Vizier Schubert Concept (1) blijft niet omhoog

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
nowheels
Contacteer:

Vizier Schubert Concept (1) blijft niet omhoog

Bericht door nowheels »

Hallo allemaal,

In februari RT1150 gekocht met helmen (Schubert, Concept 1) met intercom ingebouwd.

Alles prima behalve ..... het vizier van die helmen blijft dus niet omhoog :shock: !! En dat werkt me dus af en toe danig op de zenuwen :(

Ik heb me laten vertellen dat het een probleem van dat type helm is (zo ver was ik al - lol) maar heeft er iemand een practische oplossing (andere dan het vizier gewoon van de helm halen)?

Alle licht in de duisternis is welkom.

Drive safely

Marc
John
Contacteer:

Bericht door John »

Wat er bij jou aan de hand is???

Héél simpel....de inkepingen die het vizier in hun stand moeten houden zijn uitgesleten. Dus aan vervanging toe. :wink:
Relax

Bericht door Relax »

Just.

Het dicht klappen (waar ik trouwens ook mee zit) ligt volgens mij aan de slijtage van het klikmechanisme, langs beide kanten onderaan, waar door de slijtage een afronding is gebeurd van de tandjes in het kinstuk. Kan evengoed slijtage zijn van het zwarte tandje in het mechanisme, maar dit is bij mij recent vervangen en gaf geen resultaat.
'k Zit nu te denken om op de tandjes een paar laagjes col te zetten, die onmiddellijk verhard, om de weerstand te vergroten.
Als je je geroepen voelt om het eerst te proberen, ga je gang. :wink:

Nog ff m'n oplossing erbij zetten hoe ik het probleem van het naar voor springen (in de ventilatiestand) kon oplossen:
Haal je vizier er ff af. Dan zie je boven en onder de ronde uitsparing twee rechte uitsparingen. Beide hebben ze in het midden een pinnetje zitten. Dit zorgt ervoor dat je je vizier naar voor kan duwen in de ventilatiestand en het, in één van beide standen, blijft zitten. Als één (of allebei) van die pinnetjes versleten is, gaat je vizier onder druk van rijwind (of turbulentie) naar voor springen. Het naar voor springen heb ik ondervangen door twee stukjes fijne plakband over elkaar door een gaatje te plakken, zodat er meer spanning op kwam, aangezien je zo'n pinnetje niet kan fabriceren of opnieuw reconstrueren. Het vizier springt nu niet meer naar voor. Je moet je plakband wel af en toe verversen.

Je kan het tweede probleem (naar voor springen) ook oplossen met een laagje col te strijken in zo'n uitsparing.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Relax

Bericht door Relax »

Heb dat spul nog 'ns goed bekeken, en die col opkappen lijkt me héééél delicaat. Boeltje kan gewoon gaan dichtplakken, en zal het waarschijnlijk ook. Lukt wel voor het vooruitspringend vizier, me dunkt.
En een nieuw kinstuk bestellen???

'k Koop me beter een nieuwe helm.
YOwan

Re: Vizier Schubert Concept (1) blijft niet omhoog

Bericht door YOwan »

nowheels schreef:Schubert, Concept 1 ..... het vizier van die helm blijft dus niet omhoog
Heb net hetzelfde voorgehad. Bij een snelheid van amper 50 km/h klapte het vizier reeds dicht, en met de recente hitte was dat alles behalve aangenaam. Naar de winkel ermee, waar men mij vertelde dat de klik-inkepingetjes waarschijnlijk wat uitgesleten waren. Die stukjes dan maar laten vervangen (vriendenprijsje : 4 Euro), verkoper vertelde mij wel dat ook de inkepingetjes van het scherm zelf uitgesleten konden zijn maar dat ik het eerst zo maar eens moest proberen (nieuw scherm kost iets meer dan 4 euro hé). Na test, scherm gaat merkelijk wat stroever open en dicht, bleek het probleem echter opgelost, zelfs bij 140 km/h bleef het scherm mooi open ...
Probleem opgelost :!: :!:
cu soon, doeiij
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
Scarto

Bericht door Scarto »

Voila, onze vriend Yowan heeft de oplossing en blijkbaar nog goedkoop ook. :D

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Relax

Bericht door Relax »

'k Wist ni dat die krengen konden vervangen worden. Beste tip v/h topic.
nowheels
Contacteer:

Bericht door nowheels »

Tip van Yowan gevolgd .... gebeld naar een winkel (RAD in Tienen) ... en die hebben zo'n spullen (in voorraad - kostprijs 11 euro).

