Pan of R1200RT, Esa vering?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Relax

Bericht door Relax »

'k Wist dat het jouw machine was, maar liet jou de eer. :wink:
I respect your opinion. But I don't give shit.
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

J-P schreef:Euh raketman, daar is niets leuks aan. Het is echter pure noodzaak om demonstraties te kunnen geven in oefeningen die dienen voor het bekomen van het nederlands motorexamen.
Aha, indruk maken op de kandidaten :P

Tsssss

Waar vind ik trouwens een overzicht van de oefeningen die je in Nederland moet kunnen voor het examen ? Gewoon nieuwsgierigheid.
Kweetzelfs nog niet hoe de naam van de bevoegde instanties daarvoor is in Nederland, dus nog minder waar ik ze zou moeten gaan zoeken.
Nil volentibus arduum
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Raketman schreef:
J-P schreef:Euh raketman, daar is niets leuks aan. Het is echter pure noodzaak om demonstraties te kunnen geven in oefeningen die dienen voor het bekomen van het nederlands motorexamen.
Aha, indruk maken op de kandidaten :P
Nee hoor, ik zeg er namelijk altijd bij dat de steunen de grond raken omdat ik zo zwaar ben en de vering daar niet op is berekend, weten zij veel hoe het komt... :roll: :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

J-P schreef:Nee hoor, ik zeg er namelijk altijd bij dat de steunen de grond raken omdat ik zo zwaar ben en de vering daar niet op is berekend, weten zij veel hoe het komt... :roll: :wink:
Onhandigheid ?

:mrgreen:
Nil volentibus arduum
Relax

Bericht door Relax »

Ik was alleszins blij met z'n demonstraties. Nou weet ik tenminste wat dat ding aankan als ik met m'n stomme kop weer te snel een bocht indonder.

Je vindt ze hier
Seven

Bericht door Seven »

Sorry met een RT kan je onmogelijk zo diep, u motorblok zit in de weg.
Oh ja dit gebeurde niet aan race snelheid.
Maar uit stilstand een rondje maken.
En dit kunnen er waarschijnlijk heel veel mensen.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Inderdaad en het kan zelfs in amazone-zit, zelfs voor mannen!
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Seven

Bericht door Seven »

Henk.K schreef:Hallo Granville, ST versus RT?
Ik heb na 8 jaren ST1100 de overstap gemaakt naar de R1200RT.

Wat er speelde in mijn geval;
- t.g.v. 'n overbelaste linkerarm en nekklachten zocht ik 'n rechtere zithouding (-> R1200RT).
- l Henk
Op mijn vrouw haar pan staan er stuur verhogers.
Moet je eens testen :wink:
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Relax schreef: Je vindt ze hier
Ah bedankt !

vraagje daarover : die slalom met stops.

Moeten die stops gebeuren zonder, of met de voeten aan de grond ?

Anders is er niet veel aan hé.

8)
Nil volentibus arduum
Relax

Bericht door Relax »

Best met rolschaatsen.

Nou zijn we hier zelf aandig uit de bocht aan't gaan....
Frans

Re: Bedankt

Bericht door Frans »

[quote="Granville"]Dedju zeg niet makkelijk. Pvdk, bedankt voor je reactie, waar ik me na het lezen van de vergelijkende test wel kan in vinden, ook bij jou merk ik dat de twee motoren vrij kort bij mekaar liggen, not easy !!!

Een K1200GT rijdt ook lekker is misschien een alternatief
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Inderdaad, een GT ligt imho dichter bij een STX dan een RT...
J-P

Granville
Contacteer:

K1200GT

Bericht door Granville »

Ik vind dit een nogal logge motor, bijna een schip :), met een lange wielbasis. Hij spreekt me gewoon niet aan.

Wat weet ik nu na leeswerk en het lezen en aanhoren van vele commentaren

+Honda
Motor (power, betrouwbaarheid)
Onderhoud
Stuurgedrag
+ BMW
Zithouding (ook voor duozit)
Looks (persoonlijk)
Stuurgedrag
Opbergmogelijkheden

-Honda
Zithouding (vooral duozit)
Grijzer "imago"
-Bmw
Motor (power, betrouwbaarheid, olieverbruik)
Onderhoud

PS: mijn vrouwtje was volledig pro BMW en na het medeverdiepen in de tests en commentaren is het vandaag omgekeerd.

