schuin afslijten van voorband
Moderator: GVN
schuin afslijten van voorband
Ik heb reeds een tijdje terug eens op het forum een uitleg gelezen over het schuin afslijten van de banden ( meer links dan rechts).
Een vriend van mij stelde mij die vraag ,maar ik kon er geen zinnige uitleg meer aan geven met de melding dat ik het wel eens zou opzoeken op dit forum.
Zelf met de zoekopdracht kom ik er niet.
Wie kan mij de weg wijzen?
Thx,
ronnyb
Een vriend van mij stelde mij die vraag ,maar ik kon er geen zinnige uitleg meer aan geven met de melding dat ik het wel eens zou opzoeken op dit forum.
Zelf met de zoekopdracht kom ik er niet.
Wie kan mij de weg wijzen?
Thx,
ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
-
Relax
En waarom is dit dan alleen zo bij onze boxers en enkele heel specifieke types van andere merken? Omdat die andere motoren een rond punt rechtdoor nemen?
Er is al een topic over geweest, er zijn al 1000-en pagina's over volgeschreven op allerhande BMW- en aanverwante fora, maar BMW zelf geeft geen kik (ja, toch wel: uitholling van de weg. Magistraal gevonden.) en ik weet er nagenoeg niks van. En als ik het al gelezen had, snapte ik er toch niks van.
Er is al een topic over geweest, er zijn al 1000-en pagina's over volgeschreven op allerhande BMW- en aanverwante fora, maar BMW zelf geeft geen kik (ja, toch wel: uitholling van de weg. Magistraal gevonden.) en ik weet er nagenoeg niks van. En als ik het al gelezen had, snapte ik er toch niks van.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Moet zeker te maken hebben met de middelpunt vliedende krachten van het grote vliegwiel, waardoor je zowiezo een krachten ontwikkeling krijgt in de draairichting... iets anders kan ik me niet voorstellen.
Ik merk wel op dat het bij de laatste modellen veel minder is, ik heb er bijvoorbeeld met m'n R1150R niet zoveel last van als m'n collega met een R1100R.
Ik merk wel op dat het bij de laatste modellen veel minder is, ik heb er bijvoorbeeld met m'n R1150R niet zoveel last van als m'n collega met een R1100R.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
Frans
Op de K heb ik er last van, op de r12gs niet, als ge bij een k12rs het stuur loslaat trekt hij naar rechts, de gs blijft mooi rechtdoor rijden.Dus ongewild geeft ge meer druk op het stuur naar rechts wat waarschijnlijk de grotere slijtage links op de voorband veroorzaaktJüRgen schreef:Moet zeker te maken hebben met de middelpunt vliedende krachten van het grote vliegwiel, waardoor je zowiezo een krachten ontwikkeling krijgt in de draairichting... iets anders kan ik me niet voorstellen.
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Frans...
Ook even kijken... de K1200 (vorige reeks) motoren liggen ook op dezelfde manier als de boxer... dus kan misschien ook de reden zijn. De nieuwe K1200 reeks ligt het blok anders.
Ook even kijken... de K1200 (vorige reeks) motoren liggen ook op dezelfde manier als de boxer... dus kan misschien ook de reden zijn. De nieuwe K1200 reeks ligt het blok anders.

-
Kurt Steyaert
Naar het schijnt zouden de grote wegen in het midden hoger liggen dan aan de zijkanten voor de afwatering, dus links hoger dan rechts. Neem daarbij nog het verschil in koppel en kantelmoment ( motoren kantelen naar rechts, dus compenseren door links te sturen) van bepaalde types motoren (de ene al wat meer dan de andere) en ik denk dat de verklaring niet ver meer weg is.
Lijkt mij een logische uitleg, of niet?
Grtz Kurt
Grtz Kurt
Lijkt inderdaad een logische uitleg KurtKurt Steyaert schreef:Naar het schijnt zouden de grote wegen in het midden hoger liggen dan aan de zijkanten voor de afwatering, dus links hoger dan rechts. Neem daarbij nog het verschil in koppel en kantelmoment ( motoren kantelen naar rechts, dus compenseren door links te sturen) van bepaalde types motoren (de ene al wat meer dan de andere) en ik denk dat de verklaring niet ver meer weg is.
