Schotland
Moderator: GVN
Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Schotland
Héé mannen, volgende week wil ik naar Schotland..IS het daar echt zo duur als men zegt? Wil kamperen! Welk budget moet ik zo ongeveer voorzien,of is dat te moeilijk? Af en toe zal ik zelf mijn potje koken,andere keer in cheap restaurant of fish and chips
Thanks
Thanks
-
MARC MOTARD
't is daar inderdaad duur; ben daar in mei 2005 en dit jaar in mei geweest.
De benzine kost effectief 1,50 €/liter. Eten, drankjes en sigaretten minstens 1/3e duurder dan in België ....
Bed & breakfast : reken op gemiddeld 30 € per nacht, maar aangezien je gaat kamperen zal je daar weinig last van hebben.
Anderzijds is Schotland machtig mooi, vooral de Highlands !
Aanraders zijn : de Cairgorns, streek van Braemar (hertenkuddes in het wild), eiland Skye, omgeving Pitlochry ....
Oostkust is minder mooi qua natuurschoon in vergelijking met de Westkust.
Wedden dat ja nà de Schotland reis zal beslissen om er ooit nog eens terug te gaan ? Want : bijna geen autostrades maar schitterende stuurweggetjes, geen verkeersdrempels, geen flitspalen, erg weinig verkeer, weinig politie, enkel opletten voor overstekende schapen en herten (they don't know the green cross code !) .
Tamusement
.
De benzine kost effectief 1,50 €/liter. Eten, drankjes en sigaretten minstens 1/3e duurder dan in België ....
Bed & breakfast : reken op gemiddeld 30 € per nacht, maar aangezien je gaat kamperen zal je daar weinig last van hebben.
Anderzijds is Schotland machtig mooi, vooral de Highlands !
Aanraders zijn : de Cairgorns, streek van Braemar (hertenkuddes in het wild), eiland Skye, omgeving Pitlochry ....
Oostkust is minder mooi qua natuurschoon in vergelijking met de Westkust.
Wedden dat ja nà de Schotland reis zal beslissen om er ooit nog eens terug te gaan ? Want : bijna geen autostrades maar schitterende stuurweggetjes, geen verkeersdrempels, geen flitspalen, erg weinig verkeer, weinig politie, enkel opletten voor overstekende schapen en herten (they don't know the green cross code !) .
Tamusement
RIDE WHILE AND WHENEVER YOU CAN
Re: Schotland
Voorzie je voor Schotland in de zomer van een muggendichte tent, zodat je beschermd bent tegen de irritante beruchte Scotse "midges" die zich bijna overal een weg weten doorheen te banen.Rodge schreef:Wil kamperen!
Kamperen kan op sommige plaatsen "georganiseed wild" - er staan dan bijvoorbeeld vuilbakken, maar waar zo'n kamplaats te vinden is moet je ter plaatse uitzoeken, tenzij je andere bronnen hebt. In Schotland vind je naast kampeerterreinen ook caravanparken en die laatste is voor een rondtrekkende motard geen aanrader. Sommige hotels voorzien een gradsveldje waar je een tent kan neerzetten, voor het sanitair ben ja dan aangewezen op het hotel.
Een verblijf in een low-budget "bunkhouse" bij bar weer kan tegen een schappelijke prijs, en die vind je in de Highlands op plaatsen waar de omgevind ook voor wandelaars en rugzaktrekkers de moeite is naar toe te trekken. Of waarom probeer je niet eens een youth-hostel (voorzie je in dat geval van in België verkrijgbare lidkaart)?
In een pub vind je warm eten tegen redelijke prijzen - restaurants zijn niet zo dik gezaaid in Schotland maar een pub vind je omzeggens alom.
Beperk je voor het toeren met de moto tot de Highlands en de westkust waaronder Skye en eventueel het Noorden. Vergeet niet eveneens te toeren langs de kuststrook.
Het Oosten is dichter bevolkt, geïndustrialiseerd en kent tal van landbouwstreken. de wegen zijn er breder dan elders.
De Highlands zijn onstuimiger en ruiger en de stijgende en dalende slingerbaantjes moeten elke motard kunnen bekoren.
Hou uiteraard rekening met regelmatig regenval en dus ook een nat wegdek.
Op internet staan enkele goede websites die je bij je reisplanning kunnen helpen.
Als je niet alles vooraf plant kan je voor jezelf ter plaatse één en ander zelf ontdekken.
Nog een goei reis met voor achteraf de nodige aangename herinneringen.
mvg; Guido
-
Danny Black Magic
Kamperen in Schotland....brrrrrr ik wil echt overal gaan kamperen maar ze krijgen me daar nooit naartoe met een tent!Rodge schreef:Héé mannen, volgende week wil ik naar Schotland..IS het daar echt zo duur als men zegt? Wil kamperen! Welk budget moet ik zo ongeveer voorzien,of is dat te moeilijk? Af en toe zal ik zelf mijn potje koken,andere keer in cheap restaurant of fish and chips
Thanks
Ben er vorig jaar geweest voor een tiental dagen http://foto.telenet.be/6119095401
Hebben daar eerste twee nachten in "youth hostels" (jeugdherbergen) geslapen....Dat heeft me daar bijna mijn huwelijk gekost!!
Mannen apart en vrouwen apart, meeste hostels echt niet onderhouden en soms zelfs vies. Wanneer je daar dan druipnat toekomt en je een nummertje kan trekken om je te kunnen douchen in een "welig-met schimmel-begroeide-douchewand"....Tja mijn echtgenote meende huiswaarts te keren! Daarom wijselijk plan aangepast en sindsdien daar enkel gebruik gemaakt van B&B's.
Westkant echte "strontregen" gehad (4 dagen lang!) en uit pure noodzaak naar oostkant gereden die droog was (maar niet zo mooi vonden we).
B&B's niet goedkoop maar je nachtrust is toch enigzins gewaarborgd en goedkoper dan hotel. Stel je voor dat je met kletsnatte motorpakken in dat kleine tentje moet en dan in de ochtend weer dat pak in moet kruipen en die natte tent inpakken...
Inderdaad vonden we Schotland ontzettend duur, op de boot van Rosyth naar Zeebrugge wou iemand ons interviewen over ons verblijf in Schotland en wat we er van vonden. (Wat we daar gedaan hebben, hoeveel km we hadden gereden, hoeveel we hadden uitgegeven, hoeveel we verdienden in België enz enz..) Na dit interview vroeg ik aan die dame of iedereen hier rijk was gezien de prijzen...die dame zei me dat ze in Schotland minder loon verdienen dan in België en zij "sparen" serieus met een korrel zout nemen. Misschien overdreef ze een beetje maar ze zei letterlijk:"wij leven hier niet als jullie in België, wij overleven hier..."
Wat het eten betreft heb ik geen moeite gekend om mij te onthouden van het laten plaatsen van een maagring. Infeite zijn wij Belgen echt verwend wat onze keuken betreft. Mijn maaltijden heb ik daar dan ook zoveel mogelijk aangepast aan mijn Vlaams maagsken en het werd dikwijls Pizza, Spaghetti en Nasi met rijst en kip
Hoe mooi het landschap er ook is....hoe leuk er het ook rijden is met de beemer...ook blij dat ik terug thuis was! Schotland vond ik zeer veel gemeen hebben met Ierland, http://foto.telenet.be/2127005200 maar het land is ruiger en de weersomstandigheden (misschien puur toeval) eveneens.
Dit jaar maar eens de warme kant opgezocht http://foto.telenet.be/7126005193 en dat deed ons beendergestel bijzonder goe!! http://dannyverbeke.spaces.msn.com/PersonalSpace.aspx
Hieronder nog even het kaartje bijgeplakt van Schotland met de route die ik heb gevolgd. Zoals je zult zien (diegenen die de kaart van Schotland al op het netvlies hebben gebrand...of naast hun ligt
De mooiste baantjes vond ik terug in de buurt van Loch Tay, vanuit Kenmore vertrekkende. Daar is het prachtig en soms eenzaam rijden...
