Speling op achterwiel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Pinker

Speling op achterwiel

Bericht door Pinker »

Heb gisteren een onprettig telefoontje gekregen van mijn GS onderhoudsman...
Alle kogellagers waren kapot aan het achterwiel en de binnenkant van dat 'achtergewricht' uitgesleten. Kostprijs nieuw exemplaar... 950 euro.

Nooit gezien zeggen ze, die dingen zijn normaal gezien onderhoudsvrij, etc...

Ik zal maar niet meer lachen met al die moto's met ketting en hun onderhoud, zo'n cardan is ook niet heilig.
Laatst gewijzigd door Pinker op 10 mar 2008, 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reed weg en kwam aan bij de weg. De weg was weg. Sjans, ik zat op mijne GS... neen GS ook weg nu op KTM!!
Sjeezen doe ik ook met R1200S, liefst op circuit en niet in de grindbak, ook niet meer, R1200S ook weg
HP2 Sport vanaf 2009, nog efkes..., geannuleerd...
Lid sinds 11/11/06
http://www.lostroads.eu - ism. SOS Kinderdorpen
Werner Von C.
Contacteer:

Re: Speling op achterwiel

Bericht door Werner Von C. »

Km-stand ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Pinker

Bericht door Pinker »

(s)Campi Di Pampi schreef:Km-stand ?
62000 km waarvan 40000 woon werk en dus autosnelweg
Ik reed weg en kwam aan bij de weg. De weg was weg. Sjans, ik zat op mijne GS... neen GS ook weg nu op KTM!!
Sjeezen doe ik ook met R1200S, liefst op circuit en niet in de grindbak, ook niet meer, R1200S ook weg
Lid sinds 11/11/06
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Pinker schreef:Nooit gezien zeggen ze, die dingen zijn normaal gezien onderhoudsvrij, etc...
Me dunkt dat dat een zinnetje is dat al veel mensen te horen gekregen hebben.
Toch een probleem dat ik al verschillende malen beschreven gezien heb...
Nil volentibus arduum
K1200GT

Bericht door K1200GT »

:idea: Van welk jaar dateert je motor? In de Duitse motorpers (Motorrad, Tourenfahrer) stonden in het verleden (2004-2005) een aantal artikels over hetzelfde probleem (speling op het achterwiel). Zie oa. http://www.motorradonline.de/news/aus-d ... 138027.htm Volgens dit laatste artikel werd alles door BMW "unter kulanz" opgelost
Misschien levert de zoekfunctie op het forum je wat op?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Dring aan op een oplossing van BMW (garantie of coulance). Indien dit onderdeel onderhoudsvrij is, kon je door behoorlijk onderhoud dergelijk voorval toch niet voorzien. De vraag rijst dus of er geen fabricagefout in het spel is. Met dat aantal kilometeres zou dit toch niet mogen.

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Jammer... inderdaad :-(

Wat me echter wel opvalt is dat vooral de off-roaders hier last van krijgen op langere termijn... en dan direct de bedenking....is de GS wel gemaakt waarvoor ie gepromoot wordt?

Uitspraken als:

Met een geblokkeerd achterwiel de bocht in schuiven is leuk.
De bocht doordriften is nog leuker
Fun in een steengroeve

zijn allemaal inderdaad leuk, maar niet voor een GS of andere cardanmotor weggelegd schijnbaar... met alle gevolgen vandien.

Niettegenstaande... toch een vlotte en vooral goedkope afhandeling gewenst!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

JH. schreef:Jammer... inderdaad :-(

Wat me echter wel opvalt is dat vooral de off-roaders hier last van krijgen op langere termijn... en dan direct de bedenking....is de GS wel gemaakt waarvoor ie gepromoot wordt?

Uitspraken als:

Fun in een steengroeve

zijn allemaal inderdaad leuk, maar niet voor een GS of andere cardanmotor weggelegd schijnbaar... met alle gevolgen vandien.