Grtz Kurt
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Awel, volgens mij is't nog iets anders :
Een band slijt meer bij het optrekken/vertrekken dan bij gewoon rijden, dat is een feit.
Ons belgenland (en vele andere) zijn volggebouwd en dus royaal voorzien van kruis-punten en T-punten.
Stel dat je nu op een kruispunt (of een T-punt) moet links of rechts indraaien, iets wat je toch wel enkele keren per dag doet.
Welke bocht of richting kan je het snelst nemen, waar kan je het best in doortrekken ? De korte draai naar rechts (waar ik er nog niet veel heb in zien optrekken) of de grotere draai naar links, waar je ook nog een straat moet oversteken ?
Ik kan alvast die naar links sneller nemen, waardoor de band daar ook sneller slijt.
Ik denk dat je het hier moet zoeken.
Om zekerheid te hebben moeten we een engelse motorrijder contacteren.
Kantelmoment ? V2, V4, bokser (2,4 of 6), 2,3 of 4 in lijn ? Ik denk het niet
Cardan ? Niet alle merken hebben een cardan links (of rechts)
't is 5 minuten nadenken waard.
Groetjes en tot op de baan.
Pieter
Een band slijt meer bij het optrekken/vertrekken dan bij gewoon rijden, dat is een feit.
Ons belgenland (en vele andere) zijn volggebouwd en dus royaal voorzien van kruis-punten en T-punten.
Stel dat je nu op een kruispunt (of een T-punt) moet links of rechts indraaien, iets wat je toch wel enkele keren per dag doet.
Welke bocht of richting kan je het snelst nemen, waar kan je het best in doortrekken ? De korte draai naar rechts (waar ik er nog niet veel heb in zien optrekken) of de grotere draai naar links, waar je ook nog een straat moet oversteken ?
Ik kan alvast die naar links sneller nemen, waardoor de band daar ook sneller slijt.
Ik denk dat je het hier moet zoeken.
Om zekerheid te hebben moeten we een engelse motorrijder contacteren.
Kantelmoment ? V2, V4, bokser (2,4 of 6), 2,3 of 4 in lijn ? Ik denk het niet
Cardan ? Niet alle merken hebben een cardan links (of rechts)
't is 5 minuten nadenken waard.
Groetjes en tot op de baan.
Pieter
-
Relax
Awel, ik twijfel daar dan weer aan.
Waarom heeft eender welke andere motor dit dan niet (enkele specifieke modellen niet te na gesproken)? Die rijden toch op dezelfde straten en kruispunten.
Trouwens, ik zet meer vaart in m'n rechts bochten dan in m'n linkse. Raar, maar 't schijnt dat iedereen een betere en mindere kant heeft.
Volgens mij is het wel degelijk te zoeken in het concept van de motor, overbrenging, vering,..
Waarom heeft eender welke andere motor dit dan niet (enkele specifieke modellen niet te na gesproken)? Die rijden toch op dezelfde straten en kruispunten.
Trouwens, ik zet meer vaart in m'n rechts bochten dan in m'n linkse. Raar, maar 't schijnt dat iedereen een betere en mindere kant heeft.
Volgens mij is het wel degelijk te zoeken in het concept van de motor, overbrenging, vering,..
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Tja, en waarom hebben de oudere boxers hier meer last van dan de nieuwere ?
Mijn collega met z'n R1100R is duidelijk anders dan m'n R1150R...
Ongeveer zelfde rijstijl
Mijn collega met z'n R1100R is duidelijk anders dan m'n R1150R...
Ongeveer zelfde rijstijl

-
Kurt Steyaert
Jow P-man,
Links of rechts is een persoonlijk gevoel.
