Belasting vraagje

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb twee weken geleden mijn belastingsbrief opgezonden met een beroepskostenbedrag van 12000 €.

Op mijn website is er altijd wel wat info te vinden voor geïnteresseerden.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
jakke

Bericht door jakke »

hla schreef:Ik heb twee weken geleden mijn belastingsbrief opgezonden met een beroepskostenbedrag van 12000 €.
Thnkx hla, alle info is welkom. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Benner

Bericht door Benner »

hla schreef:Ik heb twee weken geleden mijn belastingsbrief opgezonden met een beroepskostenbedrag van 12000 €.

Bedankt ,

Ik gebruik uw excel blad al enkele jaren waarvoor mijn dank.
Zijn er anders grote veranderingen sinds vorig jaar.

Groetjes
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Hugo, je formulier eens bekeken. Ziet er heel interessant uit. Ik heb een ander exemplaar. Maar het eindresultaat is datgene die telt en ik kom in de buurt. 8)
Vakbondsbijdragen? Toch niet voor de volle pot aftrekbaar of toch?

Stoffel ;)
Afbeelding
Livin

Bericht door Livin »

Stoffel schreef:Hugo, je formulier eens bekeken. Ziet er heel interessant uit. Ik heb een ander exemplaar. Maar het eindresultaat is datgene die telt en ik kom in de buurt. 8)
Vakbondsbijdragen? Toch niet voor de volle pot aftrekbaar of toch?
Stoffel ;)
Waarom niet voor de volle pot? Tuurlijk wel!!
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Je krijgt toch een deel terug? Dus zou daar toch mee opletten. Anders graag meer details, aub!

Stoffel ;)
Afbeelding
Livin

Bericht door Livin »

Stoffel schreef:Je krijgt toch een deel terug? Dus zou daar toch mee opletten. Anders graag meer details, aub!

Stoffel ;)
Ik heb vorig jaar (begin maart) een belastingscontrole gehad over de twee vorige jaren en de vakbondsbijdrage werd 100% aanvaard.
Het exacte regeltje ken ik niet maar als je wil zoek ik het wel eens op.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

SilverRT schreef:
Stoffel schreef:Je krijgt toch een deel terug? Dus zou daar toch mee opletten. Anders graag meer details, aub!

Stoffel ;)
Ik heb vorig jaar (begin maart) een belastingscontrole gehad over de twee vorige jaren en de vakbondsbijdrage werd 100% aanvaard.
Het exacte regeltje ken ik niet maar als je wil zoek ik het wel eens op.
Dank je wel Livin.

Stoffel ;)
Afbeelding
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Bon mijn teller gaat naar de 46.000 8) 8)
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

JH. schreef:vak IV, nummerke A13... andere beroepskosten code 1258

bij mij is het een mooi bedrag van 5090,25 eurokes.
Daarom bende gij op zoek naar nen nieuwen LT !
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

benner schreef:

Bedankt ,

Ik gebruik uw excel blad al enkele jaren waarvoor mijn dank.
Zijn er anders grote veranderingen sinds vorig jaar.

Groetjes
Geen veranderingen in de beroepskosten, wel in de afrekening.
Dit jaar zul je iets meer terugkrijgen of iets minder moeten bijbetalen, omdat de regering de belastingsdruk aan het verlagen is. :D
Maar maak U niet ongerust, dat nemen ze aan de achterdeur toch gewoon terug :evil:
Niets is gratis in België. :cry:
Laatst gewijzigd door hla op 13 jul 2006, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.

R1200RT

hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Stoffel schreef: Vakbondsbijdragen? Toch niet voor de volle pot aftrekbaar of toch?
Stoffel ;)
Ik heb al meerdere malen gevonden dat je de bijdrage kunt aftrekken, maar ik heb nog nooit iets gezien over de terugbetaling.
Dus hou ik daar geen rekening mee.
En ik ga er ook niet speciaal naar zoeken :lol:

R1200RT

JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Rasse schreef:
JH. schreef:vak IV, nummerke A13... andere beroepskosten code 1258

bij mij is het een mooi bedrag van 5090,25 eurokes.
Daarom bende gij op zoek naar nen nieuwen LT !