Mijn "mean machine" heeft al menig zwaar offroad "misbruik" doorstaan. Ik had op reis steeds een reserve cardanlager en dichting mee maar heb na 100000 km nog niks moeten vervangen. Er zit niks van speling op mijn achterwiel. Ik denk dat je met die dingen geluk of pech kan hebben maar dat dit niet noodzakelijk aan de rijstijl of het terrein te wijten is...

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Volgens mijn dealer zijn de vele verkeersdrempels de oorzaak....en net daarvoor had ik een GS gekocht.... :roll:
Sommigen hebben er heel vroeg last van, anderen weer niet...Op 60.000km lijkt me dit niet abnormaal. Diegenen die ik ken die het zitten hadden, hebben allemaal onder garantie een compleet nieuwe cardan gekregen. Proberen hé
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Die dealers kunnen nog al iets uit kramen, man, man..... :roll:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Pinker

Bericht door Pinker »

Mijn dealer is aan het proberen om het ding onder 'kulanz' gerepareerd te krijgen.
Aan die 40.000 km op de autostrade (zonder drempels) zal het niet liggen.

keep you posted.
Lid sinds 11/11/06
Pinker

Bericht door Pinker »

demito schreef:
JH. schreef:Jammer... inderdaad :-(

Uitspraken als:

Fun in een steengroeve

Mijn "mean machine" heeft al menig zwaar offroad "misbruik" doorstaan. Ik had op reis steeds een reserve cardanlager en dichting mee maar heb na 100000 km nog niks moeten vervangen. Er zit niks van speling op mijn achterwiel. Ik denk dat je met die dingen geluk of pech kan hebben maar dat dit niet noodzakelijk aan de rijstijl of het terrein te wijten is...

T
Een dag off-road opleiding mag toch niet de oorzaak zijn van versneld afschrijven van een GS. Het is inderdaad waar dat ik graag het onverhard opzoek maar ik ben me terdege bewust van het SUV karakter van de GS. Mijn GS is van mei 2005, nog géén 3 jaar dus... Straks gaan ze me nog vertellen dat de slijtage van de vele bochten in de Spaanse bergen is.
En dan de GS HP, da's toch een modelleke om ietwat straffer tekeer te gaan in de bagger, heeft die dan een ceramische 'pignon' met kevlar verstevigd???
Laatst gewijzigd door Pinker op 11 mar 2008, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid sinds 11/11/06
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

@Pinker,

Heb je dat dan niet gehoord of gevoeld ?

Ik heb een kogelrollager van het voorwiel stukgehad. Ik voelde en hoorde dit vooral als afdraaide naar de kant waar het stuk was. Wiel werd er uitgehaald en vervolgens kwam de rollager er uit als een puzzel die in de lengte doorgebroken was :shock:
Hadden ze ook nog nooit voorgehad 8-)

Vervangen in garantie :wink:

mvg

Stef
Pinker

Bericht door Pinker »

Steffz1 schreef:@Pinker,

Heb je dat dan niet gehoord of gevoeld ?

Ik heb een kogelrollager van het voorwiel stukgehad. Ik voelde en hoorde dit vooral als afdraaide naar de kant waar het stuk was. Wiel werd er uitgehaald en vervolgens kwam de rollager er uit als een puzzel die in de lengte doorgebroken was :shock:
Hadden ze ook nog nooit voorgehad 8-)

Vervangen in garantie :wink:

mvg

Stef
Inderdaad, ik heb het gehoord bij vertragen op de motor en enkel in eerste of tweede versnelling, bij ontkoppelen was het geluid weg.
Ik rij meestal met oordopjes en dan hoor ik niet al te veel... :oops:
Lid sinds 11/11/06
tweetyoost

Bericht door tweetyoost »

Ik en mijn broer hebben elk een 1150gs en op beide is wat speling op het achterwiel te voelen..

nu wat ik mij afvraag..

kan het kwaad? (er zijn er waarschijnlijk heeeeeeeel veel die de speling hebben zonder dat ze het weten..)
Wat zijn de gevolgen als het misgaat?
direct vervangen, speling weg en geen risico's nemen?

