opkuisen uitlaatcollectoren R1100S

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
CAT

opkuisen uitlaatcollectoren R1100S

Bericht door CAT »

:( Ze zijn zo mooi om te zien die uitlaatbuizen die vooraan uit de boxer komen, maar bij de R1100S ook zo blootgesteld aan weer en wind en soms misschien wat zout :cry: . Er ligt zo precies een mat laagje oxidatie op. Is er een mogelijkheid om ze terug in iets betere staat te brengen? Is de oxidatielaag verwijderen en een beetje polieren een oplossing of is dit hopeloos. Of zijn er producten voor? De oorspronkelijke glans komt waarschijnlijk nooit terug, maar enige verbetering zou goed zijn. Graag jullie ervaring en resultaat. :?:
Epica rocks my world
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

heb je al eens de zoekfunctie gebruikt hier op het forum??

er zijn verschillende oplossingen voor uw probleem.
ze staan hier uitvoerig beschreven op het forum :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny

Bericht door Danny »

veel pastas en veel wondermiddelen maar met polieren zeker een heel goed resultaat :wink:
CAT

Bericht door CAT »

IRON GONZO schreef:heb je al eens de zoekfunctie gebruikt hier op het forum??

er zijn verschillende oplossingen voor uw probleem.
ze staan hier uitvoerig beschreven op het forum :wink:
Thanks. Ik ga op zoek.
Epica rocks my world
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Er afhalen, en polijsten met de juiste snelheid, de juiste borstel en zonder producten, is de beste en tegelijk ook de duurste oplossing. Hier en daar zitten er wel kleine bedrijfjes die dit op enkele minuten klaren.
Er op laten zitten, motor met voorwiel van de grond, een sponsje en een pot wondersteen helpen de zaak ook al vooruit, vooral als je die wondersteen van iemand kan lenen, want de prijs hiervan is ook niet mis (ongeveer 12 à 13 euro). Je komt er wel 15 jaar mee toe.
Eender welk product zal, bij verhitting, weer een lichte verkleuring veroorzaken, soms gewoon lichtgeel-bruin glanzend. Polijsten zonder producten zal dan ook iets later weer gaan verkleuren.
Hieronder 10 minuten Wondersteen, ik heb mij even opgeofferd voor de wetenschap.
Bij een naked BMW heb je dit probleem veel minder, niet omdat de uitlaten anders zijn, maar omdat je er beter aan kan, zodat je bij elke poetsbeurt de uitlaten ook even mee doet. Probleem is dus bereikbaarheid, daarom adviseer ik ook: voorwiel van de grond.
Afbeelding
Afbeelding
Verdorie, rechterkuip zit er niet goed op...
Danny

Bericht door Danny »

een poliersetje kost je hooguit 15€ en van wondersteen heb ik (na 't eens hebben getetst) slechts tegenvallende results... 't is wel steen maar ver van wonder :roll:
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Wel wrijven en frotten hè Danny, het potje er langs zetten help niet :wink: , dan zou pas echt "wonder" zijn.
bas

Bericht door bas »

Zo zien ze er na 8 jaar nog steeds uit (winter en zomerrijden) na het poetsen met AUTOSOL. Veel autosol en staalwol (oooo). Daarna opblinken met een katoenen doek. :wink:

Afbeelding
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

voorbeeldig Bas !!! zo wil ik ze ook steeds houden ;-)
bas

Bericht door bas »

Ongeveer 2 keer per jaar worden ze eens goed onderhanden genomen (vooral na de winter). De overige kuisbeurten met Castrol bio reiniger Trouwens, plezant rijden met een proper machientje :wink:
CAT

Bericht door CAT »

:D Heb er me gisterenavond eens aangezet na jullie tips. Eerst met een koper schuurborsteltje op de boormachine om de harde buitenlaag te verwijderen. Daarna met het 2 delig poliersetje van Hein Gerieke ( inderdaad 15€ ) en ze zijn zo goed als nieuw. Het koper borsteltje was echt nodig, want de polierset had in eerste instantie geen effect. Te dikke aanslaglaag denk ik. Er was wel wat werk aan. Toch zonde om dat zo te laten verweren terwijl af en toe bijhouden gemakkelijk gaat. Ga proberen de achterste buis onder de kont ook eens aan te pakken. Is wel moeilijker te bereiken met de boormachine. Heb de collectorn er zelfs niet afgenomen. Juist aan de aansluiting blijft daardoor nog wat "bruin" zitten maar dat is geen drama.
Epica rocks my world
Plaats reactie