Indien je twijfelt aan een kantelmoment, doe dan eens volgende test:
Start de motor, of liever nog draai die eerst warm;
ga vervolgens over je motor met gespreide benen staan, deze enkel met de binnenkant van je dijen rechtop houdend;
geef nu met twee vingers een ferme ruk aan dat gashendel, de linkse arm laat je rustig naast je hangen ;
vraag vervolgens aan omstaanders om jou en je motor terug rechtop te helpen eens die gestopt zijn met lachen
Hey JüRgen,
Het verschil tussen oud en nieuw zal voor een deel te maken hebben met de paralever welke ontworpen is om langswisselreacties op te vangen
Grtz Kurt
Links of rechts is een persoonlijk gevoel.
Indien je twijfelt aan een kantelmoment, doe dan eens volgende test:
Start de motor, of liever nog draai die eerst warm;
ga vervolgens over je motor met gespreide benen staan, deze enkel met de binnenkant van je dijen rechtop houdend;
geef nu met twee vingers een ferme ruk aan dat gashendel, de linkse arm laat je rustig naast je hangen ;
vraag vervolgens aan omstaanders om jou en je motor terug rechtop te helpen eens die gestopt zijn met lachen
Hey JüRgen,
Het verschil tussen oud en nieuw zal voor een deel te maken hebben met de paralever welke ontworpen is om langswisselreacties op te vangen
Grtz Kurt
OK, dit gaat hier nog leuk worden, vooral met al die omstaanders.
Een flinke ruk aan de gas zal niet veel helpen om die te doen lachen, dat doen ze zo al, als ze me zien rijden.
Bon, ik rij met een 1200LT dus die waggelt niet zoveel en een kantelmoment voel ik al helemaal niet.
Dat van de bochten was het proberen waard.
Even terugkomen op de cardan:
Er moeten toch merken/modellen rondrijden met een eveneens enkelzijdige wielophanging, maar dan aan de andere kant van het wiel. Dan moet bij deze het wiel aan de rechterkant meer afsluiten ?
Keertje in't oog houden. Ik ben benieuwd.
Sluutjes
Pieter
Een flinke ruk aan de gas zal niet veel helpen om die te doen lachen, dat doen ze zo al, als ze me zien rijden.
Bon, ik rij met een 1200LT dus die waggelt niet zoveel en een kantelmoment voel ik al helemaal niet.
Dat van de bochten was het proberen waard.
Even terugkomen op de cardan:
Er moeten toch merken/modellen rondrijden met een eveneens enkelzijdige wielophanging, maar dan aan de andere kant van het wiel. Dan moet bij deze het wiel aan de rechterkant meer afsluiten ?
Keertje in't oog houden. Ik ben benieuwd.
Sluutjes
Pieter
Van horen zeggen :
De 'abnormale' slijtage zou het gevolg zijn van de plaatsing van de benzinetank welke zich aan de rechterzijde bevindt (gezien in de rijrichting). Bij een volle tank heeft de motor bijgevolg de neiging naar rechts over te hellen. Bij het rijden compenseer je dit onbewust door lichtjes naar links over te hellen waardoor ... de voorband links meer afslijt
Van horen zeggen hé
De 'abnormale' slijtage zou het gevolg zijn van de plaatsing van de benzinetank welke zich aan de rechterzijde bevindt (gezien in de rijrichting). Bij een volle tank heeft de motor bijgevolg de neiging naar rechts over te hellen. Bij het rijden compenseer je dit onbewust door lichtjes naar links over te hellen waardoor ... de voorband links meer afslijt
Van horen zeggen hé
It's not how they died that makes them heroes, it's how they lived.
Tripy II

Tripy II

en bij mij zit mjin herstelkit van bmw in de linkerzijkoffer.sven schreef:Van horen zeggen :
De 'abnormale' slijtage zou het gevolg zijn van de plaatsing van de benzinetank welke zich aan de rechterzijde bevindt (gezien in de rijrichting). Bij een volle tank heeft de motor bijgevolg de neiging naar rechts over te hellen. Bij het rijden compenseer je dit onbewust door lichtjes naar links over te hellen waardoor ... de voorband links meer afslijt![]()
Van horen zeggen hé
Om dit te compenseren heb ik aan de rechter-kant de lampkes uit de knipperlichten gedraaid..... gevolg.... motor mooi stabiel en geen slijtage
Deze discussie werd reeds een paar jaar geleden op het forum gevoerd. Op onderstaande link wordt een (de?