Iemand die het lager al gestoken heeft? veel werk?
ik heb al eens zitten lezen.. alleen het opwarmen lijkt mij een kunst verder redelijk standaard?
Danny

Bericht door Danny »

Heb je echt wel speling op het achterwiel of heeft je kardanhuis speling in de swingarm (twee kleine conische lagers)

eerst goed diagnose stellen en dan aan de slag, de kleine lagers kan je "stellen", opwarmen, losmaken, sowieso vervangen (kost een habbekrats) en 't zaakje weer monteren. op de juiste spanning aantrekken met een goeie -lees geijkte- momentsleutel.

Is het de grote kogellager of conisch koplager van je wiel in het kardanhuis dan heb je wat meer werk, kardanhuis eraf nemen, huis openmaken en lagers eruit trekken/persen, nieuwe erin en je bent gesteld.

De dealer doet het net hetzelfde -kost alleen 300€ meer :bsspam: )

je kan met een beetje speling gerust nog wat rijden maar moest je met vakantie vertrekken zou ik 't eerst in orde zetten.

Als 't de mijne was zette ik het sowieso in orde :wink:
Dirk Pauwels

Op de 1100 waren het bij mij de kleine lagers. Op de 1150 zat er vanaf het begin een heel klein beetje speling op de grote lager, maar wed nooit erger en op 65000km was het nog altijd tzelfde, in principe als je echt goed de speling kan voelen zonder al te veel kracht te zetten zou ik de lagers vervangen. Voor de grote lager kan je ook het cardanhuis eraf halen en eventueel de lager door de dealer laten demonteren /monteren, prijs valt dan beter mee.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
dedjutoch

Bericht door dedjutoch »

Dirk Pauwels schreef:Volgens mijn dealer zijn de vele verkeersdrempels de oorzaak....en net daarvoor had ik een GS gekocht.... :roll:
Sommigen hebben er heel vroeg last van, anderen weer niet...
Amai, en als ge dat niet gelooft, zijn het gegarandeerd de kabouterkes geweest. Die komen immers 's nachts, als je slaapt, bij jou in de garage tegen de lagers piesen!
Die dealer denkt dat alleen de grootste dommeriken met de motor rijden vrees ik :shock: :-o
EEN DAG NIET GELACHEN, IS EEN DAG NIET GELEEFD!
Dirk Pauwels

dedjutoch schreef:
Dirk Pauwels schreef:Volgens mijn dealer zijn de vele verkeersdrempels de oorzaak....en net daarvoor had ik een GS gekocht.... :roll:
Sommigen hebben er heel vroeg last van, anderen weer niet...
Amai, en als ge dat niet gelooft, zijn het gegarandeerd de kabouterkes geweest. Die komen immers 's nachts, als je slaapt, bij jou in de garage tegen de lagers piesen!
Die dealer denkt dat alleen de grootste dommeriken met de motor rijden vrees ik :shock: :-o
Is dan ook al lang failliet en gesloten ondertussen.....
stef

Bericht door stef »

Hallo

Ik denk dat we eerst een onderschijd moeten maken tussen 1100 , 1150 en 1200 gsers , constuctief zullen de eerste 2 dicht bijeen liggen , de derde zeker niet .
Ik zelf heb er 20dkm en al 0.6mm spelling op het achterwiel , de dealer veretelde me dat tot 1 mm normaal is , iets in mij zegt dat dit niet normaal is, vermits het geen conische lager zijn .
Als ik tijd heb ga ik er zelf is aan beginnen om deze te inspecteren , wie hem al vervangen heeft , alle tips zijn welkom .

Groetjes

Stef
XL125,CB250,CX500,ZEPHYR750,ZZR600,TL1000,R1150RT,F800S,NU R1200GSA en G650 XChallenge en LID
Danny

Bericht door Danny »

Ik denk dat we eerst een onderschijd moeten maken tussen 1100 , 1150 en 1200 gsers , constuctief zullen de eerste 2 dicht bijeen liggen , de derde zeker niet .
Ver liggen ze niet uit mekaar zelfs de derde niet... 't is niet omdat je plots iets in anders in mekaar steekt dat het ook anders is, 't concept blijft hetzelfde :wink:

De 850/1100/1150 gebruiken bijna 't identieke concept van de eerste paralever op de K1 en dat was 1989 als ik me niet vergis. de paralever zit nu langs boven wat onderhoudstechnisch gezien een flinke stap in de goeie richting is.

