pascal schreef:Neen,de schrijfwijze is juist.
Een sextant is een eeuwenoud instrument om de hoogte van zon,sterren ,maan ,planeten te bepalen.en in functie van tijd kunt je daarmee je positie bepalen.Als je daarmee kunt werken weet je werkwijze van een gps.
Navigatie met sextant, chronometer, kaarten en tabellen
Ikzelf ben yachtman maar zou nooit op het idee komen om door het Pajottenland te navigeren met deze middelen. Het enige wat ik wel nog gebruik is een magnetisch compas een een kaart als backup van de GPS, voor het geval deze begint door te trappen.
Wat de werkwijze van een GPS betreft... Moet je de theorie van transistoren kennen om met je PC deel te nemen aan dit forum ?
Bob
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Ik heb het natuurlijk niet om door stedelijk gebieden te rijden,maar door onherbergsame gebieden te rijden(vooral naar gs rijders toe).Dan ben je echt niet verstandig bezig als je alleen maar rekent op je GPS ,zonder kennis te hebben van basis navigatie.En met basis bedoel ik echt basis.
Wat zijn de fouten van een magnetic compass
Hoe steek je kaart in je tanktas.
Compass stuk hoe maak je een kompas.
Kun je een punt van gelijktijd of gelijk afstand bereken.
kun je als je gps uitvalt tussen twee waypoints,route en snelheid bepalen.
hoe vind je een poolster(de juiste)en het zuiderkruis.
En wat de werking van een gps betreft heb ik niet over de werking van het toestel,maar hoe word de data verkregen en verwerkt.Wat zijn de fouten en de variable parameters(byv is er verschil tussen de signalen tussen dag en nacht,bewolkingenz.)
De rijders in de Dakar-race kennen ook maar weinig meer van de details van het klassieke kaarlezen. Tijdens een uitzending op RTB vroeg de reporter aan de rijders, die te Dakar aangekomen waren , wat lengte- en breedtegraad eigenlijk zijn. Slechts een rijder wist het juiste antwoord. Ge moet dus niet overdrijven of denk je dat we allemaal een overlevingscursus moeten volgen voor het geval dat onze GPS uitvalt in een bos?
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Het is gewoon een uitdaging voor jezelf om die materie onder de knie te hebben..
VB.Je ziet in het verlaten binnenland van spain.Je alternator valt weg.
Probleemstelling.
Je weet je AH van je battery,wat zijn mijn zwaarste verbruikers,welk kan ik rechtreeks uitzetten,welk moet ik uitzetten via mijn smeltveiligheden.
Moet ik doorijden of kan ik terugrijden(in functie van tijd)AH battery
Moet ik doorijden of kan ik terugrijden(in functie van afstand)benzine.
en je gps is Off Line.
En op je BMW service card moet je niet rekenen
Pascal, Allemaal heel mooi maar het het nabijst afgelegen gebied ligt hier wel 3000 Km vandaan. Veel GS'en dromen ervan om door de Atlas te trekken maar weinigen zullen het meemaken. Dus de GPS heeft zijn nut om relax door de Urban Jungle te geraken.
De technologie helpt ons. De GPS komt in het rijtje van Internet, GSM, Satelliet telefoon, etc....
De Poolster ? Sorry vanavond is het bewolkt en het gaat sneeuwen...
Bob
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dromen moet je proberen waar te maken.Maar dit is een andere filosofische discusie.Daar moet je spijtig genoeg veel voor opofferen.Maar naar mijn bescheiden is het allemaal waard.
En wat de gps betreft het is natuurlijk een mooi gadget,maar basic navigatie is dat ookwel, zowel ter land ter zee en in de lucht.Ik ben natuurlijk van een generatie van pre gps toestanden,waar de enigste elektronische navigatie bestond uit decca,omega,doppler en loran c,vor enz..Die onbetrouwbaar waren en veel fouten bevatten op gevaar van leven af.
Ik zelf heb alleen maar een kleine GPS bij in mijn vliegzak,als een zuivere back-up(nog nooit moeten gebruiken).
Terloops spotgoedkoop in de VS,alleen spijtig dat de sofware voor jullie onbruikbaar is,tenzij je wil gaan toeren in Alaska.
Veel plezier met jullie waypoints.
Dacht al zoiets te mogen ontvange gezien deze topic al van 2005 is.
Dwars is dat van u persoonlijk
Lijkt mij wat omslatig om kleine baantjes te volgen LOL