bruine uitlaat opkuisen

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
edargpu

Re: bruine uitlaat opkuisen

Bericht door edargpu »

(s)Campi Di Pampi schreef:Sonax vandaag door DPD netjes geleverd bij de buurman... :-o
:bsofftopic:
(s)Campi,vandaag is er een internationale aangetekende zending toegekomen welke ik vanaf morgen mag gaan afhalen op het postkantoor,what it would be :?:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Gans 't forum moet dat nu niet weten hé van die opblaaspop...wreed bedankt... :oops:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Werner Von C.
Contacteer:

Ondertussen vlug eerste test gedaan...écht grondige reiniging zal voor dit w-e zijn...

Before :
Afbeelding

After :
Afbeelding

Conclusie => werkt reuze !
edargpu

Bericht door edargpu »

@ Wally
@ tweecilinderke
Vandaag is er nen toffe pé op bezoek geweest,jullie RVS pottekes staan hier in Drongen,dus als ge u echt nie kunt houden om te beginnen poetsen geef maar een seintje.
Grtz

"" R1200GS Adventure ""
Wally

Bericht door Wally »

Past het als ik ze morgen kom halen?
Zo ja, geef adres en uur door via pm, we stpreken dan wel verder af.

Wally :pig:
Leven is het meervoud van lef!
edargpu

Bericht door edargpu »

Wally schreef:Past het als ik ze morgen kom halen?
Zo ja, geef adres en uur door via pm, we stpreken dan wel verder af.

Wally :pig:
Je hebt PB :wink:

"" R1200GS Adventure ""
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Gisteren mij dus ook eens aan het werk gezet,de uitlaat volledig gedemonteerd en opgekuist met sonax,(ik heb geen croméuitlaat)het resultaat was verbluffend.Na een beurtje met de rvs reiniger blonk hij als een echte cromé uitlaat.
Na dat ik terug gemonteerd had toch even starten om te zien dat alles goed op zijn plaats zit en tot mijn verbijstering zie ik de bochten al terug bruin kleuren :-? :-? ,
Ben eens benieuwd hoe ze er vanavond gaan uitzien na een ritje van 300km.
Andalousie 09/2018
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

nog bruiner als voorheen :mrgreen:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Het viel alles bijeen nog goed mee,maar om het zo te houden zal ik bij iedere wasbeurt de uitlaten ook onder handen moeten nemen.
Andalousie 09/2018
Werner Von C.
Contacteer:

Idd, net hetzelfde ondervonden...toerke gaan doen daarnet (Waterloo, Lasne, Genval), ik kom thuis, zien die uitlaten wéér bruin (nu nog "mooi" bruin...)...gadver :-x :twisted:
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Heb vanmiddag uitlaten gekuisd eerst met wondersteen dan met RVS ritje gedaan van 100 km en resultaat?????Uitlaat nog net zoals voor de rit.
Ik denk dat het de ideale mix is maar zoals bmwfreakske al zei je zult het regelmatig moeten doen.

Veel kuisgenot :D :D :D

GRTZ Mario.
Werner Von C.
Contacteer:

je zult het regelmatig moeten doen
Denk dat hier niémand een probleem mee heeft... :oops:
p.raaymakers1

Bericht door p.raaymakers1 »

