Ik treed de voorstanders van GPS wel bij.
Ik gebruik GPS al 9 jaar, dus reken ik mezelf bij een van de meer dan gemiddelde GPS gebruikers, en mijn GPS wordt ook veel gebruikt door enkele van mijn familieleden als ze ergens naar een plaats willen die voor hen totaal onbekend is. (ik zou eigenlijk eens wat huur moeten vragen

)
Ik ben er eigenlijk mee begonnen toen ik voor mijn werk veel in de VS moest zijn en veel daar van het ene kantoor naar het andere moest laveren. Dus nam ik maar een huurauto met GPS.
Voordelen (volgens mij).
Je komt altijd op uw bestemming aan, zonder zorgen te moeten maken bij omleidingen, verkeerde afslagen nemen etc.
Heel gemakkelijk een een trip doen naar plaasten waar ge normalerwijs veel voorbereiding met kaarten moet doen. Ik ben zo eens van NewYork naar de Niagara watervallen gereden (ongeveer 10 uur) door gewoon klein valieske in de auto te gooien, GPS’ken aan te zetten en maar ju met de zaak.
Ge weet redelijk exact wanneer ge gaat aankomen.
Geen probleem om een rit via binnenwegen te doen, want ge kunt heel gemakkelijk op een GPS systeem aanduiden dat ge grote wegen wilt vermijden en dat heeft me al menige files doen vermijden.
Tegenwoordig kunt ge al GPS pakketjes hebben op uwen GSM (zoals TOMTOM voor Nokia) en da’s echt niet meer zo duur als ge GPS af en toe wilt gebruiken. (weer een verbinding minder naar uwen intercom)
Nadelen (ook volgens mij)
Ge wordt wreed lui. Ge let niet op de weg die ge neemt om ergens naar toe te rijden, en als ge dan eens naar dezelfde plaats moet gaan zonder GPS, zijt ge eigenlijk “verloren”
Blijft eigenlijk een gadget, want zonder kunt ge er ook komen, maar ja, dan moet ge U voorbereiden met kaarten
Updates van de kaarten & software worden duurder naarmate uw toestel ouder wordt (vb na 3 jaar)
Het is en blijft een “berekende” routeplanner, en ik heb al gemerkt dat ik soms rapper was via andere wegen dan de voorgestelde route. Het neemt wat tijd voor dat ge weet hoe ge alles kunt “beinvloeden”
Verschillende systemen met eigen software die uitwisseling van routes soms heel ambetant maken
En een echt nadeel : Ge kunt er niet tegen reklameren, want die luistert toch niet naar uwen kommentaar.