic Suspension Adjustment (ESA), met schokdempers waarin een elektromotor is opgenomen.
Het systeem kan zelfs tijdens het rijden worden bediend, en beschikt over dezelfde functies als bij de BMW R 1200 ST en BMW R 1200 RT.
ESA staat garant voor optimaal comfort en zorgt ervoor dat de vering zich op ieder moment kan aanpassen aan de rijstijl van de bestuurder en de belading. Het systeem houdt bovendien rekening met de meer op dynamiek gerichte rijeigenschappen van de BMW R 1200 R en levert een belangrijke bijdrage aan de veiligheid.
TPC bandenspanningcontrole
Ook het optionele bandenspanningcontrolesysteem (TPC – Tyre Pressure Control) levert een belangrijke bijdrage aan het buitengewone rijcomfort en de veiligheid van de BMW R 1200 R. Het systeem informeert de bestuurder over de luchtdruk in de banden. Deze belangrijke gegevens verschijnen met een druk op de knop op het instrumentarium. Daarmee is het niet langer noodzakelijk om bijvoorbeeld bij een tankstation te stoppen om de bandenspanning te meten, een ingewikkelde handeling die bovendien vaak vieze handen oplevert.
De gegevens over de bandenspanning zijn afkomstig van wielsensoren. TPC vervult tevens een actieve waarschuwingsfunctie. Zodra het systeem merkt dat de bandenspanning snel minder wordt, ziet de bestuurder een geel of rood waarschuwingssignaal op het instrumentarium. Eind 2006 beleeft TPC zijn introductie. Vanaf dat moment is het ook af fabriek leverbaar, maar eventueel kan de BMW Motorradddealer het systeem ook achteraf als accessoire monteren.

Boordcomputer

De optioneel leverbare boordcomputer breidt het aantal functies van het standaard instrumentarium aanzienlijk uit, en is onderweg een praktische metgezel voor de bestuurder. Door simpelweg een knop op het stuur in te drukken, is de bestuurder in staat op het display uitgebreide informatie op te roepen. Onder meer de resterende brandstofvoorraad, de gemiddelde rijsnelheid, het gemiddelde brandstofverbruik en de temperatuur worden weergegeven. Ook informeert het systeem de bestuurder al in een vroeg stadium over eventuele ijsvorming, vanaf het moment dat de temperatuur beneden 3 °C komt.

Kofferdrager

De nieuwe BMW R 1200 R is eventueel ook leverbaar met een elegante kofferdrager. Deze past perfect bij de slanke achterzijde van de machine en doet daarmee op geen enkele wijze afbreuk aan de algehele uitstraling. Een andere nuttige optie is een speciale kofferdrager met extra bagagedrager.

Sport windscherm

Omdat de nieuwe BMW R 1200 R aanzienlijk dynamischer is dan zijn voorganger spreekt het bijna vanzelf dat een sportief georiënteerde rijder ook kan beschikken over bescherming tegen weer en wind. Het optionele Sport windscherm geeft deze effectieve bescherming. Ondanks de relatief kleine afmetingen zorgt het scherm ervoor dat wind en regen grotendeels langs de bestuurder worden geleid. Het krasvaste oppervlak houdt het scherm transparant en zorgt ervoor dat het sierlijke uiterlijk intact blijft.
De meer op comfort gerichte rijder kan eventueel ook kiezen voor een extra groot windscherm, zoals beschreven in de paragraaf Accessoires.

Hoog en laag zadel

Om ook motorliefhebbers met een wat kleiner, of juist wat groter postuur een goede zithouding te bieden, levert BMW Motorrad eventueel een laag zadel (zithoogte 770 mm) en een hoog zadel (zithoogte 830 mm). Welke optie de berijder ook kiest, de speciale zadels worden af fabriek geleverd zonder meerprijs.
Witte richtingaanwijzers met LED-technologie
Vanaf begin 2007 kan de BMW R 1200 R ook worden voorzien van witte richtingaanwijzers met moderne LED-technologie. Ook deze optie kan af fabriek worden aangebracht, of als accessoire worden besteld bij de dealer. Voor die tijd zijn conventionele witte richtingaanwijzers leverbaar.

