waarom GPS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Iron Gonzo

waarom GPS

Bericht door Iron Gonzo »

dit is nu eens een vraag zie :?: :?: :?: :?: :?:
Ik rij nog altijd zonder want ik vind die toestellen veel te duur.
Ik neem de kaart voor ogen schrijf de belangerijste afslaggen op en vertrek.
Ook gebruik ik mijn orietatie techniek een beetje.
ik ben altijd al terplaatse aangekomen(vragen als je in de nabijheid bent) zonder dit hebbe dingetje.
Ik vraag mij ook af of dit niet de aandacht op de weg verminderd.
bij kleine weggetjes maak ik gebruik van het bolleke pijltje en dat komt meestal wel goed in orde.(gebruik straatplan en MAP24 op internet)
Ik vind het ook nog eens plezant om verkeerd te rijden dan heb je weer iets om van te genieten en zit je wat langer op de moto.
ben benieuwd naar jullie antwoorden :o
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny

Bericht door Danny »

tja ik rijd ook zonder GPS maar 't is nieuw 't is een plezant ding en 't is een hobby voor velen he... waarom rijden we motor en niet met de velo...
ik rijd ook met de kaart en heb zelfs de pest aan bolleke dinges, sowieso aan voorgekauwde route's ik rijd gewoon graag op de landkaart, ik heb wel een idee van de richting maar ik zie wel wat ik tegenkom en waar ik ongeveer uitkom en dat is meestal waar ik wou uitkomen
In de toekomst zal iedere motor wel fabriek af met GPS zijn zoals ze nu reeds met een koplamp, pinkers en andere toeters en bellen geleverd worden... tja ik ben een ouwe zak (denk ik dan maar) geef mij maar die kaart, GPS komt misschien ooit nog wel eens... :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Ik beschouw mezelf als een no-nonsense man. Back to basics is mijn levensvisie (ook buiten de motorwereld).
Maar een GPS beschouw ik als "onmisbaar" zowel voor praktische redenen als voor het plezier.
Zo moest ik gisteren boodschappen doen in de weide omgeving. Ik besloot de vers gerestaureerde Dax te nemen. De GPS (van 399 EUR) ingesteld om de "korste weg" te nemen tussen punt A en B, tussen B en C, enz. GPS met zuignap op de teller gefixeerd. Audiokabel in mijn oortjes en rijden maar, de visuele en auditieve instructies volgend. Veilig en economisch (2,25 liter/100Km). De route die ik gevolgd heb zou ik nooit op de kaart hebben kunnen bepalen.
Een vorige keer ben ik zo door het Pajottenland gereden. Korste weg tussen punt A en punt B. Je neemt wegen zonder naam noch borden zonder ongerust te worden dat die gaan doodlopen of totaal de verkeerde kant gaan lopen.
ZAAAALIG ! :lol:
399 Euro is verantwoord. Meer geld uitgeven aan deze "gadget" valt te argumenteren...
Maar tenslotte is dit een BMW forum waar bijna altijd het MINI*-principe geldt :?

Bob
*Monney Is No Issue
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Ik ben ongeveer 3 jaar GPS-gebruiker en heel tevreden met het dure speelgoedje: m'n beste investering in rijplezier tot nu toe! Ik kan je mijn argumenten voorschotelen, maar als je uit principe tegen bent wil je die toch niet horen.

Geniet intens van het nostaligische zoeken, stoppen als je niet meer weet waar je zit op de kaart, naar het kaartvak op je tanktas kijken in plaats van op de weg, schuilplaats zoeken om een kaart open te vouwen als het regent, het plastificeren van kaarten als je het schuilplaats zoeken beu bent, foemelen met roadbookblaadjes en bijhorende afrolapparaatjes, hoofdrekenen omdat je teller afwijkt van die van de roadbookmaker, sakkeren op omleidingen omdat je bolleke-pijl systeem in duigen valt, iemand zoeken om de weg aan te vragen, onder straatlampen stoppen of kaartverlichting improviseren als je in het donker de weg zoekt, wegwijzers zoeken in de mist, vloeken op wegwijzers die er niet staan, ...

