Kontaktdozen vallen uit

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Toedel

Kontaktdozen vallen uit

Bericht door Toedel »

Hello,

Iemand hetzelfde probleem : bij het rijden vallen de kontaktdozen (onder zadel en links vooraan op de kuip) uit, om na een paar minuten weer aan te gaan, dan weer uit, enz. Nogal lastig, want ik ben er steeds m'n GPS en m'n communicatie mee kwijt.

Volgens buitenlandse fora komt dit door een fout in de laatste update (naar het schijnt update 6) van de software. De update wil stroomverbruik beperken om de batterij te sparen, maar er zit een foutje in. Probleem is ondertussen bekend bij BMW, en zou met een volgende update uit de wereld geholpen worden.

Dus : nog iemand dit probleem ? Thx.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Gonzo

Bericht door Gonzo »

Toedel,had zelfde probleem en maar omdat ik niet zeker was of het slecht contact in de gps houder zat heb ik bij wijze van proef rechtsreeks aan de accu aangesloten.Probleem verholpen. Ga dit bij volgend onderhoud toch maar melden. Grtn
Toedel

Bericht door Toedel »

Hey Gonzo,
Dank, misschien heb jij ook de laatste softwareupdate op je bike ? Bij mij kwam die er op 6 juli op bij jaarlijks onderhoud en het vervangen van de holle schroef voor het remsysteem aan het stuur. Mag volgende week binnengaan voor controle.
Heb overigens op een duits forum gelezen dat BMW rechtstreeks schakelen op de batterij afraadt. Tja.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Noëlgs1200

Bericht door Noëlgs1200 »

Hey,

Ik heb hetzelfde probleem na een softupdate in april.
Nu, ik heb een Quest en heb er niet al teveel last van omdat
die op batterij overschakelt, maar ik zie dat hij na een paar minuten
naar batterij overschakelt en na een 5 à 10 minuten terug naar opladen modus overgaat.
Wat ik wel afvraag, of dat op termijn niet nefast is voor de levensduur van Quest-batterij.
Ik zou dit ook toch liever opgelost hebben, weet iemand wanneer de
volgende softupdate uitkomt waar bug is gefixed.
Dré

Bericht door Dré »

Mannen

Ik heb dat probleem ook als ik mijn gps opzet juist nadat ik mijn GS 1200 heb gestart (dan valt stroomvoorziening weg na 1 minuut)als ik daarentegen eerst contact opzet ,dan de gps ,en dan pas de motor start blijft mijn gps werken ,maar door te starten van de motor start de gps wel 2 keer op wat ik ook wel een serieus probleem vind ,maar ik denk dat het aan het canbus systeem ligt die de stroomverbruiker moet herkennen
Ik ga het probleem toch ook eens vertellen tegen mijn dealer
Groeten
Dré
Met nen R1200GS onder je kont rijdt ge de wereld rond
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Herinneringen...

"Meneer, ik heb ne Compaq Deskpro, en daar zit een externe USB-writer op. Af en toe valt die gewoon uit !"

"Geen probleem, efkes Softpack nr zoveel erop, en 't is opgelost"

Spijtig dat deze evolutie al bij motorfietsen zit. Je hebt er als gebruiker steeds minder en minder controle over...
Nil volentibus arduum
Toedel

Bericht door Toedel »

Volgens de eerder aangehaalde buitenlandse fora (nl, uk, de) zou de update die deze bug opheft er zijn in augustus/september. Ik vraag het deze week aan m'n dealer. En zal dan weer posten.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Raketman schreef:Spijtig dat deze evolutie al bij motorfietsen zit. Je hebt er als gebruiker steeds minder en minder controle over...
Inderdaad.

Software op m'n PC, OK, updates voor m'n GPS, OK, voor m'n digitale camera, OK, maar voor de moto? Nee merci!
Sta daar maar in the middle of nowhere met "Error 723, call BMW Service" op je schermpje.

Geef mij maar die ouderwetse rommel, daar kan je zelf nog wat aan doen!

Niet dat ik anti-computer of anti-software ben hoor. Ik heb 10 jaar in IT gewerkt.
Ik zit hier op dit eigenste moment aan de laptop omdat ik m'n PC aan het herinstalleren ben.
Harddisk crash...

