weekendje weg

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
klimpie
Contacteer:

weekendje weg

Bericht door klimpie »

Sedert enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een RT1200. Het beestje is eindelijk uit rodage en we hebben ons eerste weekendje weg kunnen organiseren.
De tocht bracht ons naar de Virionval. Leuke streek, geestige baantjes en nog niet volledig overspoeld met toeristen zoals bijvoorbeeld Durbuy.

We waren van plan te logeren op camping. De grote topkoffer van BMW is echt wel geniaal! Een tent, twee slaapzakken twee slaapmatjes en twee paar sandalen gaan er perfect in. Ook de zijkoffers zijn echt wel groot te noemen. Verse kleren (al is het voor een weekend niet veel), wandelschoenen en ook de motorbroeken pasten er nog bij als we wat gewoon in de stad wilden wandelen.

Ik maak me wel wat vervelend in het feit dat de motor niet altijd goed optrekt. Vaak houdt hij zich even in. Dit is niet alleen tijdens lage toerentallen, maar ook bijvoorbeeld bij het versnellen van 130 naar 150 in 6e versnelling. Maandag even bellen naar de dealer, dit moet zo snel mogelijk opgelost worden. In ieder geval voor een motor met maar 3000 km op de teller is het niet normaal. Ik heb dit niet eerder gemerkt toen hij nog in rodage is, misschien iets slecht afgesteld tijdens zijn eerste onderhoud?
Ik tank meestal 98 bij Jet, ga nu eens proberen met V-power van Shell. Al kan ik me niet inbeelden dat dat de oorzaak zou zijn.

Daarnaast vibreert het stuur ook redelijk bij een snelheid boven de 130. Het veroorzaakt vermoeidheid in mijn handen. Misschien de banden die uitgebalanceerd moeten worden? Of is het normaal bij een boxer?

Volgens het boekje kan er in de tank 27 liter. Als het benzinepeil bijna op nul staat (dus na nog meerdere tientallen kilometers rijden als het gele driehoekje begint te branden), krijg ik er nog maar een kleine 20 l bij. Is dit normaal? Met een tank doe ik ongeveer 400 km (dat is dus ongeveer 5l/100km). Hoe zit dat bij jullie?

De Cruise control is perfect. Blij dat ik die optie genomen heb. Soms heb ik spijt dat ik geen radio heb. Maar ja, voor een eerste RT moet je niet meteen alle opties nemen.

Hier op het forum soms wat negatieve kritiek op de zithouding van de nieuwe RT. Ik kan moeilijk vergelijken, maar ik zit er toch best comfortabel op. Ook m'n madam vindt de zithouding best, al komt het voor een groot deel ook door de rugleuning die ze van de topkoffer heeft.

Tot nog toe ben ik bijzonder content van m'n fiets, al maak ik me in haperende optrekken wel wat zorgen.

Groetjes,

Yves
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

6e versnelling is eigenlijk meer een overdrive, gewoon effe naar beneden schakelen en je vliegt vooruit.
Zeker niet bang zijn om boven de 5000 toeren te gaan hé 8)

Naftmeter is normaal. Er heeft hier eens iemand getest en als de meter op -- -- (=0) stond kon hij nog iets van een 50 km (of zo) doen.

Je hebt hier wel drie (3) keer dezelfde topic gestart. :shock:
Gele: wel snel , niet rap
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

I know, is blijkbaar niet alleen de motor die soms hapert :roll:

Ben eigenlijk een "rustige" chauffeur, trek zelden op boven de 5000 toeren :oops: :oops: Tja, het subtiele brandstofverbruik moet ergens door komen he.

Iemand een idee hoe het komt dat de motor bij het optrekken zich soms inhoudt?
doov

Bericht door doov »

Of if DooV ben? Jazeker.
offshore_class1

Bericht door offshore_class1 »

Proficiat met uwen RT1200, wens u vele veilige en aangename kilometers.

Motor moet altijd goed en soepel optrekken, in hogere toeren krachtig, dus is niet normaal, laten nachecken bij uw dealer :!: . Heeft niets met het MERK benzine te maken, indien u altijd 98 in de tank hebt. :!: :!: :!:

Vibratie op een boxer is een beetje normaal, maar teveel is teveel, ecilibratie van de banden is dan ook aangewezen wat echter bij een nieuwe motor ook weer niet normaal is, dus dealer laten natrekken. :wink:

Benzinepeil (reserve) hier in een van de vorige forums uitbundig beschreven, alsook verbruik. Ik heb tussen de 5.8 en 6.1 verbuik, wat voor mij normaal lijkt, ligt aan de rijstijl en de afstelling.