:D :D :D

Inderdaad ja... heb gisteren dus proefgereden en de beslissing is gevallen... het wordt een LT, maar we konden niet tot een overeenkomst komen voor een overname... dus dan maar afwachten tot de mijne verkocht is. :cry:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
STer

Bericht door STer »

Beste hla,

Ik heb je beroepskosten eens bekeken en 'k heb toch een bedenking :) .
Lineare of degressieve afschrijving, OK!
Maar, je legt 4-maal per dag het traject woonplaats-werkplaats af :shock: . Ik veronderstel dat je ongeveer 25 minuten over die 30 km doet, dat maakt dat je reisweg tijdens de middag 50 minuten duurt.... . Hoelang is je middagpauze??
Volgens de fiscus mag je thuis gaan eten, dat klopt.
Maar hoe bewijs je, dat je die afstand 4 maal moet afleggen om beroepsinkomsten te verkrijgen. Door enkel en alleen het aantal afgelegde kilometers te bewijzen zal niet lukken. Zij weten immers ook dat een toerder meer ritten (reizen) (lees meer privékilometers) aflegt en dit vooral tijdens de weekends en de vakanties.
Waarschijnlijk bestaat de mogelijkheid ook om op je werk te eten. En de fiscus kan de beroepskosten dan ook aanpassen aan de realiteit.
Dit krijg je hier in Noord-Limburg dus niet verkocht aan de belastingsdienst :x .
Ik moest vorig jaar zelfs bewijzen dat ik ook 's winter naar mijn werk reed met mijn moto. Dat geloofde hij zelfs niet.
Is dit de eerste keer dat je de beroepskosten op deze manier berekend en doorgeeft aan de belastingen?

Het is precies alsof elke belastingsdienst andere regels heeft :x .
Of heb ik het mis :oops: !
STer - Ex-VFR
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Beste hla,

Ik heb je beroepskosten eens bekeken en 'k heb toch een bedenking :) .
Lineare of degressieve afschrijving, OK!
Maar, je legt 4-maal per dag het traject woonplaats-werkplaats af :shock: . ........... !
Je hebt ergens mijn situatie verkeerd ingeschat, vandaar de verwarring.

Ik ga inderdaad 's middags naar huis, maar de kortste afstand (die ik 3x neem) is 6.5 Km en 's avonds doe ik een omweg via de autosnelweg omdat dit sneller gaat dan langs de gewone weg. 's avonds is er file en tijdens de drie andere ritten niet!
Elke rit duurt met aankleden enz. tussen de 10 en 15 min.
Dus in het slechtste geval heb ik 's middags 30 min reistijd, en 30 min om mijn boterhammen op te eten. Ik eet 's avonds warm.
En 's avonds via de autosnelweg is het 15 Km en die doe ik ook in 15, max 20 min.
Dus qua tijd geen enkel probleem.

Het is niet omdat je Uw boterhammen op het werk KUNT opeten, dat ze U kunnen verplichten dit te doen.

Hoe bewijs je dat je dat doet? Eigenlijk is er maar één methode die steek houd. En dat zijn Uw Km op Uw berekening vergelijken met deze op Uw onderhoudsfacturen, en op de teller zelf.
Uw baas kan ook een briefje schrijven, maar eigenlijk is dat geen bewijs. Het kan hoogstens een beetje helpen.

Een toermoto heeft inderdaad de mogelijkheid om te reizen en dus privékm af te leggen. Een toermoto kan ook perfect alleen gebruikt worden om naar het werk te gaan.
Aan de keuze van Uw moto heeft de fiscus niets op te merken. Dat zijn hun zaken niet. Eigenlijk zou je op de factuur het type van de moto overal mogen van laten verdwijnen, daar hebben ze geen zaken mee :!:
Ze hebben dit één maal nodig, namelijk om de investeringskost te controleren, maar zonder dit zou NIEMAND zijn type moto moeten opgeven.