Voor mij allemaal verleden tijd, maar als je dat plezant en/of romantisch vindt, doe dan vooral verder zo en verspil je geld niet aan een GPS :shock:

Salut,
Michel
Afbeelding
Geert GS
Contacteer:

waarom? daarom!

Bericht door Geert GS »

Hallo allemaal,
Enkele weken geleden net voor Eindhoven een verkeerde afslag genomen. Situatie: 17u30, dus spitsuur, aan elk stoplicht lange rijen wachtenden, druilerige regen (was wel met de auto hoor), recht Einhoven binnengereden, geen GPS, wel kaart, het valt op hoe weinig wegwijzers er staan, vrouw begint te reclameren, want moeten om 18u30 in Turnhout zijn, gevolg: dikken ambras en half uur te laat op afspraak in Turnhout. De volgende week heb ik mij de GPS van de Lidl gekocht. Voor 399 euro is het niet meer de moeite om ruzie te maken (alleen die ruzie achteraf bijleggen is interessant natuurlijk :wink: ) Daarom dus!
Geert.
(En natuurlijk omdat 't plezant speelgoed is om mee te spelen :wink: )
R 1200 GS zwart 2007 Kijk ook eens op http://www.fietsenpeeraer.be
Hans

Bericht door Hans »

Reken mij ook maar bij de voorstanders.
Bob en Michel hebben exact verwoord wat ik ervan denk.
Bovendien, sinds ik de GPS meeneem op ritjes, korte of lange, heb ik zelfs in mijn onmiddelijke omgeving wegjes en baantjes ontdekt waarvan ik het bestaan nog niet van vermoedde. Verbodsplaten met "uitgezonderd plaatselijk verkeer" zijn nu een uitnodiging om zeker die baantjes te nemen, vele "doodlopende wegen" blijken niet doodlopend te zijn,... Op een gewone wegenkaart staan die dikwijls niet vermeld, en als ze er al opstaan vind ik niks zo vervelend (en gevaarlijk) om al rijdend steeds naar die kaart op de tank te moeten gluren.
Kortom, je rijdt véél meer relax. :D
Afbeelding
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Ik was vroeger een overtuigd kaartlezer maar na een reis (3weken) met GPS wil ik hem niet meer missen. Hans, Bob en Michel hebben het reeds goed verwoord. Nog enkele argumenten: je kan je GPS instellen op een korte afstand (vb 200meter) en dan kan je in detail zien hoe de volgende 200m baan eruit ziet. Gedaan met bochten die onverwacht dichtknijpen, je kan veel beter anticiperen en daardoor verhoogt het rijconfort, ook voor de duo.
Danny je kan met GPS ook "in het wilde weg" rijden. Aan ieder kruispunt kan je op je GPS kiezen welke route de meest interessante lijkt en na een bepaalde tijd neem je gewoon de kortste route naar huis. Je kan dan nog kiezen of je al of niet de autostrade gebruikt naargelang de tijd die je nog rest.
Kortom:veiliger, meer rijconfort en meer genieten onderweg.
Patrick V
asterix
Contacteer:

Bericht door asterix »

heb nu reeds meer dan een jaar de SPIII
gebruik hem zowel op de motor, in de auto en om te geo cachen

laatst nog naar Disneyland geweest, gite in een boerengat gehuurd
wel, het is zalig om in het drukke verkeer rond parijs relax te kunnen rijden en je ogen en verstand op de weg te kunnen houden (en niet weer die ene afslag te missen en dan km om te moeten rijden)

Kom je plots in een file te staan? Je kan onmiddellijk zien of afrijden/omrijden zich loont

Je kan er ook goed je snelheid mee controleren (veel nauwkeuriger dan met de km teller)
zo is een GPS ook rap teruggewonnen

Reiswegen voor de vakantie maak ik vooraf klaar op de pc? MEESTAL met meerdere mogelijkheden in geval van.
Je weet steeds waar je ben en hoeveel km je nog te doen hebt

zeker in onbekende steden is het niet steeds eenvoudig zich te orienteren als je een paar keer links of rechts bent moeten afslaan
en je achterliggers hebben niet steeds geduld als je weer eens de weg moet vragen/kaart moet lezen
w

Bericht door w »

Ik treed de voorstanders van GPS wel bij.