Accessoires
• Systeemkoffers
• Binnentassen voor systeemkoffer
• Topkoffer, klein
• Binnentas voor topkoffer, klein
• Zachte sporttas, klein/groot
• Tanktas
• Kofferdragers *
• Kofferdrager, links/rechts, met bagagedrager
• Handvatverwarming *
• Middenbok *
• Anti-diefstal alarm *
• Zadel, hoog of laag *
• Windscherm, hoog
• Sport windscherm *
• Sport windscherm, zonwerend
• 12-V aansluiting
• TPC bandenspanningcontrole * (in ontwikkeling)
• BMW Motorrad Navigator III
• Motorhoes
• Optische sierelementen (in ontwikkeling):
o Afdekplaten achterbrug in aluminium
o Afdekplaten Telelever in aluminium
o Gepolijste stuurhendels
o Stuurhouder uit één stuk
o Beugel Paralever, gepolijst
o Chromen cilinderkappen
o Chromen achteruitkijkspiegels

De met * aangeduide producten zijn af fabriek ook als optie leverbaar.

Systeemkoffers

De systeemkoffers die leverbaar zijn voor BMW’s nieuwe roadster zijn dezelfde als van de BMW R 1200 ST en BMW R 1200 RT. De waterdichte koffers hebben een totaal volume van 32 liter en zijn door hun eenvoudige en praktische sluitmechanisme altijd toegankelijk. Ondanks de aanzienlijke inhoud steken de koffers door een zorgvuldige vormgeving niet te ver uit.

Topkoffer

Ook de topkoffer is identiek aan die van de BMW R 1200 RT, waarmee het totale laadvolume met een indrukwekkende 28 liter toeneemt – voldoende voor lichte reisbagage of een helm. Een ander voordeel is dat de topkoffer snel en eenvoudig op de bagagedrager kan worden bevestigd. Optioneel kan de topkoffer worden voorzien van een zachte rugsteun, die de duopassagier extra zitcomfort biedt.

Tanktas

De praktische tanktas werd specifiek ontwikkeld voor de BMW R 1200 R en vormt zich dan ook perfect naar de contouren van de brandstoftank. Het hoofdcompartiment is op meerdere maten instelbaar en bevat tevens een afsluitbare binnentas die de inhoud beschermt tegen regen. Daardoor is een onhandige regencover overbodig.
Het kaartenvak biedt voldoende ruimte voor een wegenkaart op A4-formaat, en is uiteraard ook waterdicht. Aan de zijkant beschikt de tanktas over een extra opbergvak met separate rits, voor het opbergen van benodigdheden die onderweg van pas kunnen komen.

Windscherm, hoog

De motorrijder die prijs stelt op extra rijcomfort zal baat hebben bij het extra hoge windscherm. Dit scherm vergelijkbare afmetingen als het windscherm van de BMW R 1150 R en houdt de bestuurder tijdens het rijden grotendeels uit de wind. Met name lange ritten op de snelweg zijn daardoor minder vermoeiend. Dankzij het krasvrije oppervlak blijft het sierlijke design van het windscherm ook na langdurig gebruik volledig intact.

Hoogwaardige siermaterialen

Geraffineerde componenten en hoogwaardige materialen als chroom en aluminium komen vooral op een klassieke roadster optimaal tot hun recht. Daarom ontwikkelt BMW Motorrad voor de BMW R 1200 R een reeks speciale accessoires waarmee de ware motorliefhebber zijn of haar machine verder kan verfraaien. In ontwikkeling zijn op dit moment chromen achteruitkijkspiegels, afdekplaten voor de achterbrug en Telelever, een gepolijste beugel voor de Paralever en gepolijste handgrepen en in chroom uitgevoerde cilinderkappen.
Deze reeks siermaterialen is op dit moment nog in ontwikkeling, de precieze introductiedatum is nog niet bekend.

Accessoires voor meerdere modellen

Zowel voor de BMW R 1200 R als voor andere boxermodellen wordt nog een aantal andere accessoires geïntroduceerd. Hiertoe horen onder meer een paddock standaard, een afsluitbare olievuldop, een extra gereedschapsset en kabels en bevestigingsmaterialen voor de BMW Motorrad Navigator.


4. Motorvermogen en koppel


Specificaties
BMW R 1200 R

BMW R 1200 R
Krachtbron
Cilinderinhoud cc 1.170
Boring x slag mm 101/73
Vermogen kW/pk 80/109
bij toerental tpm 7,500
Koppel Nm 115/85
bij toerental tpm 6.000
Type Boxer
Aantal cilinders 2
compressie/brandstof 12.0/Super plus
Klepsturing HC (bovenliggende nokkenas)
Kleppen per cilinder 4
Ø in-/uitlaat mm 36/31
Mengselvorming/motorregeling Elektronische injectie BMS-K
Uitlaatsysteem Drieweg katalysator

Elektrisch systeem
Dynamo W 600
Accu V/Ah 12/14 onderhoudsvrij
Startmotor kW 1.2

Transmissie
Koppeling Enkelvoudige droge plaatkoppeling, dia 180 mm
Versnellingsbak Constant mesh zesversnellingsbak
Primaire transmissie 1,882
Overbrengingsverhoudingen I 2,277
II 1,583
III 1,259
IV 1,033
V 0,903
VI 0,805
Cardanas
Eindoverbrenging 2,75

Wielophanging en rijgedeelte
Frame Stalen buisprofielen, aandrijflijn dragend
Voorwielophanging BMW Telelever
Achterwielophanging BMW Paralever
Veerweg voor/achter mm 120/140
Caster mm 119,1
Wielbasis mm 1.495
Balhoofdhoek ° 62,9
Remmen voor Dubbele remschijven, Ø 320 mm
achter Enkele remschijf, Ø 265 mm
BMW Motorrad Integral ABS (optie)
Velgen Gegoten aluminium velgen
voor 3,50 x 17
achter 5,50 x 17
Banden voor 120/70-ZR 17
achter 180/55-ZR 17

Afmetingen en gewichten
Totale lengte mm 2.145
Totale breedte met spiegels mm 872
Zithoogte mm 800
Droog gewicht kg 198
Rijklaar gewicht met volle tank kg 223
Toelaatbaar totaalgewicht kg 450
Brandstoftank l 18

Prestaties
Brandstofverbruik
90 km/u l/100 km 4,1
120 km/u l/100 km 5,5
Acceleratie
0–100 km/u sec 3,6
Topsnelheid km/u > 200



6. Kleuren

Night Black niet-metallic * (Zwart zadel)
Crystal Grey metallic (Zwart zadel)
Granite Grey metallic (Zwart zadel)

* Optioneel ook leverbaar met dubbele, witte sierstriping.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

€€€€€€€€€€€€€€€€ ???? 8)

Stoffel ;)
Afbeelding
Relax
Berichten: 5718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Ben blij dat 't maar een samenvatting was.
I respect your opinion. But I don't give shit.
toerbaard
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 okt 2005, 12:46
Woonplaats: thuis

Bericht door toerbaard »

:shock: nog nooit zoveel loftrompetten horen schallen in een perstekst !!

eerst zien....en dan pas geloven !! :lol:

ben eens benieuwd wat dat gaat kosten.....
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Je kan beginnen te tellen aan € 2/letter. De hoofdletters aan € 5/stuk.

Stoffel ;)
Afbeelding
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Stoffel schreef:Je kan beginnen te tellen aan € 2/letter. De hoofdletters aan € 5/stuk.

Stoffel ;)
Dan vrees ik dat de tekst véél te lang zal zijn :?

En wat mij nog opvalt, de eerste R modellen bereikten hun maximum koppel al rond de 5000 toeren, de nieuwe zit rond de 6000 rpm. Van 2000 toeren onderin lekker vet wegtrekken zal er dan wel niet in zitten zeker?
En al die supersonische high-tech? Brrr...
En het design? Als ik moet eerlijk zijn, alleen de pinkers en spiegels vind ik beter ogen (omdat ze zwart zijn :P ), en wie koopt er nu een R omdat ie hem mooi vindt? Charles Bronson was ook mooi van pure lelijkheid :wink:. Nu moet ik weer op zoek naar een andere lelijke karakterfiets :cry:
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Stoffel schreef:Je kan beginnen te tellen aan € 2/letter. De hoofdletters aan € 5/stuk.

Stoffel ;)
en 50€/ afkorting
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

LOMAX schreef:Nu moet ik weer op zoek naar een andere lelijke karakterfiets :cry:
Misschien hier eens aankloppen!

