Speling op achterwiel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

GSrijder
Contacteer:

Re: Speling op achterwiel

Bericht door GSrijder »

Yep, ze klappen hier van een paar honderd € alsof het niks is. Daar moet ik potverdekke voor werken zelle.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

GSrijder schreef:Yep, ze klappen hier van een paar honderd € alsof het niks is. Daar moet ik potverdekke voor werken zelle.

Had je maar een Honda moeten kopen.... :mrgreen:

En een paar honderd euro moeten uitgeven is nog altijd beter dan 1000 euro hé
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
gianni

Bericht door gianni »

join the club

bij mij op 70.000 incl cardanhuis naar de botten

gelukkig verlengde garantie 2+2 kon der anders ook naar fluiten ... volledige cardan is bij mij vervangen
voordeel van kardan is dan plots erg relatief in vergelijking met ketting

bij deze hou ik er rekening mee dat ik rond de 120k lagers preventief ga vervangen kwestie van niet te wachten tot lagerhuis en of cardan mee naar de kloten is
Danny

Bericht door Danny »

Schrijf op dit forum al jaaaaren alle 60.000 lagers preventief vervangen, kostprijs 75€ en je kan er weer 60.000km tegen.
Dirk Pauwels

Danny schreef:Schrijf op dit forum al jaaaaren alle 60.000 lagers preventief vervangen, kostprijs 75€ en je kan er weer 60.000km tegen.
Dat zou idd geen slecht idee zijn. Nu als je zelf niet kan of wil sleutelen kost het wel iets meer dan 75 euro, maar dan nog, als jer weer 60k tegenaan kan....
Het verbaast mij eigenlijk niet dat die dingen defect gaan, als je de constructie bekijkt en de kracht die die lagers te verduren krijgen, ben ik al heel tevreden dat dat 60.000 zou meegaan
Eigenlijk raar dat dergelijke dingen niet in het onderhoud schema zitten, maar ja dat is bij auto's ook niet het geval, daar is het ook rijden tot je brokken hebt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Nahoj

Bericht door Nahoj »

heb dit ook al laten herstellen en koste nog geen 400€
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
Danny

Bericht door Danny »

Ik vind de swingarm achteraan eigenlijk qua uitzien een gedrocht, technisch is 't een hoogstandje maar het ding krijgt het zwaar te verduren en het zou zoveel eenvoudiger zijn er een achterbrug in te stoppen. zelfs een asymetrische, enkel en alleen om een as door dat wiel te kunnen steken en die axiale krachten van die lagers tot een habbekrats te reduceren...
Natuurlijk is dat een veel te goed idee en dat zou quasi onverslijtbaar zijn, nie goe voor den business dus... ligt het daaraan of is 't puur optisch geen idee. :mrgreen:
gianni

Bericht door gianni »

Danny,

is dat vrij handig zelf te doen ...

hab al vaak lagers in electromotoren en lagerbussen en pompen vervangen weet niet in hoeverre dit daarvan afwijkt technische complexiteit bedoel ik dan he
Dirk Pauwels

gianni schreef:Danny,

hab al vaak lagers in electromotoren en lagerbussen en pompen vervangen weet niet in hoeverre dit daarvan afwijkt technische complexiteit bedoel ik dan he

Ik ben Danny nie, maar als ik een tip mag geven: zorg voor gepaste, goeie lagertrekkers, scheelt enorm in tijd. Voor de grote lager heb je eentje nodig met dunne voetjes anders kun je niet tussen lager en kroonwiel. Is je lagertrekker niet groot genoeg dan kan je de buiten rand vh lager doorslijpen, je kan dan met een kleinere lagertrekker meer kracht zetten op de binnenring omdat die niet meegeeft zoals de buitenring
Danny

Bericht door Danny »

Dirk Pauwels schreef:
gianni schreef:Danny,

Ik ben Danny nie, maar als ik een tip mag geven: zorg voor gepaste, goeie lagertrekkers, scheelt enorm in tijd. Voor de grote lager heb je eentje nodig met dunne voetjes anders kun je niet tussen lager en kroonwiel. Is je lagertrekker niet groot genoeg dan kan je de buiten rand vh lager doorslijpen, je kan dan met een kleinere lagertrekker meer kracht zetten op de binnenring omdat die niet meegeeft zoals de buitenring
ik kan enkel bevestigen wat Dirk zegt... 't is niet moeilijk als je 't juiste materiaal hebt, de meeste trekkers van die grootte hebben te dikke haken en die heb ik dan ook maar wat aangescherpt :mrgreen:
Ze zijn met dunne pootjes ook te koop maar dan moet je er wel op letten bij aankoop

voor plaatsing maak ik ze wat warm en de krans gaat een uurke in de vriezer dan valt het groot lager erover zonder er één tik op te geven :mrgreen:
RBee

Bericht door RBee »

Danny schreef: krans gaat een uurke in de vriezer dan valt het groot lager erover zonder er één tik op te geven :mrgreen:
Dat verklaart de prijzen bij de dealer. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Straks gaat de moto binnen voor vervanging van de lager, ben benieuwd.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Plaats reactie