Ik gebruik GPS al 9 jaar, dus reken ik mezelf bij een van de meer dan gemiddelde GPS gebruikers, en mijn GPS wordt ook veel gebruikt door enkele van mijn familieleden als ze ergens naar een plaats willen die voor hen totaal onbekend is. (ik zou eigenlijk eens wat huur moeten vragen :roll: )

Ik ben er eigenlijk mee begonnen toen ik voor mijn werk veel in de VS moest zijn en veel daar van het ene kantoor naar het andere moest laveren. Dus nam ik maar een huurauto met GPS.

Voordelen (volgens mij).
Je komt altijd op uw bestemming aan, zonder zorgen te moeten maken bij omleidingen, verkeerde afslagen nemen etc.
Heel gemakkelijk een een trip doen naar plaasten waar ge normalerwijs veel voorbereiding met kaarten moet doen. Ik ben zo eens van NewYork naar de Niagara watervallen gereden (ongeveer 10 uur) door gewoon klein valieske in de auto te gooien, GPS’ken aan te zetten en maar ju met de zaak.
Ge weet redelijk exact wanneer ge gaat aankomen.
Geen probleem om een rit via binnenwegen te doen, want ge kunt heel gemakkelijk op een GPS systeem aanduiden dat ge grote wegen wilt vermijden en dat heeft me al menige files doen vermijden.
Tegenwoordig kunt ge al GPS pakketjes hebben op uwen GSM (zoals TOMTOM voor Nokia) en da’s echt niet meer zo duur als ge GPS af en toe wilt gebruiken. (weer een verbinding minder naar uwen intercom)

Nadelen (ook volgens mij)
Ge wordt wreed lui. Ge let niet op de weg die ge neemt om ergens naar toe te rijden, en als ge dan eens naar dezelfde plaats moet gaan zonder GPS, zijt ge eigenlijk “verloren”
Blijft eigenlijk een gadget, want zonder kunt ge er ook komen, maar ja, dan moet ge U voorbereiden met kaarten
Updates van de kaarten & software worden duurder naarmate uw toestel ouder wordt (vb na 3 jaar)
Het is en blijft een “berekende” routeplanner, en ik heb al gemerkt dat ik soms rapper was via andere wegen dan de voorgestelde route. Het neemt wat tijd voor dat ge weet hoe ge alles kunt “beinvloeden”
Verschillende systemen met eigen software die uitwisseling van routes soms heel ambetant maken

En een echt nadeel : Ge kunt er niet tegen reklameren, want die luistert toch niet naar uwen kommentaar.
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

ik zeg al jaren dat het binnen afzienbare tijd verplicht gaat worden!

GPS ontvanger met een zendertje dat onmiddellijk alle overtredingen doorstuurt naar de centrale politiecomputer, de boetes worden automatisch van je rekening afgeboekt.
dat zou de veiligheid pas verhogen.

huidige GPS boys zijn gewoon betalende testers voor het kaartmateriaal, maar ze merken het niet.
OK, toegegeven, dat is overdreven, het zijn vooral de vrachtwagens op de duitse autobahnen die nu proefkonijn spelen (tollcollect ! )

Fijne dag nog, zolang het nog kan, zonder GPS.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Stefken schreef:En een echt voordeel : Ge kunt er naar hartelust tegen reklameren, want die madam wordt niet lastig van uwen kommentaar.
Heb ik effe voor je verbeterd: Afbeelding
Afbeelding
w

Bericht door w »

MiGSel schreef
Stefken schreef:
En een echt voordeel : Ge kunt er naar hartelust tegen reklameren, want die madam wordt niet lastig van uwen kommentaar.