) theorie uit de doeken gedaan.
Kort samengevat: in landen waar men rechts rijdt, legt men gekanteld op de linkerkant van de band meer afstand af bij het nemen van linkse bochten, dan gekanteld op de rechterkant van de band bij het nemen van rechtse bochten. Dit verschil in afstand blijkt significant. En vermits bochten nemen veel wrijving veroorzaakt op de voorband, zal aldus de kant waarop het meest gereden wordt afgeleten worden. Hier bij ons is dat dan de linkerkant. In het UK zal men aldus eerder slijtage aan de rechterkant krijgen wegens (en lees nu de stelling omgekeerd
).
Believers or non-believers, read all about in:
http://www.rattlebars.com/valkfaq/tirewear/
Groeten - Wouter
Kort samengevat: in landen waar men rechts rijdt, legt men gekanteld op de linkerkant van de band meer afstand af bij het nemen van linkse bochten, dan gekanteld op de rechterkant van de band bij het nemen van rechtse bochten. Dit verschil in afstand blijkt significant. En vermits bochten nemen veel wrijving veroorzaakt op de voorband, zal aldus de kant waarop het meest gereden wordt afgeleten worden. Hier bij ons is dat dan de linkerkant. In het UK zal men aldus eerder slijtage aan de rechterkant krijgen wegens (en lees nu de stelling omgekeerd
Believers or non-believers, read all about in:
http://www.rattlebars.com/valkfaq/tirewear/
Groeten - Wouter
-
Bart Bever
Ik ga er nog eens een andere uitleg aan geven :
Oogdominantie.
Meer dan 90% van de mensheid is gezegend met een rechts dominant oog. Hetgeen kort wil zeggen dat het rechts oog de baas is.
Als we dit vertalen naar motorrijden wil dit zeggen dat we automatisch ons hoofd verder doordraaien bij linkse bochten.
Het rechteroog (dominant zijnde) wil met zijn beperkte blikveld overzicht krijgen op de linkse bocht, ergo draaien we ons hoofd verder naar links.
Wat wil dit nu weer zeggen voor ons bochtengedrag : net doordat we ons hoofd verder doordraaien naar links, gaan we automatisch ook links meer tegenstuur geven. Hierdoor gaat de motorfiets links automatisch ook platter dan in rechtse bochten.
Met ons rechts dominant oog hebben we immers een probleem : net doordat het rechtse oog bij een rechtse bocht reeds overzicht heeft over de situatie, krijgen de hersenen -veel vroeger dan bij een linkse bocht- het signaal dat we ons hoofd niet te ver moeten draaien. Het rechtse dominante oog ziet immers de situatie. Hierdoor draait ook ons evenwichtsorgaan niet verder door, het linkeroog ziet ook veel minder.
Hoofd draait niet ver door, dus gaan we rechts ook veel minder tegenstuur geven en gaat de motorfiets rechts doorgaans veel minder plat door de bocht.
Let er maar eens op bij jezelf, nagenoeg iedereen heeft een bewuste of onbewuste voorkeur voor linkerbochten. Om de rechtse bocht even vlot te krijgen volstaat het bewust verder doordraaien met je hoofd naar rechts (kin naar de schouder-techniek).
Tot zover de theorie. In de praktijk had ik vroeger ook meer slijtage links dan rechts, totdat ik mijn kijktechniek bij rechterbochten bewust beginnen verbeteren ben. Sedertdien slijt die voorband mooi gelijk links als rechts.
Volgens mij heeft het dus noegabollen te maken met motortechnische eigenschappen, die bandenslijtage is echt geen privilege voor boxermotoren. Het heeft te maken met fysische eigenschappen van de berijder.