Tja om te denken dat de verkleuring niet terug zou komen, is natuurlijk hopen op een wonder.
Het is nu eenmaal eigen aan het materiaal rvs dat het bij verhitting verkleurd.
Bij mijn uitlaatbochten is het nu ongeveer 1000km geleden dat ik ze op deze wijze gepoetst heb.
De verkleuring die nu te zien is, is nog van de fraaie aard, nl goud geel. In ieder geval nog niet de vieze doffe bruine kleur.
Het zal dus inderdaad een kwestie van bijhouden zijn en bij elke wasbeurt ook even de bochten meenemen.
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Hallo uitlaatbochtenkuisers :grin:
Ook ik heb me allerhande zogenaamde"wondermiddeltjes"laten(letterlijk en figuurlijk :wink: )aansmeren.
Wondersteen(sucks :puker: enkel goed voor keramische kookplaat en bad)
Allerhande chroom en RVS reinegingstuben(wel goed voor wekelijks is over te gaan)
Maar het enige dat effectief resultaat geeft(en blijvend,mits regelmatig is overgaan met RVS of chroom poets)is....POLIEREN!!!!
En laat je niets anders wijsmaken!!!
Setje gekocht op moto retro Wieze voor 50 euro's,dit bevat 3 polierborstel,van grof naar fijn met de daarbij behorende stukken polierpasta's en een opzetstukje voor op Uw boormachine,en geloof me, daar krijg je de meest bruine,vieze,pokdalige uitlaat blinkend mee al was het chroom,zowel de verchroomde als de rvs uitvoering,mensen die mijn GS al gezien hebben kunnen dit beamen.
Enkel,na elke rit in een regenbui,spoel ik de uitlaten af met zuiver water(als ze afgekoeld zijn wel te verstaan :lol: )en ga ik er de volgende dag over met een vodje met daarop HG rvs cleaner,ff wrijven en oppoetsen met zachte droge doek,2 minuten werk,en Uw uitlaat blijft blinken.
Natuurlijk die verkleuring van de hitte komt terug,maar dat vindt ik nu juist mooi,varieert bij mij van goudachtig brons naar blauw,maar de glans blijft,dus geen doffe uitlaat meer!!!
Dus polieren,is even een paar uurtjes werk,maar dan heb je tenminste resultaat.
Voor de prijs van al die"prutstubeke's en pottekes"heb je een proffesionele polijstset,hier heb ik trouwens m'n voorvorkbenen ook mee gedaan,en mits regelmatig onderhoud,net zoals m'n uitlaatbochten zijn ze na een jaar en 7.000km nog steeds"proud and shining"zoals een zilveren kandelaar :wink:

Afbeelding

De uitlaatbocht was voor de behandeling niet voor publicatie vatbaar :mrgreen:

Afbeelding

En zoals je zelf kan zien,een jaar nadien,zoals gezegd"als een zilveren kandelaar"

Frank :-)
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Zie eigenlijk weinig (lees geen)verschil op de laatste foto met mijn uitlaatbochten die enkel met wondersteen opgepoetst zijn en ik poets om de 2 weken 10 min aan iedere zijde en mijn uitlaten zien er beter uit.
Je moet het wel regelmatig bijhouden.

GRTZ Mario.
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

SBK_Mario schreef:Zie eigenlijk weinig (lees geen)verschil op de laatste foto met mijn uitlaatbochten die enkel met wondersteen opgepoetst zijn en ik poets om de 2 weken 10 min aan iedere zijde en mijn uitlaten zien er beter uit.
Je moet het wel regelmatig bijhouden.

GRTZ Mario.
Je moet wel weten,dat de uitlaten op mijn GS,voor ik hem kocht 5 jaar lang door weer en wind gereden waren zonder ooit een vod gezien te hebben.
Trouwens zoals de uitlaat er nu uit ziet,dat is puur verkleuring door de hitte,wat ik persoonlijk mooi vindt,de glans zit er nog helemaal op hoor!!
Op jouw avater vermoedt ik dat je een nieuwe r1200S hebt,dan zal die nooit de kans gekregen hebben om helemaal te onderkomen,zoals het geval was bij mijn GS.
Hou het zo!!!!
Dus ben ik al bij al tevreden over het resultaat.
En ik blijf er bij,Wondersteen is goed voor de badkamer,véél te duur voor wat m'n in de plaats krijgt!!
Frank :-)
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Allé, aangezien ik génen Djairo in de winkel kan vinden ga ik me ook maar is zo'n potteke Wondersteen aanschaffen.

Is zien, m'n uitlaatbochten zijn nu ong. roestbruin, en hebben in een kleine 3j tijd wel af en toe is een vod gezien, maar daar blijft 't dan ook bij :-|

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
edargpu

Bericht door edargpu »

Koppel!! schreef:YOO

Allé, aangezien ik génen Djairo in de winkel kan vinden ga ik me ook maar is zo'n potteke Wondersteen aanschaffen.

Is zien, m'n uitlaatbochten zijn nu ong. roestbruin, en hebben in een kleine 3j tijd wel af en toe is een vod gezien, maar daar blijft 't dan ook bij :-|

Grtz, Philip!
Hey Philip,
heb me vorig jaar zo'n potteke aangeschaft,ik denk dat je met zo'n potteke jaren en jaren doet.
Het verbruik is nl zo miniem.
Indien gewenst breng ik het potteke eens mee naar het werk :wink:

"" R1200GS Adventure ""
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

DJAIRO je hebt gelijk in de eerste plaats niet zo lang wachten om je uitlaat te poetsen als je vanin den beginne het regelmatig bijhoud dan moet je geen grove middelen gebruiken en krijg je ze ook blinkend.
Heb er wel 2 winters mee door en wind gereden maar hij werd wekelijks gekuisd.Zeker na een dagelijks woon werk verkeer in de vrieskoude werd hij regelmatig met koud water afgespoten zodat er geen zoutresten meer op bleven zitten.