Conclusie: ik moet de twee kopen.
Resultaat: woensdag.
Opa

Bericht door Opa »

J-P schreef:
Opa schreef:

JP, hoe kun je een zwak punt van de Pan zo makkelijk afdoen :?:
Heel simpel: ik heb na 100K geen enkele deining waargenomen en geloof me, die motor is getest. Die modifacaties heeft de onze ook gehad, ik merkte zo goed als geen verschil, alleen met betrekking tot de warmteonwikkeling bij de kuip was er een significante verbetering waarneembaar.

Er zijn maar liefst 3 modificaties geweest :!: Dat betekent voor mij dat er toch iets ernstig mis is met het originele ontwerp. Omdat even op de aftermarkt ruiten en topkoffers te gooien is naar mijn mening niet helemaal correct. In de laatste tests is de speedwobble van de pan nog steeds aanwezig en bij sommige machines zo erg dat ervaren rijders zowat de macht over het stuur verliezen. Dit kan ik niet technies perfect noemen :twisted:
En hoeveel km heb jij op de 1300 gereden? Ik kan me trouwens herinneren dat jouw RT na aankoop niet goed liep, dat ga je met die 1300 niet meemaken. Daar heb je het alweer, we noemen het karakter. Ik hoef geen karakter, ik ben afhankelijk van degelijkheid en mijn baas heeft liefst dat het zo weinig mogelijk kost :wink:

Aha, dus mijn machine heeft het niet dus is het niet zo. Ik zal je een verhaaltje vertellen. Mijn voormalig KNMV instructeur is al 10tallen jaren hondarijder. Hij koopt een stx 1300 en die van hem heeft wel de speedwobble. Zelfs zo erg dat hij er op bedacht moet zijn anders valt hij er af. Bij hem zijn alledrie de modificaties gedaan en het is er nog steeds. Hij heeft geen topkoffer en een standaardruit. Toen we hier over spraken vertelde hij dat hij op zijn laatste honda reed. Dat is toch andere koek. :?

Overigens ben ik het met je eens dat onderhoud van de BMW zeer duur is in vergelijking met honda en de andere japanse rijstkokers :oops:
Ook ben ik met je eens dat de V4 een naaimachine is en trillingsvrij loopt.
Ook is het zo dat de BMW goed moet worden afgesteld voordat hij lekker loopt (dat was bij mij het geval). Dit zijn rationele nadelen van de BMW.
Ik heb ongeveer 200 km met de pan gereden om te ondekken dat de zit niet de mijne is. Overigens ook niet van de 1200 RT, mar dat is persoonlijk.

Ik stel dus vast dat beide motoren gebreken hebben en goede punten hebben die voor iedereen anders kunnen zijn. Dus herhaal ik waar ik mee begon. Testen en dan zelf een keuze maken
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Mag ik eens vragen wie die KNMV-instrukteur is? Ik wil wel eens op z`n STX rijden namelijk. Ik ben zelf ook KGI-er. Ik wil best aannemen dat er exemplaren zijn die last hebben van een high speed weave maar volgens mij is dat dan een heel klein deel van het totaal bestand. Ik ken zo`n 15 STX rijders en niemand die een wobble/weave heeft. Ik rij zelf met bandenspanning 2,9 voor en 3,2.
J-P

Opa

Bericht door Opa »

Mag ik eens vragen wie die KNMV-instrukteur is? Ik wil wel eens op z`n STX rijden namelijk. Ik ben zelf ook KGI-er. Ik wil best aannemen dat er exemplaren zijn die last hebben van een high speed weave maar volgens mij is dat dan een heel klein deel van het totaal bestand. Ik ken zo`n 15 STX rijders en niemand die een wobble/weave heeft. Ik rij zelf met bandenspanning 2,9 voor en 3,2.

