Pan of R1200RT, Esa vering?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Seven schreef:Nog nooit maakte BMW een versnellingsbak die heel vlot schakelt en lang mee gaat.
Alee gij. Zeker nog niet met een 1200RT gereden. Trouwens, op het werk hebben wij nog een ouwe R850RT staan met 120.000km (let wel, dat zijn dienstkilometers, die tellen dus dubbel) en er is nog nooit een probleem geweest met de versnellingsbak.
Seven schreef:Ken veel BMW rijders en NIEMAND kan mij aan tonen dat hij een paar honderdduizend kilometer rijdt zonder een probleem.
Ik ben aan mijn derde BMW toe. Nog nooit problemen gehad.

Als je een motor wil kopen koop dan diegene die je het liefst wil en het liefste ziet. Volg dus je hart. Tegenwoordig maken ze geen slechte motorfietsen meer.
De een valt voor de jappen en de ander wil er niet op gezien worden. Ik behoor tot de tweede categorie. Ik denk dat ik al zo'n 12 motorfietsen heb gehad, waaronder een hele trits jappen. De eerste maal dat ik een BMW kocht was ik er onmiddellijk aan verknocht. Bij mij komt er nooit meer iets anders binnen.
Seven

Bericht door Seven »

Zoals ik reeds eerder melde enkel met u voetsteunen niet met derest.
Op de foto is heel duidelijk te zien dat er tot en met de selecteur van de versnellingen en de onderkuip op de grond.
Dus dit doet u met u RT.
KAN NIET
Want dan zitten u bakken in de weg, en u motorblok dus u gaat zeker niet zo diep.
U klapt u motor in misschien? (kletser)
En doet u dit ook vanuit stilstand?
Flat Twin Power

Seven schreef:Zoals ik reeds eerder melde enkel met u voetsteunen niet met derest.
Op de foto is heel duidelijk te zien dat er tot en met de selecteur van de versnellingen en de onderkuip op de grond.
Dus dit doet u met u RT.
KAN NIET
Want dan zitten u bakken in de weg, en u motorblok dus u gaat zeker niet zo diep.
Ik denk dat je in je tekst een paar letters vergeten bent.

Afbeelding
Flat Twin Power

Seven schreef:Zoals ik reeds eerder melde enkel met u voetsteunen niet met derest.
Dus dit doet u met u RT.
KAN NIET
Ik zou zeggen, kom eens kijken naar een training en aanschouw wat mogelijk is met een RT. Ge zult aardig verschieten.
Seven

Bericht door Seven »

Is dat diep ???????
Rijder hangt er gewoon naast.
Dit is wa dieper http://img381.imageshack.us/my.php?image=fsy0.jpg
Spiegels zitten een heel stuk lager bij de grond dan op u foto.
Hier zit de rijder met de selecteur van de versnellingsbak tegen de grond.
Oh ja hier stonden de mensen van de MAG op te kijken en deze hadden dit nog nooit gezien.
Granville
Contacteer:

Starter

Bericht door Granville »

Hey,

Hier de starter van het forum :) net binnen van een dagje "pannen". Ondertussen is madamme na het lezen van de vele commentaren en een dagje op de pan volledig pro Pan. Ikzelf spreek me niet uit. Ik moet echt wachten tot ik een 300km met de RT gereden heb alvorens me beter uit te spreken.

Opmerkingen rijden van de Pan vandaag:
- een vrij sportieve houding voor een tourmoto, dat op het ene moment net leuk is en op het andere moment iets te veel druk op de polsen geeft.
- ongelooflijk lekker motor, je kan op elk moment zijn paarden oproepen en eenmaal je het geluid gewoon bent, echt wel vrij fijn voor een motor. Het valt trouwens wel op hoeveel mensen de Pan een mooie motor vinden.

Een ding staat vast, eender welke motor ik koop de Pan is al zeker een fijne motor, ook als het de BMW wordt....
Seven

Bericht door Seven »

Tip probeer eens met stuur verhogers.
Vrouwke rijdt er ook mee.
Zie dat je van korteberg bent
Als je daar niks vind, kan je ze hier eens komen proberen
maar wij zijn van de streek kortrijk, hebben twee pans een met en een zonder.
En je mag altijd eens testen.

