rembekrachtiger laat het afweten

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

Flat Twin Power schreef:Voila, het is weer van dat.
Mijn dienstfiets heeft het weer zitten. Negen op de tien keer dat ik vertrek blijft het bovenste abs lampje branden en heb ik geen remwerking meer.
Ik moet dan telkens drie a vier keer stoppen, contact uit, contact aan en dan werkt het weer.
De motor is nu weer binnen bij de dealer. Benieuwd wat ze nu gaan uitvinden.
ik gok op een remlichtsensor die verkeerdelijk signaal krijgt/geeft tijdens de abs check.
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Flat Twin Power schreef:Voila, het is weer van dat.
Mijn dienstfiets heeft het weer zitten. Negen op de tien keer dat ik vertrek blijft het bovenste abs lampje branden en heb ik geen remwerking meer.
Ik moet dan telkens drie a vier keer stoppen, contact uit, contact aan en dan werkt het weer.
De motor is nu weer binnen bij de dealer. Benieuwd wat ze nu gaan uitvinden.
Het zal wel een veel te simpel antwoord zijn vrees ik, maar mijn K1200RS van '97 heeft dit ook gehad. Oplossing: nieuwe accu...

Als er te weinig spanning uit de accu komt, wordt het ABS uitgeschakeld. Dat is zichtbaar aan het knipperen van het ABS lampje (staat ook in de manual). Dit overkwam me in de winter, bij een motor van 5 jaar oud, terwijl ik de accu elke (winter)nacht aan de druppellader had. Na het vervangen van de accu heb ik deze problemen nooit meer gehad.
Don't fix it if it ain't broken...
Harald

Bericht door Harald »

Mijn dienstfiets heeft het nu al voor de 2 de maal en hij is nog géén 3 jaar oud.
Nu blijkt het, het oliepotteke te zijn dat onder het zadel zit aan de
rechter kant.
Het beugelke dat aan het kader hangt , en op zijn beurt het oliepotje vasthoud is afgebroken ( door zout afgeroest???)
Het hangt mijn (%§*$£µ^+) uit.
Vroeg of laat rij ik mij te pletter met die remmen :twisted:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
robr1150rt

abs SYSTEEM

Bericht door robr1150rt »

Mijn collega 1150 RT had ook het probleem van af en toe ABS verklikkerlicht.
Oorzaak: draad van achter of remlicht was gekneld en gaf geleiding aan de massa. (verklikker lampje ABS heeft twee functies )
Met mijn persoonlijke 1150RT ( 2001 ) had ik ook het probleem van weg vallen van de rembekrachting.
In augustus 2004 heb ik onder garantie een nieuw ABS module gekregen via de tussenkomst van mijn dealer. Hij heeft ook nog een bijkomend stuk, heeft iets te maken met de rempomp, vervangen omdat dit niet meer passend was op de nieuwe ABS module.
Tot heden heb geen geen problemen meer gehad.

Mvg

Rob uit Vilvoorde.
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Harald schreef:Mijn dienstfiets heeft het nu al voor de 2 de maal en hij is nog géén 3 jaar oud.
Nu blijkt het, het oliepotteke te zijn dat onder het zadel zit aan de
rechter kant.
Het beugelke dat aan het kader hangt , en op zijn beurt het oliepotje vasthoud is afgebroken ( door zout afgeroest???)
Het hangt mijn (%§*$£µ^+) uit.
Vroeg of laat rij ik mij te pletter met die remmen :twisted:
Harald, het probleem bij onze dienstfietsen is inderdaad door het zout. Bij mij gaven ze ook die uitleg. Alles zat vast door zoutinwerking en daardoor werkte de bekrachtiger niet meer. Nochtans wordt onze dienstfiets bijna wekelijks gekuist. By the way, de mijne is nog geen anderhalf jaar oud en ik heb het ook al twee keer voorgehad. Een keer op 22.000 km en nu onlangs op 31.000 km
raster

Ook ABS storing

Bericht door raster »

Ik had zo'n 3 weken geleden mijn probleem ook al gemeld op dit forum. Inmiddels is het probleem door de dealer opgelost. Ze hebben het gehele elektrisch gedeelte van het ABS bekrac htigd remsysteem inclusief de computer regelaar op kosten van BMW vervangen. Ik heb wel een gedeelte van de arb. uren moeten betalen.

Op zich goede service van BMW, echter dit heeft ook een zware schaduwzijde. Kennelijk erkent BMW dat er een fundementeel probleem met het remsysteem aan de hand is, hoewel ze dat formeel nier erkennen.

Ik hoop dat het euvel nu weg blijft, hou er een dubbel gevoel aan over.

Herman.
enthousiaste R1150RT rijder
raster

Bericht door raster »

Ik had zo'n 3 weken geleden mijn probleem ook al gemeld op dit forum. Inmiddels is het probleem door de dealer opgelost. Ze hebben het gehele elektrisch gedeelte van het ABS bekrac htigd remsysteem inclusief de computer regelaar op kosten van BMW vervangen. Ik heb wel een gedeelte van de arb. uren moeten betalen.

Op zich goede service van BMW, echter dit heeft ook een zware schaduwzijde. Kennelijk erkent BMW dat er een fundementeel probleem met het remsysteem aan de hand is, hoewel ze dat formeel nier erkennen.

Ik hoop dat het euvel nu weg blijft, hou er een dubbel gevoel aan over.

Herman.
Contacteer:

Bericht door JH. »

dit is een knipsel uit een verslag van bmw....

ABS problemen bij BMW?

Bron: das erste

De afgelopen week zijn bij diverse rijvaardigheidstrainingen in Duitsland zware ongevallen gebeurd met BMW motoren. Deze ongevallen werden allemaal veroorzaakt door het uitvallen van het antiblokkeersysteem dat standaard wordt geleverd op de huidige generatie BMW motoren. Het probleem is al langer bekend: twee jaar terug verongelukte BMW-cuprijder Michael Schneider op een R1100S cup motor. Ook bij hem viel destijds het ABS uit.

De ADAC (de Duitse ANWB, red.) heeft in de laatste tijd steeds meer meldingen van leden ontvangen die dit probleem ondervinden met hun BMW motor. De Münchner Techniker informeerde vorig jaar BMW en de Duitse RDW over de problemen die men ondervond.

Het probleem ontstaat tijdens het veelvuldig gebruiken van het ABS. Zodra de ABS in werking wordt gezet levert dit een enorme stroomafname op bij de accu. Bij veelvuldig gebruik resulteert dit in een accu die compleet leeggetrokken is. Hierdoor kan het ABS niet meer werken. Knijp je net zo hard de rem in als je normaal doet, dan grijpt normaal het ABS in maar nu dus niet meer. Een blokkerend voorwiel is dan het gevolg met veelal slechte afloop.

BMW schijnt al langer op hoogte te zijn van deze problemen, maar heeft tot op heden nog geen geschikte oplossing kunnen vinden. Volgens BMW zou dit probleem bij normaal verkeer niet voor kunnen komen. Alleen in extreme situaties, door meerdere malen hard te moeten remmen, zou het kunnen voorkomen, maar dat is uitzonderlijk. Terugroepen van 250.000 motoren is dan ook niet aan de orde, laat staan dat de techniek wordt aangepast, aldus BMW.

Afgelopen zaterdag zou tijdens het Internationale BMW weekend in Garmisch Partenkirch een discussie gehouden worden tussen BMW en hun klanten; hierbij zou Plusmius (een Duits tv programma) aanwezig zijn om het hele gebeuren te registreren. Een paar uur voor dat dit zou gaan gebeuren annuleerde BMW het gesprek met de mededeling dat het een te complex probleem is.

De modellen waar het omgaat zijn vanaf bouwjaar 2001, met uitzondering van het model F650.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
misterbean

Bericht door misterbean »

Idd bij honda was er ook en probleem met de remmen.
Dat ging om een terugslagventiel ivm het gekombineerd remsysteem.
Alle motorfietsen werden terug geroepen en het ventiel werd vervangen
ongeacht het mankeerde of niet.

Het probleem bij BMW is typisch een duitse oplossing.Die duitsers denken echt dat ze het warm water uitgevonden hebben en dat zulke problemen op de lange baan schuiven verschiet ik nimeer van.
In de autoindustrie juist van hetzelfde.Heb met 2 porsches gereden en na een goede band opgebouwd met een porsche handelaar in nederland kwam ik veel te weten over het merk.Kan er boeken over schrijven wat daar allemaal aan mankeerd, trouwens ook bij mijn eigen porsches veel uren zoekwerk over problemen die op dezelfde modellen voorkwamen.
Ook bij porsche erkende ze de problemen niet maar op de volgende modellen waren de problemen weg omdat er een verbetering werd uitgevoerd .Uiteraard kon je bepaalde onderdeel vervangen mits betaling
natuurlijk.
En da gaat hetzelfde zijn met die remmerij op onze RT's.Bij sommige is er al een andere ABS module ingestoken waarschijnlijk omdat ze niet anders konden.Bij andere waar het probleem nog niet voorgedaan heeft is zogezegd alles oke zelfs met uitlezen met de moditec.Typisch :shock:
Ze zouden alle modellen moeten terugroepen en uitrusten met de nieuwe abs module zodat het probleem zich niet meer kan voordoen.Daar kunnen de duitsers nog wat van de jappen leren.De jappen hebben ook fouten maar hun foutopvolging is stukken beter.

Met het remsysteem van onze bmw liggen de meeste problemen bij de batterij of lucht in het systeem.Als in het systeem een luchtbel zit slaat deze idd uit en ook bij lage batterijspanning.Heb er ervaring mee met dergelijk remsysteem en ook gedacht aan de abs module en het heeft mij
2500 euro gekost om een nieuwe module te plaatsen.Probleem was opgelost en na een tijdje stak het weer de kop op :evil: .Terug naar de daeler en op het uilezingapparaat en idd een foutmelding maar dewelke wist niemand.Resetten da boelke en weg probleem.Ikke naar huis en kontent.Paar dagen erna en lap weer kerstboomeffekt op het dasboard.
Uiteindelijk heb ik er mij mee bezig houden.heel het systeem uitgezocht en de eindkonklusie was lucht op het systeem.Heb de boel goed ontlucht en nooit nimeer gehad.Uitlezen en resetten kan ik ook, maar welk probleem zich manifesteert weten blijkbaar weinig.Dus aan mijn abs module was niks en 2500 euro uit mijn zakken :? .Easy money noem ik da.Meestal zit het soms in eenvoudige dingen en ze kunnen ni alles waarnemen met hun fakkefoeze uitlezingapparaat.Het is een hulpmiddel om sommige problemen te lokaliseren maar wat het is moet soms nog altijd zelf uitgezocht worden door de mens.

Greetz misterbean :wink:
Motorijden is geen ontspanning maar een inspanning.
advic

ABS/SERVO probleem, blijkbaar 't zoveelste

Bericht door advic »

ik heb 't dus ook aan m'n been met m'n 1150 GSA van '05

vorige week begon de kerstverlichting op te vallen.
Probeerde dat op te lossen door te resetten en dit werkte een paar km.
Daarna weer van dat.

Naast die waarschuwingslampjes viel ook een bijna compleet weggevallen druk op de achterrem waar te nemen.
Ik dus onmiddellijk binnen bij de dealer, diagnose gedaan, niets te vinden.
stelling was : waarschijnlijk lage batterijspanning.
ik : "Hoe ? waardoor dan? ik doe dagelijks woon-werk verkeer , enkele rit = minstens 50 km en m'n motor is nog geen jaar oud ?"
antwoord : misschien door uw handvatverwarming.
Ik weer : bij 30 graden heb ik daar echt geen behoefte aan.
antwoord : "als 't weer gebeurt, onmiddellijk terugkomen"

Gisteren gebeurde 't dus weer en wel met compleet wegvallen van de bekrachtiging...

enfin, er zal nu onder garantie een nieuwe pomp, unit of whatever besteld worden en hopelijk houd het daarbij op.