Heb ik effe voor je verbeterd:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Goei, heel goei

Maar allez ik denk dat zowel een voordeel als nadeel kan zjijn :mrgreen:
Patrick H

Bericht door Patrick H »

Ik heb bij vertrek altijd goede voornemens om eens de route te volgen die mijn GPS mij voorsteld, mijn madam bekijkt mij dan al met gefronste wenkbrouwen. En ja na ongeveer 5km kan ik het niet laten om van het traject af te wijken en net die mooie weg met die rij bomen in te slagen.
Dus een kaart op de tank en de GPS wordt gebruikt voor snel naar huis en om 's avonds eens na te zien waar ik gereden heb. :oops:

rijden op kaart is wel leuk en avontuurlijk, gemoest eens zien wat voor kronkels ge allemaal maakt. :roll:
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
danielGS

Bericht door danielGS »

De kaart en GPS samen is nog het leukst,thuis met een goeie kaart een rit uitstippelen en dan met de GPS zonder zoeken van je rit genieten :wink:
Michel

Bericht door Michel »

Op zaterdagavond, ondertussen dat mijn Madame naar die stomme TV kijkt, maak ik mij een route klaar op mijn even stomme PC . De route efkens in de tweedehandse SPIII steken en daarna in slaap vallen voor die TV. De zondagmorgen motor starten, SPIII aanzetten en 'k ben weg, moederziel alleen. De laatste rit van 2004 was 498 km puur genieten, veel kleine baantjes in de Ardennen, waar ik anders zonder GPS niet zou passeren. Zalig !
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Michel, Wij hebben precies dezelfde Madame :wink:

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Michel

Bericht door Michel »

Bob, mijn (echte) Madame heeft een Frans accent, die van mijn GPS een Hollands. Groot verschil tussen de twee: als ik met de Hollandse verkeerd rij, vraagd ze mij beleefd dat ze een andere route moet aanmaken. Als ik met die met het Franse accent durf verkeerd te rijden, dan moet ik het de rest van de dag aanhoren!
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
Iron Gonzo

Ik ben blij deze reactie's te zien over dit vraagje.
dit is eens iets anders dan hoe laad ik dit en dat naar ginder in die of deze GPS.
blijkbaar zit er ook veel humor in die GPS maddammen :D
Hebben die nu chartellekes aan of niet :?:
:D :D :D :D :D :lol: :lol: :lol: :lol:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Dat wordt aan je fantasie overgelaten :roll:

Ze komen helaas (of gelukkig?) niet in beeld :wink:
Afbeelding
danielGS

Bericht door danielGS »

Tis een zagemadam (ze zegt alles 3 x ),ik pak haar nooit mee :P
Geert GS
Contacteer:

Bericht door Geert GS »

danielGS schreef:Tis een zagemadam (ze zegt alles 3 x ),ik pak haar nooit mee :P
Ze moet misschien drie keer zeggen dat ze jarretellekes aanheeft eer da gij naar haar kijkt in plaats van naar uwen motseklet. :D :D :wink:
Geert.
R 1200 GS zwart 2007 Kijk ook eens op http://www.fietsenpeeraer.be
Iron Gonzo

woehahahahahahhahahahahaha
die is goe
TRIUMPH TROPHY SE
pascal

Bericht door pascal »

En wat denken jullie van een goed uurwerk,kompas,zon en maanstand.In mijn beroepswereld is een GPS een hulpmiddel.Ik vind dat je eerst de basis van sterren en zon enz.,voor je positiebepaling moet kunnen.En dit onder de knie krijgen is veel leerlijker,dan eenGPS programmeren.Gewoon al met een sextant leren werken heef je zoveel meer inzicht.
JohanK75S

Bericht door JohanK75S »

Sexstand ? :lol:
pascal

Bericht door pascal »

Neen,de schrijfwijze is juist.
Een sextant is een eeuwenoud instrument om de hoogte van zon,sterren ,maan ,planeten te bepalen.en in functie van tijd kunt je daarmee je positie bepalen.Als je daarmee kunt werken weet je werkwijze van een gps.
Plaats reactie