Geluid: een KN filter plaatsen.
Onkosten verlagen iets, en komt de power te goede.
Verbruik is zeker niet hoger.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Flat Twin Power schreef:
Ik zou zeggen, kom eens kijken naar een training en aanschouw wat mogelijk is met een RT. Ge zult aardig verschieten.
Inderdaad, een RT kan ook erg plat, het enige verschil is dat ik er wat rapper de koppeling bij zou pakken bij langzame oefeningen dan bij de Pan.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Seven

Bericht door Seven »

Als je zoals de topic opener nog geen ervaring hebt met beiden.
Doe je eens volgende: stop met u motor aan een paal of zo,
Hou deze vast met u rechts hand, zonder u voeten op de grond te plaatsen.
Vertrek nu, zonder gas geven
raap een paar meter verder een kegel op of zo.
Rij met deze kegel wat verder, zonder u rechts hand aan het stuur.
Plaats de kegel terug op de grond.
En stop als je wil terug aan een paal met u rechts hand deze vast houdend.
Wat is doel van dergelijke oefening?
Kopeling BMW is moeilijker voor iemand die ze niet kent.
Koppel en power op lage toeren, en een ander soort kopeling zijn hier de oorzaak van.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Inderdaad, da`s een leuke oefening!!! :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Opa

Bericht door Opa »

Inderdaad, een RT kan ook erg plat, het enige verschil is dat ik er wat rapper de koppeling bij zou pakken bij langzame oefeningen dan bij de Pan.
O ja? Ik had daar geen last van, bij langzame oefeningen gebruik ik eigen nooit de koppeling. Ik voel eigenlijk alleen het gewicht bij verplaatsingen met de hand, dan realiseer ik me pas dat het toch een zware machine is. Komt misschien omdat ik regelmatig met duo rijd en daar dus ook langzaam mee rijd en manouvres moet maken :D

Kan overigens niet over langzame oefeningen met de pan oordelen, die heb ik niet genoeg gedaan.

Overigens ga ik voor mijn vrouw proeflessen aanvragen bij Anoep, ze is een beetje huiverig maar wil ook wel eens weten wat het is om zelf motor te rijden. Ik ben benieuwd of ze ook door het viros gebeten wordt :mrgreen:
KimG

Bericht door KimG »

Doe je eens volgende: stop met u motor aan een paal of zo,
Hou deze vast met u rechts hand, zonder u voeten op de grond te plaatsen.
Vertrek nu, zonder gas geven
raap een paar meter verder een kegel op of zo.
Rij met deze kegel wat verder, zonder u rechts hand aan het stuur.
Plaats de kegel terug op de grond.
En stop als je wil terug aan een paal met u rechts hand deze vast houdend.
Wat is doel van dergelijke oefening?
Kopeling BMW is moeilijker voor iemand die ze niet kent.
Koppel en power op lage toeren, en een ander soort kopeling zijn hier de oorzaak van.
Dit is ook een leuke oefening :

Neem je motor op je schouders.
Ga 5x door je knieeën.
Spurt 50m.
Ga terug 5x door je knieën.
Zet je motor terug op de grond.

Wat is het doel van deze oefening ? :roll:
Gewicht van de RT is lager !!!!! :P

En als je zo diep wil gaan dat je voetsteunen eraf vliegen dan moet je geen pan of RT kopen, maar een GS.

Eindeloze discussie.
Als je content bent met pan. Prima.
Ben je tevreden met een RT. Prima.

Dan is iedereen tevreden.

Koop gewoon uw goesting, anders heb je er nadien toch spijt van.