Radio bijplaatsen, indien radiovoorbereiding reeds op de moto = plus minus 1.600€ bij BMW.
Bij RSE Electronics Tessenderlo (http://www.rse-electronics.com/default.htm), 590€:
In de 590 euro zit:
Radio/cd/mp3 van Sony GT-500
1 x originele stuurbediening van BMW
1 x interface om de radio te verbinden met de BMW stuurbrdiening.
Als de interface/intercom van BMW leverbaar is dan kan de radio verbonden worden en dan is alles draadloos.
Enige verschil, bij sneller of trager rijden met BMW radio, automatisch luider of stiller, dit heeft u niet met de Sony, maar scheelt hem dan ook plus minus 1.000€, alsook het feit dat u hem zelf moet plaatsen. :roll:

Negatieve kritiek op zithouding is "DIKKE KWATCH" :!: :shock: :!: , ik ben bezitter geweest van de RS100, 3 X GS1100, 1X RT1100 en 2X RT1150, en de zithouding van de RT1200 is niet beter en OOK NIET SLECHTER :!: :!: :!:
Wel iets anders dan op de RS. De GS is wel een zeer plezante motor om mede te rijden (voor mij de motor welke mij het meeste beviel, rijd als een fiets), maar ik zocht iets meer comfort en bescherming, zodoende mijn keuze nu voor de RT. :wink:
Daartegenover is er niet zoveel verschil met de Twin RT1150, de RT1200 is iets krachtiger (in lage toeren), ook iets meer topsnelheid en iets lichter (minder kg) voelt iets lichter op het voorwiel bij de besturing, maar dit alles is zeker niet de moeite om over naar huis te schrijven. Na enkele dagen bezit en rijden, is men dit ook vlug gewoon en zeker niet de moeite om er veel tralala aan te verkopen. :!:
Alleen is de RT1200 interessant, door zijn cruise control (aangenaam), boordcomputer en soms zijn verwarmd zadel. Esa is aangenaam bij het rijden met duo (+ bagage).
Groetjes :wink:
"Leven" is "geven en nemen".
Take it easy.

AfbeeldingAfbeelding
Opa

Bericht door Opa »

offshore_class1 schreef:Negatieve kritiek op zithouding is "DIKKE KWATCH" :!: :shock: :!:

Goh, dat je dat zo maar kan zeggen :oops: Ik dacht toch altijd dat iedereen zijn mening kon hebben :mrgreen:

Hoe was je motto ook weer? Leven is geven en nemen :?
Dennis

Bericht door Dennis »

Ben sinds vorig jaar ook eigenaar geworden van het nieuwste model. Dat probleem van optrekken kan je best eens laten nazien. Vibraties in het stuur ken ik ook, maar dan alleen als ik stil sta (typisch boxer denk ik). Ik tank steeds 98RON van "gekende merken" zoals TOTAL, JET of Q8 of zelfs in Duitsland de 100RON van SHELL of ARAL. Hij doet het voortreffelijk en als ik echt doortrek en in toeren ga, lijkt het wel een "Ferrari" :wink: Dat probleem met het gele driehoekje om te gaan tanken ken ik ook. Boordcomputer duidt nog een rijkwijdte van een tiental kilometers aan en je krijgt er nauwelijks 20 à 22liter in. Tja, die boordcomputer is ook maar een momentopname. De rijkwijdte verandert naargelang je rijstijl. Mijn verbruik ligt gemiddeld op 5,5 liter/100Km. Kwa zithouding mag ik absoluut niet klagen, ben 1,86meter groot en zet mij zetelstand voor korte ritten (met tussenstops) op laagste stand en bij langere non-stop ritten (met veel autostrade) op hoogste stand: nooit problemen met de rug of de nek. Als ik mijn hoofd lichtjes naar voor buig, zit ik zelfs volledig in de stroomlijn achter het windscherm. Heb nog nooit problemen ondervonden zelfs bij +500km ritten! Vind het een zeer aangenome tourmotor, ondanks de "kleine technische verbeteringen" die (nog altijd) onder garantie werden aangepast.
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