Stoffel ;)
Afbeelding
Consigliori Wim
Berichten: 215
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:44
Locatie: Deinze-Astene
Contacteer:

Bericht door Consigliori Wim »

Ik was eigenlijk van plan over te stappen naar een K1200R, maar ga dit beestje toch eens uitproberen alvorens mijn definitieve keuze te maken ... Ik heb mijn R gekocht omdat ik het een fantastisch mooie machine vind ... en nog goed rijdt daarbij ! Karakter en schoonheid kunnen tezamen gaan, tenzij er iets mis is met mijn smaak ... :twisted:
Laatst gewijzigd door Consigliori Wim op 06 jul 2006, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW K1200R / VW Touareg 2.5 /
There can be only one ! - Highlander. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

De telelever is nieuw gemaakt, hij is nog slanker dan op de huidige R1150R, gaat meer naar de R1200RT look.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

LOMAX schreef:En wat mij nog opvalt, de eerste R modellen bereikten hun maximum koppel al rond de 5000 toeren, de nieuwe zit rond de 6000 rpm. Van 2000 toeren onderin lekker vet wegtrekken zal er dan wel niet in zitten zeker?
En al die supersonische high-tech? Brrr...
Koppel : idd, koppelcurve is anders, zoals we nu al gewend zijn van het 1200 blok, hoger in toeren, maar minder Nm onderin, meer bovenin.

Supersonische high-tech ? Tja, idd leer er maar mee leven, omgekeerd zal het niet meer gaan :roll: Heb toch met het BMS-K systeem nog niet veel problemen gehoord (zie R1200GS(A), RT, ST, S)
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Consigliori Wim schreef:Ik was eigenlijk van plan over te stappen naar een K1200R, maar ga dit beestje toch eens uitproberen alvorens mijn definitieve keuze te maken ... Ik heb mijn R gekocht omdat ik het een fantastisch mooie machine vind ... en nog goed rijdt daarbij ! Karakter en schoonheid kunnen tezamen gaan, tenzij er iets mis is met mijn smaak ... :twisted:
Iets mis met uw smaak? Bijlange niet, ik vind de Touareg ook een ferme bak :lol:
En de R goed rijden? Overschot van gelijk! Alleen niet gemakkelijk om er met m'n ogen dicht naar toe te lopen en zo op te stappen :lol: :lol:
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Stoffel schreef:
LOMAX schreef:Nu moet ik weer op zoek naar een andere lelijke karakterfiets :cry:
Misschien hier eens aankloppen!

Stoffel ;)
Heb ik ook ooit (jaren geleden) gehad, wel stom dat elke Jap je komt uitdagen om nog eens over de limiet te gaan, zeer vermoeiend. Maar mooi was't ie wel, ik ging hem elke avond onder een flanellen lakentje stoppen. En als niemand keek, kreeg ie nog een aai over zijn bolleke erbij :wink:
Enfin, en nu maar terug on topic zeker....
El Barto
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 nov 2004, 18:58
Woonplaats: Haaltert
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door El Barto »

Ben ik de enige die hem maar nix vindt? Ziet er me een beetje te fatsoenlijk uit; lijkt zelf eerder op een 600 dan op een 1200.
Zal misschien wel beter rijden dan de huidige R, maar ziet er toch minder gemeen uit.
Mijn besluit staat dan ook vast: ik wacht niet op een nieuwe Rockster, maar koop de mijne over na leasing...
R1150R Rockster
R1200C
R45
K100RS CaféRacer
Ducati "Super"monster

Cars : Chrysler 300C - Chrysler Sebring conv. - Clubman Cooper S - Mercury Cougar XR7 conv. 1971
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Bericht door Hobgoblin »

schoon machien, op foto althans, zullen de werkelijkheid moeten afwachten om uitsluitsel te brengen.
enkel het dashboard hangt/staat daar zo een beetje te zweven.
ook het feit dat er onderin minder power voor handen is ligt me niet zo. maar dat hangt van ieders favoriete rijstijl af natuurlijk.
voor de rest niks op aan te merken.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Opa
Berichten: 188
Lid geworden op: 07 sep 2005, 19:48
Locatie: Leiden

Bericht door Opa »

El Barto,

Nee, je bent niet de enige. Toen ik foto's bekeek kreeg ik een "hondagevoel" over me. Het lijkt sprekend op een honda cb 600 van voor en achter. Uiteraard niet het blok. Ik mis ook een beetje het
"eigenwijze" van BMW. Soit, ieder zijn meug :mrgreen:
ed@r1150r
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 okt 2005, 20:12
Locatie: noordelijk van België.........
Contacteer:

Bericht door ed@r1150r »

wat is díe lelijk :shock: :shock: :shock:
ziet er ontzettend goedkoop uit: "pispotjes" op het stuur, een stuk uitstekend plastic als teller, los hangende kabel vanaf het rechter handvat naar voorkant tank.....