Vriendelijke motorgroeten,

Kim
Laatst gewijzigd door KimG op 24 jul 2006, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-Wim-

Bericht door -Wim- »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Wulf

Bericht door Wulf »

Ik heb geen ervaring met een Pan, een beetje met de RT en ondertussen al een paar duizend kilometer met de nieuwe GT.
Voordat je een GT lomp noemt zou je er beter eerst eens mee rijden...
De GT is in vergelijking met de RT een vliegmachien en ja zelfs in haarspeldbochten erg snel en stuurt heel precies. In snelheid moet hij niet onderdoen voor de Pan, en de versnellingsbak van mijn GT is waarschijnlijk niet zo soepel als van de Pan maar schakelt prima.
De wind bescherming is inderdaad veel minder op de GT.

veel succes met je keuze !

een tevreden GT '06 rijder
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

Enkele maanden terug ook voor de verschrikkelijke keuze gestaan tussen Pan en RT. En ook met beide motoren een proefrit van telkens een halve dag gedaan. En natuurlijk... ook alle mogelijke forums en testverslagen gelezen.
Mijn keuze is uiteindelijk gegaan voor de RT1200.

Persoonlijk vind met de motor rijden al bij al een emotionele keuze. Je bent minder beschermd dan met de wagen, je kan minder bagage meenemen, je hebt te koud of te warm, je springt niet zomaar effe op je motor (eerst broek, dan botten, dan vest, dan oordopjes, dan helm, dan zonnebril, dan handschoenen aandoen... en dan ben je vertrokken :lol: )

Maar het is ooh zoo zaaaalig :lol: :lol:

Daarnaast ben ik niet zo het type motorrijder dat per se met de motor moet rijden, door weer en wind. Voor mij persoonlijk is een motor een aangename afwisseling naast het autorijden, al heb ik op bijna 2 maanden toch wel al +5000 km gedaan (dit verlengde weekend nog naar Portland Engeland gereden :wink:) .

Aangezien motorrijden voor mij dan toch voornamelijk een emotionele keuze is (I know, er zullen genoeg "andere" motorrijders zijn :wink: ) heb ik mijn keuze dan ook laten afhangen van mijn gevoel. Om verschillende redenen is het een RT geworden. Ik vind hem mooier, hou van het ietswat schuddebuiken en van het geluid. Daarnaast sprak de 6e versnelling me wel aan (ben namelijk geen doortrekker) en het daardoor lagere verbruik. Tot nog toe geen spijt van mijn keuze.

Misschien nog even dit: ik weet niet welke opties er beschikbaar zijn op de Pan, maar cruise control maakt lange ritten echt wel aangenaam :D
Frans

Bericht door Frans »

patrickGT schreef:Ik heb geen ervaring met een Pan, een beetje met de RT en ondertussen al een paar duizend kilometer met de nieuwe GT.
Voordat je een GT lomp noemt zou je er beter eerst eens mee rijden...
De GT is in vergelijking met de RT een vliegmachien en ja zelfs in haarspeldbochten erg snel en stuurt heel precies. In snelheid moet hij niet onderdoen voor de Pan, en de versnellingsbak van mijn GT is waarschijnlijk niet zo soepel als van de Pan maar schakelt prima.
VOLKOMEN GELIJK :wink:
De wind bescherming is inderdaad veel minder op de GT. veel succes met je keuze !
d
Veel minder
:twisted: zou ik niet zeggen,minder wel maar geen slipstream in de rug :wink:

een tevreden GT '06 rijder
Da kan ik geloven :D :lol:
Seven

Bericht door Seven »

@ klimpie
De 6 de versnelling draait aan 120 2 a 300 toeren minder dan een pan in 5.
Dat zal je niet gewaar worden.
Waar je met de 6 meer nut van hebt is met tussen aceleratie's.
Mocht de BMW dit niet hebben dan was hij nog een heel stuk trager kot hem te goede.
Pan vraagt er niet om, power over de hele lijn in over vloet.

Inderdaad een pan vergelijk je beter met een GT of FJR.

Aan de topic opener
Als je met de BMW rijdt kijk ook eens in de spiegels, zijn een heel stuk kleiner dan de pan.
Gevolg: er is heel veel dat je niet ziet.
Perfect naast u en achter u in zelfde spiegel word moeilijk.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

@Seven
je vind de Pan dus een betere motor dan de BMW? Geen probleem, ieder zijn smaak. Maar geef toe dat het BMW-forum stukken geestiger is dan het Pan-forum :P
Seven

Bericht door Seven »