Volgende donderdag er naartoe en dan maar hopen dat het de oplossing is :? (en ik hoop van wel van volgende week zaterdag vertrekken we - op twee wielekes uiteraard - naar Frankrijk).

Ik had dezelfde vraag gesteld bij "mijn" BMW-dealer (ik heb mijn RT'ke pas sinds februari van dit jaar) ... en die stelde een "kit" voor van ... +/- 40 euro (dat was een richtprijs van een kit voor een BMW-helm want .... de Shubert-kit is niet in het BMW-gamma hé :wink: ).

Ik hou jullie op de hoogte.

thanks!

Marc
YOwan

Bericht door YOwan »

nowheels schreef:kostprijs 11 euro.
Prijs van een volledig reparatie-kitje is inderdaad 11 euro.
Mijn verkoper was echter zo vriendelijk om zo een setje open te prutsen en enkel de stukjes te vervangen die echt nodig waren. Daar rekende hij dan 4 euro voor. Ik veronderstel dat hij dat enkel voor goeie klanten en/of bekenden doet.
Ik kan alleen blij zijn met zulke service ! (tzijn dus niet allemaal 'zakkenvullers')
cu soon, doeiij
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
nowheels
Contacteer:

Bericht door nowheels »

De stukjes zijn (volledig) vervangen en de oude heb ik meegekregen.
De vizieren (het ging over 2 helmen) gaan merkbaar "stroever" open en dicht. Het lijkt me dus in orde - de test komt in de komende dagen als we 800 km gaan bollen.

Ik heb wel de volledig sets moeten betalen maar ik weet niet of ik me daar aan moet storen - een set is nu éénmaal iets dat bijeen hoort.
In ieder geval: dat vizier was me danig op de heupen aan het werken en ik ben al blij dat ik morgen kan vertrekken met een vizier dat open blijft (allez .. daar ga ik toch van uit :lol: ).

cya

Marc
nowheels
Contacteer:

Bericht door nowheels »

OK ... of beter ... niet echt OK :oops:

In Luxemburg kwamen de hele reutemeteut aan de linkerkant van mijn helm los - de schroef was er (door de verkoper) niet vast genoeg in geschroefd -
Wij sukkelen (hadden geen inbussleuteltje bij dat klein genoeg was) maar uiteindelijk het spul toch vast gezet. Een paar dagen nadien vliegt plots het afsluitstukje rechts er uit en iets later zie ik mijn vizier een tripje in de Franse lucht beginnen. Onder de eerste wagen achter me - een meerijdend koppel wil het vizier oprapen maar een volgende wagen herwerkt het vizier tot 100 kleine viziertjes (dat is eens iets nieuws maar niet zo handig op de moto).

Met mijn helm terug naar RAD en die heeft zonder probs een nieuw vizier + vastzetstukjes meegegeven.
Moraal van het verhaal? .... tja ... het leek in orde (al kwam het vizier met hogere snelheden toch nog stilaan naar beneden).
Nu eens zien als we én stukjes én vizier vervangen. en ... zet de schroeven vast genoeg!

I'll keep you posted.

Hoe dan ook ..... ik vind dat een dergelijke helm zo'n problemen niet zou mogen kennen - ik heb hier een Caberg systeemhelm van 5 jaar oud en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Marc
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Dit probleem ga je zelfs met een splinternieuwe C2 voorhebben. Met het scherm van de RT in de positie dat het een beetje stiller wordt, krijg je een neerwaartse druk bovenop het vizier, dat op zijn beurt blijkbaar net schuin genoeg naar beneden wijst (in opengeklapte stand), zodat de zaak dichtgeduwd wordt. Als je het scherm in de laagste stand zet, met de wind dus vol op de helm, dan blijft de klep wel open. Of het vizier halfweg open, net op de hoogte van het zonnescherm is ook een oplossing met nog een bijkomend voordeel: zo krijg je geen vliegjes of vuil op het zonnescherm en hoef je dit dan ook niet te reinigen. Want door dat reinigen haal je de anit-damplaag eraf.
Mijn advies: een Schuberth op een RT is geen goede zaak, integendeel. Op een naked kan je geen betere vinden. Ik gebruik op de RT nog liever de Lazer Jethelm die ik een tijdje geleden voor 5 euro wou verkopen. Ben ik blij dat niemand dat ding wou :wink: En nu hoor ik tenminste de radio, iets wat je met Schubert kan vergeten, want op dat vlak is ie dan inderdaad zeer stil :?
Plaats reactie