Succes ermee!
Michel
Afbeelding
Toedel

Bericht door Toedel »

Ik heb een gespleten houding t.o.v. die updates : ik heb niets tegen electronica, maar een update houdt in dat er iets mis is dat gecorrigeerd moet worden. Ik rij dus met een motor die vóór de update niet in orde was...
De andere kant van de medaille : sinds de laatste update rijdt de motor ongelofelijk veel beter, heeft veel meer zin in de toeren te gaan, en het trillen op laag regime is eruit. Dus toch wel content dat de machine aan de 'huidige stand der techniek' kan worden aangepast.

Het enige vervelende is eigenlijk dat een update het risico inhoudt dat er weer iets anders fout gaat, waarvan akte...
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

van bockstaele

Bericht door van bockstaele »

Ik heb met de GS1200 hetzelfde meegemaakt. Steeds viel de stroom bij tussenpozen uit. De dealer was zich van geen kwaad bewust , wist niet wat er aan scheelde en heeft op mijn verzoek de contactdozen rechtsreeks op de batterij aangesloten.
Nu ik verneem dat het een fabrieksprobleem is................
Emiel
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Heb mij daar ook rot naar zitten zoeken, alleen niet de link gelegd dat het na een update voorkwam. Had gelukkig uiteindelijk wel door dat het met het canbus systeem te maken had, dat ding is paranoid gewoon!
Ik ben het ondertussen gewend, steeds GPS afleggen als je het contact aflegt, en pas terug aanleggen als de motor even draait, dan valt ie dus nooit meer uit. als ie het toch heeft, effe stoppen, kontakt af, effe wachten, kontakt aan en starten, dan pas GPS aan.
Wat is het toch heerlijk simpel geworden hé, met al die electronica....
en al die updates...da's toch nie meer normaal....het lijkt wel alsof die dingen niet meer getest en ge-debugged worden alvorens ze op de markt worden losgelaten, lijkt idd wel windows....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Toedel

Bericht door Toedel »

Hello again,
Ben bij de dealer langsgeweest, die heeft meteen BMW België gebeld, en inderdaad, is een softwareprobleem sinds het updaten, wordt gecorrigeerd met volgende update... Wordt vervolgd...
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Noëlgs1200

Bericht door Noëlgs1200 »

hey Toedel,

Is de nieuwe firmware update al beschikbaar, en zo ja, welke revisie nummer?

gr
Toedel

Bericht door Toedel »

Hello,
mijn dealer zou van zich laten horen, maar ondanks berichten op buitenlandse fora dat de nieuwe update (zou versie 7 zijn) sinds augustus beschikbaar is, heb ik nog niets vernomen.
Ik wou niet de hele zomer zonder GPS en communicatie rijden, en heb de zaak zelf opgelost door de batterij rechtstreeks met de contactdozen te verbinden. Vermits de zaak daardoor niet meer zo dringend is wacht ik tot m'n volgend onderhoud. Ik hoop wel dat m'n GS nà dat onderhoud gaat uitblinken in betrouwbaarheid.
Ik zou dus zeggen : doe navraag bij je dealer. Als die van niets weet moet ie maar effe bellen met BMW België, want die kennen het probleem.
Suc6,
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Toedel

Bericht door Toedel »

Laatste bericht : vorige week 30.000km beurt laten doen. Bij de dealer is de eerste poging de nieuwe update te laden niet gelukt; het diagnose apparaat 'ziet' het probleem met de kontaktdozen namelijk niet, en voert de update dan niet door. Het probleem blijft.
Deze gang van zaken stond overigens ook vermeld op andere fora (UK, DE).
Dan werd BMW België gebeld. Die hebben de werkwijze nauwgezet uitgelegd : de update moet manueel doorgevoerd worden. 'Doe eerst dit, daarna zus, daarna zo, ...'
M'n GS heeft zowat een uurtje aan de PC gelegen (het lijkt dan wel of ie in de ER ligt :) ) en nu heb ik de nieuwe update. Tot nu toe werkt alles zoals het hoort.

Tot een volgende !
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

van bockstaele

Bericht door van bockstaele »

Het probleem (dat mijn gs 12 ook had) in nu bij bmw gEkend.
Naar de dealer gaan , al dan niet onder waarborg, is de boodschap.
emiel
Plaats reactie