Ik rij al 10 jaar met de moto, dit jaar meegeteld. Dit is nu mijn derde moto. En heb al ELK JAAR mijn beroepskosten ingebracht, en heb daar tot op vandaag geen problemen mee gehad.
Je kunt nu wel zeggen: "ze hebben het niet gezien, je hebt geluk gehad!"
Misschien. Maar ik heb wel al twee maal klacht neergelegt tegen de uitrekening. De eerste keer omdat ikzelf de lening van onze woning slecht had opgesplitst, en de tweede keer omdat ze in de afrekening enkele rubrieken niet hadden ingevuld en dus verkeerd uitkwamen.
De eerste keer heb ik zelfs op de rechtzetting nog eens klacht moeten neerleggen omdat het nog niet correct was. De tweede keer is het normaal verlopen.
Wel is mijn aanslag toen naar de "tweede verificatie gezonden" voor een nieuwe evaluatie.

Met andere woorden: ze hebben reeds twee maal aanpassingen gedaan, en dus ook mijn beroepskosten in handen gehad.
Nog NOOIT heb ik opmerkingen gekregen over de wijze van inbrengen.

En daar zullen ze ook niet mee moeten afkomen.
Waarom? Heel simpel, omdat mijn aangifte klopt.
En wanneer het klopt, heb je ook geen moeilijkheden om het uit te leggen.

Ik weet dat de ene controleur strenger is dan de andere. Maar er is altijd nog de wet. En wanneer je het correct kunt uitleggen volgens de meest gangbare werkmethode, dan moet je gewoon voet bij stuk houden indien ze toch opmerkingen maken, en elk voorstel van hen afwijzen.
Wanneer je echter zelf een "kleine aanpassing" hebt uitgevoerd, dan neem je een risico en moet je zelf bepalen hoe groot het is en of je de opmerkingen zult aanvaarden of niet.

Op vandaag is er volgens mij maar één discussiepunt mogelijk: de afschrijfperiode.
De rest is duidelijk omschreven.

Ik hoop dat dit mijn situatie ietwat verduidelijkt.

Groeten,

Hugo.

R1200RT

hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Sorry, dubbele posting :?
Laatst gewijzigd door hla op 13 jul 2006, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

R1200RT

MuYbJeN

Bericht door MuYbJeN »

Ik heb ook nog een belastingvraagje, ik zal dit hier maar doen aangezien dit toch over de belastingen gaat.

Ik heb dit jaar een RT gekocht + een aantal kledingstukken.
Ik rij dagelijks naar het werk met de moto, zowel winter als zomer.
Verder doe ik af en toe maar eens een motorit.
De rit naar het werk is maar 10 km, dus dagelijks zo'n 20 km.

Ik heb via de exellfile van hla eens een simulatie gemaakt en kom uit op +/- 3000€. Zou het de moeite lonen om dit in te brengen als beroepskosten?
n m

Bericht door n m »

MuYbJeN schreef:Ik heb ook nog een belastingvraagje, ik zal dit hier maar doen aangezien dit toch over de belastingen gaat.

Ik heb dit jaar een RT gekocht + een aantal kledingstukken.
Ik rij dagelijks naar het werk met de moto, zowel winter als zomer.
Verder doe ik af en toe maar eens een motorit.
De rit naar het werk is maar 10 km, dus dagelijks zo'n 20 km.

Ik heb via de exellfile van hla eens een simulatie gemaakt en kom uit op +/- 3000€. Zou het de moeite lonen om dit in te brengen als beroepskosten?
Met je volledige belastingsaangifte naar je bank/ verzekeringsmakelaar gaan, of bij sommige banken kan je dit via Home Bank met programma simuleren. Ik vrees dat 3000,- EUR randgeval zal zijn, gezien je er wel rekening mee moet houden dat bij het forfetaire systeem je nog een belastingsvrije schijf hebt die je niet met je bewezen onkosten mag cumuleren. Als je maar 10 km van je werk woont, kan je wel onder de middag naar huis gaan eten :wink: Dit moet aanvaard worden door je controleur :lol: Je kan wel alle kosten inbrengen dus: eventuele huur garage, verzekeringen, assistance, enz. Ik weet niet wat je beroep is, maar je kan ook nog een bureau, computer, enz. daarbijvoegen als te bewijzen onkosten en dan wordt het natuurlijk pas echt interessant :wink: Hou er ook rekening mee dat als je je moto of pak, enz degressief wilt gaan afschrijven dat je vooraf dit met het desbetreffende formulier aan vadertje staat moet melden, anders wordt dit verworpen...veel succes met de berekeningen :!:
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