Soms leverde dit echte leuke eenvoudige kiekjes op zoals volgend:
Zoals ik reeds eerder zei: Tis daar ferm rijden maar ik ben in de maand Mei geweest en de weersomstandigheden waren niet van die aard dat ik de zwembroek bovenhaalde.
Greetzzzzzzz
Danny Black Magick with his famous little pink pony
Laatst gewijzigd door Danny Black Magic op 20 jul 2006, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Juist terug
Ik kan al het bovenvermelde slechts beamen en samenvatten als volgt : duur, weinig of geen goede restaurants, ouderwetse B & B 's. Naar Schotland trek je alleen voor het landschap en het rijplezier dat het schotse wegennet je in overvloed verschaft. Mooiste route was van Portsoy naar Inverness, Golspie en zo naar Ullapool, Isle of Skye, Isle of Mull tot Fort William. Loch Ness is een vanzelfsprekende trekpleister, al was het maar omwille van de legende. Het weer viel bij ons best mee : slechts 15 tot 20 % van de rijtijd regen gehad. Wel oppassen voor "Cattle Grids", stalen dwarsroosters op kleinere weggetjes die bij regen of nat je bike aardig uit balans kunnen brengen! Voor de rest heb ik me behoorlijk geamuseerd met m'n GS. Alleen de boottocht Zeebrugge - Rosyth en backwards was vermoeiend. Slainte !
(= schol!)
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ...
)
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
niet akkoord met het voorgaande!
wij zijn er vorig jaar juni twee weken geweest.
de b&b's waren erg goed en niet duurder dan in frankrijk bijvoorbeeld.
de mensen erg vriendelijk en het ontbijt super.
s avonds gingen we op restaurant en in de plaatselijke pub en ook dat was erg leuk.
de prijs van een pint bier en een maaltijd is wat duurder dan op het vasteland, maar ook niet onoverkomelijk.
de benzine is ook iets duurder dan hier.
en het weer dan: wij hadden op twee weken slechts twee halve dagen regen. dus ook dat viel mee. enkel de vervelende muggen (midgets) stoorden vreselijk aan de westkust.
dit jaar in april zijn we in de vogezen gaan rijden. gelogeerd in motorhotel col de bussang en nog een ander motorhotel in het noorden van de vogezen. awel dan moet ik zeggen dat het daar duurder was en niet zo of even comfortabel als in schotland.
ik ga volgend jaar terug naar schotland, zeker weten.
wij zijn er vorig jaar juni twee weken geweest.
de b&b's waren erg goed en niet duurder dan in frankrijk bijvoorbeeld.
de mensen erg vriendelijk en het ontbijt super.
s avonds gingen we op restaurant en in de plaatselijke pub en ook dat was erg leuk.
de prijs van een pint bier en een maaltijd is wat duurder dan op het vasteland, maar ook niet onoverkomelijk.
de benzine is ook iets duurder dan hier.
en het weer dan: wij hadden op twee weken slechts twee halve dagen regen. dus ook dat viel mee. enkel de vervelende muggen (midgets) stoorden vreselijk aan de westkust.
dit jaar in april zijn we in de vogezen gaan rijden. gelogeerd in motorhotel col de bussang en nog een ander motorhotel in het noorden van de vogezen. awel dan moet ik zeggen dat het daar duurder was en niet zo of even comfortabel als in schotland.
ik ga volgend jaar terug naar schotland, zeker weten.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
-
de Ron
ben er 2 jaarkes terug heen gereden, we waren met 2 moto's. zowat overal in Schotland gereden, goede wegen, vriendelijke mensen, men liet ons overal voor. Over het eten ook weinig te klagen gehad. Het meeste geluk hadden we nog met het weer, we zijn midden september gegaan en op 9 dagen heeft het misschien 1,5 dag nat geweest !! Over het verblijf in de vele B&B, je moet wat uitkijken en hier en daar prijzen vragen, buiten seizoen kan je dikwijls nog wat van de prijs afdingen. Soms gezellige momenten gehad, met een ouder moeke die blij was van nog eens een klapke te kunnen doen in haar gezellige en knusse keuken. Ik ga er zeker nog eens naartoe !