90% = rechtsdominant oog
8% = linksdominant oog
2% = gelukzakken = geen dominant oog of gelijke dominantie

Oogdominantie.
Meer dan 90% van de mensheid is gezegend met een rechts dominant oog. Hetgeen kort wil zeggen dat het rechts oog de baas is.
Als we dit vertalen naar motorrijden wil dit zeggen dat we automatisch ons hoofd verder doordraaien bij linkse bochten.
Het rechteroog (dominant zijnde) wil met zijn beperkte blikveld overzicht krijgen op de linkse bocht, ergo draaien we ons hoofd verder naar links.
Wat wil dit nu weer zeggen voor ons bochtengedrag : net doordat we ons hoofd verder doordraaien naar links, gaan we automatisch ook links meer tegenstuur geven. Hierdoor gaat de motorfiets links automatisch ook platter dan in rechtse bochten.
Met ons rechts dominant oog hebben we immers een probleem : net doordat het rechtse oog bij een rechtse bocht reeds overzicht heeft over de situatie, krijgen de hersenen -veel vroeger dan bij een linkse bocht- het signaal dat we ons hoofd niet te ver moeten draaien. Het rechtse dominante oog ziet immers de situatie. Hierdoor draait ook ons evenwichtsorgaan niet verder door, het linkeroog ziet ook veel minder.
Hoofd draait niet ver door, dus gaan we rechts ook veel minder tegenstuur geven en gaat de motorfiets rechts doorgaans veel minder plat door de bocht.
Let er maar eens op bij jezelf, nagenoeg iedereen heeft een bewuste of onbewuste voorkeur voor linkerbochten. Om de rechtse bocht even vlot te krijgen volstaat het bewust verder doordraaien met je hoofd naar rechts (kin naar de schouder-techniek).
Tot zover de theorie. In de praktijk had ik vroeger ook meer slijtage links dan rechts, totdat ik mijn kijktechniek bij rechterbochten bewust beginnen verbeteren ben. Sedertdien slijt die voorband mooi gelijk links als rechts.
Volgens mij heeft het dus noegabollen te maken met motortechnische eigenschappen, die bandenslijtage is echt geen privilege voor boxermotoren. Het heeft te maken met fysische eigenschappen van de berijder.
90% = rechtsdominant oog
8% = linksdominant oog
2% = gelukzakken = geen dominant oog of gelijke dominantie
Nil volentibus arduum
-
Bart Bever
geweldige theorie hoor..
maar wat ik onthouden heb is de vuistregel;
rechtshandig= linkse bocht is 'platter'
linkshandig= rechtse bocht is 'platter'
ik ben linkshandig en moet toegeven dat de rechtse bochten wel een tikkeltje meer vaart hebben.
en eigelijk denk ik dat dit toppic meer doelt op het afslijten 'in bulten' en niet zozeer betrekking heeft op het schaamrandje..
en volgens mij is het geen toeval dat onze beemer-mekaniek er voor iets tussenzit.
Mijn ducske had het in alle geval niet.
greetz!
ik ben linkshandig en moet toegeven dat de rechtse bochten wel een tikkeltje meer vaart hebben.
en eigelijk denk ik dat dit toppic meer doelt op het afslijten 'in bulten' en niet zozeer betrekking heeft op het schaamrandje..
en volgens mij is het geen toeval dat onze beemer-mekaniek er voor iets tussenzit.
Mijn ducske had het in alle geval niet.
greetz!
How stopBart Bever schreef:geweldige theorie hoor..
Links-of rechtshandig zijn heeft er niks mee te maken, 't gaat over OOGdominantie.
Ik heb het trouwens ook niet over het "schaamrandje".
Zowat elke band die verslijt krijgt last van cupping. Als de linkse kant meer verslijt dan de rechtse, dan zal die ook eerst gaan cuppen of afslijten in bulten zoals je dat noemt.
Nil volentibus arduum