Dat mag, Is Anoup Banda. Of het een klein deel is weet ik n iet. Ik weet alleen dat het er is en dat het na 3 modificaties nog niet weg is :!:
Als je dan in aanmerking neemt dat de motor om en nabij de 20.000,- euro kost dan is dat een schril contrast met jouw ervaringen. Helaas :!:

Verder lees ik de tests altijd na omdat ik de Pan een beremooie motor vind om te zien. in de laatste test vanb Motor was het er nog steeds. Alleen niet mijn keus want ik loop het risico liever niet om zo'n machine te kopen en naderhand met de brokken te zitten en met een motor waar ik niet lekker op zit. :evil: helaas.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Kijk, ook al is een motor nog zo mooi, als je er niet lekker op zit houdt het op. Want je moet er uiteindelijk ook op zitten. Daarom rij ik ook geen auto, er is geen een auto waar ik pijnloos in kan zitten.

Is Anoup eigenlijk klein en licht qua postuur? Dat schijnt nogal eens uit te maken...
J-P

boxer short

BMW versus Pan

Bericht door boxer short »

We moeten de "discussie" vooral niet teveel laten verwateren. Lees de laatste Motoren en Toerisme: 60.000 km zonder problemen op een RT, en die mannen sparen die motor toch niet? Veel reizen, lange afstanden, de motor maakt waarschijnlijk nogal wat mee, en voor de reclame gaan ze toch niet publiceren dat er geen problemen waren? Vergeet ook niet dat op dit Forum alle problemen bij mekaar gegooid worden. Ik denk dat de RT gewoon een goede motor is, met zijn typische problemen (niets is perfect, jammer), idem dito voor de Pan. De Pan is wel zwaarder qua rijklaar gewicht. Alle voor en tegens op een rijtje zetten kan je natuurlijk doen, en da's ook nuttig, maar je moet er uiteindelijk mee rijden (veel kilometers liefst) en dan kan je bepalen wat je ding is. Vergeet ook niet die "cabrio-duw" die typisch is voor de Pan. Op mijn RT zit mijn vrouw heel confortabel en indien gewenst volledig uit de rijwind. Let ook op met die onderhoudskosten; je zou wel eens aardig kunnen opkijken van wat je voor de Pan gaat betalen.
Niets is geheel waar, en zelfs dit niet.
Gewone fiets - racefiets - Yamaha Diversion - BMW R 1200 RT
Seven

Bericht door Seven »

Wie moeilijk zit op een pan, moet eens de stuur verhogers erop zetten.
Mijn vrouw is een 1.60 en zonder gaat het niet.

Wat wil je als je de grootste vooruit hebt ooit gemaakt.
Je kan kiezen voor een ander exemplaar en dan is dat probleem ook weg.

Ieder produkt heeft zijjn voor en nadelen, en zijn fouten.
Merken als Yamaha , Honda enz..
Werken deze fouten weg.
BMW niet, altijd en steeds komen dezelfde problemen terug.
Nog nooit maakte BMW een versnellingsbak die heel vlot schakelt en lang mee gaat.
Voor zo een merk ...
Nu ja waarom zou je er iets aan doen de rijders vinden het normaal.
En betallen graag een paar honderd tot zelfs duizend euro extra onderhoudskosten.

Ken veel BMW rijders en NIEMAND kan mij aan tonen dat hij een paar honderdduizend kilometer rijdt zonder een probleem.
Een pan onderhoud kost om en bij de €70, een grootonderhoud met alles erop en eraan + KN filter geplaatst en nieuwe remmen kwam op geen € 300.
Dit en de onkosten van u banden is de grootste onderhoudsfaktuur.
En dan ben je goed voor vele duizende kilometers.
Een pan hoeft niezt om de zoveel duizend de kleppen en dristributieriem laten vervangen
Seven

Bericht door Seven »

J-P schreef:Inderdaad, een GT ligt imho dichter bij een STX dan een RT...
Ja maar die GT heeft wel een heel stuk minder bescherming.
Rijdt minder goed dan de RT.
En meer power, hoelang gaat de versnellingsbak mee gaan.