GRTZ Mario.
cooper

Bericht door cooper »

Ik heb me vandaag in plaats van gaan te genieten van het mooie weer nog is geamuseerd met RVS reiniger van het kruidvat.
Maar ik heb wel gemerkt dat het met staalwol veel beter gaat dan de vochtige doek die ze voorschrijven.
Ziehier het resultaat.
Afbeelding
and the other side
Afbeelding
Afbeelding
FREEBIKER

Bericht door FREEBIKER »

welk staalwol gebruikt u is het voor huishoudelijk gebruik?
Freebiker
1600GT
cooper

Bericht door cooper »

Ja inderdaad staalwol voor huishoudelijk gebruik met zeep in.
Zo van die "vier tampons in een kartonnen doosje" toestanden verkrijgbaar in elke supermarkt. :-)
Ik weet nu niet of die zeep er echt iets mee te maken heeft maar ik moest helemaal niet hard wrijven.
Afbeelding
R12RT

Bericht door R12RT »

cooper schreef:Ja inderdaad staalwol voor huishoudelijk gebruik met zeep in.
Zo van die "vier tampons in een kartonnen doosje" toestanden verkrijgbaar in elke supermarkt. :-)
Ik weet nu niet of die zeep er echt iets mee te maken heeft maar ik moest helemaal niet hard wrijven.
Persoonlijk zou ik geen staalwol gebruiken want deze kan eventueel staal deeltjes nalaten op/in de inox uitlaat
en vervolgens oppervlakte roestvorming veroorzaken.

Als ik iets in inox maak heb ik gereedschap (vijl, zaagblad, schuurpapier, enz) die ik enkel voor inox gebruik en
absoluut niet gebruik voor ander materialen en zeker geen staal,
dit om geen staaldeeltjes na te laten op/in de inox.

Dus enige voorzichtigheid geboden.
585cc links - 585cc rechts
cooper

Bericht door cooper »

@R1100S: Ge moet dat wel opblinken met een zachte doek hé achteraf!
Ik vrees dat daar bij mij weinig staalwol deeltjes op achter blijven.
Maar toch bedankt voor de misschien minder opblink gezinden onder ons.
Afbeelding
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Vandaag bij de motodealer langs geweest, zag daar zo'n potteke Wondersteen staan en tocj maar meegenomen, thuisgekomen en direct beginnen poetsen :mrgreen: Niet dat ik zo'n kuisfreak ben, maar eerder uit nieuwsgierigheid.

Anyway, goed de instructies gelezen, sponske vochtig maken, beetje produkt nemen, en beginnen wrijven.
Maareuh, amai mijne frak, ge moogt verd#mme serieus wrijven en wroeten alvorens er een beetje blinkend ijzer te zien is zulle :-| En natuurlijk wilt ge dan dat effect over de gehele uitlaatbocht bekomen, en dus nog meer poetsen, wrijven, en wroeten :-(
Kortom, na anderhalf uur gewrijf, en ne "lamme schouder" dan maar is 't resultaat bekeken. Bwah, ni slecht, maar om te zeggen dat m'n uitlaat terug als nieuw blinkt, no way Jose :roll:

En da's dan maar langs één kant hé, ik denk dat de enige manier dat ik diene uitlaat terug als nieuw kan doen blinken een complete demontage is, en op m'n gemakske op 't terras 'm oppoetsen, sommige kantjes kun je bijna niet aan zonder je regelamtig zeer te doen, en net daar blijft dat roestbruin flinterdun laagje kleven, als een dun laagje bruine vernis op blinkend staal.

Dus, Wondersteen is goed gerief, maar voorzie u van een paar goede, getrainde schouders, een gedemonteerde "whatever ge wilt poetsen" en véél geduld, en dito tijd :wink:

Grtz, Philip!

P.S: Heb enkele foto's getrokken, als ik niet te tam ben zet ik ze er straks bij.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie