druppellader

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Dominique

Re: druppellader

Bericht door Dominique »

Ik hzb nog een gewone uptimate II van men vorige motor.
Stekker rechtstreeks op batterij aangesloten en geen enkel probleem bij het laden.
Kost ook een heel stuk minder dan de BMW lader.
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
Relax

Bericht door Relax »

Petrik schreef:Tot nu toe laadde ik de baterij altijd op door rechtstreeks met de klemmen aan te sluiten op de batterij. Nu ik dit hier allemaal las dacht ik ook mijn rt 1200 op te laden door de stekker van de optimate 3 in te pluggen volgens de methode: eerst contact van de moto op, dan optimate3 inpluggen en dan de optimate in het stopcontact steken. Resultaat: groene lampje van de stroom op de optimate brandt en ook het gele lampje (dat aangeeft dat de batterij wordt opgeladen) brandt. Echter na enkele minuten gaat het gele lampje terug uit en enkel het groene lampje blijft branden. De batterij wordt dus niet opgeladen. Heeft iemand een verklaring of wat doe ik verkeerd?
Petrik
Canbus, denk ik. Rechtstreeks op de batterij aansluiten dus.
I respect your opinion. But I don't give shit.
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Ik heb mij net zoals aan de linkerzijde, een 12V stekker geplaatst aan de rechterzijde maar dan rechtstreeks op de batterij mits een zekering er tussen aangesloten. Deze stekker gebruik ik altijd voor mijn Optimate en dan heb je geen problemen met je canbus. :wink:
Afbeelding
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
rogowat

Bericht door rogowat »

Ik heb mij net zoals aan de linkerzijde, een 12V stekker geplaatst aan de rechterzijde maar dan rechtstreeks op de batterij
Is dit een aftermarket of een originele BMW-stekker (waar gekocht en hoe duur)?
Welke zekering heb je er tussen geplaatst?
Lijkt me het passend alternatief om m'n optimate zijn werk te laten doen.
Grtz.
Ronny.
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Dit is een originele van BMW, net zoals die aan de linkerkant.
Met zekering en bedrading heb ik +/- € 30,00 betaald bij de Knalpot
Een aftermarket stekker kun je overal wel goedkoper vinden (RAD, HG enz.....)
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
swim

Bericht door swim »

Hallo,

Ik rijd tijdens de wintermaanden nagenoeg niet met mijn motor. Ik hang hem daarom ook af en toe aan de druppellader, maar vraag me af of die gewoon mag ingeplugd blijven of niet ?
Kan de batterij en/of de druppellader (is z'n grijs kastje van BMW zelf) daartegen of moet ik beter na elke beurt afkoppelen ?

Thx voor jullie reactie.

Swim
emergency

Bericht door emergency »

Die mag ingeplugd blijven. Wanneer je lange tijd niet rijdt ontlaadt deze lader je batterij tot een aanvaardbaar niveau (je kan nog altijd starten) om de batterij nadien terug op te laden. Dit om de batterij de indruk te geven dat ze gewerkt heeft.
p@rick

Bericht door p@rick »

pvde schreef:Yep,
Dit is een originele van BMW, net zoals die aan de linkerkant.
Dit is onrechtstreeks een goeie tip voor mezelf.
Ik heb het 12V-stopkontaktje linksachteraan eruit gehaald en er een Starcom-stekker voor 'n intercom-headset in de plaats gezet. Ik heb dat 12V-stopkontaktje nog altijd liggen, ik zou dat dus inderdaad ook elders op de moto (bv. rechtsachter) kunnen monteren om mijn Optimate te kunnen aansluiten zonder het zadel telkens te moeten lichten.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
albatros

Bericht door albatros »

ludo V E schreef:ik heb nog altijd de optimate 2 en deze werkt prima , het linkse lampje boven brand groen als de lader bijlaad ,het linkse lampje onder (ROOD) brand wanneer er iets niet juist is met de lader (denk verkeerd aangesloten ? ), rechts 4 lampjes het bovenste lampje (groen) brand als de batterij volgeladen is (90 %) , daaronder een oranje lampje dat brand als de batterij oplaad , het lampje daaronder brand als de batterij voor minder dan de helft leeg is (ontladen) en het onderste (ROOD) als ge de batterij beter kunt vernieuwen , als de batterij goed en volgeladen is branden de 2 bovenste lampjes groen en dat is bij mij het geval goed hè .
Idem dito bij mijn optimate III :wink: 3 weken geleden mijn R1200R voor het eerst aan de druppellader gehangen aangezien hij niet goed meer startte. Na een nachtje stonden beide lampjes op groen. Gisteren voor de eerste keer nog eens gestart...en direct weg :-P :alien:
BMW R1200GS Adventure (09/2011)
Vespa GTS 125ie Super - Montebianco (2010)
de Ron

Bericht door de Ron »

een stekkertje van de optimate kan je aan je batterij hangen, er hangt een rubberen topje op voor het vocht. Kan je mooi wegsteken en je moet geen 2de gat maken voor een 12 V stekker ....
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Dorian

Bericht door Dorian »

Ik vroeg mij eigenlijk af... bij de R1100S is het mogelijk om de batterij op te laden door de opimate in de 12V stekker in pluggen? Of moet ik elke keer mijn kuip er af halen en een houten balk onder de tank zetten om dat ding te kunnen laden ...
catbustingdog

Bericht door catbustingdog »

WimLT schreef:
bougimain schreef:ik gans het jaar, behalve als ik rij :-)
LucB schreef:Nog een vraagje, hoelang laat je de motor aan de optimate hangen?
Me too :wink:
idem dito ! :lol:
niet storen, ben al gestoord genoeg!
Catbustingdog rides again ...
lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Plaats reactie