Trouwens BMW heeft met hun remsysteem ook al genoeg problemen gehad.
Tot voor enekele maanden kon je op de site van ADAC een en ander na lezen en bekijken via filmpje.
Druk valt weg,, dus totaal geen remmen meer.
Schuld ligt bij een toeleveringsbedrijf zegt BMW.
Maar geraakt niet opgelost.
Op het filmpje kon je een intervieuw zien op hockenheim van iemand die aan 200 zonder remmen viel.
Hij is van de motor gesprongen.
Gebeurt dit in het verkeer ben je DOOD.
Niet iedereen durft aan zo een snelheid er af te springen.
En helaas er zijn al doden gevallen door dit remsysteem.
Elektonieca problemen zijn niet zo gemakelijk op te lossen.
En een probleem als dat of als de pan los je niet zo gemakelijk op aangezien het niet altijd en niet op ieder exemplaar is.
Problemen zijn er overal.
Raketman
Contacteer:

Re: BMW versus Pan

Bericht door Raketman »

boxer short schreef:We moeten de "discussie" vooral niet teveel laten verwateren. Lees de laatste Motoren en Toerisme: 60.000 km zonder problemen op een RT, en die mannen sparen die motor toch niet? Veel reizen, lange afstanden, de motor maakt waarschijnlijk nogal wat mee, en voor de reclame gaan ze toch niet publiceren dat er geen problemen waren?
Helaas is dat een referentie meer voor een langeduurstest, daarvoor hebben ze al te dikwijls gefoefeld.

De laatste jaren zijn er zo goed als GEEN tussenverslagen meer, op het moment dat een motorfiets uit elkaar gegooid moet worden voor opmetingen gebruiken ze een andere motorfiets met vergelijkbare kilometers (Triumph Tiger). Waarom ?
Over wat er werkelijk met de KTM gebeurd is stond ook geen 10% in de verslagen. BMW is, zoals geweten, een heel belangrijke bron van inkomsten voor het blad.

't Is allang geen "onafhankelijk" motorblad meer, bijgevolg is er voor mij persoonlijk ook niet teveel geloofwaardigheid meer aan vast te koppelen.

Als ik echt wil weten hoe een motorfiets rijdt of hoe hij het ervan af brengt bij een langeduurstest dan lees ik "Bike".
Nil volentibus arduum
Opa

Bericht door Opa »

Is Anoup eigenlijk klein en licht qua postuur? Dat schijnt nogal eens uit te maken...

Hhaahahaha, dat zou die wel willen. Hij is ongeveer 1.95m en zo'n 100 kilo zwaar. Kan wel goed met een motor overweg overigens :D

Laten we afwachten wat de topic starter van de beemer vindt. Ik vind de beemer te preferen boven de Pan vanwege mijn reden van zitten.
Laten we afwachten.
Seven

Bericht door Seven »

Ja we zullen zien wat volgt word, de pasie of de geldbeugel.(gezond verstand)
Tevens zullen we mogelijks ook zien wie daar de broek draagt.
Zij of .
grandru
Contacteer:

Bericht door grandru »

Hallo,

ik kan maar een raad geven, proefrijden en niet voor een halfuur, maar een volle dag, rond de 8à900km op alle soorten wegen, en dan pas uw conclusie trekken en geen rekening houden met het merk.
Ik heb dat enkele jaren geleden gedaan en er nog géén minuut spijt van mijn keuze.
ik was op zoek naar een goede motor ons alledaags vervoer met cardan (95% van mijn kilometers rij ik met duo).
heb de Pan geprobeerd, vorig model vond ik niet wendbaar genoeg
de RT vorig model vond wij redelijk goed
tot we op de GS stapten, dat was het zowel het voor de bestuurder als voor de duo, iets moeilijker om op te stappen maar ruimer om te zitten.
een motor waar je echt plezier aan beleeft met een voorkeur voor al het bochtige werk.
Hadden ze een Triumph Tiger met cardan dan was het een triumph geworden.
P.S. kijk niet naar het merk maar naar wat je nodig hebt,
mijn moto is zoals J-P zegt function before style.

@seven
toch al 160.000 km(waarvan +/- 5000 zwaar offroad) op mijn 1150GS zonder problemen buiten een achterwiellager op 100.000km in Slovenië door te zwaar geladen en het vele offroad.

PP.S. onze volgende aankoop (wegens gezinsuitbreiding) wordt waarschijnlijk een Honda Transalp( prijs kwaliteit boven imago)

groeten

uit de bochtige Ardennen
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Seven schreef:Sorry met een RT kan je onmogelijk zo diep, u motorblok zit in de weg.
Kom maar eens kijken naar de voetsteunen en valbeugels van onze dienst RT's. Dan zul je eens zien hoe diep je kunt.
Plaats reactie