die koop ik dus nooit.........
grrrrrr, @gar
R1150R Rockster-ABS 2005 black'n'lime PPblue
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Bericht door Hobgoblin »

idd, die 'pispotjes' op het stuur zijn niet echt smaakvol te noemen.
maar bij de nieuwe generatie (R1200GS bijv) BMW 's komen ze blijkbaar terug voor. vind ook de 'oudere' uitvoering beter, meer esthetisch, meer afgewerkt.

maar langs de andere kant moeten er niet enkel de neg punten bekeken worden, maar mag er ook eens wat pos gezegd worden. zelfs al zou je deze nieuwe R1200R niet direct gaan kopen.

zo vind ik bijv de tank, van boven af bekeken, heel erg mooi.
ook het feit dat de motor vanachter hoger staat dan het vorige model vind ik goed ogen. :idea:

er zal bij elke motor, en zeker bij elk nieuw model, wel iets pos en neg aan te merken zijn. en de één zijn goesting is de andere zijn niet. kleuren en smaken verschillen nu eenmaal. :arrow:

en blijf je er toch bij dat de jouwe, het vorige model dus, mooier is? wel prijs jezelf dan gelukkig en hou hem in eer.
:wink:
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Ik vind hem jakkie, maar ik hoop dat er toch weer wat liefhebbers voor zijn. Die willen dan dringend die nieuwe kopen, en hun "oude" moet dan de deur uit, liefst voor een prikje. En dat is het ogenblik dat ik op het toneel verschijn 8) :wink:
BMW verandert van image, waarom niet. Vroeger was de motorafdeling verlieslatend, werd zelfs gewoon rechtgehouden door het auto-gedeelte. En nu wordt er volop verkocht, en hopelijk winst gemaakt. Want het merk heeft niks aan de liefhebber die twintig jaar met dezelfde motor rondrijdt, en dan nog spijt heeft dat ze die ouwe brik niet opnieuw op de markt brengen. Iedereen is er van overtuigd dat de 2pk een superkar was, maar bij Citroën zelf zijn ze er vies van.
Ik blijf erbij, vroeger was alles beter, al is het uit puur zelfbehoud. Die jeugd van tegenwoordig kan niet komen tippen aan die degelijke kerels uit mijn tijd, en met de moto's is 't van 't zelfde. Wel veel ' ' ' , nietwaar? De nieuwe generatie kent dat leesteken zelfs niet meer.
R'1200 'R ammehoela :wink:
jakke
Berichten: 3521
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Bericht door jakke »

Het is opvallend dat het uitzicht van een hoger model toch zo goed als dezelfde zithoogte heeft als zijn voorgangers.
Een goede zaak is, dat je zonder meerprijs kan kiezen tussen een laag en een hoog zadel.
Maar met het verhogen van de cilinderinhoud hebben ze de tankinhoud verlaagd. :roll:
Ik vind hem (naked) iets teveel op de GS gaan lijken terwijl je in het achterhoofd houd dat het nog altijd een Roadster is.
Het eerste gedacht was bij mij ook wel wat afwijzend, maar alles gaat een keer wennen.
In het begin zag ik de R 1200 RT ook niet echt zitten.
Als je ze in het echt ziet en met de kleurcombinatie naar je goesting dan verander je soms wel eens van gedacht. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik vind em ook maar niets.
Wat wel opvalt is dat precies bij ieder nieuw model dat ze uitbrengen de optielijst alsmaar langer en waarschijnlijk ook duurder wordt.
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Da's omdat hun klanten dat ook worden (rijker...) :lol:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Relax
Berichten: 5718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

'k Vind 'm, zonder het ruitje, yammie. Beetje agressie, oa door die duikende koplamp-spoiler. Tellerpartij vind ik niks. Staat er voor mij gewoon te veel op.
I respect your opinion. But I don't give shit.
TheViking
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 feb 2005, 23:07
Woonplaats: Brugge
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door TheViking »

Ik merk dat de uitlaat lager zit waardoor er 2 volledige koffers aan kunnen i.p.v. anderhalf. (De koffers zien er trouwens ook mooier uit)

Tellerpartij en schermpje trekken op niet veel en weer gebruiken ze die domme ronde spiegels.
Wat staan die oliepotjes eigenlijk op dat stuur te doen?

Ik zou er mijn 1150 alleszins niet voor laten.

Viking.
Met computers gaat alles automatisch maar niks vanzelf !
Plaats reactie