daar de anderen afwijken, zal ik eens proberen een steekhoudende verklaring te geven.dr.trimble schreef:Ik heb sinds februari mijn 1150rt. Fantastisch masjien met fantastische remmen,..., alhoewel.
Ik heb nu al verschillende keer gehad als ik rem en ondertussen in een putjerij, of plots op enkele kasseistenen of in een andere oneffenheid dat de remmen een fractie van een seconde deblokkeren waardoor je precies weer vooruit vliegt.
Dit heeft een eigenaardig gevoel het is net of je remmen plots weigeren te werken, gelukkig pakken ze onmiddelijk weer en kom je toch (meestal) op tijd tot stilstand.
Ik heb me door iemand laten vertellen dat dit normaal is, ik weet wel niet meer waarommaar ik zou hier toch eens een deftige uitleg voor willen.
Indien dit niet normaal is, kan iemand me dan vertellen wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?
thx
yves
- de "default"-afstelling van de remkrachtverdeling op een R1150RT, steekt ietsje teveel remkracht op het achterwiel als je solo rijdt & zonder zware bagage.
- nu rem je over een ribbel in het wegdek al remmend met je remhendel: gevolg je voorwiel blokkeert niet, maar je achterwiel krijgt te veel remkracht en blokkeert heel even.
-> het remsysteem constateert acuut stoppie - gevaar (want het gaat ervan uit dat je achterwiel ergens in de lucht zweeft).
---> het anti-stoppie systeem opent je remmen vooraan kort om een stoppie tegen te gaan.
wat kan je eraan doen:
1) je veerpoot achteraan heel goed afstellen zodat je achterwiel beter tegen het asfalt plakt in normale omstandigheden (minder voorspanning en uitgaande demping zachter : vele kenners draaien graag aan die dingen en geloven verkeerdelijk dat ze "sportiever" rijden als alles op "max" gedraaid & geschroefd is...helaas)
2) na starten vd motor en wegrijden efkes tot in het regelbereik remmen, het ABS systeem registreert dan de belading en verdeelt de remkracht beter
3) veel meer op de motor remmen. Op een RT heb je je "mechanische" remmen nauwelijks nodig, tenzij in onvoorzienbare situaties.
Zij die geloven dat ze kunnen voelen hoe het motor-abs van een RT regelt en de remkracht lost, zijn erg fijngevoelig want:
1) het systeem grijpt pas in bij 25% slip (denk daar maar eens over na)
2) de regelintervals bedragen enkele millisekonden.