Is te zien welk pan forum.
Het Pan-european.be of Panrijder.info.
Laatste is ook zeer goed.
Trouwens in mijn geval was nu de pan beter.
Omdat de boxer motor mij helemaal niet ligt, ben ik daarom geen BMW hater.
En de nieuwe GT was er nog niet
Trouwens vind bepaalde dingen van BMW heel spijtig, de steeds zelfde terug kerende moeilijkheden.
En dit forum is inderdaad goed zat er anders niet op.
Want de topic opener zette dit ook op pan-european.be en veel heb ik er daar niet op gereageert.
Daarom zit ik ook vaker op Panrijder.info
Ben blij dat ik hier welkom ben op dit tof forum.
Maar denk niet dat er veel mensen het goed zouden vinden dat ik met jullie ga toeren.

Thanks
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Seven schreef:Ben blij dat ik hier welkom ben op dit tof forum.
Maar denk niet dat er veel mensen het goed zouden vinden dat ik met jullie ga toeren.

Thanks
Tuurlijk wel, geen probleem. Wij wachten wel af en toe als je niet kan volgen :wink:
Opa

Bericht door Opa »

--------------------------------------------------------------------------------

Seven schreef:
Ben blij dat ik hier welkom ben op dit tof forum.

Thanks

Tuurlijk wel, geen probleem. Wij wachten wel af en toe als je niet kan volgen
Afbeelding
Granville
Contacteer:

Kogel door de kerk

Bericht door Granville »

Voila de starter van deze topic heeft na veel getwijfel en het aan de tand voelen van beide motoren gekozen en besteld.

Het is een Pan geworden (zilverkleurig). Eén ding: aan de verschillende die hard fans van de 2 merken hier op het forum de motoren hebben, zo denk ik, beiden hun publiek en voor mij als niet gebonden (aan merk) was het een aartsmoeilijke keuze.
Kom ik Bmw, Honda of andere rijders tegen, voor mij is het 1 familie en respecteer ik elke keuze, net als vele anderen dat doen.......

Mijn persoonlijke ervaring:

+ Honda:
* motor (power, geleidelijke spreiding op alle toeren van deze power, betrouwbaarheid
* ervaringen van gebruikers: duidelijk minder problemen
* sportief
* design is voor mij mooier
* sportieve maar toch heel comfortabele vering
+ BMW:
* zithouding/comfort
* duo zit
* kleurstelling
* geluid motor
* opbergruimte
* imago

- Honda:
* het wobbelgevoel bij 150/170 km
* comfort voor duo zit
* iets minder opbergruimte
- Bmw
* motor, vooral bij lagere toerentallen (tweede versnelling)
* het sterk inveren van de vering
* ervaring van de gebruikers, vrij veel problemen blijkbaar
* onderhoudskost
* design

Besturing:

Beiden hebben hun eigenheid maar ik ben in positieve zin geschrokken van de lichte bestuurbaarheid van beide motoren. Waarbij de Pan lekkerder aanvoelt bij iets hogere snelheid en de BMW bij dan weer aangenamer bij lagere snelheid.

Algemeen
Om het zwart/wit te stellen zegt mijn gevoel dat BMW meer een offroad achtergrond heeft (vering, hogere postie) en de Honda een baanmachine (vering, lagere positie, sportievere motor) achtergrond, maar dat ze wel allebeid duidelijk "centrum" zijn :))
Voor mij biede de Honda net iets meer motor voor hetzelfde budget.

Aan allen bedankt voor de commentaren die zeker hun nut hadden !
Seven

Bericht door Seven »

Proficiat
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Proficiat met je aankoop en vele veilige km's ...
Mijn conclusie als ik al deze topics lees: beide motoren geven zoveel vertrouwen dat je er (als je wil) overal veel te snel mee kan rijden :shock: maw anno 2006 bestaan er geen slechte motoren meer. En geloof me, 90% of meer van de rijders zullen nooit het niveau bereiken waarop men "echt" kan stellen dat het uiterste uit de motor is gehaald ... daarom zijn veel discuties soms overbodig, zeker degene die aan den toog gevoerd worden :D
Opa

Bericht door Opa »

Van HArte gefeliciteerd met je keuze :mrgreen:

Veel veilige kms en hou de goede kant boven.

Groet
Paul
Plaats reactie