Versnellingsbakolie; volsynthetisch mogelijk ?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Roadrunner NL

Versnellingsbakolie; volsynthetisch mogelijk ?

Bericht door Roadrunner NL »

Sinds enkele weken weigert mijn R1150RT soms bij koude motor van 2 naar 3 op te schakelen. Na een kleine kilometer met wat op en neer schakelen tussen 1 en 2 of enkele minuten stationair warm draaien gaat het schakelen weer als een heet mes door de boter.

Ik denk er aan om eens een volsynthetische olie in de bak te kiepen, b.v. Castrol MTX SAE 75W-140. BMW schrijft echter 80W90 olie voor. Ga ik hier problemen mee krijgen, b.v. meer schakelgeluiden (volgens de productinfo zou dit juist minder moeten worden)?

Tom.

Nog wat productinfo:

Castrol MTX vollsynthetisches Getriebeöl, SAE 75W-140:

Entwickelt für alle Hochleistungs 2- und 4-Takt-Motorräder, die über ein separates Getriebe verfügen, sowie für Kardanantriebe, für die ein Schmierstoff nach API GL5 vorgeschrieben ist.

* Castrol MTX FULL SYNTHETIC bietet einen hohen Sicherheitsstandard, auch unter extremen Einsatzbedingungen.
* Exzellenter Verschleißschutz selbst unter extremer Belastung, hohen Temperatur und erschwerten Einsatzbedingungen.
* Durch seine reibungsvermindernden Komponenten bietet das Getriebeöl einen erhöhten Schutz vor Verschleiß, reduzierte Getriebeöltemperaturen und ein optimales Leistungsniveau.
* Ausgezeichnete Schaltbarkeit des Getriebes.
* Schutz vor Kupplungsrutschen bei Nasskupplungen.
* Eine erhebliche Reduzierung der Geräuschentwicklung des Antriebsstranges.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Volsyntheet in de versnellingsbak is prima. De aanduiding 75W-140 wil alleen zeggen dat deze olie een groter temperatuurschommeling kan hebben. Het eerste deel (met de W) zegt iets over de viscositeit in de winter, het tweede deel voor bij hogere omgevingstemperaturen. De door jou gekozen olie kan lagere èn hogere temperaturen aan dan de door BMW voorgeschreven olie. En dat is altijd goed.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
motorcycle boy
Contacteer:

Bericht door motorcycle boy »

Volgens Claude Boelens, http://www.gummikuh.be, is dit de allerbeste vbakolie die je kan vinden. Echt duur en écht goed ! :D
Roadrunner NL

®win schreef:Volsyntheet in de versnellingsbak is prima. De aanduiding 75W-140 wil alleen zeggen dat deze olie een groter temperatuurschommeling kan hebben. Het eerste deel (met de W) zegt iets over de viscositeit in de winter, het tweede deel voor bij hogere omgevingstemperaturen. De door jou gekozen olie kan lagere èn hogere temperaturen aan dan de door BMW voorgeschreven olie. En dat is altijd goed.
De olie heeft dus bij een gelijke temperatuur een andere dikte dan de standaardolie en de vraag is of de bak dat prettig vindt. Ga het maar gewoon proberen denk ik :wink:

Tom.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Roadrunner NL schreef:
®win schreef:Volsyntheet in de versnellingsbak is prima. De aanduiding 75W-140 wil alleen zeggen dat deze olie een groter temperatuurschommeling kan hebben. Het eerste deel (met de W) zegt iets over de viscositeit in de winter, het tweede deel voor bij hogere omgevingstemperaturen. De door jou gekozen olie kan lagere èn hogere temperaturen aan dan de door BMW voorgeschreven olie. En dat is altijd goed.
De olie heeft dus bij een gelijke temperatuur een andere dikte dan de standaardolie en de vraag is of de bak dat prettig vindt. Ga het maar gewoon proberen denk ik :wink:

Tom.
Als je 75w140 correct interpreteerd ga je bij lage temperaturen weinig verschil hebben vergeleken met een 80w90, grootste verschil is blijkbaar bij hogere temperaturen, dan ga je betere smering hebben dan bij een 80w90. Kan wel zijn dat er in die dure olie betere additieven zitten waardoor het schakelen en de transmissie geluiden iets kunnen minderen, maar zou geen wonderen verwachten, een BMW bak is net iets beter dan een Guzzi of een Harley, maar veel minder dan een jap of een Duc
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny

Bericht door Danny »

een BMW bak is net iets beter dan een Guzzi of een Harley, maar veel minder dan een jap of een Duc
hmm ben ik het niet echt mee eens ...
die boitekes zijn prima ze draaien alleen aan een veel te hoge snelheid, neem een doorsnee soes of Duc boite en ze zal aan krukassnelheid ook gauw klakken of eerder aan diggelen liggen...

't is moeilijk die dingen te vergelijken vind ik
johns
Contacteer:

Bericht door johns »

Dirk Pauwels schreef:Kan wel zijn dat er in die dure olie betere additieven zitten waardoor het schakelen en de transmissie geluiden iets kunnen minderen, maar zou geen wonderen verwachten,
Het wordt inderdaad geen Suzuki bak, maar het verschil is wel héél duidelijk te merken. Het schakelen gaat soepeler en stiller.

Nou maakt het verschil tussen Castrol MTX die er 20000 km in zit en nieuwe bijna net zoveel verschil, dus of het nou zo veel beter is dan 'gewone' transmissieolie vraag ik me af.

Het kwam er in ieder geval, zowel uit cardan als uit versnellingsbak, wel mooi schoon uit, dus slecht voor m'n brommer zal het niet zijn :)
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

het enige dat slecht is voor je rt is laten stationair draaien !!!!

(even op het forum zoeken en je weet het)
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

JH. schreef:het enige dat slecht is voor je rt is laten stationair draaien !!!!

Vooral langdurig en versneld laten warmdraaien...
Straks denken de mensen nog dat ze voor een rood licht niet gewoon mogen wachten met stationair draaiende motor, en gaan ze allemaal gas geven :roll:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

LOMAX schreef:
JH. schreef:het enige dat slecht is voor je rt is laten stationair draaien !!!!

Vooral langdurig en versneld laten warmdraaien...
Straks denken de mensen nog dat ze voor een rood licht niet gewoon mogen wachten met stationair draaiende motor, en gaan ze allemaal gas geven :roll:

:D :D :D :D :D :!:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Roadrunner NL

Helaas heeft de volsynthetische olie mijn schakelprobleem niet opgelost.

Alleen bij koude motor weigert de bak soms op te schakelen van 2 naar 3. Zodra de motor iets warm is gedraaid is het probleem weg en komt het ook niet meer terug, totdat de motor weer volledig is afgekoeld.

Herkent iemand het probleem? Tips? Betreft een R1150RT met ruim 50.000 km.

Tom.
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Als er geen mechanisch defect in de bak zit, zou ik Cerasafe aan de boite toevoegen. Ik bol daar nu al een dikke 35.000 km mee op mijn LT en het verschil is de moeite waard.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
andrevh

Bericht door andrevh »

ik heb op men 1100GS een aditief van NULON gedaan
duidelijk merkbaar verschil met vroeger:
schakelt veel soepeler en minder geluid

enig nadeel: het is niet goedkoop

ik heb helemaal geen binding met NULON (voor diegenen die dat denken)
maar ik spreek ook uit ervaring op professioneel vlak, zeg maar de dagelijkse werkvloer

groetjes

andré
Plaats reactie