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
-
lucsa
- Contacteer:
Dit is blijkbaar een groot verschil met de jeugdherbergen die we gebruikt hebben in Scandinavië.Danny Black Magic schreef: Hebben daar eerste twee nachten in "youth hostels" (jeugdherbergen) geslapen....Dat heeft me daar bijna mijn huwelijk gekost!!![]()
![]()
Mannen apart en vrouwen apart, meeste hostels echt niet onderhouden en soms zelfs vies. Wanneer je daar dan druipnat toekomt en je een nummertje kan trekken om je te kunnen douchen in een "welig-met schimmel-begroeide-douchewand"....Tja mijn echtgenote meende huiswaarts te keren! Daarom wijselijk plan aangepast en sindsdien daar enkel gebruik gemaakt van B&B's.
Overal konden we een aparte kamer voor ons boeken. Soms een 2pers soms voor meerdere pers maar toch voor ons alleen.
Sommige waren reeds van het oudere type maar steeds goed onderhouden en proper. Enkel waren nieuwbouw.
Enkele waren in combinatie met een hotel, waar we een degelijk ontbijt kregen en zelfs de kans voor een maaltijd s'avonds.
Dit is één van de kamers gelegen in een vakantiepark met hotel, vakatiehuisjes en naast ons de skipistes.

-
Danny Black Magic
Heb net nog een leuk home-made-filmpje gevonden op internet over Schotland...ik moet toegeven dat mijn gemoed bijna volschoot!Guyk75s schreef:Voorzie je voor Schotland in de zomer van een muggendichte tent, zodat je beschermd bent tegen de irritante beruchte Scotse "midges" die zich bijna overal een weg weten doorheen te banen.Rodge schreef:Wil kamperen!
Kamperen kan op sommige plaatsen "georganiseed wild" - er staan dan bijvoorbeeld vuilbakken, maar waar zo'n kamplaats te vinden is moet je ter plaatse uitzoeken, tenzij je andere bronnen hebt. In Schotland vind je naast kampeerterreinen ook caravanparken en die laatste is voor een rondtrekkende motard geen aanrader. Sommige hotels voorzien een gradsveldje waar je een tent kan neerzetten, voor het sanitair ben ja dan aangewezen op het hotel.
Een verblijf in een low-budget "bunkhouse" bij bar weer kan tegen een schappelijke prijs, en die vind je in de Highlands op plaatsen waar de omgevind ook voor wandelaars en rugzaktrekkers de moeite is naar toe te trekken. Of waarom probeer je niet eens een youth-hostel (voorzie je in dat geval van in België verkrijgbare lidkaart)?
In een pub vind je warm eten tegen redelijke prijzen - restaurants zijn niet zo dik gezaaid in Schotland maar een pub vind je omzeggens alom.
Beperk je voor het toeren met de moto tot de Highlands en de westkust waaronder Skye en eventueel het Noorden. Vergeet niet eveneens te toeren langs de kuststrook.
Het Oosten is dichter bevolkt, geïndustrialiseerd en kent tal van landbouwstreken. de wegen zijn er breder dan elders.
De Highlands zijn onstuimiger en ruiger en de stijgende en dalende slingerbaantjes moeten elke motard kunnen bekoren.
Hou uiteraard rekening met regelmatig regenval en dus ook een nat wegdek.
Op internet staan enkele goede websites die je bij je reisplanning kunnen helpen.
Als je niet alles vooraf plant kan je voor jezelf ter plaatse één en ander zelf ontdekken.
Nog een goei reis met voor achteraf de nodige aangename herinneringen.
mvg; Guido
http://www.reisverhaleneuropa.nl/films/schotland.shtm Je moet daar gewoon op de PLAY-knop van Windows Media player drukken....
Greetzzzzzzzzz