Just.
Het dicht klappen (waar ik trouwens ook mee zit) ligt volgens mij aan de slijtage van het klikmechanisme, langs beide kanten onderaan, waar door de slijtage een afronding is gebeurd van de tandjes in het kinstuk. Kan evengoed slijtage zijn van het zwarte tandje in het mechanisme, maar dit is bij mij recent vervangen en gaf geen resultaat.
'k Zit nu te denken om op de tandjes een paar laagjes col te zetten, die onmiddellijk verhard, om de weerstand te vergroten.
Als je je geroepen voelt om het eerst te proberen, ga je gang.
Nog ff m'n oplossing erbij zetten hoe ik het probleem van het naar voor springen (in de ventilatiestand) kon oplossen:
Haal je vizier er ff af. Dan zie je boven en onder de ronde uitsparing twee rechte uitsparingen. Beide hebben ze in het midden een pinnetje zitten. Dit zorgt ervoor dat je je vizier naar voor kan duwen in de ventilatiestand en het, in één van beide standen, blijft zitten. Als één (of allebei) van die pinnetjes versleten is, gaat je vizier onder druk van rijwind (of turbulentie) naar voor springen. Het naar voor springen heb ik ondervangen door twee stukjes fijne plakband over elkaar door een gaatje te plakken, zodat er meer spanning op kwam, aangezien je zo'n pinnetje niet kan fabriceren of opnieuw reconstrueren. Het vizier springt nu niet meer naar voor. Je moet je plakband wel af en toe verversen.
Je kan het tweede probleem (naar voor springen) ook oplossen met een laagje col te strijken in zo'n uitsparing.
I respect your opinion. But I don't give shit.