Ik las hier ergens dat iemand het hele abs/servo zootje eruit gegooid heeft.aangezien ik toch al niet zo'n liefhebber ben van dat systeem (ik wou er één zonder, maar was niet meer te krijgen)

is dus mijn vraag : kan dit zomaar en remt ie dan als een gewone , ttz als een waarvan dit systeem er niet op zit, of moet je het dan stellen met die fameuze "restremkracht" ?

grtz,

z
toerbaard

Bericht door toerbaard »

“”ALLE motorfietsen werden terug geroepen en het ventiel werd vervangen
ongeacht het mankeerde of niet.
Daar kunnen de duitsers nog wat van de jappen leren.De jappen hebben ook fouten maar hun foutopvolging is stukken beter.”

ZO moet er gehandeld worden door een fabrikant en niet steeds het probleem ontkennen,minimaliseren en op de lange baan schuiven.
Op de nieuwe r1200r zit blijkbaar een nieuw abs-systeem....
we zijn benieuwd !!
duveltje4

Bericht door duveltje4 »

Als ik zo het (of is het de?) probleemomschrijving lees van JH dan denk ik toch dat er bij mij iets anders aan de hand is???....

Bij mij is het af en toe dat wanneer ik afrem en op dat moment net even een putje in het wegdek passeer, de motor gewoon NIET meer remt. Het lijkt op dat moment wel of hij accelereert, maar dat zal wel aan mij liggen. :lol:

Dit zowel bij hoge als bij lage snelheden! Ik ben al één keer het decor ingegaan in een Ardeense bocht, en één keer de laatste tien cm afgeremd met mijn voeten in een file...
Harald

Bericht door Harald »

duveltje4 schreef:Als ik zo het (of is het de?) probleemomschrijving lees van JH dan denk ik toch dat er bij mij iets anders aan de hand is???....

Bij mij is het af en toe dat wanneer ik afrem en op dat moment net even een putje in het wegdek passeer, de motor gewoon NIET meer remt. Het lijkt op dat moment wel of hij accelereert, maar dat zal wel aan mij liggen. :lol:

Dit zowel bij hoge als bij lage snelheden! Ik ben al één keer het decor ingegaan in een Ardeense bocht, en één keer de laatste tien cm afgeremd met mijn voeten in een file...
Bij mij is het ook zo begonnen, een acceleratie bij het afremmen, een heel eigenaardig gevoel.
Tot plots het knipperlichtje zeer nerveus begon te knipperen, en de bekrachtiging weg was.
Heb het nog steeds en we zijn een jaar later :twisted:
Het vervelende is , dat ik nooit op voorhand weet wanneer die klotebak het weer gaat laten afweten.

Ik hoop dat ik het overleef, of ik zal nooit van een Pan kunnen genieten :lol:

Oja, de uitleg van BMW dealer :arrow: elke keer weer iets nieuw, zodat de factuur kan worden opgemaakt en steeds duurder :roll:
Relax

Bericht door Relax »

duveltje4 schreef:Bij mij is het af en toe dat wanneer ik afrem en op dat moment net even een putje in het wegdek passeer, de motor gewoon NIET meer remt. Het lijkt op dat moment wel of hij accelereert, maar dat zal wel aan mij liggen. :lol:
Is dat niet eigen aan het systeem én aan remmen waarbij je wielen even voeling met de grond verliezen? Geen contact is geen vertraging.
Als ik op beton-beton-betonplaten rij en moet afremmen, hou ik rekening met een langere remweg. En het is idd een gevoel van versnellen, doch dat is volgens mij het ontbreken van het gevoel van vertragen wat je net ervoor nog deed.
I respect your opinion. But I don't give shit.
raster

Bericht door raster »

Ik heb eenzelfde jaargang 45000 km gereden en enkele weken terug hetzelfde gehad. Terug naar de dealer en daar is het de gehele bekrachtiger inclusief de sensoren en elektronica vervangen, volledig vergoed door BMW.

BMW zegt dat het geen fabieksfout is; ze vergoeden het wel ?????

succes.

Herman
enthousiaste R1150RT rijder
Plaats reactie