MuYbJeN schreef: Ik heb via de exellfile van hla eens een simulatie gemaakt en kom uit op +/- 3000€. Zou het de moeite lonen om dit in te brengen als beroepskosten?
Hangt af van Uw inkomsten.
De grootste groep mensen zal wel een beroepsinkomsten"forfait" hebben van 2000 à 2300 €.
Voor aanslagjaar 2005 had je met een belastbaar beroepsinkomen van 35000 € een forfaitaire beroepskost van 2491.7 €. D'as een uitgerekend voorbeeld uit de "belasting-&beleggingsgids".
Het max. was toen 3050€.
Ik kan U de juiste berekening doorgeven, maar dat is vermoedelijk niet nodig?

Dus met een kost van 3000€ zit je vermoedelijk licht boven Uw forfait, en krijg je dus +/- de helft terug van het verschil van beide.
't zal dus niet veel zijn (+/- 200€), maar d'as toch nog altijd beter dan niets :wink:

En maak U niet ongerust. Zit je toch onder het forfait zonder het te weten, dan zijn ze toch verplicht om het voor U beste bedrag toe te passen, dus verlies kun je nooit hebben :wink:

R1200RT

MuYbJeN

Bericht door MuYbJeN »

Ok, bedankt.

Ik had mijn gegevens eens ingegeven in kbc taxplanner met de gegevens van dit jaar en dit leverde toch ook voor dit jaar een voordeel op van +/- 200€.

Ik zal dit volgend jaar nog wel eens proberen dan.

Toch bedankt.
GSfili

Bericht door GSfili »

@hla

Als ik pas vorig jaar 15/08 met de motor naar het werk beginnen rijden ben, daarvoor met de wagen, gebruik ik je exelblad dan voor een heel jaar, maal aantal dagen motor/aantal werkdagen? Of hoe zou u dit doen?

Alvast bedankt.
GS1150 Blauw. 13-08-05 ---> 58K
Lid BMW mc Vl
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

waar moet je uw belastingen online ingeven?

ben op zoek geweest met google maar ik vind enkel berekening programma's :?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
LOMAX

Bericht door LOMAX »

IRON GONZO schreef:waar moet je uw belastingen online ingeven?

http://minfin.fgov.be/taxonweb/

Maar voor dit jaar ben je wat laat, want je moet nog een "account" aanmaken, nog codes ontvangen (token) via post (als inloggen via electronisch paspoort tenminste al niet in voege is), en dan de aangifte vandaag of morgen zien binnen te krijgen. Gaat niet meer lukken vrees ik. Ik ga er seffens nog aan beginnen, wens mij veel sterkte. :cry:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

LOMAX schreef:
IRON GONZO schreef:waar moet je uw belastingen online ingeven?

http://minfin.fgov.be/taxonweb/

Maar voor dit jaar ben je wat laat, want je moet nog een "account" aanmaken, nog codes ontvangen (token) via post (als inloggen via electronisch paspoort tenminste al niet in voege is), en dan de aangifte vandaag of morgen zien binnen te krijgen. Gaat niet meer lukken vrees ik. Ik ga er seffens nog aan beginnen, wens mij veel sterkte. :cry:
ze maken vollop reclame om het on-line te doen
en als je ze wil ingeven moet je minimum 10 werkdagen voor het afsluiten van de eind datum uw tokken aanvragen.(wat niet wordt vermeld in hun reclame boodschap)

ik ontbreek(wacht) nog altijd papieren van mijn invaliditeit, hoe willen zij dan in godsnaam dat alles correct en optijd is ingevuld, als ze zelf in gebreke blijven :evil:
zal alles maar in de bus steken met een briefje bij dat er nog documenten ontbreken :?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Bart, je kan altijd vragen voor uitstel :idea:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Plaats reactie