offshore_class1 schreef:Negatieve kritiek op zithouding is "DIKKE KWATCH" :!: :shock: :!:
Wat voor de ene perfect is kan voor een andere minder zijn.
De motoren zijn hetzelfde maar de mensen zijn anders.
Het zitcomfort is anders voor ene met korte beentjes dan voor ene met lange. De ene mens heeft meer eigen "zitkussen" op zijn achtergevel dan de ander. Iemand die zittend werk doet zal meer getraind zijn. Zo zijn er nog veel factoren die het comfortgevoel kunnen beinvloeden.
Voor mij persoonlijk is de zit goed :D
Gele: wel snel , niet rap
offshore_class1

Bericht door offshore_class1 »

Ik heb geen enkel probleem met ieder zijn mening :!:
Zoals Gele hier schreef, zal het altijd wel iets zijn, voor de ene dit en voor de andere dat, volgens de grote van het postuur, de ene is te lang en andere te kort of te dik (ook van toepassing op hoogte scherm).
De ene motor is ook de andere niet, en maar goed dat we allemaal niet dezelfde mening en goesting hebben :lol:
Uiteindelijk heb ik ook maar mijn mening geschreven, en sluit ik mij aan bij de mening van Dennis en Gele. :roll:
Is niet kwaad bedoeld Opa :wink:
"Leven" is "geven en nemen".
Take it easy.

AfbeeldingAfbeelding
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

Nog iemand vol lof over die topkoffer? Ik kan er maar niet genoeg van krijgen... Heb hem zelfs nog niet leeggemaakt, iedereen die bij me langs komt moet het gewoon gezien hebben :lol: :lol:
Opa

Bericht door Opa »

Oh nee, dat weet ik :shock:

Alleen stond dat "DIKKE KWATCH" er zo duidelijk 8)
Voor mij persoonlijk is de zit niet lekker :( Dat komt omdat ik een klein (1m77) en dik mannetje ben en daarom het zadel in de laagste stand (moet) zetten. BIj mijn R1100RT zit ik dan "in de moto". Dat gevoel had ik niet bij de 1200RT, daar had ik meer het gevoel "op de moto" te zitten met een grotere afstand tussen zadel en stuur :oops:

Is mijn gedacht he.
Dennis

Bericht door Dennis »

Niet alleen de koffers zijn fantastisch... ook het systeem om de koffers in enkele seconden los te maken is schitterend! Heb je trouwens de "ergonomische" tassen al eens geprobeerd die perfekt in de koffers passen : dat is pas luxe! Gewoon een aanrader voor elke tourer. Ik heb de 2 modellen, zowel de kleintjes voor mijn zijkoffers als de grote tas voor mijn tofkoffer. Natuurlijk heeft het zijn prijs, maar enorm praktisch is het beslist! :wink:
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

Het probleem bij het optrekken is gemaakt. Ben volgens Motorrad Latem niet de enige die dat probleem heeft gehad. Iets met de bobijn van de bougies of zo :oops: Enfin, snap er zelf niet teveel van maar het is wel gemaakt.

Nog iemand met dit probleem?

Trouwens super service bij Motorrad Latem: gisteren gebeld, deze ochtend langs gegaan, is direct gemaakt geweest. :D
sliert

Bericht door sliert »

offshore_class1 schreef:
Radio bijplaatsen, indien radiovoorbereiding reeds op de moto = plus minus 1.600€ bij BMW.
Bij RSE Electronics Tessenderlo (http://www.rse-electronics.com/default.htm), 590€:
In de 590 euro zit:
Radio/cd/mp3 van Sony GT-500
1 x originele stuurbediening van BMW
1 x interface om de radio te verbinden met de BMW stuurbrdiening.
Als de interface/intercom van BMW leverbaar is dan kan de radio verbonden worden en dan is alles draadloos.
Enige verschil, bij sneller of trager rijden met BMW radio, automatisch luider of stiller, dit heeft u niet met de Sony, maar scheelt hem dan ook plus minus 1.000€, alsook het feit dat u hem zelf moet plaatsen. :roll:

:wink:
Ik heb zojuist op de RSE site gekeken. Kan geen info vinden. Is dit voor de 1200RT? Ik ben op zoek naar iets dergelijks voor mijn 1150RT. Suggesties zijn meer dan welkom!
In de maak :)
Plaats reactie