De 1200 is uiterlijk wat anders maar de basis is nog stees vergelijkbaar.
de dealer veretelde me dat tot 1 mm normaal is , iets in mij zegt dat dit niet normaal is, vermits het geen conische lager zijn .
Je dealer heeft gelijk 1mm is de door BMW voorgeschreven norm...

als je 't exact wil meten met de juiste apparatuur dan kan je op deze link de handleiding volgen

http://www.mattmccabe.com/r1200gs/r1200 ... 0wheel.pdf

meer info of beter alles wat je wil weten over je "final drive" vind je hier

http://www.mattmccabe.com/r1200gs/r1200gsfinaldrive/

sucses ermee :wink:
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Moto heeft ondertussen 46500km en wat merkte ik vorige week bij het poetsen. Inderdaad speling op het achterwiel. Het zal me dus het maandje wel worden. Deze herstelling + 2 nieuwe banden en ook net verwarmde handschoenen gekocht.

De maand december gaat dus integraal naar de moto. Sorry vrouw en kinders maar een kerst of nieuwjaarsgeschenk zal niet meer lukken. Niet alleen Di Rupo maar ook de moto in mijn portemonnee zit :lol:
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Dirk Pauwels

GSrijder schreef:Moto heeft ondertussen 46500km en wat merkte ik vorige week bij het poetsen. Inderdaad speling op het achterwiel. Het zal me dus het maandje wel worden. Deze herstelling + 2 nieuwe banden en ook net verwarmde handschoenen gekocht.

De maand december gaat dus integraal naar de moto. Sorry vrouw en kinders maar een kerst of nieuwjaarsgeschenk zal niet meer lukken. Niet alleen Di Rupo maar ook de moto in mijn portemonnee zit :lol:

Tsss....'t is nie omdat je speling hebt dat je ineens 1000 euro moet gaan rekenen hé, vervangen konische lagers (of aantrekken, maar meestal is't vervangen) of vervangen groot lager en dichting, meer is 't meestal niet. Als het niet is opgelost met de lager vervanging moet je cardanhuis ook vervangen worden.

Neem wiel boven en onder vast, indien speling is het meestal de grote lager, als je speling hebt als je je wiel vooraan en achteraan vastneemt zijn het meestal de konische lagers
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Dirk Pauwels schreef:
GSrijder schreef:Moto heeft ondertussen 46500km en wat merkte ik vorige week bij het poetsen. Inderdaad speling op het achterwiel. Het zal me dus het maandje wel worden. Deze herstelling + 2 nieuwe banden en ook net verwarmde handschoenen gekocht.

Tsss....'t is nie omdat je speling hebt dat je ineens 1000 euro moet gaan rekenen hé, vervangen konische lagers (of aantrekken, maar meestal is't vervangen) of vervangen groot lager en dichting, meer is 't meestal niet. Als het niet is opgelost met de lager vervanging moet je cardanhuis ook vervangen worden.

Neem wiel boven en onder vast, indien speling is het meestal de grote lager, als je speling hebt als je je wiel vooraan en achteraan vastneemt zijn het meestal de konische lagers
Mijne maat heeft hetzelfde voor op zijn R1200R ...
In de garage hadden ze hem toch ook wijsgemaakt dat het cardanhuis mee moest vervangen worden hoor (en het bedrag lag ook nog eens beduidend hoger dan wat hier genoemd wordt :shock: :roll: ).
Enfin, ondertussen verder bevraagd en inderdaad, met het vervangen van de lagers voor een paar 100 € kan het ook opgelost worden.
Danny

Bericht door Danny »

Laatst eentje opgelost voor een paar € zelfs geen paar honderd :mrgreen:
Plaats reactie